Kisah Pelayaran Ke Terengganu (2016)

Alternatieve titel: Voyage to Terengganu

Maleisië
Documentaire

geregisseerd door Badrul Hisham Ismail en Amir Muhammad

Terengganu was de enige van de dertien Maleisische staten waar filmmaker/schrijver Amir Muhammad nog nooit was geweest. En dus besloot hij er, samen met zijn in de regio opgegroeide collega Badrul Hisham Ismail, een film te draaien. Als basis voor hun impressionistische, bij vlagen zelfs surrealistische documentaire diende het boek Voyage to Kelantan (1838) van Munshi Abdullah (1796-1854). Slechts één dag bracht de controversiële schrijver in het sultanaat Terengganu door, maar dat was desalniettemin genoeg voor een woedend relaas over de plaatselijke bevolking, en dan met name de mannen. Lui zouden ze zijn, en gewelddadig.