Souvenirs de la Géhenne (2015)

Alternatieve titel: Memories of Gehenna

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Thomas Jenkoe

Grande-Synthe is een buitenwijk van Duinkerken die tegenwoordig vooral in het nieuws komt als de noordelijke machtsbasis van het Franse Front National. Hier verdiept Jenkoe zich in een zaak uit 2002, toen ene J.D. zijn geweer laadde, in zijn auto stapte en op zoek ging naar immigranten om te vermoorden. Het ‘Gehenna’ in de titel verwijst naar de Bijbelse vallei die staat voor de hel of het vagevuur. Dat zit er niet ver naast. We volgen het spoor van de moorddadige trip van J.D. door Grande-Synthe, een buitenwijk van een havenstad die in de Tweede Wereldoorlog werd verwoest en nu een tijdelijk toevluchtsoord is voor duizenden mensen die ook door oorlog zijn ontheemd.