El Condor (1970)

Western

geregisseerd door John Guillermin
met Jim Brown, Lee Van Cleef en Patrick O'Neal

Na een succesvolle ontsnappingspoging uit een Amerikaans werkkamp trekt Luke naar de versterkte burcht El Condor,waar een immense goudschat bewaard wordt. Om de gevaarlijke onderneming tot een goed einde te brengen, gaat Luke een alliantie aan met de gehaaide oplichter Jaroo. Die gooit het op een akkoordje met Apachenleider Santana, zodat de twee avonturiers de hulp krijgen van de indianenstam om El Condor te bestormen. In het fort bewaken de tot de tanden bewapende troepen van generaal Chavez de schat. Luke en Jaroo raken met een list binnen de muren van El Condor, maar Luke raakt er verliefd op de schoonheid Claudine, de minnares van Chavez. Dit breekt de avonturiers zuur op want de generaal veroordeelt beide mannen tot een zware straf...

Een heel aardige avonturenfilm met flink gebruik van explosieven en een geweldig eindgevecht.
Van Cleef is de wat dommige, door goudkoorts bevangen, handlanger van Brown.
De film heeft een licht komische noot, vooral door de rol van Van Cleef.
Het grote spectaculaire eindgevecht wordt ingeluid door een volledig naakte Marianna Hill, best wel uniek te noemen in het westerngenre, dat toch preuts van aard is.
Op IMDb een relatief lage score en cinema.nl spreekt zelfs van een weinig actievol verhaal. Complete kolder en ik denk niet dat de schrijver ervan de film gezien heeft... het dynamiet en de kanons- en geweerkogels vliegen je namelijk om de oren.
Brown en Van Cleef vormen in deze film een heel aardig duo. Beeldkwaliteit is zeer goed en het verhaal is zeer wel genietbaar.

avatar van Grindhouse62
Barfly schreef:
Van Cleef is de wat dommige, door goudkoorts bevangen, handlanger van Brown.
De film heeft een licht komische noot, vooral door de rol van Van Cleef.
Helemaal mee eens, Barfly. Ik heb deze actierijke westernavontuur vanavond maar eens uit mijn collectie gehaald en gekeken. Mijn versie heeft geen subs, maar geweldig van kwaliteit qua beeld en geluid. En inderdaad die gasten moeten inderdaad deze actierijke film niet hebben gezien ze het als een weinig actievolle film bestempelen. Ik vond het een topper en heb er van genoten. Van mij een 3.5