Night School (1981)

Alternatieve titels: Terror Eyes | De Ogen der Verschrikking | De Ogen van de Angst

Horror

geregisseerd door Ken Hughes
met Leonard Mann, Rachel Ward en Drew Snyder

De politie van Boston onderzoekt een reeks gruwelijke onthoofdingen van verschillende studenten. De moorden worden steeds gepleegd door een een man met een helm en een zwarte leren jas. Uiteindelijk leidt het spoor naar een professor die antropoligie geeft op de universiteit van de slachtoffers.

avatar van brucecampbell
Vreemd dat deze zo'n hoge score heeft hier want het is maar een matig slashertje met een enorm voorspelbare afloop. De kills zijn ook allemaal buiten beeld en je weet al op voorhand wie het volgend slachtoffer zal zijn. Zeker niet de beste slasher die werd uitgebracht in het gouden jaar 1981.

avatar van movie acteurs
Een goede film die vooral lekker vlot loopt.
Bij moord nummer 1 kwam ik er eigenlijk al gelijk in. De moorden worden niet expliciet in beeld gebracht, maar zien er anders toch best wel goed uit. Het acteerwerk was zeker goed. En het gebied waar het zich allemaal afspeelt zag er zeker goed uit. 3,5.

avatar van Lui
Lui (crew)
Memorabele slasher, die ouder aanvoelt dan 1981. De kills krijgen we slecht te zien, maar zijn wel origineel. Vooral de kill in het aquarium vond ik geweldig. De killer - die een zwart pak en een zwarte motorhelm draagt - deed me vooral vanwege de helm aan de killer uit The Nailgun Massacre denken. Daarbij bevat deze film een prachtige achtervolgingsscène waarin de killer ervandoor gaat op zijn rode crossmotor en onderweg een paar trucjes doet. Het einde zag je van mijlenver aankomen.

avatar van GrobbekuikenXL
Best leuk. In bios gezien en enkele malen op VHS. Ziet er beetje uit als tv film maar de kills zijn ook wel aardig, alhoewel niet erg bloederig. Stond ook op videonasty lijst, waarschijnlijk vanwege 1 scène.

avatar van Friday the 13 th
Degelijke slasher, maar waarom het een video nasty was, blijft onduidelijk. Geen enkele onthoofdingscène on screen gezien - maar de aanloop naar de kills was zeker spannend mede door de goede soundtrack.

Killer zag er sfeervol uit en de film bevat enkele goede scènes zoals in het aquarium of op de carousel.

Alhoewel men een aantal occulte elementen erbij gooit om het allemaal wat mysterieuzer te maken was de indentiteit van de killer niet zo moeilijk te achterhalen.

Wel jammer dat alles zo donker was. Ik zou hem nog eens willen herbekijken als ik een goede kopie had.

Clapboy
Vond het een classic! Geweldige spanning/suspense en kills.

avatar van PEN15
Kwam bij deze (wéderom een Paramount) slasher uit nadat ik verkeerd naar een lijstje zat te kijken. De afbeelding die ik zag hoorde bij een compleet andere film.

Er zijn hiermee nieuwe dieptepunten behaald. Nog nooit eerder zag ik een "slasher" die ZO CHEAP was als deze. Er gaat gewoon een deur dicht zodat je, wat er ook gebeurt, niets gaat zien. Het is overduidelijk dat een special effectsmeester als Tom Savini broodnodig wordt gemist, want die hoofden leken nergens op. Is het verwonderlijk dat je alleen de zogenaamde achterhoofden te zien kreeg of vindt iedereen dit soms toeval? En ze snapten niet alleen weinig van SE, maar ook van enige medische logica. Een nét afgehakt hoofd dat zo in een aquarium wordt gedumpt en je ziet geen bloedkleuringen in het water?

Toch weer wat geleerd dat zo'n gekromd hakmes een Kukri genoemd wordt.

Clapboy
Het heeft spanning en sfeer, vind ik belangrijker dan bloederigheid, hier staat volgens mij horror idd maar volgens mij is dit meer een horror/thriller.

avatar van Noodless
Inderdaad meer een horror/thriller waarbij het verhaal goed opgebouwd wordt naar de climax die eigenlijk niet zo verrassend is, maar wel bijzonder leuk is. De reden is dat je op de één of andere manier ergens hoopt dat de killer niet gevat wordt. De killer zag er trouwens erg cool uit. Ook het verhaal wist me te boeien, ook al heb je het vlug in de gaten hoe de vork in de steel zit. Spanning en de sfeer zijn hier belangrijker dan de kills. De slotscène met de moto op het einde vond ik een meesterlijke zet die de ultieme wanhoop bij de politiechef helemaal duidelijk maakte. Ook leuk de scène achteraf in de auto waarbij zijn collega een gigantische grap met hem uithaalt. 7/10

avatar van alexspyforever
Natuurlijk kan ik meegaan in de recensie van Noodless want de film heeft zeker zijn goede punten zoals de opbouw naar de moorden zelf. Als ik natuurlijk mijn kritische bril ga opzetten zie ik behoorlijk wat fouten en onlogische dingen passeren. Ok ik wil nog meegaan in het motief van de killer maar dan leken mij al zeker twee moorden niet te voldoen aan die criteria met name die op het lesbische schoolhoofd met de nadruk op haar geaardheid en de oudere serveerster. Als een complimentje geven al gelijk staat aan potentiële verhouding dat is natuurlijk heel licht. Welke bedreiging vormde het schoolhoofd volgens mij kon ze die professor niet ontslaan of dan deed hij een boekje over over hoe de vrouw profiteerde van misbruikte studentes. Zo is er ook de gebruikelijke red herring in de vorm van een achtergestelde gluurder die op een gegeven moment zelf de killer gaat stalken al weet de dat als kijker zelf nog niet op dat moment. Gek dat de killer zo in paniek geraakt terwijl die net zo makkelijk koelbloedig te werk gaat verscholen achter motorhelm en pak. Wanneer ons wordt onthuld wie de killer is en het motief terwijl de politie haar letterlijk op de hielen zit maar na een spectaculaire achtervolging alsnog kan ontsnappen omdat de professor haar plaats heeft ingenomen op de moto was ik niet verrast maar dacht ook meteen hoe heeft ie zo snel dat motorpak van zijn vriendin aan kunnen trekken laat staan dat dit niet te klein voor hem was. Het maakt de methode van kills niet geloofwaardiger op.
De kills zijn redelijk maar de stukken tussen deze kills zijn gewoon saai. De karakters leggen weinig tot geen persoonlijkheid aan de dag. Neen toch geen voldoende hiervoor.