Enchanted Kingdom 3D (2014)

Alternatieve titel: Nature 3D

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Patrick Morris en Neil Nightingale
met de stem van Idris Elba, Hayley Joanne Bacon en India Dale-Hill

De schoonheid van de natuur kan magisch, betoverend en krachtig zijn. Om zijn wonderen te onderzoeken en de biodiversiteit te benaderen, is Afrika een bijzonder geschikte locatie met zijn prachtige landschappen en vele natuurverschijnselen. Sommige lijken vreemd en onwerkelijk, andere dan weer wonderlijk en magisch. De documentaire 'Africa - Enchanted Kingdom' maakt met behulp van 3D-technologie een ontdekkingsreis door zeven verschillende regio's, met als startpunt het Centraal-Afrikaanse Gabon.

Vanaf 25 juni in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

vandaag gezien mooie docu met een top kwalietijt aan beeld en geluid de 3d was ook goed te volgen en umberto ook zeer goed ingesproken dus als je van natuur houd een echte aan rader 4 sterre op zijn plaats

avatar van tukkerstein
Mooie beelden, maar een groot deel al eerder gezien. 3D voegt weinig toe. Veel hinderlijke geluidseffecten. En Humberto Tan is echt waardeloos als voice-over. Rare klemtonen, hinderlijke stiltes en vaak onsamenhangende voice-overteksten. Met als dieptepunt bedelen om een sms'je van 1,50 als de film nog niet eens is afgelopen. Dat de BBC daar toestemming voor geeft.

avatar van SuperSideSwipe
De docu bevatte mooie beelden, 3D vond ik sinds lange tijd weer eens een toegevoegde waarde. Heb de film in een Dolbi Atmos zaal gezien, geluid was daardoor uitzonderlijk goed.

Qua inhoud was de docu nogal beperkt.
Mooie beelden, maar te weinig onderwerpen en een te lage tempo. Soms werd het een beetje saai.

Grootste minpunt was Humberto,. Zijn voice over haalde de hele docu naar beneden.

Had bijvoorbeeld toch liever een Morgan Freeman voice over willen horen.

avatar van Music4ever
Als je van natuur houd is dit absoluut een aanrader, vooral de 3D was echt heel mooi.
Film gezien in Dolby Atmos wat zeker bij dit type film extra tot zijn recht komt.

Minder was dat er weinig verhaal in zat en de beelden gewoon van alles en nog wat was.
Daardoor ontbreekt het een beetje aan diepgang maar positief is weer dat je een breed
beeld krijgt wat er allemaal aan beesten rondloopt/zwemt in Afrika.

Vond Humberto prima als voice-over, al voegt het denk ik niets toe t.o.v. het originele commentaar.

avatar van Verhoeven
Voor een natuurdocumentaire die zich geheel in Afrika afspeelt vond ik het einde met de blanke kinderen nogal apart. En waarom de hele film 'traditionele' Afrikaanse muziek en dan op het einde Coldplay werd me ook niet duidelijk. Is dit manier waarop we naar Afrika kijken?

Had de voice-over van Russell 'Stringer' Bell. Dat dan weer wel. Maar die was zoveel aan het woord dat het al snel een luisterboek werd met plaatjes. Las nog op de aftiteling dat de 3D geconverteerd was. Maar kan dat nergens terugvinden op het net.

avatar van John Lee Hooker
Weinig nieuws onder de hete zon. Behalve de slang die verstoppertje speelt, de kameleon die gedwongen is om te dansen en het Bogoniameer waar heel veel flamingo's op af komen is er niet zoveel bijzonders aan te treffen in deze documentaire. De olifanten kregen langzamerhand een hoofdrol en het werd allemaal typisch naar voren gebracht; ik zag geen indrukwekkende camerabewegingen, intrigrerende close-ups of minder bekende diersoorten. Beetje vervelend ook dat ze op het einde nog om geld gaan bedelen.

avatar van james_cameron
Prachtig camerawerk in deze natuurdocumentaire van de BBC over Afrika, maar we hebben het allemaal eerder en ook wel eens beter gezien. Op gegeven moment vindt verzadiging plaats, want hoe mooi je het ook in beeld brengt: het blijven dezelfde dieren en gebieden die we te zien krijgen. Maar goed, het zijn gelukkig wel geweldige dieren en hele mooie gebieden, dus valt er ook ditmaal veel te genieten. Op blu-ray ziet het er allemaal oogverblindend uit. De film is ingesproken door Humberto Tan, maar je kunt ook kiezen voor de originele voice-over van Idris Elba. Die klinkt heel wat beter.