La Glace et le Ciel (2015)

Alternatieve titels: Ice and the Sky | Antarctica: Ice and Sky

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Luc Jacquet

Luc Jacquet is vooral bekend om zijn internationale documentaire 'March of the Penguins', die in 2005 de Oscar voor beste documentaire won. Nu is hij teruggekeerd naar de Zuidpool voor een studie over het werk van glacioloog Claude Lorius, wiens baanbrekende werk - het analyseren van ijsstalen - al is begonnen in de jaren 50. Dit heeft geleid tot ons huidige begrip over planetaire temperatuurschommelingen, broeikasgassen en de opwarming van de Aarde.

kappeuter (moderator)
Vanaf 12 november in de bioscoop (Cinemien)

avatar van Prudh
Niet zo'n goede film, Koekebakker en wolfmanrene?

avatar van wolfmanrene
Nou, nee. Als je na 2 minuten al weet dat dit een egotrip is die zijn weerga niet kent.

avatar van John Milton
wolfmanrene schreef:

Ik snap alleen aan de hand van de trailer al dat je dat zegt, inderdaad. Zonder de film te hebben gezien. Sommige uitspraken liggen nogal in het veld 'en nu heb ik gelijk gekregen'. Maar los ervan of het kies is om dat over jezelf te zeggen, heeft hij misschien toch gelijk gekregen? En is de docu mooi gemaakt? Lijk me allebei goed mogelijk, als ik het zo zie.

edit: de man die we zien is toch Claude Lorius, niet regisseur Luc Jacquet? Dan zou het toch eerder een 'hagiografie' zijn dan een egotrip?

avatar van wolfmanrene
Ik vind de docu ook niet mooi gemaakt, ook al bevat hij zeker prachtig en uniek beeldmateriaal. Maar vorm is nogal ouderwets en dan die vreselijke, belerende, gedragen en ijdeltuiterige commentaarstem op de geluidband. En die spreekt teksten uit van Claude Lorius., dus daarom egotrip (géén egodocument). Ondraaglijk.

avatar van pjutter
Erg mooi