Tannbach (2015)

Duitsland
540 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Alexander Dierbach
met Nadja Uhl, Heiner Lauterbach en Martina Gedeck

Miniserie over het fictieve dorp Tannbach op de Beierse-Thüringse grens. De serie volgt de lotgevallen van de inwoners van het dorp vlak voor de capitulatie van het Duitse Rijk tot de naoorlogse periode, waarin het dorp wordt verdeeld in een door de Amerikanen en een door de Russen gecontroleerd deel. Het eerste deel gaat over de laatste oorlogsdagen voor de capitulatie en de eerste dagen na de capitulatie. Het dorp wordt ingenomen door de Amerikaanse troepen. Het tweede deel handelt over de grondhervorming. De Russen onteigenen de grond van landbezitters met meer dan 100 ha. grond. Het derde deel betreft de periode 1948-1952. De nieuwe grens tussen oost en west wordt gevormd door het riviertje dat Tannbach door midden deelt. Terwijl de grenzen nog open zijn proberen de bewoners hun leven onder de gewijzigde omstandigheden te hernemen.