Qi Nian Zhi Yang (1987)

Hongkong
Komedie / Drama

geregisseerd door Johnnie To
met Bak-Ming Wong, Sylvia Chang en Nina Li Chi

Willie en Sylvia zijn gelukkig getrouwd, maar na zeven jaar beginnen ze de spanning en romantiek van hun eerste ontmoetingen te missen. Willie hunkert naar een nieuwe romance en Sylvia twijfelt aan de trouw van haar echtgenoot. Wanneer Willie op zakenreis moet naar Singapore ontmoet hij daar de bevallige Lam Siu Hung, een dief die maar al te graag gebruik maakt van de naieve houding van Willie.

Vroege To.

En dat is er ook aan te merken. Eigenlijk is het meer een filmpje dat je van JWong of één van z'n protégés zou verwachten. Erg luchtig, veel verondersteld vrouwelijk schoon (maar wat zijn ze lelijk) en uiteraard erg veel misverstanden. To hier duidelijk meer als director for hire aan het werk.

En dan gaat hem eigenlijk niet zo goed af. Raymond Wong is nog wel redelijk als lead, Eric Tsang heeft een klein maar dankbaar bijrolletje, maar verder valt er niet zoveel te genieten. Nogal lompe humor, de guitigheid en vreugde van JWong's hersenloos werk mist hier een beetje, de misverstanden zijn sowieso m'n ding al niet en het verveelt hier al snel.

Was best lastig te vinden, dit filmpje, maar ik begrijp ondertussen wel waarom. Je moet al een redelijk die-hard HK comedy fan zijn om hier nog wat uit te halen. Wie hoopt iets van To's magie terug te vinden komt van een kale reis terug, dit is bandwerk derde klas, zonder al te veel vreugde uitgevoerd.

Voer voor completisten dus, anderen kunnen deze met een zeer gerust hart naast zich neerleggen.