ad

Genre: Drama

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Virginie Wagon

Met onder meer: Anne Coesens, Michel Bompoil en Tony Todd

IMDb beoordeling: 6,1 (688)

Oorspronkelijke taal: Frans

Over Le Secret

Marie en François zijn twaalf jaar getrouwd en hebben een kind van twee jaar, Paul. De relatie komt onder druk te staan als François nog een kind wil en Marie daarover twijfelt. Dan ontmoet ze de vijftigjarige Amerikaan Bill die geen Frans spreekt, alleen in een villa woont en nooit buiten komt. Marie raakt geboeid door de man, krijgt steeds meer plezier in hun moeizame conversaties en doet uiteindelijk alles om bij hem te kunnen zijn.

Hoofdrolspeelster Anne Coessens acteert voortreffelijk, maar ik had weinig sympathie voor haar personage. Haar 'geheime' minnaar vond ik helemaal een vreselijk persoon. Een viezerik eigenlijk.

Desondanks vond ik het een goede film, die vooral in de tweede helft steeds diepgaander wordt en heel goed drama laat zien.

De film is wat aan de lange kant, het had allemaal wat compacter gekund naar mijn mening. Eerste helft van de film 2,5*, laatste 3,5*. Overall 3*

Ik vermoed dat deze film beter bij vrouwen ligt.

avatar van petey

petey

• 1901 berichten

helemaal vergeten dat ik deze gezien had, weinig indruk dus gemaakt.

avatar van FisherKing

FisherKing

Na een onthutsend zwak begin (Stuurloos, voorspelbaar, onlogisch) herstelt de film zich opzienbarend. En dat begint met de introductie van de moeder. Daarna ontrolt een mooi drama. Over een 35jarige vrouw op de "brink" van haar leven.

Het einde is erg sterk.

Helaas, Anne Coenens (die wel goed speelt maar naar mijn idee uitstraling mist) is geen Julliete Binoche of Audrey Tautou (als die de rol hadden gespeeld was het meer wow geweest, maar alla, dat speelden ze dus jammer genoeg niet) 3 sterren.

Prachtige film over een vrouw die maar wat bang is om in een hokje te worden geplaatst, het einde vond ik persoonlijk niet goed... toch een dikke 7 dus 3.5*

avatar van Tara

Tara

Ik vond het eind ook een beetje slap. Er wordt een vrouw neergezet die wanhopig op zoek is. De weg die ze uiteindelijk inslaat door met Bill een sexuele relatie te beginnen bevrijd haar op een bepaalde manier.

Ze vertelt tegen haar man dat dit hetgeen is wat ze wil en moet doen, maar op het eind kiest ze toch weer voor haar gezin, en dat maakt dat ze als ze het even benauwd krijgt, ze vreemd gaat, maar altijd zal terug keren naar haar gezin. Ik ben het dus wel een beetje met Kappeuter eens dat ik ook niet veel sympathie voor haar had.

Overall geef ik deze film 3*

avatar van kort0235

kort0235

Matige film en acteurs en actrice die eigenlijk het net niet hebben. Wel een indringende film over een vrouw die zelf een hoop ellende over zich afroept. Het einde vond ik niet erg sterk.

Een genre film die mij niet zo ligt.

Ik geef deze film een 2.5*

avatar van Leno

Leno

Vrij matige film met een verhaal dat nergens interessant wordt. De relatie komt niet geloofwaardig over, vooral ook omdat Bill een oninteressant karakter is. Naar het einde toe wordt het voorspelbaar en traag.

avatar van mikey

mikey

Misschien leuk als een obscure toneelvoorstelling in een quasi-artistiek theatertje maar als film is dit onverkoopbaar. De film weet een zo groot mogelijke kloof te slaan tussen het publiek en dit relatie-verhaaltje, door bijvoorbeeld personages die ogeloofwaardig en naargeestig zijn..etc etc... 1

avatar van korykory

korykory

FisherKing schreef:

Helaas, Anne Coenens (die wel goed speelt maar naar mijn idee uitstraling mist) is geen Julliete Binoche of Audrey Tautou (als die de rol hadden gespeeld was het meer wow geweest, maar alla, dat speelden ze dus jammer genoeg niet).

Ik vond haar juist wel goed gecast. Julliete Binoche en Audrey Tautou zijn glamorous, en Anna Coenens is dat niet. Ze is een aantrekkelijke, maar gewone vrouw van vlees en bloed, en dat maakt het drama en de erotiek voor mij interessanter.

Ik hoorde ooit Anthony Hopkins over The Human Stain zeggen dat die film gaat over 'de vernietigende werking van seks' of iets dergelijks. Daar gaat deze film ook over. En een andere film over dat thema is Eyes Wide Shut, hoewel het daar eerder de vorm aanneemt van een parabel.

Wel vond ik het personage van die zwarte Amerikaan nogal clichematig en stereotiep. Niet per se een viezerik, maar wel een vrij botte figuur voor wie seks geheel los staat van alles. Tegen het eind komen we nog even te weten dat hij ooit balletleraar was, maar verder komt hij nauwelijks uit de verf.

Maar natuurlijk gaat deze film uiteindelijk niet om hem, maar om haar. En ik vind haar zeker geloofwaardig.

avatar van FisherKing

FisherKing

Oh ja, geloofwaardig is niet het punt dat ik bedoelde. Ik meen alleen dat een "grotere" actrice op mij meer indruk zou hebben gemaakt.

BBarbie

Langgerekt psychodrama over de midlife crisis van een getrouwde colportice, die zichzelf opnieuw probeert uit te vinden (of zoiets). Het script is bij gebrek aan diepgang niet erg overtuigend. Vooral de zwembadscène is een aanfluiting. Die zag eruit als noodgreep om tot een sluitend einde te komen.

Anne Coesens is mij een stuk beter bevallen in het asielzoekersdrama Illégal (2010).