132.207 gebruikers | 83.222 films | 30.189 regisseurs | 3.421.777 berichten | 4.775.433 stemmen

Beeldformaten / Aspect Ratio

gebruiker
bericht

bericht [permalink] geplaatst op 14 december 2008, 14:55 uur
Ik merk trouwens dat ook verschillende nieuwe films, die pas op DVD verschenen zijn, ondertiteling ook buiten beeld plaatsen. Op die manier heb je dus altijd zwarte banden boven en onder het beeld, waardoor nog maar de helft van je scherm gevuld is met de eigenlijke film. Best triest.

bericht [permalink] geplaatst op 1 maart 2009, 11:21 uur
In Filmdragers > Algemeen > Breedbeeld niet meer maar minder?:

Vroeger werden films op video uitgebracht op 1,33 omdat het op de tv paste, maar er werden dus links en rechts stukken weggesneden uit de film, je miste zo'n 20-30% beeld. Nu worden films op dvd en tv bijna allemaal in breedbeeld uitgezonden, fijn zou je zeggen.
Maar nu heb ik van sommige dvd's meerdere versies, waarvan ik onlangs een breedbeeld versie van een film kreeg die boven en onder beeld miste, waadoor de oude 1,33 versie méér beeld had, dan de nieuwe versie. Je zou zeggen, ze plakken het verwijderde stuk er weer aan, maar ze snijden nog meer weg. Zo mis je toch zo'n 40 % beeld? Is dit bekend?

bericht [permalink] geplaatst op 1 maart 2009, 12:08 uur
Volgens mij heb je dan een zwakke uitgave.

Ik heb ook mijn twijfels bij mijn uitgaves van The Dead Zone, Naked Lunch en The Last Emperor. Alle drie de uitgaves zeggen op de DVD hoes een 1,33:1 beeldverhouding te hebben maar op imdb wordt aangegeven dat de films in breedbeeld zijn opgenomen. Iemand enig idee?

bericht [permalink] geplaatst op 1 maart 2009, 12:13 uur
Die zijn letterboxed widescreen.

bericht [permalink] geplaatst op 1 maart 2009, 13:31 uur
Quentin schreef:
Die zijn letterboxed widescreen.

A oke, Ik heb zelf een Widescreen televisie. Wat raad je aan dan? Een betere dvd versie kopen, of mis ik niks als ik mn tv gewoon op widescreen instel?

bericht [permalink] geplaatst op 1 maart 2009, 13:33 uur
waarschijnlijk mis je dan de ondertitels die in de zwarte balk staan. En mis je wschl. niks aan het beeld.

bericht [permalink] geplaatst op 1 maart 2009, 17:31 uur
PascalvE schreef:
Volgens mij heb je dan een zwakke uitgave.

Ik heb ook mijn twijfels bij mijn uitgaves van The Dead Zone, Naked Lunch en The Last Emperor. Alle drie de uitgaves zeggen op de DVD hoes een 1,33:1 beeldverhouding te hebben maar op imdb wordt aangegeven dat de films in breedbeeld zijn opgenomen. Iemand enig idee?

Sommige films zijn open matte. Dat houd in dat ze op een 1:1,33 negatief zijn opgenomen. De cameraman kadreert echter op 1:1,85. Dus zo is het beeld bedoeld, maar omdat de boven en de onderkant wel op het celluloid staan kan je dus een 1:1,33 versie hebben waar je geen beeld mist, maar meer ziet. Maar dat is niet zo bedoeld. Vaak zie je bij dergelijke films de hengel met microfoon nog wel eens in beeld.

bericht [permalink] geplaatst op 1 maart 2009, 17:34 uur
Maar dat heeft niks met de betreffende films en letterboxed te maken ...

bericht [permalink] geplaatst op 1 maart 2009, 18:55 uur
Mmm een van jullie ervaring met de 1,33:1 uitgaves van Naked Lunch, The Last Emperor en The Dead Zone, alle 3 de R2NL 1disc uitgaves?

Zo zie ik bijv dat de Criterion van Last Emperor wel een breedbeeld beeldverhouding heeft... ik ben dus bang dat ik iets mis.

bericht [permalink] geplaatst op 1 maart 2009, 19:24 uur
Als hij letterboxed is heb je (neem ik aan) gewoon het originele beeldformaat, maar dan niet anamorf, dus mis je 33% aan beeldlijnen (maar zie je dus wel gewoon de film in het formaat waarin deze werd opgenomen).

bericht [permalink] geplaatst op 3 maart 2009, 16:06 uur
Ok bedankt, dan ga ik het eerst zo eens proberen, mocht het tegenvallen dan ga ik gewoon een betere versie aanschaffen.

bericht [permalink] geplaatst op 15 maart 2009, 23:45 uur
Ik heb een vraagje over beeldformaten.

Als ik een film kijk zoals daarnet Stray Dog, die beeldformaat 4:3 is, dan past dat beeld goed op mijn televisie. Ik heb nog zo een redelijk oude televisie, vandaar.

Stel nu dat ik later een LCD ga aanschaffen en dan zo een film kijk, hoe is dan het beeld? Die toestellen zijn toch een stuk breder.
Het zal toch niet zo zijn dat het beeld dan helemaal uitgerekt wordt?

Knisper
(moderator)
bericht [permalink] geplaatst op 15 maart 2009, 23:48 uur
Bij een breedbeeld-tv kan je zelf instellen op welke manier je (een 4:3) dvd kijkt. Bij die van mij kan je hem of uitrekken (wat niet zo storend is als je wellicht denkt) of kijken met een zwarte balk links en rechts zodat de aspect ratio hetzelfde blijft.

bericht [permalink] geplaatst op 15 maart 2009, 23:51 uur
Bedankt voor de info Knisper.

bericht [permalink] geplaatst op 16 maart 2009, 7:45 uur
Persoonlijk kan ik niet tegen zo'n opgerekt beeld. Ik zie het onmiddelijk, dikke mensen, lange auto's ovalen klokken. Nee dan zou ik er eerder voor kiezen een stukje van het beeld onder en boven af te snijden. 14:9 is mijn favo instelling voor tv programma's die nog 4:3 zijn. Films kijk ik uitsluitend in het originele beeldformaat.

bericht [permalink] geplaatst op 20 maart 2009, 18:41 uur
Het uitrekken van het beeld kan ik ook niet naar kijken, maar films kijken op TCM en MGM kan ik ook niet, want als je daar het beeld passend maakt voor breedbeeld tv, valt de ondertitels weg en als je dat niet doet is het beeld veel te klein en heb je vier dikke zwarte balken. Misschien volgende keer een tv kopen die een doorsnee heeft van 1,50.

bericht [permalink] geplaatst op 1 september 2010, 18:32 uur
Weet iemand of dit (link werkt niet goed, het gaat om 'Henry: portrait of a serial killer' 25th anniversary edition bij dvd-outlet) een goeie uitgave is? Het lijkt me dezelfde uitgave als deze (link werkt ook niet, maar zelfde cover, etc. bij Filmfreak):

Bij de één staat echter 4:3 en bij de ander 16:9 anamorf fullscreen. Op Imdb staat dan weer aspect ratio 1.37 : 1. Ik kan er geen wijs uit worden, bij voorbaat dank.

bericht [permalink] geplaatst op 1 september 2010, 18:37 uur
Reinbo schreef:
Persoonlijk kan ik niet tegen zo'n opgerekt beeld. Ik zie het onmiddellijk, dikke mensen, lange auto's, ovalen klokken. Nee dan zou ik er eerder voor kiezen een stukje van het beeld onder en boven af te snijden. 14:9 is mijn favo instelling voor tv programma's die nog 4:3 zijn. Films kijk ik uitsluitend in het originele beeldformaat.

Helemaal mee eens :Y

starbright boy
(moderator)
bericht [permalink] geplaatst op 1 september 2010, 22:39 uur
Meneer Bungel schreef:
Weet iemand of dit (link werkt niet goed, het gaat om 'Henry: portrait of a serial killer' 25th anniversary edition bij dvd-outlet) een goeie uitgave is? Het lijkt me dezelfde uitgave als deze (link werkt ook niet, maar zelfde cover, etc. bij Filmfreak):

Bij de één staat echter 4:3 en bij de ander 16:9 anamorf fullscreen. Op Imdb staat dan weer aspect ratio 1.37 : 1. Ik kan er geen wijs uit worden, bij voorbaat dank.

1:37: 1 is bijna gelijk aan 4:3, dus dat lijkt me het originele beeldformaat. Ful;lscreen verwijst ook meestal naar 4:3, dus hoewel de term 16:9 anamorf fullscreen feitelijk nergens op slaat denk ik dat beide DVD's kloppen (maar das een gok)

bericht [permalink] geplaatst op 1 september 2010, 22:48 uur
Klopt. Low budget films als deze worden vask op 16 mm opgenomen, dan is het ooknvaak 1,33:1

bericht [permalink] geplaatst op 2 september 2010, 14:34 uur
Zeer bedankt allebei!

bericht [permalink] geplaatst op 5 september 2010, 17:47 uur
voor digene die intresse hebben in filmformaten in de breedste zin van het woord kun je kijken op:
www.widescreenmuseum.com

alles over cinemascope breedbeeld projectie (widescreen)
enz,enz.