- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Grenzen aan grappen op moviemeter
Grenzen aan grappen op moviemeter
gondwana
-
- 1212 berichten
- 1464 stemmen
Jacques Brel was gewoon een verdoken herrieschopper. Had problemen met Franstaligen omdat hij in het Vlaams zong en met Vlamingen omdat hij in het Frans zong. Een chansonzanger met een gevoel voor sarcasme volgens mij.
én een begaafde dichter 
domkey
-
- 780 berichten
- 0 stemmen
Tegenover de Vlamingen is dit ronduit racisme in zijn zuiverste vorm. Waarom wordt dit dan verheerlijkt? Omdat het toevallig een bekende zanger is?
Messieurs les Flamingants
J'ai deux mots à vous rire
Il y a trop longtemps
Que vous me faites frire
À vous souffler dans le cul
Pour devenir autobus
Vous voilà acrobates
Mais vraiment rien de plus
Nazis durant les guerres
Et catholiques entre elles
Vous oscillez sans cesse
Du fusil au missel
Vos regards sont lointains
Votre humour est exsangue
Bien qu'y aient des rues à Gand
Qui pissent dans les deux langues
Tu vois quand j'pense à vous
J'aime que rien ne se perde
Messieurs les Flamingants
Je vous emmerde
Vous salissez la Flandre
Mais la Flandre vous juge.
Voyez la mer du nord
Elle s'est enfuie de Bruges.
Cessez de me gonfler
Mes vieilles roubignoles
Avec votre art flamand-italo-espagnol.
Vous êtes tellement tellement
Beaucoup trop lourds
Que quand les soirs d'orage
Des chinois cultivés
Me demandent d'où je suis,
Je réponds fatigué
Et les larmes aux dents :
"Ik ben van Luxembourg".
Et si aux jeunes femmes,
On ose un chant flamand,
Elle s'envolent en rêvant
Aux oiseaux roses et blancs
Et je vous interdis
D'espérer que jamais à Londres
Sous la pluie on puisse
Vous croire anglais
Et je vous interdis
À New-York ou Milan
D'éructer Messeigneurs
Autrement qu'en flamand
Vous n'aurez pas l'air cons
Vraiment pas cons du tout
Et moi je m'interdis
De dire que je m'en fous
Et je vous interdis
D'obliger nos enfants
Qui ne vous ont rien fait
À aboyer flamand
Et si mes frères se taisent
Et bien tant pis pour elles.
Je chante persiste et signe
Misschiem omdat hij zelf vlaming was?
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
Dat lied is trouwens een veel misbegrepen aanklacht tegen de Vlamingen die in Frans spraken. Wat heb je eraan als je dat in het Vlaams zingt, die verstaan er dan toch niets van.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Wat de hel heeft die muzak van Jacques Brel met grappen op MoMe te maken?
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
't Ging er vooral over wat je mag zeggen en wat beter niet. Als voorbeeld kwam Jacques Brel ter sprake die met z'n liedjes de Vlamingen zou aanvallen. Grenzen aan liedjes naar analogie van grenzen aan grappen.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Wanneer ga je eigenlijk over de grens met een grap op MovieMeter?
Ik vraag dit naar aanleiding van de smakeloze grappen over Michael J. Fox in het Just a Joke topic. Ik dacht dat die wel vanzelf wel verwijderd zouden worden door een moderator. Blijkbaar had ik het mis.
Kunnen die 'grappen' alsnog verwijderd worden?
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
Ach, alleen omdat het jouw humor niet is?
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Zo'n grap zat ook al eens in Family Guy, meen ik. Hard dat zeker. Ik moest er wel om lachen, maar ik snap wel dat anderen dat niet kunnen.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ach, alleen omdat het jouw humor niet is?
Als iemand van jouw familie met terminale kanker in het ziekenhuis ligt, dan ga ik daar ook geen grappen over maken.
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3631 stemmen
Erg gemakkelijk scoren inderdaad. Flauw van de mensen die er wel om moeten lachen. Als het inderdaad over iemand in de familie ging, zouden zij het hoogste woord hebben en boos worden. Tegelijkertijd lachen ze nu het hardst.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Je kan terminale kanker toch niet vergelijken met Parkinson? 
Dan zijn de sketches over prins Bernard ook ongepast? Vind dat je zoiets niet te serieus moet nemen hoor. Als ze nou idd spotten met terminale kanker, zou ik dat absoluut veroordelen.
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3631 stemmen
Jij hebt hier ook al meerdere malen verteld over jouw aandoening, zou jij het leuk vinden als vreemden daar botte grappen over gingen maken? Blijft toch 1 pot nat?
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Je hoort gewoon niet te spotten met een persoon die een ernstige ziekte heeft. Ongelooflijk dat daar nog discussie over kan bestaan.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Dan heb ik waarschijnlijk zelfspot.
@ Eline; Epilepsie is toch ook niet te vergelijken met terminale kanker. Tuurlijk is het een kutziekte net als Parkinson zal zijn, maar dat kun je toch niet vergelijken met een ziekte waar je dood van gaat?
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3631 stemmen
Dus omdat je er niet dood van gaat mag dat een reden zijn om er grappen over te maken? Wel knap als mensen daar tegen kunnen, zelfspot zoals je zegt, maar toch blijft het onnodig.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het zelfs behoorlijk beledigend voor iemand die terminale kanker heeft en dat diegene hoort van iemand met epi: ik heb epilepsie, maar wat maakt het uut, het is toch 1 pot nat.
Nee, ik vind dus niet dat je terminale kanker kunt vergelijken met een ziekte waaraan je niet overlijd maar dat is mijn mening.
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
Epilepsie kan even erg zijn als kanker hoor.
Er worden evengoed grappen gemaakt over homo's, negers, joden, Marokkanen enz. Dat is minstens even erg. Wat dacht je van Belgenmoppen? Of domme blondjes moppen?
Of kunnen dit soort sketches volgens jou ook niet?
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
Wat alle kenmerken overeen hebben is een tijdelijk verlies van bewustzijn met vaker ook de verlies van controle over (een) lichaamsde(e)l(en).
Ook is epilepsie iets wat je je hele leven met je mee zal dragen. Kanker kan weggaan.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12870 stemmen
Censuur op censuureisen zou niet verkeerd zijn hier. Sommige mensen kunnen echt wel enorm overdrijven.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ik vind dat je als beschaafd mens geen grappen hoort te maken over mensen met een ernstige ziekte. Het gaat hier niet over een simpele verkoudheid, het gaat hier over Parkinson. Als dat niet ernstig genoeg is, dan weet ik het ook niet meer.
Er worden evengoed grappen gemaakt over homo's, negers, joden, Marokkanen enz. Dat is minstens even erg. Wat dacht je van Belgenmoppen? Of domme blondjes moppen?
Daar is destijds een hele discussie over geweest. Ik vond het ook triest dat je hier wel Belgen belachelijk mag maken, maar owee als het woordje "Marokkaan" valt.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Wat alle kenmerken overeen hebben is een tijdelijk verlies van bewustzijn met vaker ook de verlies van controle over (een) lichaamsde(e)l(en).
En aan terminale kanker ga je dood.
Wat is nou precies de overeenkomst? 
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
Ik dacht dat het over kanker in het algemeen ging.
Ik vind dat je als beschaafd mens geen grappen hoort te maken over mensen met een ernstige ziekte. Het gaat hier niet over een simpele verkoudheid, het gaat hier over Parkinson. Als dat niet ernstig genoeg is, dan weet ik het ook niet meer.
Neen chevy, grappen over Marokkanen worden hier WEL verwijderd!
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
Ik vind het gewoon raar dat iedereen en alles belachelijk gemaakt mag worden, maar zodra er een ziekte naar voren komt, is het opeens belachelijk, beledigend en bot.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Daar zijn de meningen dan over verdeeld.
Is deze discussie nou MovieMeter-gerelateerd of in het algemeen?
Vond ik toen triest dat het wel over Belgen mag, maar zodra het woord "Marokkaan" of "Turk" wordt gebruikt gaat het te ver en gaat men verwijderen. Dat is met twee maten meten.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12870 stemmen
We zijn toch geen barbaren. Of jij wel misschien?
Relativeren en gevoel voor humor zijn allerminst barbaars.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Eens met Onderhond en Chevy.
Relativeren is een kunst en Parkinson of epilepsie is natuurlijk nooit te vergelijken met terminale kanker, come on.
En wat ik zei, dan hadden die sketches bijv. door Kopspijkers van Prins Bernard ook niet gekund?
Ben ik het dus niet mee eens, je moet er de humor wel een beetje van kunnen inzien hoor. Denk zelfs dat de mensen die zulke ziektes hebben er nog meer om kunnen lachen. Mensen met een beetje zelfspot tenminste. 
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Gevoel voor humor?
Personen kunnen steeds minder functioneren door hun ziekte en aftakeling.
Whahaha, wat grappig, laten we daar een paar grappen over maken.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12870 stemmen
In dat geval mag de meeste humor niet grappig gevonden worden.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.