• 15.954 nieuwsartikelen
  • 178.922 films
  • 12.263 series
  • 34.064 seizoenen
  • 648.970 acteurs
  • 199.236 gebruikers
  • 9.387.250 stemmen

Grenzen aan grappen op moviemeter

zoeken in:

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Ik zou toch maar oppassen, vooraleer we op het nieuws te horen krijgen dat er vliegtuigen zijn ingevlogen op de Moviemeter headquarters..

Mug

• 13981 berichten
  • 5969 stemmen

combi schreef:

(quote)
bijna elke discussie is nutteloos. men blijft meestal toch bij hun leest!

Over 'een andere denkwijze' gesproken...

Grappen over Turken/Marokkanen linken eerder naar vreemdelingenhaat dan grappen over Belgen/Duitsers.

Net zoals grappen over Joden eerder linken naar antisemitisme dan grappen over slimme blondjes.

Net zoals grappen over gehandicapten eerder linken naar slechte smaak dan grappen over (euhm) Belgen.

Discussiepunt is eerder wanneer een zogenaamde grap te ver gaat en niet door de beugel kan. En dat is een moeilijk discussiepunt dat niet beeindigd zal worden met 'het perfecte antwoord'.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

@ Mug

Dus omdat een Turk/Marokkaan anders zou kunnen reageren dan een Belg/Duitser moet er censuur zijn op die moppen terwijl Belgen/Duitsers wel belachelijk gemaakt mogen worden?

Mug

• 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Ik zeg niet dat er censuur MOET zijn, maar dat er censuur KAN zijn. En nogmaals, reageer toch allemaal niet alsof alle moppen omtrent Turken en Marokkanen verwijderd zijn.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Dat is het probleem van de mensen die hier discussiëren niet. Het punt is dat als die bepaalde mop met een Belg en een Duitser zou verteld worden en dat het dan 3-0 voor Nederland zou zijn, dan zou die mop dus nooit verwijderd zijn.

We zullen het nooit zeker weten, maar daar gaan we wel van uit.

En hoe je het ook draait of keert, dat is verkeerd, want dan ben je inconsequent bezig. Zo onstaan er nog meer frustraties.

De mop van de dode schoonmoeder vonden ikzelf en de meesten hier nog veel kwetsender en die mocht wel blijven staan.

Je hebt gelijk als je zegt dat censuur niet moet zijn, maar wel kan zijn. Maar als het kan zijn, dan moet het wel juist toegepast worden.

kos

• 46708 berichten
  • 8865 stemmen

Nomak schreef:

We zullen het nooit zeker weten, maar daar gaan we wel van uit.

Lekker belangrijk of jij daar van uitgaat, is gewoon onzin, dus hou gewoon op met speculeren.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Mug schreef:

Onzin. Je doet nu alsof iedere grap die gaat om een Turk of Marokkaan (of Jood of gehandicapte en andere 'grensgroepen') linea recta verwijderd wordt van de site. Als dat het geval blijkt te zijn, dan pas heb je een punt met 'je voorbeeld'.

Je begrijpt mij niet. Ik kan een 'veel erger' voorbeeld plaatsen dat dat wat ik nu gezet heb, met de kans dat het dan zou verwijderd worden. Dan heb je immers geen voorbeeld meer.

Mug

• 13981 berichten
  • 5969 stemmen

En daar ligt het probleem, het juist toepassen. Dat is onmogelijk. Niet alleen op MovieMeter. Er zijn zoveel factoren die meewegen, dat er altijd wel weer iemand is die kritiek heeft als er wel/niet censuur wordt toegepast. Dit is gewoon een moeilijk onderwerp die je veel moeilijker in regeltjes kunt vastleggen dan bijv. de toevoeg-criteria. Het zijn veel eerder gevoelskwesties danwel zwichten n.a.v. protesten dan consequent rechtlijnig handelen van de crew. Ik lig er niet wakker van.

Mijn bijdragen zijn puur bedoeld om toelichting te geven op de doelstelling 'waarom wel Turken/Marokkanen en niet Belgen/Duitsers' waar de discussie hoofdzakelijk om draaide. En dan ga je weer aan het punt voorbij dat zogenaamde moppen over Turken/Marokkanen eerder rieken naar vreemdelingenhaat dan zogenaamde moppen over Belgen/Duitsers. Meer is het niet.

U-96

• 11875 berichten
  • 2084 stemmen

Nomak schreef:

De mop van de dode schoonmoeder vonden ikzelf en de meesten hier nog veel kwetsender

De mop was op 21 augustus al door een andere gebruiker geplaatst en niemand heeft er iets op gezegd. Wil ik niet mee suggureren dat niemand hem kwetsend vond, maar ik vermoed dat mensen de grap nu puur naar boven haalde n.a.v. van de Turken/Marokkanen-mop.

Mug

• 13981 berichten
  • 5969 stemmen

speedy23 schreef:

(quote)

Je begrijpt mij niet. Ik kan een 'veel erger' voorbeeld plaatsen dat dat wat ik nu gezet heb, met de kans dat het dan zou verwijderd worden. Dan heb je immers geen voorbeeld meer.

*raakt geirriteerd*

Dat begrijp ik wel, maar je doet (verdorie) alsof iedere mop over Turken/Marokkanen gecensureerd wordt. En dat is niet het geval, of wel soms? Inhoudsloos brallen, joepie.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

kos schreef:

Lekker belangrijk of jij daar van uitgaat, is gewoon onzin, dus hou gewoon op met speculeren.

(afbeelding)

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Mug schreef:
Dat begrijp ik wel, maar je doet (verdorie) alsof iedere mop over Turken/Marokkanen gecensureerd wordt. En dat is niet het geval, of wel soms? Inhoudsloos brallen, joepie.

Wel als er ergens een aangebrande tussenzit. Dan zijn de moraalridders en 'klachtenmelders' daar weer. En als je die laat doen, dan mag je binnen dit en een jaar niks meer. Niet over Afrikanen, Duitsers, Chinezen, niet over godsdienst, blondjes of wat dan ook, want het ene verbieden geeft automatisch de verplichting om naar de verzuchtingen van anderen te luisteren en ook voor deze groep dingen te gaan verbieden. Wat is het volgende? Boeken verbranden?

En nu 'een brave': Wat is het toppunt van racisme?

- Alle bloemetjes water geven, behalve de Afrikaantjes.

-fal

• 2028 berichten
  • 2290 stemmen

Onderhond schreef:

Mijn lezing was wat langer dan dat, waarschijnlijk liep het daar fout?

Ik reageerde hier op:

Nee, die mop ging toch ook gewoon over het feit dat er Belgen zijn die vinden dat Belgie beter af is zonder Turken en Marokkanen?

Feit is (roep ik maar even) dat Belgen "die vinden dat Belgie beter af is zonder Turken en Marokkanen" dit een geweldige mop vinden en met de lach instemmen met de moraal van de verteller (niet de poster) die roept "3-0 voor Belgie". Hoe zou dat toch komen? Lezen zij de mop fout? Zo ja, kun je dat in de mop an Sich verduidelijken, met meer substantie dan een "it's just a joke"?

-fal

• 2028 berichten
  • 2290 stemmen

s0062423 schreef:

Men mag tegenwoordig niets meer bij naam noemen of men krijgt bakken kritiek over zich heen. Dat dit nu ook al gebeurd in een moppentopic vind ik een zeer bedroevende vaststelling.

Vraagje voor s0062423. Wat precies wilde je met die mop dan "bij naam noemen"?

(Trouwens, volgens mij heeft niemand jou beticht van racisme en draait de hele discussie over de mop zelf. Niet zo'n lange tenen aub. It's just a discussion.)

Een mop is een mop en zal altijd slechts een mop blijven. Al is deze nog racistisch of discriminerend van aard. Humor is met stip de taalexpressie waar geen rekening gehouden moet worden met politieke correctheid.

Aardig pleidooi voor de mop als vrijplaats voor racisme en discriminatie. Schijnbaar zie je een mop als een plek waar je expressie kunt geven aan hetgeen politiek niet correct is. Staat wat op gespannen voet met:

Waarom zou men in godsnaam aanstoot nemen aan een per definitie betekenisloze inhoud?

Betekenisloze inhoud Zul je deze vast ook erg leuk vinden:

dkdkee zdkf tkgkd kkdkd: "dkdk kfe fkklshw?"

dkkeekk: "dllwkdwe?"

dlkrjngdejjd ellls: "dwpptom sjf ekkfkw!"

s0062423

• 682 berichten
  • 1739 stemmen

-fal schreef:

Vraagje voor s0062423. Wat precies wilde je met die mop dan "bij naam noemen"?

Er bestaan nu eenmaal vooroordelen over elke bevolkingsgroep. De enige die ik aangehaald heb is dat Noord-Afrikaanse allochtonen vaak gebruik maken van het sociale vangnet. In het Antwerpse is dit voor sommige wijken zelfs een nuchtere vaststelling. Als er dan iets bij naam genoemd is in deze mop zou het zijn dat deze allochtonen wel eens hiervan kunnen en durven profiteren.

Aardig pleidooi voor de mop als vrijplaats voor racisme en discriminatie. Schijnbaar zie je een mop als een plek waar je expressie kunt geven aan hetgeen politiek niet correct is. Staat wat op gespannen voet met:

(quote)

Betekenisloze inhoud Zul je deze vast ook erg leuk vinden:

dkdkee zdkf tkgkd kkdkd: "dkdk kfe fkklshw?"

dkkeekk: "dllwkdwe?"

dlkrjngdejjd ellls: "dwpptom sjf ekkfkw!"

Bwa, is niet helemaal waar. Een mop moet niet persé enkel expressie geven aan hetgeen niet politiek correct is. Humor mag dit doen, ongeacht de politieke mening die de verteller erop nahoudt. Moest de mop verteld worden door Najib Amhali zou hij een staande ovatie hebben gekregen, moest Filip de Winter juist dezelfde mop hebben verteld zal hij waarschijnlijk een tijdje moeten onderduiken. Dit vind ik belachelijk en hypocriet.

'Betekenisloze inhoud' was misschien een beetje slecht verwoord, ik wou zeggen dat men zich niet moet blindstaren op een eventuele racistische ondertoon. Een mop pretendeert nooit een algehele waarheid of iets dergelijks te verkondigen.

Mbt uw zelfgemaakte mop, moest deze op gepast wijze en met bijhorende mimiek verteld worden, zal ik waarschijnlijk wel kunnen lachen.

-fal

• 2028 berichten
  • 2290 stemmen

Mbt uw zelfgemaakte mop, moest deze op gepast wijze en met bijhorende mimiek verteld worden, zal ik waarschijnlijk wel kunnen lachen.

Och, daarmee wou ik alleen maar "betekenisloze inhoud" op de korrel nemen. Welke betekenis de mop voor jou had heb je hierboven aangegeven. De "it's just a joke"-ers kijken zelf maar wat ze daarmee doen

Kiros

• 607 berichten
  • 1329 stemmen

Ik kende die mop al. Alleen het einde werd iets anders gebracht. Maar hij blijft leuk. Bij dkkeekk: "dllwkdwe?" voelde ik `m al aankomen.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Dit is gewoon een moeilijk onderwerp die je veel moeilijker in regeltjes kunt vastleggen dan bijv. de toevoeg-criteria.

Dat hoeft het niet te zijn, kijk naar het standpunt rond politieke discussies op MM. Daar zijn de mods heel duidelijk en zeggen ze gewoon dat het niet toegelaten is ivm teveel gezever. Bij de "racistische" moppen is dat anders, daar "kan het niet door de beugel" etc etc.

Feit is (roep ik maar even) dat Belgen "die vinden dat Belgie beter af is zonder Turken en Marokkanen" dit een geweldige mop vinden en met de lach instemmen met de moraal van de verteller (niet de poster) die roept "3-0 voor Belgie".

Zelfde geldt voor die gekken die hun schoonmoeder ook echt liever in een urn zien. De bottom line blijft steeds dat mijn gaat discrimineren op type discriminatie.

Ironisch en eigenlijk ook wel gepast voor het "just a joke" topic.

-fal

• 2028 berichten
  • 2290 stemmen

Zelfde geldt voor die gekken die hun schoonmoeder ook echt liever in een urn zien. De bottom line blijft steeds dat men gaat discrimineren op type discriminatie.

In dit geval aantoonbare onzin. Lees gewoon de MM-motivatie er op na.

Verder is de discussie nogal vrij zinloos als je een probleem wilt reduceren tot een versimpelend "als dat mag, mag dit ook", en je vervolgens Oost-Indisch doof stelt voor ieder element dat toont dat "dat" en "dit" niet identiek zijn. Of anders, je bijt je vast op een congruentie op taalniveau (het woord "discriminatie") en weigert vervolgens die congruentie aan de realiteit te toetsen.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

De realiteit is dat er niemand gediscrimineerd wordt door een grap te vertellen. Zo simpel is het. Het gedoe errond heeft dus meer te maken met het tegen de schenen schoppen van bepaalde doelgroepen.

Ik zie argumenten die verklaren dat men voor bepaalde doelgroepen voorzichtiger moet zijn. Dat is net wat (positieve) discriminatie is.

Ik zie trouwens het verschil wel maar vind het gewoon compleet onzinnige argumentatie.

kos

• 46708 berichten
  • 8865 stemmen

Onderhond schreef:

De realiteit is dat er niemand gediscrimineerd wordt door een grap te vertellen. Zo simpel is het.

Wat is dat toch voor bullshit, snap er werkelijk helemaal niks van.

Ik zie mezelf al bij de bakker: 'wat zei de enorm lelijke kutaap van een neger tegen de andere enorme kutaap van een neger: het ziet zwart van de mensen' (of iets dergelijks, ik noem maar even een in 1 sec. gefabriceerd zogenaamde grappige clue).

Dat is dan sowieso niet discriminerend, want het is als grap bedoeld?

Moet je me toch even uitleggen.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

kos schreef:

Wat is dat toch voor bullshit, snap er werkelijk helemaal niks van.

Ik zie mezelf al bij de bakker: 'wat zei de enorm lelijke kutaap van een neger tegen de andere enorme kutaap van een neger: het ziet zwart van de mensen'

Jouw vraag is wel voor Onderhond bedoelt, maar ik wil ook antwoorden.

"Enorm lelijke kutaap" is gewoon een beledigende term.

Als je die woorden vervangt door "Afrikaan" is het geen belediging meer, maar dan kan het wel als grappig worden gezien.

Er is al dagenlang een discussie aan de gang over het al of niet discrimineren van Turken/Marokkanen in die ene mop.

Maar het valt me nu pas te binnen dat Belgen evengoed gediscrimineerd worden door diezelfde mop en wel door de laatste zin.

"3-0 voor België", alsof alle Belgen racisten zijn.

s0062423

• 682 berichten
  • 1739 stemmen

Nomak was me net voor, hoewel het eigenlijk ook niet echt aan mij was om te antwoorden. Maar toch;

Ben jij nu gewoon echt ongelooflijk kortzichtig of moet ik er één of ander dwangmatig vasthouden aan een standpunt in zien?

Op de manier waarop jij uw mop formuleert is ze inderdaad racistisch. Je spreekt namelijk met ongeloof groffe adjectieven en termen over 'zwarten', zoals ondermeer; enorm lelijk & kutaap. Waarmee je toch iets meer verteld dan gewoon een mop. Als je deze negatieve termen echter achterwege haalt en enkel het volgende zou vertellen; twee negers staan bij de bakker. Zegt de ene tegen de andere; 'het ziet hier zwart van de mensen'. Dit is al een wezenlijk verschil en niet aanstootgevend.

EDIT: 'neger' mag eigenlijk tegenwoordig ook al niet meer, dus is inderdaad 'Afrikaan' correcter. Maar eigenlijk is niet elke Afrikaan donker van huidskleur, dus zou 'zwarten' kunnen gebruikt worden maar dan verklap je de mop ergens al. *Denkt diep na*. Er wordt hier 'pigmentgehandicapte' voorgesteld, maar dat is volgens mij ook niet echt politiek correct. De enige correcte term waar ik dan nog kan opkomen is; 'negroïde man'.

Zo zie je maar hoe moeilijk het tegenwoordig al geworden is om een mop volledig 'correct' te vertellen, zonder dat er op één of andere manier aanstoot aan wordt genomen door sommigen van het MMpubliek.

-fal

• 2028 berichten
  • 2290 stemmen

Onderhond schreef:

De realiteit is dat er niemand gediscrimineerd wordt door een grap te vertellen. Zo simpel is het.

Zo simpel is dat dus niet. De mop bevestigt en bestendigt vooroordelen. Werkgevers hebben vooroordelen over allochtonen en zijn (uiteraard niet alleen daardoor) minder bereid hen aan te stellen. Waardoor de allochtonen, even inhakend op hierboven, vaker van een sociaal vangnet gebruik moeten maken. (ook hier weer, zit uiteraard komplexer in elkaar)

Het beeld van vervelende schoonmoeders wordt evenzeer in de mop bevestigd, met dat verschil dat ik niemand ken die vindt dat schoonmoeders het land uit moeten. En er bestaan voor zover ik weet ook geen gekken die hun schoonmoeder in een urn donderen simpelweg omdat ze schoonmoeder is, ongacht haar konkrete persoon.

Ik zie argumenten die verklaren dat men voor bepaalde doelgroepen voorzichtiger moet zijn. Dat is net wat (positieve) discriminatie is.

Er is helemaal geen sprake van positieve discriminatie tussen schoonmoeders en allochtonen omdat er eenvoudigweg helemaal geen discriminatie van schoonmoeders plaatsvind buiten moppen.

Pas tegen de tijd dat er een groep schoonmoeders opstaat en aannemlijk kan maken dat zij soortgelijke gevolgen ondervindt van een klimaat van vooroordelen als allochtonen, kun je een afweging gaan maken of er bij de omgang met die discriminatie een ongelijkheid te vinden is. Zie ik vooralsnog niet gebeuren.

kos

• 46708 berichten
  • 8865 stemmen

@Nomak: Ik heb idd een niet zo goed voorbeeld gekozen.

Maar van die grappen als

'Wat moet je doen als een Marokkaan uit gaat?

Er meer benzine op gooien.'

of '
Hoe lang duurt het voor een Marokkaanse vrouw om te schijten?

9 Maanden'

om effe uit een ander draadje te halen..

Daar beledig je dus helemaal niemand mee?

Grappige logica. .

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11939 berichten
  • 5335 stemmen

Ik vind die grappen eerlijk gezegd best leuk

kos

• 46708 berichten
  • 8865 stemmen

s0062423 schreef:

Je spreekt namelijk met ongeloof groffe adjectieven en termen over 'zwarten'

Ah, er zijn dus toch nog enige gradaties in de grappen, dan zijn we alweer een stapje verder.

kos

• 46708 berichten
  • 8865 stemmen

BlueJudaskiss schreef:

Ik vind die grappen eerlijk gezegd best leuk

Tja, weet jij veel.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

kos schreef:

@Nomak: Ik heb idd een niet zo goed voorbeeld gekozen.

Maar van die grappen als

(quote)
of '
(quote)
om effe uit een ander draadje te halen..

Grappige logica. .

Ik ben het echt eens met kos. De twee genoemde moppen hebben zelfs alleen maar een clou wanneer we uitgaan van een haatdragende houding tov Marokkanen. Puur racistische moppen dit. Niets op de site te zoeken! Dat hier nog over gediscussieerd moet worden.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

kos schreef:

Maar van die grappen als

................................................

................................................

Grappige logica. .

Ja, deze moppen vind ik ook te ver gaan. Op dit punt heb je zeker gelijk.

Die moppen willen de moderators ook verwijderen, en dan vind ik ook dat ze daar het volste recht toe hebben.

Maar dan zou het toch mooi zijn als ze ook moppen van dit kaliber gericht tegen Belgen/Duitsers en andere bevolkingsgroepen zouden verwijderen. De echt beledigende moppen bedoel ik dan.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.