MENU

4,06

Denemarken

geregisseerd door Thomas Vinterberg
met Mads Mikkelsen, Alexandra Rapaport en Thomas Bo Larsen

Lucas is net gescheiden. Hij heeft een nieuwe baan bij de plaatselijke kleuterschool, een nieuwe vriendin en kijkt uit naar het bezoek van zijn zoon Marcus tijdens de Kerst. Maar de kerstgedachte is opvallend afwezig. Klara, een 5-jarige leerling, beschuldigt Lucas van misbruik. De kleuterschool is in diepe schok en al gauw worden er vermoedens gewekt jegens Lucas. Wanneer het verhaal zich door het dorp verspreidt begint de kleine gemeenschap al snel uiteen te vallen.

geplaatst op 17 januari 2014, 23:58 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Film Pegasus schreef:
Ik denk dat sommige mensen het einde niet helemaal begrepen. Daar zie je inderdaad een nieuwe samenkomst met opnieuw het hartige begroeten en het feestelijke. Dat is net dat masker dat opgezet wordt. Je merkt maar al te goed die blik in hun ogen met de eeuwige vraag 'waar rook is, is vuur... niet?'. De essentie van de film. Bij pedofilie ben je schuldig tot het tegendeel bewezen bent en eens je beschuldigd bent (vals of niet) zal je altijd die stempel meedragen als een onuitwisbaar tatoo...

Ik begrijp het einde wel hoor, vandaar dat ik het over de ballonnetjes heb die worden opgegooid. In de reacties zie je dat de ene vader met moeite een hand geeft, en wanneer Marcus opstaat zie je in de zaal ook 'vertwijfelende' gezichten. . Toch blijf ik het bij het haar getrokken vinden, langs beide kanten. De mensen die hem weer hartelijk begroeten - die zijn er ook, valt niet te ontkennen - is eigenlijk dwaas, en ook de intentie van Lucas begrijp ik niet. Ik vind dat het einde enorm wringt met de sterke scène in de kerk. Vanaf de dode hond voelde ik empathie met Lucas, en begreep ik zijn onmacht. In de kerk is die onmacht fantastisch in scène gezet. Maar als ik zo door een hel zou gaan, vernederd/uitgescholden worden door vrienden, zou ik niet eens meer iets met hen te maken willen hebben. Een zeer sterke scène was ook wanneer Marcus werd buitengegooid bij de ouders van Klara. Hij werd daar zelfs geslaan.Na al die commotie zou mijn leven best naar de kloten zijn en zou ik geen zin hebben om nog met die mensen aan een tafel te zitten. Het einde met een miezerig kerstmis-maal, waarbij een vriend toenadering zoekt maar het gewoon te laat is vond ik veel sterker. Indien het punt van het masker gemaakt moest worden, had het veel kleiner gemogen en had het niet in een volledig nieuwe sequentie aangeboord moeten worden.

*Bewerking: In het kort bedoel ik: het idee achter het einde kan ik vatten, maar filmtechnisch haalde het mij uit de film. Het is dan ook meer een proloog en zou opzich een volwaardig nieuw verhaal kunnen zijn.

geplaatst op 18 januari 2014, 0:06 uur, permalink
Dat is toch net het mooie aan een film?

avatar van Ralf81
geplaatst op 19 januari 2014, 13:45 uur, permalink
Ijzersterk drama met een beladen thema. Geloofwaardigheid rammelt hier en daar, het einde in het bijzonder. Enige kritische noot, verder een film die me wist te raken en een diepe indruk heeft achter gelaten. De stijl van de film (traag, veel stiltes, geen muziek) maakt dat je bijna vergeet dat je naar een film zit te kijken. Normaal pakken deze drama's me niet gauw, maar hier werkt het!

avatar van GrobbekuikenXL
geplaatst op 26 januari 2014, 13:30 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Mads speelt prima maar verder viel het nogal tegen vanwege de grote ongeloofwaardigheid. Daardoor deed het mij niets meer. en als iemand je hond dood ga je er een jaar later weer gezellig mee om ???? Raar ! Steen door de ruit , zoontje geslagen , winkel uitgezet worden. Dan zou je toch aangifte moeten doen ! Totaal geen bewijs voor het misbruik maar iedereen keert zich gelijk van hem af. Zou de regisseur dit expres gedaan hebben ? Festen was stukken beter.

avatar van remorz
geplaatst op 27 januari 2014, 1:52 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Redelijk.

Vinterberg laat in duidelijke stappen zien hoe een vredige situatie in een klein dorp, tussen vrienden kan escaleren wanneer het om de onschuld van kinderen gaat. Lucas wordt na een valse beschuldiging in erg rap tempo tot slachtoffer van karaktermoord gereduceerd. Toch kun je je makkelijk invoelen met ieders reactie of handeling, hoe ongelukkig ook. De emotionele afstand en het overzicht dat je als kijker hebt, sturen je sympathie natuurlijk snel richting Lucas; dat de realiteit zich ook middels misverstanden en emotioneel gekleurde reacties aaneenrijgt is nou eenmaal een feit. Gebrek aan realisme valt het verhaal wat mij betreft dan ook niet aan te rekenen.

De klinische opzet van die realiteit door Vinterberg echter wel. Met name het eerste half uur is iedere scene voelbaar functioneel, wat nogal ostentatief aandoet. Kijk Lucas een goede leraar zijn. Zie hoe hij Klara's toenadering correct afhandelt. Snap je hoe Klara bij haar beschuldiging komt?

Vinterberg moet wat moeite doen om het balletje aan het rollen te krijgen, als het eenmaal rolt, kun je makkelijk mee in Lucas' ellende, het onrecht en de agressie jegens hem. Die spiraal treft niet alleen hem maar ook zijn zoon, wat nog een sterke scene oplevert.

Het laatste kwartier krijgt de film echter zijn opzichtige karakter weer vol terug, waarbij de teruggekeerde broederlijkheid natuurlijk als opstapje dient voor die laatste scene. Op zich een sterk einde maar wederom wordt er net iets te opzichtig naar toegewerkt.

Na Festen slechts mijn tweede Vinterberg maar mans invulling van een audiovisueel produkt leunt bovendien wel heel erg op het narratieve deel. In eerstgenoemde klaarblijkelijk vanuit idealisme (Dogme 95), al schermde hij daarmee wellicht zijn eigen onkunde af, want ook Jagten is audiovisueel een erg saaie bedoening. Of wij hebben een hele andere opvatting van de essentie van film, dat kan natuurlijk ook.

Drama volgens het boekje, erg kundig maar ook wat steriel geserveerd. Invoelbaar niettemin maar het (in alle opzichten) geschreven karakter speelt de film soms parten. 3,5*

geplaatst op 28 januari 2014, 20:14 uur, permalink
Zoals sommigen hier misschien denken, is onrecht niet het belangrijkste thema in deze film.
Het belangrijkste thema is de inhumane behandeling van pedofielen.
Een volwassene die seksuele handelingen met een minderjarige heeft verricht, verdient een straf, maar verdient geen dergelijke inhumane behandeling zoals deze film ons toont. Ook bekritiseert de film het primitieve gedrag van de dorpelingen: het buitensluiten en klakkeloos de waarheid van een ander aannemen zonder eerst zelf na te denken.

geplaatst op 28 januari 2014, 22:18 uur, permalink
Het thema lijkt me eerder de vooroordelen dat het dorp heeft op pedofielen en de stempel die er al gedrukt wordt voor het ook maar bewezen is. Primitief zou ik dat gedrag niet noemen, eerder begrijpelijk. Als buitenstaander misschien niet goed te keuren, omdat je de onschuld kent. Anderzijds zou ik onmiddellijk aan de kant van het dorp staan als ik wist dat hij effectief schuldig is.

geplaatst op 29 januari 2014, 1:59 uur, permalink
romar10dsf schreef:
Het belangrijkste thema is de inhumane behandeling van pedofielen.

Dat is dan toch onrecht?

geplaatst op 29 januari 2014, 14:42 uur, permalink
Dat is dan toch onrecht?

Onrecht en inhumane behandeling zijn niet hetzelfde. Is het op gruwelijke wijze martelen en vermoorden van Adolf Hitler onrecht? Volgens de meeste mensen niet. Onrecht is dus subjectief in dit geval. Maar in deze situatie is er wel sprake van een inhumane behandeling volgens de universele rechten van de mens.
Ik denk dat Vinterberg eigenlijk nog beter in het midden had moeten laten of Lucas onschuldig is of niet. Als je naar deze film kijkt, ga je geloven dat Lucas onschuldig is, terwijl er nergens bewijs wordt geleverd dat dat zo is. Als de kijker meer zou twijfelen, zou de regisseur zijn punt beter gemaakt hebben. Maar ik begrijp ook dat dit een lastig geval is, omdat hij ook de kijker wil laten meevoelen met Lucas. Dat laatste is heel goed gelukt en daarom geloof je als kijker dat hij onschuldig is.

geplaatst op 29 januari 2014, 15:09 uur, permalink
Als buitenstaander misschien niet goed te keuren, omdat je de onschuld kent.

Er wordt nergens bewezen dat hij onschuldig of schuldig is. Het gaat hier ook helemaal niet over schuld en onschuld en over te snel oordelen zoals in 12 angry men. De film poogt juist om de andere kant van de medaille te laten zien. Vanuit het perspectief van de pedo die opgejaagd wordt alsof hij de duivel in eigen persoon is.

avatar van NYSe
geplaatst op 29 januari 2014, 15:43 uur, permalink
romar10dsf schreef:

Het staat toch onomstotelijk vast dat hij onschuldig is, en dat de beschuldiging gestoeld is op de verzinsels van een kleuter? Juist dat we dat weten maakt het wranger om te zien hoe gemakkelijk Lucas door de gemeenschap wordt verstoten, zeker omdat niemand werkelijk "fout" handelt. Ik zie niet hoe Vinterbergs punt duidelijker gemaakt zou zijn als de schuld van Lucas in het midden was gelaten.

geplaatst op 29 januari 2014, 16:12 uur, permalink
Iemand die eerst liegt en vervolgens wel de waarheid spreekt? Dat kan net zo goed andersom zijn. Maar goed ik geloof dat Vinterberg in een interview heeft gezegd dat Lucas onschuldig is, dus je hebt gelijk.

avatar van remorz
geplaatst op 31 januari 2014, 11:55 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen

Onrecht is niet automatisch hetzelfde als inhumane behandeling. Als je het niet te juridisch benadert, is inhumane behandeling (volgens de universele rechten van de mens) wel gelijk aan onrecht. Maar goed, dat is meer een semantische kwestie

Als zijn punt is dat vermeende pedofielen niet inhumaan behandeld dienen te worden, weet ik niet of dat sterker naar voren was gekomen als Lucas' onschuld betwist zou kunnen worden. Die staat immers in groter contrast met de behandeling die hem ten deel valt, dan twijfel over zijn onschuld.

Ik geloof juist in Lucas' onschuld, omdat Vinterberg ons daar stap voor stap doorheen loopt. Vanaf Klara's afgewimpelde liefdesverklaring (oorzaak) en de "paal" die zij via haar broer te zien krijgt (noem het de inspiratie voor haar leugen), geeft ze in een impulsief boze bui vorm aan haar verzinsel tot ze merkt dat de consequenties ernstiger zijn dan ze had kunnen weten, waardoor ze eigenlijk terug wil krabbelen. Lijkt me vrij evident.

avatar van DragQueen
geplaatst op 3 februari 2014, 18:02 uur, permalink
Oersterke Dramafilm. Zo overtuigend uitgevoerd heb ik ze zelden gezien. Een zeer sterk verhaal en Formidabel acteerwerk ook van de gehele cast. De glansrollen zijn natuurlijk van Mads Mikkelsen en Thomas Bo Larsen. De film heeft me intens geboeid van begin tot eind. 5 Sterren.

avatar van Pim1993
geplaatst op 5 februari 2014, 13:56 uur, permalink
Onrechtelijk inhumaan!

Sterk vertolkt door de gehele productie. 4,5*

avatar van AmazingPP
geplaatst op 11 februari 2014, 17:05 uur, permalink
Sterk drama met goed acteerwerk van de hele cast. Mikkelsen draagt de film en dat heel de film lang. Het zal je maar overkomen. Je krijgt inderdaad een stempel voor je hele leven mee. Vreselijk. Ik vond deze film zeer zeker beter dan "Festen". Deze film spreekt me veel meer aan, ik voel veel meer mee met het personage. Het einde is discutabel, maar ik vond het geniaal gevonden. Vier hele dikke sterren. 4 *

avatar van ZenZin
geplaatst op 13 februari 2014, 11:01 uur, permalink
Rationele elementen ontbreken geheel in deze film : politie, advocaten, bewijzen of de manier van ontkrachting daarvan : niks van dat alles . Daar is het de maker dus kennelijk niet om te doen in deze film en teveel daarvan vind ik over het algemeen ook niet al te boeiend, laat staan origineel.
Gesprekken duren meestal ook niet langer dan 20 seconden.... weer die typisch Deense zwijgzaamheid en onderdrukking van gevoelens.
Er blijft dus "weinig" over : een basisgevoel van machteloosheid . Absoluut krachtig en overtuigend en indringend neergezet en dat had nog meer indruk kunnen maken als toch iets meer voornoemde getoond zou zijn.

avatar van Bladspinazie
geplaatst op 25 februari 2014, 12:40 uur, permalink
In deze film worden een aantal maatschappelijk problemen zeer pijnlijk zichtbaar. Zo worden er te snel conclusies getrokken door buitenstaanders die veelal onvolledig geïnformeerd zijn en blijken veel autoriteiten te ondeskundig voor hun bevoegdheden.

Wat ook op een ongelofelijk indrukwekkende wijze in beeld wordt gebracht is de zoektocht van mensen naar een dader / slachtoffer. Voor de verwerking van gebeurtenissen schijnen mensen de behoefte te hebben aan iets tastbaars, iets fysieks, iets waar je een beeld bij hebt. Deze film vertaalt dat op een dusdanige wijze dat er zelfs sympathie en begrip ontstaat voor de daden van de 'slachtoffers' waarvan het kind is misbruikt. Hierdoor kent deze film enkel verliezers.

Een meesterwerk van de bovenste plank. Anders kan ik deze film niet omschrijven. Een film die dagen na het kijken nog indruk op je maakt.

avatar van bjerik76
geplaatst op 2 maart 2014, 15:05 uur, permalink
Wat een mooi neergezet drama.
Geloofwaardig, en hard.

Wel jammer dat het eind niet echt uitgewerkt was, alles was ineens afgehandeld en voorbij.

er mag trouwens wel eens een goede kapper / kapster naar dat dorpje gaan.

avatar van otherfool
geplaatst op 17 maart 2014, 22:09 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
IJzersterk geacteerd en een uitermate relevant drama dat helaas, helaas soms een behoorlijk loopje met de geloofwaardigheid neemt. Het gemak waarmee iedereen zomaar aanneemt dat Klara de waarheid spreekt en haar wel heel opzichtig woorden in de mond legt was er behoorlijk over. Hier had Vinterberg toch wel iets genuanceerder te werk kunnen gaan.

De ontzettend pijnlijke exercitie voor Lucas is desalniettemin om te janken, en toen het hondje er ook nog aan moest geloven werd ik toch wel even stilletjes. En ik haat honden nog wel. Er had al met al wel wat meer ingezeten, al overheersen de mooie scenes waarvan de één-na-laatste, waarin Lucas de kleine Klara over 'de lijnen' moet tillen, mij letterlijk naar adem deed happen.

3,5*.

avatar van Film Pegasus
geplaatst op 18 maart 2014, 0:08 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
otherfool schreef:

Ik zou ook zo gereageerd hebben denk ik. Zal ik pas weten als ik er voor zou staan, en dat is hopelijk nooit. Het idee van 'waar rook is, is vuur' kan in dit geval sneller opduiken dan bij andere incidenten.

avatar van otherfool
geplaatst op 18 maart 2014, 12:17 uur, permalink
Hmm, als ouder misschien wel, maar vooral de rol van de leidster van het kinderdagverblijf was dusdanig onprofessioneel dat ik moeilijk kon geloven dat zoiets 'echt zo gaat'.

avatar van Elineloves
geplaatst op 29 maart 2014, 12:44 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Jeetje. Als groepsleidster op een kinderdagverblijf en juf in 't basisonderwijs komt dit wel heel dicht bij. Het zou je maar overkomen.

Zoals otherfool ook al aangeeft is de wijze waarop er in de kleuterschool met de situatie is omgegaan gewoonweg belachelijk te noemen. Dat is ook meteen het enige punt van kritiek dat ik aan kan dragen: De gang van zaken op de kleuterschool, de reacties van de ouders en het feit dat er plots meer beschuldigingen leken te zijn, waar 0,0 mee gedaan is of toegelicht is geworden. Klara sprak één keer met een soort vertrouwenspersoon/psych (Toch?), en dat was het. Hoewel de vraag natuurlijk is: "Waarom zou zo'n jong kind zoiets verzinnen?" kan ik me niet voorstellen dat het klakkeloos als waarheid wordt aangenomen, zeker niet wanneer de aangewezen dader zó dicht bij de familie en het kind staat. Ik mag toch hopen dat er in dergelijke situatie alle mogelijke manieren toepast worden om te onderzoeken of het echt waar is, en niet door middel van één gesprekje.

De politie blijft verder buiten schot.
Nu begrijp ik dat daar niet de nadruk op lag, maar het is dusdanig vaak aangehaald dat ik op zijn minst een verhoor had verwacht. Ook het feit dat Lucas zelf niets onderneemt en alles maar laat gebeuren, had ik graag anders gezien.

Verder is het natuurlijk gewoon een prachtige film. Om te zien wat het met Lucas doet, hoe de complete gemeenschap zich tegen hem keert met alle gevolgen van dien en het feit dat je, wanneer je eenmaal die stempel hebt, er nooit meer vanaf komt maakte indruk. De scène in de supermarkt en die met Fanny waren erg emotioneel. Hield het daar ook moeilijk droog, het kroop me onder de huid. Vanaf daar kon ik ook niet anders dan meeleven met Lucas en hopen dat de waarheid boven tafel zou komen.

Het einde was niet geheel naar verwachting, maar stelde niet teleur. Best genoten van deze indrukwekkende prent.

avatar van _Se7en_
geplaatst op 14 april 2014, 10:03 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Waanzinnig goede film die me bij m'n strot pakte, grotendeels door het schitterende, ingetogen acteerwerk van Mads Mikkelsen. Vooral de grotendeels afwezige muziek die je in andere films vertelt wat je moet voelen bij een bepaalde scene kan ik erg waarderen. Dring geen gevoelens op, muziek hoort louter ondersteunend te werken (een concept dat bij een film als '12 Years a Slave' totaal niet begrepen is).

Het realisme is wat Jagten zo beklemmend maakt en dat realisme zit hem in hele kleine dingen zoals de ongemakkelijkheid die je bij de personages ziet in de aanloop naar de seksscene (die overbodig was en meer leek op een slappe poging om een blote kont in beeld te brengen) en de ochtend erna. Waar dit in andere films vaak te 'smooth' verloopt kreeg je hier het beeld van twee mensen die wat onzeker beginnen aan een nieuwe relatie.
Diezelfde ongemakkelijkheid komt heel goed over als Klara ineens voor de deur staat en zich niet bewust van de ernst van de situatie vraagt of ze Fanny mag uitlaten.

Wat ik erg jammer vind is de plotselinge sprong naar '1 jaar later'. Dit kwam afgeraffeld over, terwijl aan de opbouw van het verhaal juist veel tijd besteed werd. Het einde zelf was prima, maar er had wat mij betreft nog best een half uur film tussen het kerstmaal en de slotscene mogen zitten.

De gewaarwording dat Lucas voor sommigen altijd 'die pedofiel' zal blijven is erg hard, maar wel waar. Ik snap ook niet dat de beste man niet verhuist om ergens anders een nieuw leven te beginnen. Maar goed... hij woont daar waarschijnlijk al zijn hele leven. Dat dorpje is alles dat hij kent en dat achterlaten is misschien wel even moeilijk als de beschuldigende blikken blijven doorstaan.

rhiemstra112 schreef:
Het einde maakt het knap af Iets in de trant van je zit nog steeds in ons vizier. Dit kon je trouwens voor de tijd ook wel merken door de blikken tijdens de uitreiking van het jachtcertificaat(Weet niet precies hoe dat heet.)

Volgens mij ben je 1 van de weinigen die dat opgepikt heeft, want ik zie hier vooral gesproken worden over 'koek en ei' terwijl na het handen schudden de blikken die Lucas naar zich toegesmeten krijgt er niet om liegen. De schijn wordt opgehouden dat alles vergeven en vergeten is, maar ondertussen denken ze (allemaal?) "Waar rook is, is vuur." Een zin die gedurende de hele film in mijn hoofd rondspookte, want wat als zoiets in je eigen gemeenschap gebeurt? Is je eerste reactie op twijfels over de schuld dan niet: "Je wordt toch niet zomaar van zoiets beschuldigd? Er zal wel wat gebeurd zijn. Waar rook is, is vuur..."
Ontzettend sterk dat deze film je zo in de spiegel laat kijken. Wat is nu het veiligst? Het zekere voor het onzekere nemen en je kind bij die man weghouden, ook al is zijn schuld nooit bewezen. Want wat als hij wel een pedofiel is? Ga je jezelf dat ooit vergeven als hij door jouw goedgelovigheid de kans heeft gehad jouw kind te misbruiken? Wat is erger? Dat, of het leven verwoesten van een mogelijk onschuldige man? Je kan geen juiste keuze maken omdat je voor de veiligheid van je kind vast moet houden aan "zekerheid voor alles".
Kunnen wij in alle eerlijkheid naar onszelf kijken en beweren dat we niet zo zouden reageren als de Deense dorpsbewoners? (even afgezien van het ophangen van de hond, want dat zou ik nooit kunnen maar ik ken mensen die er best toe in staat zouden zijn)

geplaatst op 15 april 2014, 21:25 uur, permalink
Geweldige film. Script, regie, Mikkelsen, alles klopt, raakt en blijft hangen. Erg indrukwekkend.