MENU

4,05

Denemarken / Zweden

geregisseerd door Thomas Vinterberg
met Mads Mikkelsen, Alexandra Rapaport en Thomas Bo Larsen

Lucas is net gescheiden. Hij heeft een nieuwe baan bij de plaatselijke kleuterschool, een nieuwe vriendin en kijkt uit naar het bezoek van zijn zoon Marcus tijdens de Kerst. Maar de kerstgedachte is opvallend afwezig. Klara, een 5-jarige leerling, beschuldigt Lucas van misbruik. De kleuterschool is in diepe schok en al gauw worden er vermoedens gewekt jegens Lucas. Wanneer het verhaal zich door het dorp verspreidt begint de kleine gemeenschap al snel uiteen te vallen.

nummer 33 in de top 250

640 BERICHTEN87 MENINGEN

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst op 9 augustus 2015, 11:32 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het onderzoek had ik verder ook niet zo relevant gevonden maar ik vind het toch echt wel gemakzuchtig dat de film niet laat zien hoe Lucas weer min of meer geaccepteerd wordt door het dorp.

avatar van Film Pegasus
geplaatst op 9 augustus 2015, 11:37 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nochtans vond ik het sterk dat je daar net dan weer die achterdocht ziet. Ook al wordt het duidelijk dat Lucas onschuldig is, het gevoel 'je weet maar nooit' blijft hangen in het dorp.

avatar van -LvB-
geplaatst op 9 augustus 2015, 11:58 uur, permalink
Boneka schreef:
Waarom zou je alleen de menselijke trekjes willen zien. Totaal niet reŽel. Ik wed dat echte psychologen deze film ook onder de maat vinden.

Als psycholoog kijk je beroepshalve toch eerder naar menselijke interacties/reacties dan gortdroge informatie over een onderzoek, het zijn geen rechercheurs.

Wat mij betreft had de film trouwens nog veel verhullender geweest wat betreft de schuldvraag, totaal niet belangrijk voor de film, het is geen whodunit

avatar van Music4ever
geplaatst op 9 augustus 2015, 12:01 uur, permalink
Geniale film blijft dit toch! Gisteren voor de 3e keer gezien en verhoogd naar de maximale 5 sterren.
Wat deze film zo sterk maakt is dat je helemaal wordt meegzogen in het verhaal en je de angst, wanhopigheid, teneergang etc. van de hoofdrolspeler gewoon kunt voelen. Hoor hier veel ongebrip dat ze niets laten zien van een politieonderzoek, maar dat is wat mij betreft ook compleet onnodig.
Vergeet niet dat pedofilie de ergste misdaad is die er is. Als je dan ook nog eens door een kind beschuldigt wordt heb je al snel de schijn tegen. Zeker in een besloten gemeenschap wordt je dan al snel met de nek aangekeken en keihard veroordeeld, ook al is er geen 'hard' bewijs. Het gaat er juist om dat een reputatie heel makkelijk te breken is, schuldig of niet, dat doet er niet toe. Politieonderzoek voegt dan ook weinig toe aan dit type film, je houd een litteken over aan de beschuldigingen en er zijn altijd mensen die niet in je onschuld geloven. Deze film pakt je vanaf het begin bij de keel en laat niet meer los, zeer knap!

avatar van VincentL
geplaatst op 9 augustus 2015, 12:25 uur, permalink
Boneka

We leven in een tijd waarin iedereen publiekelijk aan de schandpaal genageld wordt bij de minste verdenking van pedofilie. Elke beschuldiging is gebaseerd op verhalen van kinderen. Daarmee wil ik niet zeggen dat wat kinderen zeggen per definitie waar of onwaar is, maar dat er door de massa wel degelijk bijzonder snel conclusies na ongestaafde beweringen worden getrokken. Juist Jagten geeft deze maatschappelijke misstand aan. Daar zit de kracht van de film ook in.

Daarnaast kan ik je mening bij de film goed begrijpen. Blind afgaan op een kreet van een kind lijkt absurd, en helemaal hoe het en de film vervolgens door de volwassenen wordt opgepakt, maar toch gebeurd het op deze manier vaak. Juist omdat er tegenwoordig zo'n paranoÔde sfeer heerst onder mensen.

avatar van Knisper
geplaatst op 9 augustus 2015, 12:38 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Boneka schreef:
Maar dat je levenslang wordt gezien als een pedofiel vind ik te ver gaan Dat gebeurt zover ik weet nooit.
Wat dacht je van politici? Zeker in sommige landen zijn verkiezingen vol van het gooien met modder. Want als het lukt om een politicus te koppelen aan een bepaald beeld blijft dit voor altijd hangen.

avatar van hdehoon
geplaatst op 9 augustus 2015, 12:48 uur, permalink
Jagten laat eigenlijk de keerzijde van de medaille zien van Festen. Wat zo knap is aan de films van VInterberg, is dat hij de rol van justitie geheel buiten beeld laat, waardoor een des te sterker beeld ontstaat van de menselijke krachtsverhoudingen. De morele vraag wordt belangrijker dan een simpel 'schuldig of onschuldig' zoals bij een detective of rechtbankdrama. De vraag dringt zich op: wat zou ik gedacht of gedaan hebben?

De indringendste scene vond ik de confrontatie tussen de zoon Marcus en de ouders van Klara. Vinterberg weet als geen ander volwassenen op een confronterende manier in beeld te brengen als ze door de mand vallen ten opzichte van kinderen. Ik zat te trillen op mijn stoel van emotie.

Het mooiste vind ik dat het niet alleen een tranendal is, maar dat ook de kracht en het zelfreinigend vermogen van mensen in beeld wordt gebracht, namelijk de mogelijkheid om het weer goed te maken. Misschien dat daarom de allerlaatste scene ook zo tragisch is.

avatar van Kronos
geplaatst op 9 augustus 2015, 13:40 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
hdehoon schreef:
De vraag dringt zich op: wat zou ik gedacht of gedaan hebben?

Juist omdat je als kijker weet dat Lucas onschuldig is, is die vraag slechts een optie. De film kauwt het allemaal netjes voor wat je moet denken en is dus eigenlijk niet meer dan een lesje moraal.

Doubt is wat dat betreft in mijn ogen veel sterker want uitdagender. Daar word je als kijker veel meer in het ongewisse gelaten over de schuld en dus geconfronteerd met je eigen reacties op de verdenkingen en de vraag hoe je daarmee moet of zou omgaan.

Daarnaast vond ik de acteerprestaties in Jagten helemaal niet zo sterk. Al vond ik de interactie tussen Lucas en Klara wel geslaagd.

avatar van Boneka
geplaatst op 9 augustus 2015, 14:49 uur, permalink
Doubt heb ik helaas gemist vorige week. Staat nu op mijn lijstje

geplaatst op 9 augustus 2015, 20:38 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ook gisteren gezien op tv.

Ik vond de film erg sterk. Nadat de schoolleiding toch al snel van 'we gaan de zaak uitzoeken' naar 'hij is schuldig' raakt Lucas in een isolement. De ommezwaai van de school ging misschien wat snel, maar dat het daarna zo zou gaan als in de film, kan ik me wel voorstellen. De beklemming van dit sociale isolement (en haat) kwam erg goed over.

De film stelt het probleem aan de orde dat mensen tegenwoordig erg snel aan de schandpaal worden genageld zonder Łberhaupt naar de schuldvraag te kijken, helemaal als het om zedendelicten gaat. Mensen gaan (logisch!) erg ver in de bescherming van hun kinderen. Zoals Bruun al zei gaat iedereen er maar vanuit dat het kind de waarheid spreekt.

De sfeer van de film vond ik erg goed neergezet, je werd er echt in meegezogen. Het einde vond ik wat minder. Het lijkt me toch vreemd dat nadat je paria bent geworden, je een jaar later als 'normaal' in de gemeenschap meedraait. Maar ja, verhuizen en een nieuw bestaan elders opbouwen is natuurlijk ook lastig. Hij zal in elk geval altijd in de gaten gehouden worden hebben we gezien...

Ik geef de film 8.5/10.0. Aangezien dat niet kan: 4.5*