MENU

2087 stemmen

Denemarken / Zweden

geregisseerd door Thomas Vinterberg
met Mads Mikkelsen, Alexandra Rapaport en Thomas Bo Larsen

Lucas is net gescheiden. Hij heeft een nieuwe baan bij de plaatselijke kleuterschool, een nieuwe vriendin en kijkt uit naar het bezoek van zijn zoon Marcus tijdens de Kerst. Maar de kerstgedachte is opvallend afwezig. Klara, een 5-jarige leerling, beschuldigt Lucas van misbruik. De kleuterschool is in diepe schok en al gauw worden er vermoedens gewekt jegens Lucas. Wanneer het verhaal zich door het dorp verspreidt begint de kleine gemeenschap al snel uiteen te vallen.

nummer 33 in de top 250

611 BERICHTEN83 MENINGEN

avatar van Demeter
geplaatst op 3 april 2015, 1:39 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
jffrfilms schreef:
Zeer goede film uit het buitenland! Sterk verhaal, op een gegeven moment lijkt het ongeloofwaardig omdat de directie zo makkelijk het verhaal gelooft maar als je erover nadenkt zitten de directie maar ook de andere personages in een situatie dat je er eigenlijk wel wat mee 'moet' doen want stel je voor 'als' het waar is? dit vond ik erg sterk gedaan. Positieve lijndraad is de band tussen de vader en zijn zoon en uiteindelijk komt het allemaal goed! Tot net tegen het einde dacht ik nog aan de titel, waarom 'Jagten'(the hunt)? Dat jagen wat je af en toe ziet? Nee......ze komen met een perfect einde, 1 om over na te denken! 1 van de minpunten vond ik de ondervraging aan Klara, de woorden werden in haar mond gelegd.

dikke pluim

Hoezo is dat een minpunt? Uit die scène blijkt nou juist zo goed dat mensen met tunnelvisie een bepaalde richting op denken en uitkomen waar ze willen, omdat ze andere mogelijkheden simpelweg niet onderzoeken. Dit is nou hoe misverstanden in de wereld worden geholpen.

avatar van Demeter
geplaatst op 4 april 2015, 8:01 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dutchmeister schreef:
Viel me echt wat tegen, vooral als ik naar het cijfer hier kijk. Een stom verzinsel door een kind wordt door een directeur wel heel makkelijk voor waar aangenomen. Vooral als ik kijk naar de bewoordingen van het kind, die woorden zijn voor meerdere interpretaties vatbaar. Nu kan ik geen Deens en baseer ik dat op de vertaling die ik voor mij heb, maar er is echt compleet GEEN onderzoek gedaan door de opvang of de woorden van het kind gebaseerd waren op de werkelijkheid. Hoe feitelijk ook meteen de hele gemeenschap hierover wordt ingelicht is ook tenenkrommend. Vervolgens blijkt dat andere kinderen ook dergelijke dingen hebben gezegd... Op welke basis zij dat gedaan hebben? Dat mag Joost weten.

Vervolgens die zogenaamde kinderpsycholoog die allemaal open deuren komt intrappen. Die vraagstellingen waren wel zo suggestief en bevooroordeeld. En dat allemaal maar schuiven onder het mom van 'het kind spreekt altijd de waarheid'. Spreekt het kind het alsnog tegen dan is het 'ontkenning hoort bij het verwerkingsproces'.

Zo kan ik nog wel wat punten noemen, maar laat ik het hier maar bij houden. Kan absoluut niet begrijpen dat deze zo hoog aangeschreven staat hier.

Als een kind zegt dat ze zijn piemel heeft gezien "en die stond omhoog" en je weet niet dat ze toevallig beelden van een pornofilm zag, die een paar oudere jongetjes aan haar lieten zien, dan is toch het eerste wat je denkt: 'dat kan ze niet verzonnen hebben?' Dat er daarna op de verkeerde wijze onderzoek wordt gedaan naar wat er daadwerkelijk gebeurd is, is helaas realiteit van alledag in deze wereld. Mensen en met name kinderen kunnen zich dingen gaan herinneren die niet daadwerkelijk gebeurd zijn, wanneer dat op suggestieve wijze wordt gevraagd en suggestief vragen wordt gedaan wanneer mensen met tunnelvisie de waarheid proberen te achterhalen. Dit is helemaal niet onrealistisch, ook niet in Nederland. Kijk maar naar alle rechterlijke dwalingen die we hier hebben gehad, als gevolg van een openbaar ministerie dat een bepaalde richting op dacht, in het nadeel van een onschuldige zondebok, zonder andere mogelijke scenario's goed te onderzoeken. Als professionals dat al doen, waarom dan niet gewone mensen in een kleine Deense gemeenschap, waar iedereen elkaar kent en met elkaar praat? Door justitie is hij daar wel vrijgesproken, maar het dorp had haar conclusies al getrokken en haar oordeel al geveld. Zo gaat dat dus.

avatar van De wind
geplaatst op 8 april 2015, 15:42 uur, permalink
Wat een ijzersterke film. De spanning is de gehele film te voelen én wordt ondersteund door zeer puik acteerwerk.

avatar van dvdfreak123
geplaatst op 12 mei 2015, 2:56 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Sterke film!! Mikkelsen speelt fantastisch in deze jagten. Het eerste deel van de film is de opbouw en vanaf het 2de deel zat ik echt in de film vooral vanaf zijn hond vermoord word leefde ik volledig mee met het personage. Scene in de kerk was trouwens ook ijzersterk. Film grijpt je naar de keel. Heb hier met volle teugen van genoten.
proficiat ook aan Finterberg die ik trouwens jiervoor niet kende waar ik zeker nog dingen van wil zien. Dikke aanrader
8,5/10

geplaatst op 14 juni 2015, 0:37 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb volgens mij nog nooit als volwassen persoon naar een film zitten kijken waarbij ik jankte als een klein kind.
Denk dat ik vooral veel overeenkomsten zag in het leven wat ik ook wel eens heb meegemaakt. Het leven waarin de leugen regeert en alles tegen zit.
Het was gewoon een fantastisch goede film waarin ook supergoed geacteerd is. Misschien wel de beste Europese film die ik ooit gezien heb.

Ik wil toch graag even terug komen op het einde. Vele discussies gaan er de ronde over wat er nu precies op het einde gebeurde. Iemand schoot mis. Wat mij betreft kunnen het er twee zijn.
Zijn zoon Marcus of de slager van de supermarkt. Ik neig naar Marcus, omdat hij daadwerkelijk alleen was.

geplaatst op 5 juli 2015, 20:32 uur, permalink
Ik kreeg hier een sterk The Fault In Our Stars-gevoel bij. Niet dat de films inhoudelijk of qua uitstraling op elkaar lijken, maar beide gooien zeer hoge ogen bij het grote publiek vanwege de thematiek en niet vanwege de kwaliteit.

Waar te beginnen; ik had geen moment het gevoel dat ik naar een top-250-film zat te kijken. Verre van zelfs. Ten eerste hangt de film van onlogische zaken aan elkaar. Dat een gemeenschap zo overdreven reageert op basis van de beweringen van een fantasierijk, 5-jarig meisje: ik geloof er niks van. Ook heb ik die zogenaamd geweldige acteerprestaties van de hoofdpersoon geen moment gezien. Het stof waaide er nog net niet van af. En de overige passanten waren het predikaat 'acteur' al helemaal niet waardig. Vrienden/familieleden van de regisseur wellicht?

En daar houdt het helaas niet op, want wat ziet deze film er toch vreselijk saai en ongeïnspireerd uit, zoals Onderhond al terecht opmerkte. Iemand zegt iets? Hop, camera op 180 graden in zijn/haar gezicht. Verder ook geen verrassende danwel mooie shots, telkens die saaie grauwe kleuren, nergens ondersteund door een mooie soundtrack. Ik heb meer het idee dat de regisseur hier staat te registreren dan te regisseren. De enige duidelijke uitzondering vormt de zeer sterke kerkscène.

En het geheel duurt natuurlijk weer veel te lang en - puur persoonlijk - helpt het dierenleed de kijkervaring ook al niet. Nee, hier kan ik helemaal niets mee. Als ik dit verhaal in de krant had gelezen had het evenveel impact op me gehad.

geplaatst op 6 juli 2015, 0:00 uur, permalink
PS. Het hele verhaal is natuurlijk ook nog eens een onbehouwen aftreksel van Atonement (2007).

geplaatst op 6 juli 2015, 0:09 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zwolle84 schreef:

Dat je de film niets vindt, prima. Kan gebeuren, want smaken verschillen nu eenmaal. Maar als je de film "een onbehouwen aftreksel van Atonement" noemt, dan slaat je fantasie toch echt op hol, vrees ik. Beide films gaan over valse beschuldigingen, maar daar houdt elke vergelijking toch echt mee op.
Het zou misschien niet verkeerd zijn om je eens te verdiepen in de achtergrond van deze film. Hoe regisseur Thomas Vinterberg op het idee voor deze film gekomen.

avatar van Zwolle84
geplaatst op 6 juli 2015, 0:24 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
BBarbie schreef:

Ze gaan beide over een jong meisje dat de feiten (de foto van het steigerende lichaamsdeel versus de brief) verkeerd interpreteert, vanwege persoonlijke negatieve ervaringen iemand valselijk beschuldigt van seksueel misbruik (met het verschil dat het kind in Jagten jonger is en het dan ook met minder woorden/kennis doet) en over de gevolgen die dit heeft voor de diverse relaties. Ik moest in ieder geval constant aan Atonement denken, ook al doet die film het op een veel subtielere en artistiekere manier.

Edit: De vergelijking wordt overigens meer gemaakt, zie ik na wat snel Googlewerk. Zo vergezocht zal het dus niet zijn.

avatar van anne J
geplaatst op 6 juli 2015, 0:24 uur, permalink
Atonement en Jagten zijn behoorlijk verschillende films inderdaad ... Niet echt vergelijkbaar. Thema's zijn ook compleet anders.

avatar van Donkerwoud
geplaatst op 20 juli 2015, 23:27 uur, permalink
Indringende acteursfilm met een glansrol voor Mads Mikkelsen als getormenteerde leraar die uit een kleine gemeenschap raakt na een valse beschuldiging van pedofilie. Het weet vlijmscherp een tijdsgeest te verbeelden waarin de extreme angst voor seksueel geweld naar kinderen verdoezelt hoe klassieke rolpatronen tussen mannen en vrouwen nog altijd springlevend zijn. Over hoe de invloed en logica van mannenvriendschappen dieper verankerd zit in het maatschappelijke leven dan we als geëmancipeerde westerlingen denken.