MENU

2057 stemmen

Denemarken / Zweden

geregisseerd door Thomas Vinterberg
met Mads Mikkelsen, Alexandra Rapaport en Thomas Bo Larsen

Lucas is net gescheiden. Hij heeft een nieuwe baan bij de plaatselijke kleuterschool, een nieuwe vriendin en kijkt uit naar het bezoek van zijn zoon Marcus tijdens de Kerst. Maar de kerstgedachte is opvallend afwezig. Klara, een 5-jarige leerling, beschuldigt Lucas van misbruik. De kleuterschool is in diepe schok en al gauw worden er vermoedens gewekt jegens Lucas. Wanneer het verhaal zich door het dorp verspreidt begint de kleine gemeenschap al snel uiteen te vallen.

nummer 33 in de top 250

604 BERICHTEN82 MENINGEN

avatar van Demeter
geplaatst op 3 april 2015, 1:39 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
jffrfilms schreef:
Zeer goede film uit het buitenland! Sterk verhaal, op een gegeven moment lijkt het ongeloofwaardig omdat de directie zo makkelijk het verhaal gelooft maar als je erover nadenkt zitten de directie maar ook de andere personages in een situatie dat je er eigenlijk wel wat mee 'moet' doen want stel je voor 'als' het waar is? dit vond ik erg sterk gedaan. Positieve lijndraad is de band tussen de vader en zijn zoon en uiteindelijk komt het allemaal goed! Tot net tegen het einde dacht ik nog aan de titel, waarom 'Jagten'(the hunt)? Dat jagen wat je af en toe ziet? Nee......ze komen met een perfect einde, 1 om over na te denken! 1 van de minpunten vond ik de ondervraging aan Klara, de woorden werden in haar mond gelegd.

dikke pluim

Hoezo is dat een minpunt? Uit die scène blijkt nou juist zo goed dat mensen met tunnelvisie een bepaalde richting op denken en uitkomen waar ze willen, omdat ze andere mogelijkheden simpelweg niet onderzoeken. Dit is nou hoe misverstanden in de wereld worden geholpen.

avatar van Demeter
geplaatst op 4 april 2015, 8:01 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Dutchmeister schreef:
Viel me echt wat tegen, vooral als ik naar het cijfer hier kijk. Een stom verzinsel door een kind wordt door een directeur wel heel makkelijk voor waar aangenomen. Vooral als ik kijk naar de bewoordingen van het kind, die woorden zijn voor meerdere interpretaties vatbaar. Nu kan ik geen Deens en baseer ik dat op de vertaling die ik voor mij heb, maar er is echt compleet GEEN onderzoek gedaan door de opvang of de woorden van het kind gebaseerd waren op de werkelijkheid. Hoe feitelijk ook meteen de hele gemeenschap hierover wordt ingelicht is ook tenenkrommend. Vervolgens blijkt dat andere kinderen ook dergelijke dingen hebben gezegd... Op welke basis zij dat gedaan hebben? Dat mag Joost weten.

Vervolgens die zogenaamde kinderpsycholoog die allemaal open deuren komt intrappen. Die vraagstellingen waren wel zo suggestief en bevooroordeeld. En dat allemaal maar schuiven onder het mom van 'het kind spreekt altijd de waarheid'. Spreekt het kind het alsnog tegen dan is het 'ontkenning hoort bij het verwerkingsproces'.

Zo kan ik nog wel wat punten noemen, maar laat ik het hier maar bij houden. Kan absoluut niet begrijpen dat deze zo hoog aangeschreven staat hier.

Als een kind zegt dat ze zijn piemel heeft gezien "en die stond omhoog" en je weet niet dat ze toevallig beelden van een pornofilm zag, die een paar oudere jongetjes aan haar lieten zien, dan is toch het eerste wat je denkt: 'dat kan ze niet verzonnen hebben?' Dat er daarna op de verkeerde wijze onderzoek wordt gedaan naar wat er daadwerkelijk gebeurd is, is helaas realiteit van alledag in deze wereld. Mensen en met name kinderen kunnen zich dingen gaan herinneren die niet daadwerkelijk gebeurd zijn, wanneer dat op suggestieve wijze wordt gevraagd en suggestief vragen wordt gedaan wanneer mensen met tunnelvisie de waarheid proberen te achterhalen. Dit is helemaal niet onrealistisch, ook niet in Nederland. Kijk maar naar alle rechterlijke dwalingen die we hier hebben gehad, als gevolg van een openbaar ministerie dat een bepaalde richting op dacht, in het nadeel van een onschuldige zondebok, zonder andere mogelijke scenario's goed te onderzoeken. Als professionals dat al doen, waarom dan niet gewone mensen in een kleine Deense gemeenschap, waar iedereen elkaar kent en met elkaar praat? Door justitie is hij daar wel vrijgesproken, maar het dorp had haar conclusies al getrokken en haar oordeel al geveld. Zo gaat dat dus.

avatar van De wind
geplaatst op 8 april 2015, 15:42 uur, permalink
Wat een ijzersterke film. De spanning is de gehele film te voelen én wordt ondersteund door zeer puik acteerwerk.

avatar van dvdfreak123
geplaatst op 12 mei 2015, 2:56 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Sterke film!! Mikkelsen speelt fantastisch in deze jagten. Het eerste deel van de film is de opbouw en vanaf het 2de deel zat ik echt in de film vooral vanaf zijn hond vermoord word leefde ik volledig mee met het personage. Scene in de kerk was trouwens ook ijzersterk. Film grijpt je naar de keel. Heb hier met volle teugen van genoten.
proficiat ook aan Finterberg die ik trouwens jiervoor niet kende waar ik zeker nog dingen van wil zien. Dikke aanrader
8,5/10