MENU

4,06

Denemarken / Zweden

geregisseerd door Thomas Vinterberg
met Mads Mikkelsen, Alexandra Rapaport en Thomas Bo Larsen

Lucas is net gescheiden. Hij heeft een nieuwe baan bij de plaatselijke kleuterschool, een nieuwe vriendin en kijkt uit naar het bezoek van zijn zoon Marcus tijdens de Kerst. Maar de kerstgedachte is opvallend afwezig. Klara, een 5-jarige leerling, beschuldigt Lucas van misbruik. De kleuterschool is in diepe schok en al gauw worden er vermoedens gewekt jegens Lucas. Wanneer het verhaal zich door het dorp verspreidt begint de kleine gemeenschap al snel uiteen te vallen.

avatar van jumpstylemovie
geplaatst op 13 augustus 2014, 2:50 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Meesterwerk uit Denemarken. Ijzersterk acteerwerk van Mads Mikkelsen. Hij speelt niet alleen goed, zijn gezicht is ook perfect voor de rol. Hij heeft zo'n getekend, karakteristiek gezicht. Verder prachtige beelden van Denemarken waardoor een ontzettend sterke sfeer wordt gezet. Vinterberg speelt heel goed met de emoties van het publiek. Aan de ene kant zou je die Klara willen vermoorden maar aan de andere kant is het natuurlijk een kind dat niet kan inzien wat voor schade ze kan aanrichten met een leugen. Ik vroeg me wel af hoe het ooit nog goed kom komen met Lucas. Het einde vond ik sterk. Grijpt je bij je de keel.

Alles aan deze film klopt. Het had niet beter uitgevoerd kunnen worden.

avatar van zaaf i
geplaatst op 3 september 2014, 23:54 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
oh, daar ben ik het zeker niet mee eens. ik vind het thema intrigerend, het acteerwerk prima tot (mikkelsen) geweldig. maar de regisseur (die ik hoog heb zitten) geeft ons toch een film met opzichtigheid, plotholes en voor mij jammerlijke twists.

daardoor was het voor mij niet de emotie die ik zocht. en die er met dit thema en deze cast op zeker in had gezeten.

de scene van mads m en thomas bo l tegen het einde werd naar mijn gevoel jammerlijk afgebroken. de spanning was voelbaar en die mannen hadden elkaar veel te zeggen. over het naar de kloten zijn van levens ook al ben je als spilfiguren best bereid om elkaar weer in de armen te sluiten. want waar weggaan geen optie is, want het dorp is je leven.

het is ook te makkelijk om te zeggen "ik was weggegaan, dat laat je je toch niet gebeuren". daar heeft de schrijver naar mijn smaak een goede keuze gemaakt. en voor de film is juist dat deel van het thema interessant.

al met al, een goede kijkervaring met soms een verwonderd (in negatieve zin) gezicht.

avatar van chevy93
geplaatst op 5 oktober 2014, 0:31 uur, permalink
Komt over 3 weken in de Top 250 binnen. Zoals het er nu uit ziet op plek 33, dus top 50 wordt het sowieso. Ben benieuwd hoeveel het gemiddelde daarna zal gaan dalen door incidentele voorbijganger die deze film "maar even proberen".

Ter naslag: nu 4,06* na 1872 stemmen.

geplaatst op 6 oktober 2014, 9:41 uur, permalink
Jagten is een film met een realistisch en zr pakkend script. Het vertelt het verhaal van een onschuldig misverstand, wat een hechte gemeenschap omdoopt tot massa hysterie en hetze. De kracht van de film zit hem in de onwetendheid en het handelen van mensen in zo een situatie, waarbij de vermeende -dader- een voelbare nachtmerrie ondergaat. Het acteerwerk is van een zr hoog niveau, waarbij Mads Mikkelsen een performance neerzet die niemand zou kunnen evenaren.

avatar van Chunk
geplaatst op 6 oktober 2014, 10:10 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ai ... ben ik dan n van de weinigen die deze film vond tegenvallen? Ik had hoge verwachtingen door de hoge beoordelingen hier maar ik vond het uiteindelijk slechts een gemiddelde film. Het acteerwerk is inderdaad knap maar her en der miste ik ook wat de geloofwaardigheid. De directrice ging mij net wat te snel met het kind mee. Vooral toen de meneer kwam die met het kind ging praten en haar eigenlijk woorden in de mond legde waarop een kind snel geneigd is om ja te zeggen om er maar vanaf te zijn. Ik heb zelf kinderen dus ik herkende dit wel. Niemand die twijfelt aan het verhaal van het kind. Ook de vader die meteen zegt dat zij nooit liegt terwijl het kind al vrij snel ook een keer zegt "Ik heb iets doms gezegd". Zelfs dan ga je niet twijfelen? Vreemd..

Ik geef de film toch een 3,5 want je blijft er wel even over nadenken. Ik ga nog wel even uitzoeken of ik het einde wel goed begrepen heb...

avatar van Brabants
geplaatst op 6 oktober 2014, 19:36 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Chunk schreef:

Volgens mij past de situatie vanuit de directie toch echt wel in het plaatje. Aangezien de directie zelf ook zegt er moeite mee te hebben, wordt nadien de politie ingeschakeld. Dit zijn ook geen zaken wat zo'n kleine en hechte gemeenschap dagelijks voor de kiezen krijgt. Dat maakt het verhaal echt wel geloofwaardig. Wat valt er niet te snappen aan het einde?

avatar van Chunk
geplaatst op 8 oktober 2014, 14:26 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Nou ik las hier een paar reacties die mij het gevoel gaven dat er nog een diepere betekenis aan het einde zat. Want wie schoot nou? Volgens mij laten ze dat open toch?

avatar van Fortune
geplaatst op 8 oktober 2014, 14:38 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Het einde gaat er niet zozeer om wie er schoot, het gaat er meer om dat als je de stempel van pedofiel opgedrukt krijgt dat je die, ook al word je vrijgesproken en heb je daar helemaal niks mee te maken, dat je die niet meer verliest. De haat is al gezaaid en ook al bewijst alles dat het niet zo is, het maakt niet uit omtrent dit onderwerp.

avatar van kimberlyVD
geplaatst op 8 oktober 2014, 16:15 uur, permalink
Ik denk ook vooral dat het een illusie is van Lucas...
Om aan te tonen dat hij een trauma aan heel het gedoe overgehouden heeft.

avatar van Brabants
geplaatst op 9 oktober 2014, 11:45 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Chunk schreef:

Dat laten ze inderdaad open, aangezien dat niet het punt is wat er op dat moment belangrijk is bij het uitbeelden hiervan. Wanneer je de stempel -pedofiel- opgedrukt hebt gekregen en gerehabiliteerd bent kan je hiermee voor de verder rest van je leven toch nog mee geconfronteerd worden. Dat is wat er door het hoofd gaat bij Lucas nadat er in zijn richting wordt geschoten, terwijl hij toch weer geaccepteerd leek te zijn in de kleine en -hechte- gemeenschap waar hij woont.

geplaatst op 9 oktober 2014, 11:48 uur, permalink
Fortune schreef:

Juist!

geplaatst op 9 oktober 2014, 15:40 uur, permalink
Ja ok, zo had ik hem wel ongeveer begrepen. Bedankt voor je toelichting nog. Het veranderd voor mij niet veel aan mijn beoordeling. De film was goed maar niet heel goed.

avatar van Dutchmeister
geplaatst op 19 oktober 2014, 11:04 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Viel me echt wat tegen, vooral als ik naar het cijfer hier kijk. Een stom verzinsel door een kind wordt door een directeur wel heel makkelijk voor waar aangenomen. Vooral als ik kijk naar de bewoordingen van het kind, die woorden zijn voor meerdere interpretaties vatbaar. Nu kan ik geen Deens en baseer ik dat op de vertaling die ik voor mij heb, maar er is echt compleet GEEN onderzoek gedaan door de opvang of de woorden van het kind gebaseerd waren op de werkelijkheid. Hoe feitelijk ook meteen de hele gemeenschap hierover wordt ingelicht is ook tenenkrommend. Vervolgens blijkt dat andere kinderen ook dergelijke dingen hebben gezegd... Op welke basis zij dat gedaan hebben? Dat mag Joost weten.

Vervolgens die zogenaamde kinderpsycholoog die allemaal open deuren komt intrappen. Die vraagstellingen waren wel zo suggestief en bevooroordeeld. En dat allemaal maar schuiven onder het mom van 'het kind spreekt altijd de waarheid'. Spreekt het kind het alsnog tegen dan is het 'ontkenning hoort bij het verwerkingsproces'.

Zo kan ik nog wel wat punten noemen, maar laat ik het hier maar bij houden. Kan absoluut niet begrijpen dat deze zo hoog aangeschreven staat hier.

avatar van Ste*
geplaatst op 19 oktober 2014, 11:46 uur, permalink
Ik ben om een aantal redenen ook niet zo positief over deze film als de meesten, maar de kritiek die jij hebt, daar gaat nu juist de film over. Hoe makkelijk zoiets uit de hand kan lopen, slechts gebaseerd op het verhaal van een jong kind. En eigenlijk is dat ook nog eens redelijk ondergeschikt, en gaat het meer over de gevolgen voor de hoofdpersoon.

geplaatst op 19 oktober 2014, 12:55 uur, permalink
Of een schoolvoorbeeld van de kritiek die je net zelf aanhaalt. Gebrek aan nuance ...

avatar van joolstein
geplaatst op 20 oktober 2014, 15:03 uur, permalink
Snap niet waarom deze film zulke hoge sterren krijg. Slecht was de film ook niet maar zit wel vol met kleine twijfelachtige dingen. Waarschijnlijk is dit gedaan omdat de motto van het verhaal belangrijker was!!

geplaatst op 20 oktober 2014, 20:36 uur, permalink
Heftige film, mooie indrukwekkende film