Fright Night (1985)

3,19

Komedie / Horror

geregisseerd door Tom Holland
met Chris Sarandon, Roddy McDowall en William Ragsdale

Charley Webster is iemand die veel van horror films houdt. Op een dag krijgt hij nieuwe buren. Als hij de nieuwe buren aan het bespieden is komt hij erachter dat zijn buren vampiers zijn. Hij roept de hulp in van de tweederangs acteur Peter Vincent. Samen gaan ze de strijd aan om de vampieren te verslaan.

160 BERICHTEN25 MENINGEN

avatar van cantforgetyou
geplaatst op 21 augustus 2015, 21:03 uur, permalink
Dit blijft een prachtige film. Zo leuk gedaan. Veel humor en slechte grappen. Een lekker jaren 80 sfeertje. De special effects zijn erg goed voor die tijd. En ze komen nu nog steeds best realistisch over. Ik blijf me verbazen over de grote bek met vampiertanden van die meid op het laatst in de film. Deze dvd voor 1 euro gevonden op een rommelmarkt in België. Nou, deze blijft in mijn collectie.

avatar van Beertje45
geplaatst op 21 augustus 2015, 23:38 uur, permalink
cantforgetyou schreef:
Lucky you! 👍

avatar van baspls
geplaatst op 22 augustus 2015, 16:47 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"I have just been fired because nobody wants to see vampire killers anymore, or vampires either. Apparently all they want to see are demented madmen running around in ski-masks, hacking up young virgins."

Horrorliefhebber Charley Brewster ontdekt dat zijn nieuwe buurman een vampier is, maar niemand gelooft hem. Dus besluit hij om beroemd b-film acteur en vampierjager Peter Vincent om hulp te vragen.

Dan eindelijk deze film eens bekeken en ik moet zeggen dat het heel anders was als ik had verwacht. Het mag dan een horror-komedie zijn, de film is niet flauw en de focus licht niet op de humor, wel is de film nogal luchtig qua het aanpakken van de vampier.

William Ragsdale is wel aardig in de hoofdrol en het verdere acteerwerk was ook zeker niet slecht. Roddy McDowall (bekend van zijn rol in de Planet of the Apes-films) speelt Peter Vincent, een personage dat letterlijk een mix is van Peter Cushing en Vincent Price (maar heeft wel een eigen karakter, Cushing en Price waren geen fraudeurs). Geweldig dat Britse accent en die typische uitspraken. Mooi eerbetoon aan de gotische horror-films van de jaren '50 en '60. Op tv zien we trouwens ook een gedeelte uit de film Scars of Dracula met Christopher Lee.

Terminator-componist Brad Fiedel bewijst even mooi dat hij ook wat anders kan als een stoere elektronische sf-score maken. Fright Night heeft namelijk een mooie mysterieuze elektronische score die de film een mooi sfeertje meegeeft. Ook de 80s (pop)muziek was erg leuk.

De film is erg mooi opgenomen en de beelden waren behoorlijk sfeervol. Richard Edlund, die eerder al werkte aan films als Star Wars, Poltergeist en Ghostbusters, heeft de special effects verzorgd en die waren dan ook uitstekend. Het ene effect is beter gelukt dan het andere maar het waren allemaal erg gave animatronics en on-camera werk. Technisch staat Fright Night nog steeds als een huis.

Vond de sex-scène wel een beetje ongepast gezien Amanda Bearse pas 20 was en Chris Sarandon al in de 40, denk ook niet dat als de film nu gemaakt zou zijn dat zo gedaan zou zijn. Wat ik aan het eind van de film erg kon waarderen is dat de vampier nog een aantal keer weg loopt uit de zon en de staak uit zijn hard trekt. Daar kon ik me bij de oude films soms een beetje aan ergeren, daar blijven ze namelijk soms gewoon staan.

Tom Holland's debuut en ook meteen zijn beste film, als je het mij vraagt. Child's Play vond ik toch wel een stuk minder. Vooral de combinatie van gotische elementen en de typische 80s horror maakte deze film voor mij goed. Misschien niet het beste verhaal maar toch was het een erg vermakelijke film.

avatar van cantforgetyou
geplaatst op 23 augustus 2015, 23:17 uur, permalink
Beertje45 schreef:
Lucky you! 👍
Jaaaa. Super hé?

avatar van joolstein
geplaatst op 22 oktober 2015, 13:54 uur, permalink
Echt genoten van deze film! Zal de film zeker al een keer gezien hebben aangezien ik een kind uit de jaren tachtig ben. Maar nu herzien en nog steeds is het een mooie film. Oké de manier van filmen is nu anders! Toch overtuigen de speciale effect nog steeds enorm! Zeker een sub-klassieker!

geplaatst op 12 november 2015, 22:21 uur, permalink
Ik geef deze film 5 sterren. Ik weet het.. dat is een onwijs hoge score maar ik ben ook wel helemaal weg van deze film!

Op mijn 12e begon ik met horror films kijken. Toen mocht het eindelijk van mijn moeder. Ik weet het nog precies.. Dit is de 2e horror film die ik zag.. Door deze film ben ik verliefd geworden op het genre horror. Niet de eerste nee.. die was vrij kut maar daar gaan we het ook niet over hebben.

Nu zeker wel meer dan 10 jaar later heb ik deze film nog een keer gekeken. En ik vond het weer prachtig. Erg lekker sfeertje super leuke muziek erg leuk de jare 80! Het acteerwerk is ook echt heel erg goed. Vooral van William Ragsdale en Chris Sarandon die hun personages perfect neerzetten. Klasse! De scène met Amy en Jerry in de club vind ik ook echt een prachtige scène. Wat me toen ik 12 was niet opviel en nu wel is ook dat Jerry een onwijs lekkere vent is. Haha behalve dan als die in een doorgedraaide vampier veranderd. Dan word die een beetje eng haha.

Wat mij betreft een aanrader!

avatar van Halcyon

Halcyon schreef:
Toe maar, welke was het?

wishmaster 2 😛 haha

avatar van Gang_Star
geplaatst op 2 mei 2016, 11:35 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vond het maar tegenvallen. Behoorlijk sfeervol en met goede special effects. Vooral de gedaanteverandering van Evil in wolf terug naar mens was mooi in elkaar gezet. Ook de manier hoe de helper van de vampier wie het grootste gevaar vormt (ik weet van beide personen hun naam niet meer, dus dan maar zo) uitgeschakeld wordt is eveneens interessant. Toch viel deze film me tegen, mede doordat het qua spanning tegenviel.

avatar van Zandadder
geplaatst op 2 juni 2016, 22:20 uur, permalink
Minstens 15 jaar geleden eens gezien en herinner me dat ik het toen een leuke, sfeervolle film vond. Toen ik van de week een horror-box tegenkwam samen met Bram Stokers Dracula (waar het me om te doen was) samen met overigens Mary Shelley's Frankenstein op bluray, heb ik hem meegenomen.

Het typische 80-sfeertje met dito muziek bevielen me weer goed. Sarandon als vampier acteert goed, hij heeft de juiste kop. Leuk om een jonge Amanda Bearse bekend van Married With Children, in een andere rol te zien dan de irritante buurvrouw. Het personage "Evil" met zijn maniakale lach, zei me niks, bij nader onderzoek bleek hij te hebben gekozen voor een carriere in de gayporn met later nog wel een paar b-horrorfilms.
Het hoofdpersonage vond ik een vrij irritante betweter, maar dat was zijn rol ook.

Ik weet niet of ik me aan de remake zal wagen. Pluspunt is dan wel Colin Farrell, maar de sfeer en score maken deze film en ik verwacht niet dat de versie uit 2011 daaraan kan tippen.

Kleine 4,0* blijven staan.