Silent Hill (2006)

1327 stemmen | gemiddelde 3,00
Canada / Frankrijk / Japan / Verenigde Staten
Horror /
Thriller127 minuten
geregisseerd door
Christophe Gansmet
Radha Mitchell,
Sean Bean en
Jodelle FerlandSharon (Jodelle Ferland), het dochtertje van Rose (Rahda Mitchell), wordt geplaagd door nachtmerries waarbij ze altijd dezelfde naam roept: Silent Hill. Nadat Sharon een bijna-doodervaring heeft tijdens een van haar nachtelijke slaapwandelingen, besluit Rose, ondanks de protesten van haar man (Sean Bean), om met Sharon naar Silent Hill te gaan. Tijdens een nachtelijke dollemansrit, waarbij ze op de hielen worden gezeten door overijverige politieagente Cybil (Laurie Holden), verliest Rose de macht over het stuur en krijgt een ongeluk. Wanneer ze bij haar positieven komt is Sharon verdwenen, en Rose zet alles op alles om haar terug te vinden in het mysterieuze spookstadje.
4,5
[permalink] geplaatst op 26 december 2009, 9:52 uurBoordAppel schreef:
Nou nee, dat is dus juist helemaal niet logisch

.
Je kan natuurlijk ook te veel verwachten van een SH verfilming. De kracht van SH komt hier wel duidelijk naar voren, en dat is de suggestieve horror en sfeer. Ontbreken van wat SH creatures had toch inbreuk gemaakt op de ervaring en begrijp dat er wat elementen van de game lastig zijn te realiseren in live-action.
3,0
[permalink] geplaatst op 26 december 2009, 12:06 uurZe hadden natuurlijk ook in de geest van de games wat nieuwe monsters kunnen verzinnen. Maar dit is natuurlijk een stuk gemakkelijker.
4,5
[permalink] geplaatst op 26 december 2009, 12:34 uurHad gekunt maar hierdoor wordt het wel een feest van erkenning en met een eigen design verdwijnt het gevoel een beetje dat je naar een echte SH verfilming aan het kijken bent.
Al snap ik je punt al vind ik de keuze voor wat memorabele creatures uit verschillende Silent Hill delen een hele goede.
2,5
[permalink] geplaatst op 26 december 2009, 14:24 uurIk kan goed begrijpen waarom er voor bekende wezens uit het Silent Hill universum is gekozen. Had men dat niet gedaan, dan had de fanbase juist weer gezegd dat de film niets met Silent Hill te maken heeft.
Een soortgelijke film die zich focust op de psychologische horror van de hoofdpersonages (zoals in de games - die ik niet heb gespeeld - blijkbaar gebeurt) lijkt me overigens ook best tof.
3,5
[permalink] geplaatst op 9 januari 2010, 21:40 uur
bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezenSterke horrorfilm die één fout maakt die hem weerhoudt van een erg hoge score.
De sfeer, designs, cinematografie,soundtrack,... het is allemaal fantastisch en ook het acteerwerk is zeer degelijk. Qua gore bestaan er betere films dan deze, maar bon... de stukjes die we krijgen zijn sterk. Is ook niet het hoofdpunt van silent hill. Maar de grote fout ( buiten misschien het ietwat uitleggerige karakter dat de film tegen het einde begint te krijgen- dat ik dit gevoel kreeg ,had misschien ook wat te maken met het sterke en mysterieuze eerste deel van de film ) is dat het in mijn ogen de figuur Pyramid Head - op een brute scène na- eerder weinig eer aandoet. Het personage is zowat de bruutste, griezeligste en vetste sinds Pinhead en heeft in mijn ogen een groot potentieel om uit te groeien tot een echte cultfiguur zoals Jason, Michael Myers,enz... zijn. Geniaal bedacht creatuur ! Maar het probleem is dat er nogal weinig gebruik van hem wordt gemaakt. Jammer, ik had graag meer van hem gezien.
Voor de rest wel dus een erg goede horrorfilm.
4,5
[permalink] geplaatst op 9 januari 2010, 21:44 uurJuist een goede keuze om Pyramid Head niet te veel screen-time te geven. Zo blijft ie mystiek. Overigens is ie in de game ook niet dominant aanwezig qua screen-time.
3,5
[permalink] geplaatst op 10 januari 2010, 20:53 uurMaar hij was in de game toch nadrukkelijker aanwezig dan in de film. De figuur blijft inderdaad mystiek, maar hij lijkt in de film weinig punt te hebben. Of in ieder geval toch minder dan in de game. In mijn ogen hadden ze hem tijdens die behoorlijk lange speelduur toch voor een scène of 2 meer kunnen gebruiken.
4,5
[permalink] geplaatst op 10 januari 2010, 21:15 uurDaar heb je gelijk in, ben ik ook met je eens. Hij verdwijnt wel erg abrupt uit de film.
3,5
[permalink] geplaatst op 21 januari 2010, 0:38 uurIk weet nog wel dat deze film mij destijds de kriebels bezorgde. Morgen zal ik hem herzien!
3,5
[permalink] geplaatst op 27 januari 2010, 8:23 uurPrima horror film. Beter dan
The Dark (2005) waar Sean Bean ook in speelde.
3,0
[permalink] geplaatst op 27 januari 2010, 11:21 uurCinemaniak schreef:Prima horror film. Beter dan
The Dark (2005) waar Sean Bean ook in speelde.
The Dark vond ik iets beter, geloofwaardiger. Qua sfeer vind ik beide films behoorlijk vergelijkbaar.
3,5
[permalink] geplaatst op 1 februari 2010, 15:59 uurLexcoaster schreef:Cinemaniak schreef:
(quote)
The Dark vond ik iets beter, geloofwaardiger. Qua sfeer vind ik beide films behoorlijk vergelijkbaar.
Jaa, ik ook.. Ik denk ook omdat allebeide meisjes verdwijnen in beide films en de moeders op zoek gaan.
Had deze film gekeken, jaartje terug volgens mij.. Ik had buikgriep en lag plat in bed. Deze uit de kast getrokken en vond het een aardig gelukte horror film. Ik denk dat als ik de games had gespeeld dat ik hem minder goed had gevonden zoals een aantal mensen die ik ken.
4,0
[permalink] geplaatst op 1 februari 2010, 21:29 uurMad Man Mundt schreef:
De stijl en stylering zijn gewoon erg goed gedaan, visueel is de film super. En als game verfilming de meest geslaagde tot nu toe imo.
Helemaal mee eens

Hopelijk schieten ze een beetje op met deeltje 2. Wel vreemd dat er van de Resident Evil franchise alweer een vijfde film verschijnt dit jaar en we maar mogen hopen dat het eerste vervolg op Silent Hill ook daadwerkelijk uit komt in 2011. Op IMDB zie ik dat ze nog geen eens een regisseur hebben gevonden. Dat schiet lekker op

4,0
[permalink] geplaatst op 15 februari 2010, 21:37 uurHerziening
Kan me best nog wel vinden in m'n oude score van 3*, tegen het einde aan met al die religieuze onzin werkt het me echt tegen, dat mens was bijna zo irritant als die teef uit The mist
Maar goed, het begin is gewoonweg geniaal, het regent as en de stad is gevult met een dikke laag mist die alles (net als in de game) zo geheimzinnig en creepy houdt dat het echt de perfecte manier is om een film als deze mee te beginnen.
Dit blijft op een hoog niveau tot het lokale volk zich ermee bemoeit, dat blijft even leuk maar weet daarna m'n aandacht maar moeilijk vast te houden, compleet persoonsgebonden dit want wie weet werkt dit voor sommige wel, ik heb er alleen niets mee.
Visueel echt een lust voor het oog, de CGI werkt erg goed en weet de game goed te verfilmen, echt zoals het hoort, de omgevingen zijn sowieso ontzettend geslaagd en zullen regelmatig bekend voorkomen als je de games kent (heb 1 deel ooit een stuk gespeeld en het leek me toch behoorlijk!)
Silent hill wou ik op basis van de eerste helft een dikke 4.5 geven maar helaas weet het, ondanks de behoorlijk spectaculaire en bloederige einde toch niet tot het lijstje geniale werkjes te behoren.
Toch van 3* naar 4*

5,0
[permalink] geplaatst op 22 februari 2010, 9:53 uurLauw in 2011 komt 2 uit
3,0
[permalink] geplaatst op 27 februari 2010, 13:49 uurIk ken de hele game niet, maar vond deze film niet echt bijzonder.
In het begin moest ik sowieso zorgen dat ik wakker bleef.
De mooiste scenes in het middenstuk met pyramid head.
2,5
[permalink] geplaatst op 5 maart 2010, 13:55 uurDeze film had zoveel meer kunnen zijn . Ik had er echt verwachtingen van, aangezien ik ook fan ben van de geweldige spellen.
Maar de film was matig zeg! Bah... Ik vond het allemaal niet goed neergezet en veel te donker. Ik stoorde me ook onwijs aan die moeder.
Bah. Enige lichtpuntje is Jodelle Ferland en enkele 'monsters'.
4,0
[permalink] geplaatst op 5 maart 2010, 16:12 uurIk vond het een heerlijke duistere horrorfilm, met fantasie-elementen.
Kan hem keer op keer kijken.
4,5
[permalink] geplaatst op 12 maart 2010, 20:31 uurHeerlijke duistere en creepy film tevens de 3de film van gans die ik gezien heb.
Deze is me goed bevallen.
Monsters waren erg goed gedaan en heel de donkere sfeer was spannend
Alleen het einde snapte ik niet helemaal.
4 sterren
1,5
[permalink] geplaatst op 21 maart 2010, 17:32 uurEen aantal lovende verhalen en een paar sfeervolle stills wisten me aardig nieuwsgierig te maken. Maar wat een bijzondere teleurstelling was dit. De film opent met een standaard opzetje voor de gebruikelijke horrorfilm, maar blijft gek genoeg ook hangen in die sfeer. Want ook eenmaal in het spookstadje worden de meest suffe momenten en karakters naar je hoofd geslingerd. Ik bedoel; die o zo foute politieagente of, nog erger, zo'n beste oude dame, die zich schijnbaar alleen in afgezaagde en zogenaamd diepgaande, poëtische spreuken kan uitdrukken, is dat nou echt nodig? Overigens heb ik geen enkel fatsoenlijk karakter weten te tellen en ook het acteerwerk was van verbazingwekkend laag niveau. Want het zijn toch niet eens de minste namen waar we het hier over hebben.
Mede dankzij deze punten kon het hele scenario me ook na twintig minuten al gestolen worden. Heel leuk dat een film tegen het einde zo zijn best doet om alles haarfijn uit te leggen, maar ik was ze al redelijk snel kwijt met al dat gezever. Zelden werd een backstory zo oninteressant uit de doeken gedaan als hier, wat een hoop gewauwel om niks. Wat dat betreft lag mijn hoop enkel nog bij de creaturen. Nu hoopte ik stiekem op taferelen à la Clive Barker's Hellraiser. Ik kreeg echter taferelen à la Rick Bota's Hellraiser. Spuuglelijke CGI- creaties, die gewoon geen moment serieus te nemen zijn. Enige écht gave creatie was twee scènes even de ster, maar verdween daarna als sneeuw voor de zon en heb ik nooit meer iets van vernomen. Mocht men dan ook ooit een complete film rond Mr. Red Pyramid gaan maken, hoor ik het zeer graag.
1,5 sterren.
4,0
[permalink] geplaatst op 22 maart 2010, 14:06 uurGisteravond opnieuw bekeken vlak na 'The Mist'. Toevallig was het Playstation spel 'Silent Hill' ook geinspireerd door o.a. de novel 'The Mist' van Stephen King, en de film 'Silent Hill' is weer gebasseerd op het spel. Ook leuk om Laurie Holden in beide films tegen te komen. Any way, Wat betreft stijl en sfeer wint SH het absoluut van Mist. Qua acteerwerk doet Mist het dan weer beter. Maar ook op dit gebied is SH goed weg te kijken. Daarom snap ik Chainsaw's commentaar niet echt goed want er zijn zat horrorfilms die om te janken zijn vanwege 't acteerwerk.
Denk bijvoorbeeld aan Diary of the Dead en de remake van Day of the Dead. Een 1,5 vind ik wel erg laag voor een film als 'Silent Hill'. En spuuglelijke CGI? Is dat niet wat overdreven? Check de CGI in 'The Mist': die tentakels in 't begin van de film zien er niet uit

Bloed, roest en andere ranzigheid zijn zeer goed uitgewerkt en ook de uitwerking van het in mist gehulde stadje is top. Jammer dat je hier niet naar kijkt meneer Chainsaw. Voor een gamefilm is SH ook uitzonderlijk goed vergeleken met het campy 'Resident Evil' en knullige 'Doom'. Vooral die laatste zou dan eigenlijk een 1,5 moeten krijgen lijkt me

1,5
[permalink] geplaatst op 22 maart 2010, 19:27 uurIk heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat al die bovenstaande titels met deze film te maken hebben. En dan nog, heb je mijn reacties/stemmen bij de films die je noemt ook gezien? Want je punt op dat gebied ontgaat me echt volkomen.
1,5
[permalink] geplaatst op 22 maart 2010, 19:37 uurOok bij de herziening kwam ik er nauwelijks doorheen, ik weet weer waarom ik de eerste keer telkens in slaap viel en er uiteindelijk 4 keer over heb gedaan om hem af te kijken. Not my cup of tea.
4,0
[permalink] geplaatst op 25 maart 2010, 20:48 uurChainsaw schreef:
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat al die bovenstaande titels met deze film te maken hebben.
Ik noemde voorbeelden van horrorfilms waarin slechter wordt geacteerd dan bij Silent Hill. Maar dat leek me vrij duidelijk
En dan nog, heb je mijn reacties/stemmen bij de films die je noemt ook gezien? Want je punt op dat gebied ontgaat me echt volkomen.
Veel lager dan een 1,5 kun je ook niet geven en volgens mij zit er toch wel echt een groot verschil tussen een prul als Diary of the Dead of een geslaagde game-film als Silent Hill. Vergelijk SH eens met het commerciele Resident Evil met z'n kick-ass houding. Maar goed, het kan zijn dat zowel SH als RE als game niet bekend zijn bij jouw en je een andere kijk hebt op deze films. Maar dan nog vind ik een 1,5 overdreven laag. SH zou toch op z'n minst een krappe voldoende moeten scoren of zie ik dat verkeerd? Ik geef zelf alleen zware onvoldoendes aan films die op alle fronten knudde zijn. En SH is qua sfeer en verhaal toch echt geen wanproduct.
4,5
[permalink] geplaatst op 25 maart 2010, 20:49 uurDat zie je verkeerd. Elke film kan je zowel goed of slecht vinden natuurlijk.
4,5
[permalink] geplaatst op 25 maart 2010, 20:53 uurmegaman schreef:
En SH is qua sfeer en verhaal toch echt geen wanproduct.
Klopt helemaal.
Echt geen wanproduct
1,5
[permalink] geplaatst op 26 maart 2010, 9:50 uurmegaman schreef:Chainsaw schreef:
(quote)
Ik noemde voorbeelden van horrorfilms waarin slechter wordt geacteerd dan bij Silent Hill. Maar dat leek me vrij duidelijk
Het is duidelijk zat dát je ze noemt, maar de reden waarom snap ik niet. Puur omdat acteerwerk in een andere film slechter is, ga ik deze film niet meer waarderen. Zo redeneer ik in ieder geval niet.
Vergelijk SH eens met het commerciele Resident Evil met z'n kick-ass houding. Maar goed, het kan zijn dat zowel SH als RE als game niet bekend zijn bij jouw en je een andere kijk hebt op deze films. Maar dan nog vind ik een 1,5 overdreven laag. SH zou toch op z'n minst een krappe voldoende moeten scoren of zie ik dat verkeerd? Ik geef zelf alleen zware onvoldoendes aan films die op alle fronten knudde zijn. En SH is qua sfeer en verhaal toch echt geen wanproduct.
Het klopt dat ik de games niet ken. Maar als dat een vereiste is om deze film te kunnen waarderen, vind is het product als film imo niet echt geslaagd. En tja, over cijfers toekennen en sfeer en verhaal wel of niet geslaagd vinden, kunnen we lang en breed discussiëren; ik vond het filmpje in ieder geval tamelijk sfeerloos en het verhaal echt alles behalve interessant.
3,5
[permalink] geplaatst op 11 april 2010, 20:08 uurDeze film is gebaseerd op het gelijknamige Playstation 1 videogame “
Silent Hill (1999)”. Aangezien zulke game-verfilmingen meestal desastreus uitpakken heb ik héél lang gewacht om deze een kans te geven. Gelukkig werd hij me overlaatst nog eens aangeraden door een goeie maat, want ik was hem intussen helemaal uit het oog verloren. Dit, in combinatie met de regisseur, was voor mij reden genoeg om hem te kopen op DVD.
Vanaf het begin zit de sfeer er goed in. Er wordt geen tijd verspilt met het uitgebreid leren kennen van de familie,zoals in de meeste films het geval is, maar meteen overgegaan tot actie. Na verloop van tijd kom je meer te weten over de achtergrond van de personages.
Meestal blijft het beperkt tot sfeervolle plaatjes van Rose die ronddwaalt in het verlaten mijnstadje “Silent Hill”. Er komen een vijftal expliciet “
gore” Horrorscènes in voor die ik uitzonderlijk goed vond. Het was weer véél te lang geleden dat ik nog eens aangenaam werd verrast door zulke gruwelscènes. Volgens mij kwam het allemaal uit de Special Effects Computers, maar dit stoorde deze keer eens niet omdat het zo uitstekend was getrukeerd !
Vooral de groteske finale vond ik ongehoord gruwelijk en meesterlijk in beeld gebracht. Deze riep herinneringen op aan de eerste twee Hellraiser films uit 1987 & 1988, als dat geen goeie referenties zijn dan weet ik het ook niet meer
7/10.
Ondanks zijn lange speelduur en meestal rustig voortkabbelende plot komen er genoeg choquerende scènes in voor om deze Horror-Thriller boven de middenmoot te tillen.
Die wil ik zeker herbekijken !
Filmsite:
http://www.sonypictures.com...
2,5
[permalink] geplaatst op 14 april 2010, 16:32 uurIk snap niet waarom de mensen hier zo lovend over zijn. Ik vond het echt maar een matig filmpje die het qua sfeer en engheid echt niet haalde bij de spellen ...
Bij de spellen zit ik echt te freaken, hier irriteerde ik me alleen maar aan de acteurs (behalve Jodelle) en vond ik het vaag en niet eng.
Sterker nog, ik vond het een belediging voor die fantastische spellen..
Vond de eindscene ook niet sterk....5/10
