MENU

Alternatieve titel: Black Book

3,76

Nederland
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman

In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.

nummer 242 in de top 250

avatar van panax
geplaatst op 25 mei 2013, 19:16 uur, permalink
goeie film,
mooie locaties o.a de toekomst bij Scheemda
ben daar vlakbij geboren en als ik er langsrij moet ik daar aan denken
goeie acteurs goed verhaal prima in orde!!!

avatar van jeanleeke
geplaatst op 25 mei 2013, 23:49 uur, permalink
k vond hem heelgoed ....

Meneer Bungel
geplaatst op 26 mei 2013, 0:07 uur, permalink
Dit is toch exploitation (anno 'nu' - nou ja, 2006, lang geleden zeg) op en top? En dat dan van de man die zich zo hevig verdiept heeft in JC. Ik vond hem weer leuk (dacht dat ik 'm op 3 sterren had staan), al heb ik slechts stukjes gezien. Kudos voor van Houten, maar meer nog voor Reijn - maar da's persoonlijk. JdM had ik kunnen missen als kiespijn, maar vooruit, het zal wel iets onhebbelijks van mijn kant zijn...? Qua soundtrack zat ik af en toe weer even Basic Instinct te luisteren...

Snel eens in z'n geheel terugzien.

avatar van b00ts
geplaatst op 26 mei 2013, 0:16 uur, permalink
jeanleeke schreef:
k vond hem heelgoed ....

Heb jij even mazzel want hij is nog niet afgelopen......

avatar van Dick2008
geplaatst op 26 mei 2013, 8:53 uur, permalink
b00ts schreef:

Heb jij even mazzel want hij is nog niet afgelopen......

.... hij is dan ook nog nooit eerder op tv geweest.

avatar van ankiepankie1
geplaatst op 27 mei 2013, 11:20 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ik begrijp niet hoe deze film aan zo'n hoge notering komt. Leuk om gezien te hebben, maar het verhaal is voorspelbaar, slecht geacteerd en het grote aantal toevalligheden begon in de loop van de film ook wat tegen te staan.

Zo is het na de insuline-injectie wel héél toevallig dat nèt de reep chocola binnen handbereik ligt.
En als de zoon van die Gerben aan het eind opgegraven wordt, is het ook wel een erg strakke timing dat exáct op dat moment Carice aan komt rijden.
En meer van dat soort dingen...

avatar van Decec
geplaatst op 29 mei 2013, 21:54 uur, permalink
Uitstekend drama/thriller/oorlogfilm...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteurs Sebastian Koch (Duits), Thom Hoffman,
Derek de Lint en Christian Berkel (Duits)...
Mooi HD kwaliteit...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Het is een moeite waard...

geplaatst op 1 juli 2013, 14:31 uur, permalink
kritiek over deze film:
schietscenes zijn lachwekkend
veel toevalligheden
soms wat goedkoop effectbejag (spuitend bloed, poep)

meer een actiefilm in een WOII setting dan een film die je er echt in meeneemt
Wat ik niet begrijp is die poepscene. Mensen betaalden om de gevangenis in te kunnen om collaborateurs te vernederen en lieten hen bijvoorbeeld over gebroken glas lopen. Dit vond verhoeven te ver gaan om dit in beeld te brengen. "dan maar poep", zal hij gedacht hebben.

avatar van Earth
geplaatst op 15 juli 2013, 0:12 uur, permalink
hutchence schreef:
kritiek over deze film:
schietscenes zijn lachwekkend
veel toevalligheden
soms wat goedkoop effectbejag (spuitend bloed, poep)

meer een actiefilm in een WOII setting dan een film die je er echt in meeneemt

Je kent Verhoeven duidelijlk niet, iets niet filmen omdat hij het te ver vindt gaan, dat bestaat niet. Voor Verhoeven gaat niets te ver.

avatar van Earth
geplaatst op 15 juli 2013, 0:14 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
ankiepankie1 schreef:

En meer van dat soort dingen...

In het begin van de film wordt duidelijk waarom hte niet toevallig is waarom dit injecties bij doktor Hans liggen.

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 8 september 2013, 12:08 uur, permalink
Ach aardige film. Geen top 250 notering waard. Vind de acteurs matig acteren. Koch het minste. Zit weereens vol met seks. Kan Verhoeven ook zonder? Overschatte regiesseur. Voor Nederlandse begrippen misschien goed.

Vond de film ook totaal niet spannend.
Opzich nog wel een aardig verhaal.
3.0 omdat het nog een Nederlandse film is. Ook al is dat een klote reden.

avatar van lexiepexie
geplaatst op 23 september 2013, 15:50 uur, permalink
nederlandse top!

avatar van arno74
geplaatst op 4 december 2013, 18:38 uur, permalink
Een van de betere Nederlandse films die ik gezien heb, Verhoeven weet hier het beste van Hollywood met het beste van de Europese (en Nederlandse) film samen te brengen. De film duurt lang, maar benut die tijd uitstekend voor de ontwikkeling van het verhaal en verveelt geen minuut.

geplaatst op 24 december 2013, 13:16 uur, permalink
Oprecht de beste Nederlandse film die ik gezien heb. Ondanks enkele opmerkelijke zaken die hier al eerder genoemd worden neemt de film me mee in het verhaal.

edje555
geplaatst op 27 juni 2014, 14:08 uur, permalink
Verhoeven gaat nu eindelijk weer een amerikaanse film maken.
met in de hoofdrol Nicole Kidman
de film heet ( Oh )

avatar van John Barry
geplaatst op 10 augustus 2014, 16:53 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Zwartboek vind ik een goede film.

Het acteerwerk in deze film is erg goed. Carice van Houten is de hoofdrolspeelster en ze acteert subliem. Ze zet een krachtige prestatie neer. Ze weet de emoties van haar karakter goed te vertolken. Ook de rest van de cast vond ik goed acteren. Alleen Johnny de Mol is een ongelofelijke miscast en het karakter die de Mol vertolkt was tevens ook erg irritant. Maar naast de Mol word er wel goed geacteerd in deze film.

Het verhaal van deze film is erg spannend. Er gebeurt in 145 minuten die deze film duurt dan ook erg veel. Ik vond de film geen enkel moment langdradig. Deze film begint meteen spannend. Een groepje mensen willen ontsnappen naar het bevrijde gedeelten van Nederland, maar ze worden betrapt…. Wat later in de film moet Rachel een hoge Duitser verleiden om zo doende te spioneren. Maar er gaat van alles mis en Rachel word uiteindelijk door het verzet als verader gezien. Hier krijgt ze na de oorlog ellende mee. We krijgen ook heel goed te zien hoe sommige Nederlanders zich gedroegen tegenover mogelijke landverraders. De vrouwen die met de Duitsers waren gegaan werd hun hoofd kaal geschoren. Niet leuk om te zien. Een aangrijpende scene krijgen we ook te zien dat Rachel word mishandeld door een groepje woedende mensen.

Aan het eind van de film krijgen we ook een scene te zien dat Müntze word geëxecuteerd na de capitulatie volgens Duits oorlogsrecht. Dit klinkt ongeloofwaardig maar dat is het niet. Zo iets gebeurde wel degelijk in werkelijkheid . Het is echt idioot dat de Canadezen dit toestonden. Onbegrijpelijk.

Het einde van de film vond ik wat minder. Hans Akkermans is uiteindelijk de verader. Wel een heel vergezochte plottwist eigenlijk. Gezien Hans velen daden die hij voor het verzet heeft gedaan. Hij helpt zelfs mee gevangen te ontsnappen. Dat hij uiteindelijk de verader is komt nogal uit de lucht vallen. En Gerben vond ik net iets te snel overtuigd van Rachel onschuld en Hans schuld.

De film vond ik mooi qua aankleding. Ook de muziek van Anne Dudley vond ik goed. De muziek past goed bij de beelden.

Al met al vond ik Zwartboek een goede film.

4 sterren voor deze film.

geplaatst op 12 oktober 2014, 20:04 uur, permalink
Tarkus schreef:
Prima, typische Paul Verhoeven film, en dan weet je dat je een portie erotiek mag verwachten ook.
Maar ik vind de acteerprestaties zeer goed, zeker van Carice Van Houten, Sebastian Koch, Thom Hoffman en Waldemar Kobus, om er maar enkele te noemen.
Ook het verhaal zit goed in elkaar, het heeft me geboeid van begin tot eind.
Het goede aan deze film, en ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht, is dat iedereen zijn eigen taal spreekt, Duitsers Duits, Britten Engels, enzoverder.. dat komt alleen maar het verhaal en de film ten goede.
Alles wordt ook getoond, daarmee bedoel ik dat men de folteringen van de SD en vooral de gevolgen ervan gewoon laat zien, ook dit maakt de film geloofwaardig.
Als het aan mij lag mag Paul Verhoeven gerust nog een Nederlandse film maken hoor, want na een paar dieptepunten in Amerika is dit weer een topfilm, zoals we dat van hem gewend waren.
De film is in alles uitstekend, decors, locaties, muziek en acteurs.
2u20 minuten duurt de film en geen seconde verveling.

Deze zeer goede prent eens opnieuw bekeken, en ben nog steeds onder de indruk, een van Verhoeven's beste films.
Het is trouwens de film waarin ik voor het eerst Carice Van Houten bezig zag, en dat ze een talent is heeft ze ondertussen, ook internationaal bewezen.
Heb weer van deze film genoten en ik vermoed dat dit niet de laatste keer zal zijn.