MENU

Alternatieve titel: Black Book

3,77

Nederland
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman

In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.

nummer 229 in de top 250

avatar van panax
geplaatst op 25 mei 2013, 19:16 uur, permalink
goeie film,
mooie locaties o.a de toekomst bij Scheemda
ben daar vlakbij geboren en als ik er langsrij moet ik daar aan denken
goeie acteurs goed verhaal prima in orde!!!

avatar van jeanleeke
geplaatst op 25 mei 2013, 23:49 uur, permalink
k vond hem heelgoed ....

Meneer Bungel
geplaatst op 26 mei 2013, 0:07 uur, permalink
Dit is toch exploitation (anno 'nu' - nou ja, 2006, lang geleden zeg) op en top? En dat dan van de man die zich zo hevig verdiept heeft in JC. Ik vond hem weer leuk (dacht dat ik 'm op 3 sterren had staan), al heb ik slechts stukjes gezien. Kudos voor van Houten, maar meer nog voor Reijn - maar da's persoonlijk. JdM had ik kunnen missen als kiespijn, maar vooruit, het zal wel iets onhebbelijks van mijn kant zijn...? Qua soundtrack zat ik af en toe weer even Basic Instinct te luisteren...

Snel eens in z'n geheel terugzien.

avatar van b00ts
geplaatst op 26 mei 2013, 0:16 uur, permalink
jeanleeke schreef:
k vond hem heelgoed ....

Heb jij even mazzel want hij is nog niet afgelopen......

avatar van Dick2008
geplaatst op 26 mei 2013, 8:53 uur, permalink
b00ts schreef:

Heb jij even mazzel want hij is nog niet afgelopen......

.... hij is dan ook nog nooit eerder op tv geweest.

avatar van ankiepankie1
geplaatst op 27 mei 2013, 11:20 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ik begrijp niet hoe deze film aan zo'n hoge notering komt. Leuk om gezien te hebben, maar het verhaal is voorspelbaar, slecht geacteerd en het grote aantal toevalligheden begon in de loop van de film ook wat tegen te staan.

Zo is het na de insuline-injectie wel héél toevallig dat nèt de reep chocola binnen handbereik ligt.
En als de zoon van die Gerben aan het eind opgegraven wordt, is het ook wel een erg strakke timing dat exáct op dat moment Carice aan komt rijden.
En meer van dat soort dingen...

avatar van Decec
geplaatst op 29 mei 2013, 21:54 uur, permalink
Uitstekend drama/thriller/oorlogfilm...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteurs Sebastian Koch (Duits), Thom Hoffman,
Derek de Lint en Christian Berkel (Duits)...
Mooi HD kwaliteit...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Het is een moeite waard...

geplaatst op 1 juli 2013, 14:31 uur, permalink
kritiek over deze film:
schietscenes zijn lachwekkend
veel toevalligheden
soms wat goedkoop effectbejag (spuitend bloed, poep)

meer een actiefilm in een WOII setting dan een film die je er echt in meeneemt
Wat ik niet begrijp is die poepscene. Mensen betaalden om de gevangenis in te kunnen om collaborateurs te vernederen en lieten hen bijvoorbeeld over gebroken glas lopen. Dit vond verhoeven te ver gaan om dit in beeld te brengen. "dan maar poep", zal hij gedacht hebben.

avatar van Earth
geplaatst op 15 juli 2013, 0:12 uur, permalink
hutchence schreef:
kritiek over deze film:
schietscenes zijn lachwekkend
veel toevalligheden
soms wat goedkoop effectbejag (spuitend bloed, poep)

meer een actiefilm in een WOII setting dan een film die je er echt in meeneemt

Je kent Verhoeven duidelijlk niet, iets niet filmen omdat hij het te ver vindt gaan, dat bestaat niet. Voor Verhoeven gaat niets te ver.

avatar van Earth
geplaatst op 15 juli 2013, 0:14 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
ankiepankie1 schreef:

En meer van dat soort dingen...

In het begin van de film wordt duidelijk waarom hte niet toevallig is waarom dit injecties bij doktor Hans liggen.

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 8 september 2013, 12:08 uur, permalink
Ach aardige film. Geen top 250 notering waard. Vind de acteurs matig acteren. Koch het minste. Zit weereens vol met seks. Kan Verhoeven ook zonder? Overschatte regiesseur. Voor Nederlandse begrippen misschien goed.

Vond de film ook totaal niet spannend.
Opzich nog wel een aardig verhaal.
3.0 omdat het nog een Nederlandse film is. Ook al is dat een klote reden.

avatar van lexiepexie
geplaatst op 23 september 2013, 15:50 uur, permalink
nederlandse top!

avatar van arno74
geplaatst op 4 december 2013, 18:38 uur, permalink
Een van de betere Nederlandse films die ik gezien heb, Verhoeven weet hier het beste van Hollywood met het beste van de Europese (en Nederlandse) film samen te brengen. De film duurt lang, maar benut die tijd uitstekend voor de ontwikkeling van het verhaal en verveelt geen minuut.

geplaatst op 24 december 2013, 13:16 uur, permalink
Oprecht de beste Nederlandse film die ik gezien heb. Ondanks enkele opmerkelijke zaken die hier al eerder genoemd worden neemt de film me mee in het verhaal.

edje555
geplaatst op 27 juni 2014, 14:08 uur, permalink
Verhoeven gaat nu eindelijk weer een amerikaanse film maken.
met in de hoofdrol Nicole Kidman
de film heet ( Oh )