Zwartboek (2006)

Alternatieve titel: Black Book

3,75

Nederland
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman

In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.

3391 BERICHTEN64 MENINGEN

avatar van panax
geplaatst op 25 mei 2013, 19:16 uur, permalink
goeie film,
mooie locaties o.a de toekomst bij Scheemda
ben daar vlakbij geboren en als ik er langsrij moet ik daar aan denken
goeie acteurs goed verhaal prima in orde!!!

avatar van jeanleeke
geplaatst op 25 mei 2013, 23:49 uur, permalink
k vond hem heelgoed ....

Meneer Bungel
geplaatst op 26 mei 2013, 0:07 uur, permalink
Dit is toch exploitation (anno 'nu' - nou ja, 2006, lang geleden zeg) op en top? En dat dan van de man die zich zo hevig verdiept heeft in JC. Ik vond hem weer leuk (dacht dat ik 'm op 3 sterren had staan), al heb ik slechts stukjes gezien. Kudos voor van Houten, maar meer nog voor Reijn - maar da's persoonlijk. JdM had ik kunnen missen als kiespijn, maar vooruit, het zal wel iets onhebbelijks van mijn kant zijn...? Qua soundtrack zat ik af en toe weer even Basic Instinct te luisteren...

Snel eens in z'n geheel terugzien.

avatar van b00ts
geplaatst op 26 mei 2013, 0:16 uur, permalink
jeanleeke schreef:
k vond hem heelgoed ....

Heb jij even mazzel want hij is nog niet afgelopen......

Dick2008
geplaatst op 26 mei 2013, 8:53 uur, permalink
b00ts schreef:

Heb jij even mazzel want hij is nog niet afgelopen......

.... hij is dan ook nog nooit eerder op tv geweest.

avatar van ankiepankie1
geplaatst op 27 mei 2013, 11:20 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik begrijp niet hoe deze film aan zo'n hoge notering komt. Leuk om gezien te hebben, maar het verhaal is voorspelbaar, slecht geacteerd en het grote aantal toevalligheden begon in de loop van de film ook wat tegen te staan.

Zo is het na de insuline-injectie wel héél toevallig dat nèt de reep chocola binnen handbereik ligt.
En als de zoon van die Gerben aan het eind opgegraven wordt, is het ook wel een erg strakke timing dat exáct op dat moment Carice aan komt rijden.
En meer van dat soort dingen...

avatar van Decec
geplaatst op 29 mei 2013, 21:54 uur, permalink
Uitstekend drama/thriller/oorlogfilm...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteurs Sebastian Koch (Duits), Thom Hoffman,
Derek de Lint en Christian Berkel (Duits)...
Mooi HD kwaliteit...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Het is een moeite waard...

geplaatst op 1 juli 2013, 14:31 uur, permalink
kritiek over deze film:
schietscenes zijn lachwekkend
veel toevalligheden
soms wat goedkoop effectbejag (spuitend bloed, poep)

meer een actiefilm in een WOII setting dan een film die je er echt in meeneemt
Wat ik niet begrijp is die poepscene. Mensen betaalden om de gevangenis in te kunnen om collaborateurs te vernederen en lieten hen bijvoorbeeld over gebroken glas lopen. Dit vond verhoeven te ver gaan om dit in beeld te brengen. "dan maar poep", zal hij gedacht hebben.

avatar van Earth
geplaatst op 15 juli 2013, 0:12 uur, permalink
hutchence schreef:
kritiek over deze film:
schietscenes zijn lachwekkend
veel toevalligheden
soms wat goedkoop effectbejag (spuitend bloed, poep)

meer een actiefilm in een WOII setting dan een film die je er echt in meeneemt

Je kent Verhoeven duidelijlk niet, iets niet filmen omdat hij het te ver vindt gaan, dat bestaat niet. Voor Verhoeven gaat niets te ver.

avatar van Earth
geplaatst op 15 juli 2013, 0:14 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
ankiepankie1 schreef:

En meer van dat soort dingen...

In het begin van de film wordt duidelijk waarom hte niet toevallig is waarom dit injecties bij doktor Hans liggen.

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 8 september 2013, 12:08 uur, permalink
Ach aardige film. Geen top 250 notering waard. Vind de acteurs matig acteren. Koch het minste. Zit weereens vol met seks. Kan Verhoeven ook zonder? Overschatte regiesseur. Voor Nederlandse begrippen misschien goed.

Vond de film ook totaal niet spannend.
Opzich nog wel een aardig verhaal.
3.0 omdat het nog een Nederlandse film is. Ook al is dat een klote reden.

avatar van lexiepexie
geplaatst op 23 september 2013, 15:50 uur, permalink
nederlandse top!

avatar van arno74
geplaatst op 4 december 2013, 18:38 uur, permalink
Een van de betere Nederlandse films die ik gezien heb, Verhoeven weet hier het beste van Hollywood met het beste van de Europese (en Nederlandse) film samen te brengen. De film duurt lang, maar benut die tijd uitstekend voor de ontwikkeling van het verhaal en verveelt geen minuut.

geplaatst op 24 december 2013, 13:16 uur, permalink
Oprecht de beste Nederlandse film die ik gezien heb. Ondanks enkele opmerkelijke zaken die hier al eerder genoemd worden neemt de film me mee in het verhaal.

edje555
geplaatst op 27 juni 2014, 14:08 uur, permalink
Verhoeven gaat nu eindelijk weer een amerikaanse film maken.
met in de hoofdrol Nicole Kidman
de film heet ( Oh )

avatar van John Barry
geplaatst op 10 augustus 2014, 16:53 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zwartboek vind ik een goede film.

Het acteerwerk in deze film is erg goed. Carice van Houten is de hoofdrolspeelster en ze acteert subliem. Ze zet een krachtige prestatie neer. Ze weet de emoties van haar karakter goed te vertolken. Ook de rest van de cast vond ik goed acteren. Alleen Johnny de Mol is een ongelofelijke miscast en het karakter die de Mol vertolkt was tevens ook erg irritant. Maar naast de Mol word er wel goed geacteerd in deze film.

Het verhaal van deze film is erg spannend. Er gebeurt in 145 minuten die deze film duurt dan ook erg veel. Ik vond de film geen enkel moment langdradig. Deze film begint meteen spannend. Een groepje mensen willen ontsnappen naar het bevrijde gedeelten van Nederland, maar ze worden betrapt…. Wat later in de film moet Rachel een hoge Duitser verleiden om zo doende te spioneren. Maar er gaat van alles mis en Rachel word uiteindelijk door het verzet als verader gezien. Hier krijgt ze na de oorlog ellende mee. We krijgen ook heel goed te zien hoe sommige Nederlanders zich gedroegen tegenover mogelijke landverraders. De vrouwen die met de Duitsers waren gegaan werd hun hoofd kaal geschoren. Niet leuk om te zien. Een aangrijpende scene krijgen we ook te zien dat Rachel word mishandeld door een groepje woedende mensen.

Aan het eind van de film krijgen we ook een scene te zien dat Müntze word geëxecuteerd na de capitulatie volgens Duits oorlogsrecht. Dit klinkt ongeloofwaardig maar dat is het niet. Zo iets gebeurde wel degelijk in werkelijkheid . Het is echt idioot dat de Canadezen dit toestonden. Onbegrijpelijk.

Het einde van de film vond ik wat minder. Hans Akkermans is uiteindelijk de verader. Wel een heel vergezochte plottwist eigenlijk. Gezien Hans velen daden die hij voor het verzet heeft gedaan. Hij helpt zelfs mee gevangen te ontsnappen. Dat hij uiteindelijk de verader is komt nogal uit de lucht vallen. En Gerben vond ik net iets te snel overtuigd van Rachel onschuld en Hans schuld.

De film vond ik mooi qua aankleding. Ook de muziek van Anne Dudley vond ik goed. De muziek past goed bij de beelden.

Al met al vond ik Zwartboek een goede film.

4 sterren voor deze film.

geplaatst op 12 oktober 2014, 20:04 uur, permalink
Tarkus schreef:
Prima, typische Paul Verhoeven film, en dan weet je dat je een portie erotiek mag verwachten ook.
Maar ik vind de acteerprestaties zeer goed, zeker van Carice Van Houten, Sebastian Koch, Thom Hoffman en Waldemar Kobus, om er maar enkele te noemen.
Ook het verhaal zit goed in elkaar, het heeft me geboeid van begin tot eind.
Het goede aan deze film, en ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht, is dat iedereen zijn eigen taal spreekt, Duitsers Duits, Britten Engels, enzoverder.. dat komt alleen maar het verhaal en de film ten goede.
Alles wordt ook getoond, daarmee bedoel ik dat men de folteringen van de SD en vooral de gevolgen ervan gewoon laat zien, ook dit maakt de film geloofwaardig.
Als het aan mij lag mag Paul Verhoeven gerust nog een Nederlandse film maken hoor, want na een paar dieptepunten in Amerika is dit weer een topfilm, zoals we dat van hem gewend waren.
De film is in alles uitstekend, decors, locaties, muziek en acteurs.
2u20 minuten duurt de film en geen seconde verveling.

Deze zeer goede prent eens opnieuw bekeken, en ben nog steeds onder de indruk, een van Verhoeven's beste films.
Het is trouwens de film waarin ik voor het eerst Carice Van Houten bezig zag, en dat ze een talent is heeft ze ondertussen, ook internationaal bewezen.
Heb weer van deze film genoten en ik vermoed dat dit niet de laatste keer zal zijn.

geplaatst op 1 november 2014, 22:39 uur, permalink
Knap gefilmd. Het karakter van jdm als gereformeerde pacifist komt mij erg ongeloofwaardig over. En dan bedoel ik niet alleen zijn spel.

avatar van JoeCabot
geplaatst op 12 april 2015, 11:04 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Noem het klassiek, noem het ouderwets. Ondanks de clichés is het allerminst saai.

Zwartboek valt op door het hoge Kuifje-gehalte. Klinkt misschien wat lullig in de context van de jodenvervolging. Toch scoort deze film vooral punten met luchtig avontuur. Beetje spioneren, beetje knallen, alles in het teken van een gewiekst plan om de schurken een lesje te leren. En natuurlijk is niets wat het lijkt. Alle klassieke ingrediënten zitten erin verwerkt.

Ik knijp dan ook graag een oogje dicht voor het overdreven spel van de cast. Een film als Zwartboek moet het doorgaans niet hebben van subtiliteit. Al had ik het toch moeilijk met de buitensporige profileringsdrang van Carice van Houten. Verder leek die Sebastian Koch (Müntze) - en bij uitbreiding het gros van het Nazivolkje - echt weggelopen uit een foute Tiroler film. Het script bulkt ook van de clichématige dialogen ("Wat heb ik te verliezen?" - "Je leven." 🙄), en dat maakt het sowieso niet makkelijk om naturel te acteren.

Gelukkig verlaat Verhoeven - de ouwe rukker - ook enkele platgereden Hollywoodbanen. In de eerste plaats met een stevige portie functioneel en minder functioneel naakt. Vooral de scene waarin Carice van Houten besluit om "volledig" blond te gaan is iconisch. Verder is het een goede zaak dat de nazi's ook echt Duits praten, zoals het hoort.

Allemaal goed voor een kleine twee uur pretentieloos entertainment. Daarna zakt de film jammer genoeg als een pudding in elkaar. Het einde is echt potsierlijk en een smet op de rest van de film door de zoveelste plottwist. 3*

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 28 juni 2015, 0:41 uur, permalink
Zwartboek

Weer zo'n gouwe film van Verhoeven. Zwartboek is in mijn ogen toch wel de beste WOII film die op Nederlandse bodem is gemaakt. De film bevat toch nog wel eens aardig wat spanning maar het ziet er visueel gewoon zo mooi uit. Het vele Duits gepraat is toch een grote pluspunt in deze film. Zelfs de Nederlanders praten Duits tegen de soldaten. Ja, dan begin ik het al een goeie film te vinden! Vooral als je ook nog eens alles kan verstaan want, we zaten zonder ondertiteling! Ja, dan volg ik het verhaaltje natuurlijk gelijk! Kwa actie geen gebrek maar daar ging het niet zo zeer om bij deze film! Het was meer dat je het verhaal moest volgen van een mevrouwtje van Houten die Joods was. Hier kom je al gelijk weer terecht in de onheil van het verraad! En, er kwamen zeker niet te vaak tieten te voorschijn vooral niet bij van Houten. Ogh, mooi 🙂 Nee, een erg goede WOII film met een goed verhaal en een goed concept die je aandacht zeker vast houd! Aanrader voor de WOII fans!

avatar van Quentin
geplaatst op 28 juni 2015, 9:55 uur, permalink
Kondoro0614 schreef:
Aanrader voor de WOII fans!

🤐

avatar van LauraArsenal
geplaatst op 29 juni 2015, 19:51 uur, permalink
Wat een nederlands prachtfilm! Echt fantastisch. Groeten uit België x 🙂

geplaatst op 12 september 2015, 23:30 uur, permalink
Fictief maar voldoende realistisch en geloofwaardig neergezet. Een van neerlands beste worpen uit het nieuwe millennium tot dusver. Over tieten niks te klagen. Die waren in de oorlog meer te zien dan hier.

geplaatst op 13 september 2015, 7:51 uur, permalink
Ik begrijp de lovende reacties niet zo goed. Matig op zijn best.

geplaatst op 13 september 2015, 11:47 uur, permalink
Het niet geringe stemgemiddelde maakt toch een wat bovenmatige indruk moet ik zeggen. Zal wel aan hun liggen dan. 😉

avatar van bjerik76
geplaatst op 8 oktober 2015, 13:40 uur, permalink
deze film deed me helemaal niks.
Er zitten zoveel BN-ers en soap acteurs in, dat ik de hele film was afgeleid, omdat de meeste acteurs in deze film toch gelinkt werden aan de series waarvan ik ze van tv ken, en zo komen er steeds meer bij elkaar in deze film.
De hoofdacteurs zijn verder prima, maar alle bijrollen van de soap en tv serie acteurs hadden vervangen moeten worden.
" De tweeling" met een veel lager budget vond ik veel aangrijpender

geplaatst op 8 oktober 2015, 14:23 uur, permalink
Of wat minder series op de tv kijken. 😛

avatar van IH88
geplaatst op 10 oktober 2015, 17:22 uur, permalink
Zwartboek

De beste Nederlandse film die ik ooit heb gezien. Dat is geen kleine eer maar Zwartboek verdient het. Paul Verhoeven weet van Zwartboek een film te maken met ongekende spanning, emotionele momenten en mooie beelden. En natuurlijk is het geen Paul Verhoeven film zonder expliciete scènes en functioneel en niet echt functioneel naakt.

Paul Verhoeven weet het Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog erg goed neer te zetten. Niet alleen de gruwelijkheden maar ook de houding van de Nederlanders ten opzichte van de Duitsers. Het verzet, de samenwerking met de Duitsers en de overgave worden erg goed verwerkt in de film. Alles komt samen in de Joodse Rachel Stein/Ellis de Vries (een geweldige Carice van Houten). Een vrouw die haar hele familie heeft verloren, in het verzet gaat en vanuit het verzet de opdracht krijgt om te infiltreren bij de Duitsers. Wat ze niet voorziet zijn haar gevoelens voor SS officier Ludwig Muntze (Sebastian Koch) en een Nederlandse mol die de Duitsers van informatie voorziet. Prachtige confrontaties en ijzingwekkende spanning zijn het gevolg. En de acteerprestaties van onder andere Carice van Houten, Sebastian Koch, Thom Hoffman, Halina Reijn, Waldemar Kobus, een toen al soms onverstaanbare Frank Lammers en Derek de Lint zijn voortreffelijk. En dat ik de film vergeef dat Johnny de Mol een pacifistische godsdienstfreak speelt is het grootste compliment dat ik Zwartboek kan maken. Schitterende cinema die jammer genoeg steeds schaarser wordt in Nederland.

geplaatst op 10 oktober 2015, 18:31 uur, permalink
Prachtrecensie. 😄 Niets aan toe te voegen. 👍

Dick2008
geplaatst op 4 december 2015, 21:45 uur, permalink
Dick2008 schreef:

Omdat hij op tv was en op aanraden van een kennis heb ik hem gezien. Bij het zien zat ik eerst te twijfelen tussen een 4.0 of een 3.5. Hoewel er wordt soms echt heel onduidelijk gesproken, wat wel vaker het geval is bij Nederlandse films en ik vraag me werkelijk af of men in de jaren '40 zo'n taalgebruik had.

Op het moment dat de bevrijding uitbreekt holt de film achteruit, met een aaneenschakeling van onbevredigende en vergezochte scenes, die bij mij een hoop vragen doen oproepen. Omdat ik hem had opgenomen kon ik gedeelten nog eens zien om te kijken hoe een en ander nou zat, maar zo hoort het eigenlijk niet. Meer dan 3.0 kan ik er niet van maken.

Goh, de tweede keer wilde het ook niet echt, ook alweer een weer een paar jaartjes geleden maar moet zeggen dat de film deze keer toch wel goed is bevallen. Soms een herhaling van wat we in Soldaat van Oranje ook te zien krijgen, vaak ook wel een eigen draai. Ik heb hem nu van dvd bekeken en de ondertiteling aangezet. Hierdoor was het allemaal goed te volgen. De film komt redelijk traag op gang, de ontknoping blijft ook redelijk mager. De film is een flashback en het slot is treffend, het houdt niet op. Verder een mooie grimmige sfeer van Nederland tijdens bezettingstijd en vlak daarna.

Er zitten duidelijk wel wat kenmerken van Verhoeven in, bloot en vieze scènes, nou ik weet niet of dat nodig is. Oog voor details heeft hij ook altijd gehad en dat zie je in deze film dan ook wel weer terug. Ook de actiescènes worden goed uitgevoerd. Sterke, ook leuke rolbezetting. De film duurt wat te lang. Wat mij betreft zal deze film dan ook wel in de schaduw blijven van Soldaat van Oranje. En daar waar die film ophoudt, ga deze film nog een tijdje door. Allerlei foutjes, storen mij verder niet, en zowel als thriller als oorlogsfilm goed, maar ook vlot gemaakt. Goed gedaan door Verhoeven. 4.0

avatar van Vilmkritikus
geplaatst op 5 mei 2016, 0:19 uur, permalink
Meest belachelijkste film die ik ooit gezien heb een soort van slapstick B film de scene met Johnny de Mol de schietpartij in de straat je vloekt je vloekt pang pang 😂 😂 😂 En oh wat was het rustig in die straat komplete schietpartij en geen mens te zien 😂 😜 onbegrijplijke de hoge notering van deze film.