Zwartboek (2006)

Alternatieve titel: Black Book

3,75

Nederland
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman

In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.

3395 BERICHTEN65 MENINGEN

avatar van Vilmkritikus
geplaatst op 5 mei 2016, 0:19 uur, permalink
Meest belachelijkste film die ik ooit gezien heb een soort van slapstick B film de scene met Johnny de Mol de schietpartij in de straat je vloekt je vloekt pang pang 😂 😂 😂 En oh wat was het rustig in die straat komplete schietpartij en geen mens te zien 😂 😜 onbegrijplijke de hoge notering van deze film.

avatar van SmackItUp
geplaatst op 6 juli 2016, 9:29 uur, permalink

Is je cijfer daar op gebaseerd? Dat is toch totaal niet relevant voor het verhaal.

Ik mag toch wel zeggen dat dit een van de betere Nederlandse film is die ik de afgelopen jaren heb gezien.

avatar van Teejey
geplaatst op 12 juli 2016, 13:54 uur, permalink
Ooit gezien vroeg in m'n tienerjaren en uit vage herinneringen 4* gegeven. Vandaag werd het tijd voor een serieuze(re) kijkbeurt.

Ja, ook ik vind Zwartboek de beste Nederlandse film die ik ooit gezien heb. Hele complete oorlogsfilm qua verhaal, beelden, geluid en acteerwerk.

Het verhaal voelde foutloos aan. Geen overbodige of onrealistische scènes en constante spanning. Een film waarin elke scène zijn meerwaarde heeft is toch altijd lekker om te zien en je aandacht er bij te houden.

Mooi geschoten beelden, zowel buiten-beelden als binnen-beelden mogen er zijn; bijgestaan door een spannende soundtrack.

Ik vond het acteerwerk bovengemiddeld goed, tegen mijn verwachtingen in. De Duitsers, bijvoorbeeld Koch en Kobus, doen het prima maar vooral Nederlanders vielen mij op in positieve zin. Van Houten speelt echt geweldig, en daarnaast Thom Hoffman ook, die ik van gezicht wel herkende maar van naam überhaupt niet. Ik stoorde me zelfs niet aan een Frans Lammers in deze film. Er waren wel enkele tegenvallers zoals Michiel Huisman, die ik in die paar seconden dat hij mee deed erg 'acterend' over vond komen, en natuurlijk Halina Reijn, aandachtsfreak to the bone. Wat een naar mens. Gelukkig schaadt dit de film als geheel niet tot nauwelijks. Oja, die perfecte engerd van een Peter Blok krijgt ook mijn complimenten!

Topper van Verhoeven, van wie ik tot nu toe opvallend weinig gezien heb.

avatar van Arnhemmer
geplaatst op 20 juli 2016, 23:39 uur, permalink
Vilmkritikus schreef:
Meest belachelijkste film die ik ooit gezien heb ...

...en ik al die jaren maar denken dat ik hier de enige ben die deze film dus helemaal niks vind.