MENU

Nederland / Luxemburg
Drama / Oorlog

geregisseerd door Ben Sombogaart
met Nadja Uhl, Thekla Reuten en Ellen Vogel

Na de dood van hun ouders groeien de tweelingzusjes Lotte en Anna Bamberg gescheiden op. Anna blijft in Duitsland en moet haar hele leven hard werken voor anderen. Lotte verhuist naar een Nederlandse familie die haar op het eerste gezicht alle kansen biedt. Aanvankelijk missen de zussen elkaar en proberen ze alles om weer bij elkaar te zijn. Omstandigheden en de tijd waarin ze leven zorgen echter voor obstakels die groter zijn dan de band die ze altijd voelen. Anna trouwt met een SS-officier die aan het einde van de oorlog sneuvelt. Lottes verloofde wordt vermoord in Auschwitz. Vijftig jaar na hun laatste, pijnlijke ontmoeting probeert Anna nog één keer in contact te komen met haar tweelingzus.

geplaatst op 12 maart 2011, 12:11 uur, permalink
Prachtige film!
Op geen enkel moment heeft de film een 'dip'.

Je kunt je erg goed inleven in de hoofdpersonen - Lotte en Anna - en dat vind ik de film ook erg goed maken.

De montage en de aankleding van de gehele film was ook erg mooi.

avatar van MASSIVE70

geplaatst op 27 maart 2011, 6:44 uur, permalink
Verdronkenvis schreef:
@parcivalis
jij vond die over de top aktiefilm valkry geloofwaardig?

Wanneer je je van te voren zou hebben verdiept in het onderwerp van deze film, zou je hebben geweten dat hij qua gebeurtenissen heel dicht in de buurt komt van wat er werkelijk is gebeurd. De film is namelijk gebasseerd op ware gebeurtenissen. Kijk anders ook even hier: Claus Schenk von Stauffenberg - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van Filmpie1
geplaatst op 23 juli 2011, 23:08 uur, permalink
Prachtig aangrijpend verhaal.
Goed acteerwerk van de hoofdrolspeelsters.

Deze film zal me nog wel even bij blijven.

geplaatst op 26 juli 2011, 17:03 uur, permalink
Erg mooie film.
Aangrijpend vanaf het begin van de film.

Wat ik erg bijzonder vind aan deze film is dat gevoelens en verdriet (het persoonlijke drama) van een klein aantal mensen gelinkt wordt aan drama waarin een heel groot deel van Europa verwikkeld was.

geplaatst op 10 november 2011, 9:59 uur, permalink
Super film. Een van de weinige echt goede Nederlandse films. Fantastische rolvertolkingen en een heerlijk dramatisch verhaal.

geplaatst op 13 november 2011, 1:41 uur, permalink
Dit vond ik een fantastische film, ademloos heb ik zitten kijken. En bij de laatste scenes tussen de oud geworden zussen hield ik het niet droog. Wat geweldig!

geplaatst op 28 januari 2012, 16:19 uur, permalink
Een hele goeie film. De film is niet zozeer een oorlogsfilm, maar over hoe twee personen anders opgroeien door in een ander milieu te leven.
De film is Nederlands- en Duitstalig, maar de film moet zeker niet onderdoen voor een Amerikaanse productie.
Ondanks dat hij meer dan twee uur duurt, merkte je het eigenlijk niet.
Zeker een aanrader

geplaatst op 1 mei 2012, 23:30 uur, permalink
Wat een goed verhaal had kunnen zijn, rammelt helaas, doordat het te aangedikt is en erg veel cliche. Ook veel onwaarschijnlijkheden, te veel interrupties, een overkill aan onwaarschijnlijke tegenslag & ellende, om er murw van te worden. Sommige scene's kloppen niet, zijn tegenstrijdig.
Maar van een door de Publieke Omroep gesubsidieerde film, tijdens de opkomst van Fortuyn, kan je dit verwachten.
Wel mooi gefilmd.

avatar van tommykonijn
geplaatst op 9 juli 2012, 12:17 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Met vrij lage verwachtingen ben ik deze gaan kijken, maar tegenvallend was de film absoluut niet.

De film moet in het begin even op gang komen, maar boeit wel al meteen. De situaties die zich voordoen worden overtuigend in beeld gebracht. De film heeft een pakkend verhaal. Het zielig om te zien hoe de relatie tussen de tweeling steeds door een andere gebeurtenis uit elkaar wordt gehaald. De meest emotionele momenten zijn toch wel dat de joodse verloofde van Lotte wordt afgevoerd naar Auschwitz en Anne's verloofde die, als ik het goed begreep, niets met de oorlog te maken wilde hebben sneuvelde. De daaropvolgende ruzie is natuurlijk begrijpelijk. Des te interessanter zijn de scenes die zich voordoen als de zussen bejaard zijn. Uiteindelijk krijg je een prachtig, emotioneel einde. Dit zal ik zeker niet snel vergeten. De film bevat dan ook erg sterk acteerwerk, van vrijwel de gehele cast.

Toch vond ik niet alles even goed. De film lijkt soms wat langdradig, en dan met name in het begin. Als de oorlog begint uit te breken wordt het interessanter. Thekla Reuten vond ik goed acteren, maar in het begin (als ze wel eens kwaad werd) kwam het een beetje ongeloofwaardig ('stroef') over. Later in de film (als ze haar zus na de oorlog op straat zet) doet ze dit beter.

Uiteindelijk vond ik het over het algemeen gewoon een mooie film. De emotie werd in ieder geval erg goed overgebracht op me. Misschien dat ik de film nog met een halve ster verhoog, als ik hem nog eens heb herzien. Voor nu geef ik het een dikke:

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 19 december 2012, 12:00 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Een erg goede film dit van eigen bodem, die zeker zich mag rekenen tot het beste ooit gemaakt.

Sombogaart levert vooral een film af, die prima in balans is. Ik had een twintig minuutjes nodig om echt goed in het verhaal te komen, maar daarna hield deze tweeling, mij tot het einde toe in een geboeide greep. De acteurs doen het eigenlijk allemaal degelijk tot erg goed. Het meest onder de indruk ben ik echter van Nadja Uhl, die de rol van de jonge Anne voor haar rekening neemt. Haar uitstraling en communicatie zijn echt bijzonder sterk. Daarnaast ziet ze er ook nog eens mooi uit. Ook Thekla Reuten doet het goed, maar is soms net iets minder overtuigend dan haar tweelingzus.

Sombogaard switcht op een goede manier tussen heden en verleden. Ondanks die afwisseling blijf je prima in het verhaal zitten. Beide zussen leer je op deze manier ook goed kennen en van beiden wordt gelukkig geen zwart-wit beeld geschetst, maar een realistisch beeld, waarin ook plaats is voor fouten. Het knappe vond ik ook, dat ik beide zussen begreep in hun gedrag, al had ik wel net wat meer sympathie voor Anne.

Uiteindelijk vond ik het einde ook erg mooi. Ze voelden zich eindelijk weer echte zusjes, ook al was het slechts van korte duur. Het paste goed bij de rest van het verhaal en is een mooi einde van een erg sterke Nederlandse film.

Fijn om te constateren dat ons land ook af en toe in staat is om dit soort films af te leveren.

Dh PING
geplaatst op 29 januari 2013, 15:50 uur, permalink
Schitterende Nederlandse film, en naar mijn mening een argument om te zeggen dat er nog steeds goeie Nederlandse filmproducties worden gemaakt. Ik was vooral zeer onder de indruk van hoe de film de tijdsgeest van de jaren twintig tot eind jaren veertig weet neer te zetten; een uitmuntend stukje cinematografie. Ook de muziek; Fons Merkies durf ik bijna de Nederlandse Ennio Morricone te noemen - -> je krijgt er net zo'n zelfde kippenvel gevoel bij. Ook het acteerwerk is echt geweldig, ook van de kinderactrices. Alleen vond ik het einde wel een beetje geforceerd snel gedaan, daar raakte het me nog net niet zo. Maar buiten dat vind ik De Tweeling een van de betere Nederlandse film producties van de laatste tijd.

avatar van Film Pegasus
geplaatst op 27 april 2014, 0:22 uur, permalink
Ik begon wat voorzichtig aan deze film. We hebben al wel wat films van de wereldoorlog gezien en ik ben ook licht van mening dat er toch wel een verschil is tussen de Nederlandse en de Vlaamse film. Nederlandse oorlogsfilms als Zwartboek en Soldaar van Oranje waren niet zo slecht, maar maakten bij mij de hype zeker niet waar.

De tweeling slaagt er als zeldzame oorlogsfilm in om perfect het onbekende van de oorlog te zien vanuit de blik van twee jonge vrouwen. Anno 2014 weten we al veel meer van de oorlog en wat de gruwel met zich mee bracht. Ik kan me voorstellen dat het in de jaren '30 en '40 anders werd ervaren. Maar de gruwel kan je niet wegcijferen natuurlijk. Door het gebruik van een tweeling die zo'n sterke band hebben, niet alleen familie maar zelfs een echte tweeling, zien we hoe zwaar de oorlog gewogen heeft. Hoe de gruwel (om het woord nog maar eens te gebruiken) zo hard z'n stempel had gedrukt op de bevolking in Europa, dat zelfs een gesmeden band als een tweeling er onder lijdt. De verontwaardiging bij bepaalde gebeurtenissen naast politieke statements waar je deels mee opgegroeid wordt. Het soms naïeve beeld omdat mensen blijkbaar blind zijn voor bepaalde zaken...

De film is prachtig met bijhorende muziek en de acteerprestatie van zowel Nadja Uhl als Thekla Reuten. Reuten ken ik niet echt, Nadja Uhl had ik al zien gloriëren in de film Der Baader Meinhof Komplex. Het einde is wel wat voorspelbaar en houdt me van een maximum score. Maar de film is wat mij betreft één van de beste (zo niet DE beste als ik hem wat laat bezinken) film uit buurland Nederland.

avatar van nadrin
geplaatst op 4 mei 2014, 16:15 uur, permalink
Het lijden van de twee kanten tijdens en na de oorlog wordt hier sterk benadrukt. En dat is de kracht van deze film. Ik vind ook dat dit vrij eerlijk voor beide zijden werd weergegeven. Vooral de visies van de zussen als zij terugkijken is oprecht en menselijk.

avatar van Flat Eric
geplaatst op 4 mei 2014, 23:30 uur, permalink
Na herzien vind ik het nog steeds een sterke film. Ondanks de lange duur verveelde de film geen moment. Indrukwekkend verhaal over hoe twee levens door omstandigheden een geheel andere wending kan nemen.
Absoluut de (enige) beste film van Nederlandse bodem.

geplaatst op 28 mei 2014, 11:43 uur, permalink
Mooie film, goede acteerprestaties maar het einde vond ik erg tegenvallen....

avatar van Actarus
geplaatst op 13 juli 2014, 18:46 uur, permalink
Het betere werk van mijn Noorderburen!
Aangrijpend en mooi verhaal, knap vertolkt...verveeld geen moment...Kijken dus!