- Home
- Films
- De Tweeling
- Filtered
Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 137 minuten
Alternatieve titel: Twin Sisters
Oorsprong:
Nederland / Luxemburg
Geregisseerd door: Ben Sombogaart
Met onder meer: Nadja Uhl, Thekla Reuten en Ellen Vogel
IMDb beoordeling: 7,4 (7.252)
Gesproken taal: Nederlands, Duits, Engels, Frans en Hongaars
Releasedatum: 12 december 2002
On Demand:
- Bekijk via Netflix
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Videoland
- Bekijk via meJane
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot De Tweeling
Na de dood van hun ouders groeien de tweelingzusjes Lotte en Anna Bamberg gescheiden op. Anna blijft in Duitsland en moet haar hele leven hard werken voor anderen. Lotte verhuist naar een Nederlandse familie die haar op het eerste gezicht alle kansen biedt. Aanvankelijk missen de zussen elkaar en proberen ze alles om weer bij elkaar te zijn. Omstandigheden en de tijd waarin ze leven zorgen echter voor obstakels die groter zijn dan de band die ze altijd voelen. Anna trouwt met een SS-officier die aan het einde van de oorlog sneuvelt. Lottes verloofde wordt vermoord in Auschwitz. Vijftig jaar na hun laatste, pijnlijke ontmoeting probeert Anna nog één keer in contact te komen met haar tweelingzus.
Externe links
Acteurs en actrices
Anna Bamberg, young
Lotte Bamberg, young
Young Lotte
Young Anna
Old Lotte
Old Anna
Mother Rockanje
Father Rockanje
Martin
Martha
Video's en trailers
Reviews & comments
kappeuter (crew films)
-
- 72557 berichten
- 5771 stemmen
Prachtige film!
Heel goed verteld verhaal, met een knappe opbouwende structuur.
De acteerprestaties zijn subliem. En wat is Nadja Uhl knap!
Ik ben onder de indruk van de regie van Sombogaart. Dat Ben Sombogaart de komende jaren veel films moge maken.
4 sterren
gotti
-
- 14028 berichten
- 5642 stemmen
En ook ik ben onder de indruk van deze film. De structuur van het verhaal zit erg goed in elkaar, de cast acteert verbluffend goed en het verhaal is mooi en ontroerend tegelijk. 4*
Yak
-
- 4945 berichten
- 827 stemmen
Een mooi voorbeeld van een vork in combinatie met teveel hooi. De makers hadden het verhaaltechnisch veel interessanter kunnen maken dan steeds maar heen en weer te pingpongen tussen Anna, Lotte en dan ook nog eens de bejaarde Anna en Lotte. Los van elkaar gezien was Lotte's verhaal een overtuigend relaas van de beleving van de oorlog in Nederland, en Anna's verhaal een overtuigende vertelling vanuit Duits perspectief - dat waren grote pluspunten aan deze film. Maar de haasje-repje manier waarop het verteld werd, en de bar slechte scenes van de twee oude vrouwen, krikken de score niet boven de 2 en een halve ster.
starbright boy (moderator films)
-
- 21266 berichten
- 4450 stemmen
Degelijk goed gemaakt drama dat de essentie van het verhaal mooi over laat komen. Nadja Uhl maakt de meeste indruk op mij.
3.5*
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Bijzonder ontroerende film, ik was echt gepakt door het verhaal. Opvallend toch hoeveel onrecht mensen (zelfs zusjes!) elkaar kunnen aandoen op basis van politieke en religieuze overtuigingen. Hartverscheurend.
Maar opvallender is misschien nog wel de kwaliteit van de film zelf. Alles klopte, van de muziek tot decors, acteerprestaties en camerawerk. Ik heb zelden een Nederlandse film gezien die er zo verzorgd en authentiek uitziet. Zelfs op de allerkleinste details werd gelet; zo hoor je bijvoorbeeld hoe de twee zusjes eerst allebei perfect Duits spreken, maar dat Lotte na verloop van tijd een Nederlandse slag in haar uitspraak krijgt. Schitterend gewoon.
Bovendien werd er een (voor mij) nog onbekend facet van de Nazi-terreur belicht. Ik wist namelijk niet dat er tijdens de oorlog Poolse loonarbeiders in Duitsland aan de slag werden gezet zodat de Duitse fabrieksarbeiders naar het front konden. Nog maar eens een bewijs hoe akelig georganiseerd de Duitse oorlogsmachine functioneerde.
4.5 sterren.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Voor mij heeft dit helemaal niets met een epos te maken. Voor mij is dit een emodrama van het zuiverste water.
otherfool
-
- 18470 berichten
- 3397 stemmen
Als je het mij vraagt verreweg de beste Nederlandse film aller tijden. Prachtige, ontroerende film dat de tijd neemt om het verhaal te vertellen. Van begin tot eind boeiend met sterk spel, een absolute aanrader.
4,5*!
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
hebben we een keer op school gekeken
viel naar acht minuten in slaap ( letterlijk )
0.5***, en ja , ik heb de film ook wel eens helemaal gezien
Donkerwoud
-
- 8023 berichten
- 3574 stemmen
Het hangt mij echt een tikkeltje teveel aan de sentimentele kant, al zijn er zeker een aantal aangrijpende scenes.
Movsin
-
- 7671 berichten
- 8081 stemmen
Aangrijpend verhaal.
Hoe de oorlog alles verwoest.
Uitstekend in beeld gebracht.
Waardevolle film met prima acteurs.
Theunissen
-
- 11400 berichten
- 5336 stemmen
Zeer mooie en aangrijpende film die je niet ontroert laat. De acteer prestaties waren zeer goed.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Vier sterren voor deze prima geproduceerde Libelle-film van Nederlandse bodem, die gericht is op een groot publiek. Het had best de Oscar voor beste buitenlandse film mogen winnen. Het boek van Tessa de Loo is overigens ook goed.
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Met name het in beeld brengen hoe de tweelingzussen een totaal andere opvoeding genoten en dat oorlog geen winnaars kent was aardig in de film verweven. Overigens vond ik die scene waarin Anna mishandeld werd door haar vader en Lotte op hetzelfde moment haar pijn kon voelen totaal niet werken en letterlijk gelift worden uit La Double Vie de Veronique. Het camerawerk was bij tijd en wijlen vreselijk lelijk, vooral in het Duitse modderpoelengat. Het waren slechts wat onderwaterscenes die er visueel wel mee doorkonden.
Toch maakte het allemaal best wel een indruk, al kwam dat niet door de vreselijke muziek die even werd opgeschroefd, als er zich weer een noemenswaardig voorval afspeelde. Het oog leek dan wel een metafoor van een goedgevulde regenwolk, die op ontploffen stond, mijn hemel. Het had vooral te maken met de prachtrol die Nadja Uhl vertolkte als misstroostig, hardwerkend en positief ingestelde vrouw, die ondanks alles het toch allemaal even probeerde te rooien.
Het einde leek een fijne afsluiter maar raakte niet geheel onverwacht wel een hele valse snaar. Dat Anna en Lotte elkaar uiteindelijk vergaven vond ik wel mooi, maar de regisseur maakt het echt te gortig door de film wel een heel dramatische wending te geven, waarin Anna gelijk maar even het loodje legt.
Ik had eigenlijk een 3* staan, omdat de film mij geen moment verveelde en van de andere kant nergens bovengemiddeld wist te amuseren. Maar na even mijn kritiek doorgelezen te hebben, valt de film onder mijn strafpunten behandeling, omdat ik vind dat de regisseur op sommige momenten wel heel gemakkelijk vals sentiment weet op te wekken, de momenten dat het wel oprecht aanvoelde ten spijt. Dikke 2,5*
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Erg aangrijpende film en ook heel anders dan een gewone WO2-film. Het draait hierin wel om wo II maar dan met een hoop dingen eromheen. Om te beginnen vond ik de film al heel knap opgezet, vooral om het feit dat als de film zich in het verleden afspeeld dat ie nog wel eens switcht naar het heden: met dat die twee zussen oud zijn en Lotte heel afstandelijk is tegen Anne die na 50 jaar weer contact zoekt, en dan is het tijdens die scenes voor de kijker de vraag: wat is er precies gebeurd allemaal? De antwoord vind je natuurlijk in de scenes in het verleden die erg mooi zijn opgebouwt en op volgorde zijn verteld. Het begint met echte zusterliefde en uiteindelijk gooit de (komst van de) 2de wereldoorlog flink roet in het eten. Waardoor de zusjes gescheiden raken, en geen contact meer mogen hebben van bijde pleeggezinnen, en dan is er ook het moment dat Lotte op een Joodse man valt en Anna trouwplannen heeft met een SS-er. En ja, daar slaapt de duivel tussen. Het meest pakkende scene daarvan is dat Lotte een trouwfoto ziet van Anna met die SS-er. Terwijl haar verloofde is vermoord in Auschwitz en Anna al een beetje als landverader begon te zien, maar die foto sloeg dus echt alles. En zo zijn ook die momenten van 50 jaar later hele pijnlijke haatdragende scenes, met aan het einde toch wel vergevenis en.... ouderdom sterfte. Erg pakkend.
Gewoon weer een hele bijzondere Nederlandse film die je eigenlijk niet mag missen. Het zal mij trouwens niks verbazen als hiervan een remake word gemaakt door de Amerikanen.
4,0*
hockey95
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Prachtige film!
Op geen enkel moment heeft de film een 'dip'.
Je kunt je erg goed inleven in de hoofdpersonen - Lotte en Anna - en dat vind ik de film ook erg goed maken.
De montage en de aankleding van de gehele film was ook erg mooi.
Filmpie1
-
- 86 berichten
- 907 stemmen
Prachtig aangrijpend verhaal.
Goed acteerwerk van de hoofdrolspeelsters.
Deze film zal me nog wel even bij blijven.
K. V.
-
- 4099 berichten
- 3590 stemmen
Een hele goeie film. De film is niet zozeer een oorlogsfilm, maar over hoe twee personen anders opgroeien door in een ander milieu te leven.
De film is Nederlands- en Duitstalig, maar de film moet zeker niet onderdoen voor een Amerikaanse productie.
Ondanks dat hij meer dan twee uur duurt, merkte je het eigenlijk niet.
Zeker een aanrader
tommykonijn
-
- 4956 berichten
- 2209 stemmen
Met vrij lage verwachtingen ben ik deze gaan kijken, maar tegenvallend was de film absoluut niet.
De film moet in het begin even op gang komen, maar boeit wel al meteen. De situaties die zich voordoen worden overtuigend in beeld gebracht. De film heeft een pakkend verhaal. Het zielig om te zien hoe de relatie tussen de tweeling steeds door een andere gebeurtenis uit elkaar wordt gehaald. De meest emotionele momenten zijn toch wel dat de joodse verloofde van Lotte wordt afgevoerd naar Auschwitz en Anne's verloofde die, als ik het goed begreep, niets met de oorlog te maken wilde hebben sneuvelde. De daaropvolgende ruzie is natuurlijk begrijpelijk. Des te interessanter zijn de scenes die zich voordoen als de zussen bejaard zijn. Uiteindelijk krijg je een prachtig, emotioneel einde. Dit zal ik zeker niet snel vergeten. De film bevat dan ook erg sterk acteerwerk, van vrijwel de gehele cast.
Toch vond ik niet alles even goed. De film lijkt soms wat langdradig, en dan met name in het begin. Als de oorlog begint uit te breken wordt het interessanter. Thekla Reuten vond ik goed acteren, maar in het begin (als ze wel eens kwaad werd) kwam het een beetje ongeloofwaardig ('stroef') over. Later in de film (als ze haar zus na de oorlog op straat zet) doet ze dit beter.
Uiteindelijk vond ik het over het algemeen gewoon een mooie film. De emotie werd in ieder geval erg goed overgebracht op me. Misschien dat ik de film nog met een halve ster verhoog, als ik hem nog eens heb herzien. Voor nu geef ik het een dikke:
3,5*
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5481 stemmen
Een erg goede film dit van eigen bodem, die zeker zich mag rekenen tot het beste ooit gemaakt.
Sombogaart levert vooral een film af, die prima in balans is. Ik had een twintig minuutjes nodig om echt goed in het verhaal te komen, maar daarna hield deze tweeling, mij tot het einde toe in een geboeide greep. De acteurs doen het eigenlijk allemaal degelijk tot erg goed. Het meest onder de indruk ben ik echter van Nadja Uhl, die de rol van de jonge Anne voor haar rekening neemt. Haar uitstraling en communicatie zijn echt bijzonder sterk. Daarnaast ziet ze er ook nog eens mooi uit. Ook Thekla Reuten doet het goed, maar is soms net iets minder overtuigend dan haar tweelingzus.
Sombogaard switcht op een goede manier tussen heden en verleden. Ondanks die afwisseling blijf je prima in het verhaal zitten. Beide zussen leer je op deze manier ook goed kennen en van beiden wordt gelukkig geen zwart-wit beeld geschetst, maar een realistisch beeld, waarin ook plaats is voor fouten. Het knappe vond ik ook, dat ik beide zussen begreep in hun gedrag, al had ik wel net wat meer sympathie voor Anne.
Uiteindelijk vond ik het einde ook erg mooi. Ze voelden zich eindelijk weer echte zusjes, ook al was het slechts van korte duur. Het paste goed bij de rest van het verhaal en is een mooi einde van een erg sterke Nederlandse film.
Fijn om te constateren dat ons land ook af en toe in staat is om dit soort films af te leveren.
4,0*
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30428 berichten
- 5196 stemmen
Ik begon wat voorzichtig aan deze film. We hebben al wel wat films van de wereldoorlog gezien en ik ben ook licht van mening dat er toch wel een verschil is tussen de Nederlandse en de Vlaamse film. Nederlandse oorlogsfilms als Zwartboek en Soldaar van Oranje waren niet zo slecht, maar maakten bij mij de hype zeker niet waar.
De tweeling slaagt er als zeldzame oorlogsfilm in om perfect het onbekende van de oorlog te zien vanuit de blik van twee jonge vrouwen. Anno 2014 weten we al veel meer van de oorlog en wat de gruwel met zich mee bracht. Ik kan me voorstellen dat het in de jaren '30 en '40 anders werd ervaren. Maar de gruwel kan je niet wegcijferen natuurlijk. Door het gebruik van een tweeling die zo'n sterke band hebben, niet alleen familie maar zelfs een echte tweeling, zien we hoe zwaar de oorlog gewogen heeft. Hoe de gruwel (om het woord nog maar eens te gebruiken) zo hard z'n stempel had gedrukt op de bevolking in Europa, dat zelfs een gesmeden band als een tweeling er onder lijdt. De verontwaardiging bij bepaalde gebeurtenissen naast politieke statements waar je deels mee opgegroeid wordt. Het soms naïeve beeld omdat mensen blijkbaar blind zijn voor bepaalde zaken...
De film is prachtig met bijhorende muziek en de acteerprestatie van zowel Nadja Uhl als Thekla Reuten. Reuten ken ik niet echt, Nadja Uhl had ik al zien gloriëren in de film Der Baader Meinhof Komplex. Het einde is wel wat voorspelbaar en houdt me van een maximum score. Maar de film is wat mij betreft één van de beste (zo niet DE beste als ik hem wat laat bezinken) film uit buurland Nederland.
Flat Eric
-
- 6365 berichten
- 1026 stemmen
Na herzien vind ik het nog steeds een sterke film. Ondanks de lange duur verveelde de film geen moment. Indrukwekkend verhaal over hoe twee levens door omstandigheden een geheel andere wending kan nemen.
Absoluut de (enige) beste film van Nederlandse bodem.
Boneka
-
- 2371 berichten
- 1261 stemmen
Nederland is vaak goed in het maken van films rond de jaren 30/40 op een enkele na. De Tweeling had ik eerlijk gezegd nog nooit gezien maar verrast mij positief. Setting aankleding sfeer en acteerprestaties zijn een dikke voldoende. Met name in Duitsland vond ik het geheel erg sterk. Wat vooral boeiend is is gelijk ook een klein nadeel. Twee opgroeiende meisjes in twee aparte leefwerelden. Dat heeft als gevolg dat er vooral in het begin teveel en te vaak wordt geschakeld. Dat vond ik wel een beetje jammer om zo beter in te leven in de acteurs. De meisjes spelen uitstekend en dat geldt ook in oorlogstijd. Vooral de Duitse Lotte vond ik erg sterk spelen. Ik zit me alleen af te vragen of het laatste stuk nog interessant genoeg is. Dat vond ik bij Haar naam is Sarah ook al een beetje een tegenvaller. Heden en verleden dat hoeft voor mij niet zo. Het haalt de sfeer gelijk eruit. Toch vind ik beiden levensverhalen boeiend om te zien. De tijd voor en in de oorlog en daarna. Afgezien van de wisselingen van Duitsland, Nederland en heden een kleine topper!
En dan het veelbesproken beeld! Een film van 2001 mag er natuurlijk niet zo uitzien. Zelfs de oude Spetters ziet er nog beter uit. Wie een groot beeld heeft zal zeker het e.e.a. opmerken en het is gewoon jammer dat niet alle beschadigingen eruit zijn gehaald. Redelijk in het begin van de film zien we een zeer storende zwarte!! kleine vlek bij haar oog van Ellen Vogel. Jammer!. Zo zijn er meer kleine witte speldjes te zien, maar als ik de hele film bekijk valt het me enigszins mee. Er valt dus mee te leven, toch hoop ik dat ze deze transfer nog eens behandelen! Ook de grain/ruis is iets teveel in beeld. Zet het beeld maar eens stil dan zie je hoeveel ruis erin zit.
Nog meer minpunten. Ja helaas. Op de cover wordt gerept van Nederlandse ondertiteling, geen en Engels. Nu blijkt dat alleen het Duits gesproken Nederlands wordt ondertiteld. Jammer en zeer vervelend voor mensen die minder horen. Weer een grote doelgroep voorbij geschoten! Daarnaast heeft de film geen menu en begint gelijk na wat trailers en heeft ook geen extra’s
Behoorlijk karig dus. Over de film heb ik niks te klagen de rest had EOne tien x beter kunnen doen. Een gemiste kans!
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5314 stemmen
Prachtige film is dit.
Mooi, maar zeer triest verhaal, dat zeer goed is gebracht door zowel de jonge als oudere acteurs die dezelfde personages vertolken.
Er is oog voor alles in deze prent, acteerprestaties, decors en de tijdsgeest wordt uitstekend in beeld gebracht.
Dit is weer zo'n film die je aan het denken zet en waarna je je afvraagt hoe het toch mogelijk was dat zoiets allemaal kon gebeuren. Maar helaas zijn zulke verhalen maar al te waar.
Een aanrader van formaat.
Ik blijf dit een indrukwekkende film vinden, zelfs al is hij nu toch ook al 13 jaar oud.
Mooi, maar tragisch, verhaal, uitstekend gebracht.
Verder heb ik dus niets toe te voegen aan mijn eerdere commentaar.
Maar net als velen heb ik toch mijn opmerking over deze geremasterde versie, ik vind ook dat er veel te weinig aan het origineel is verbeterd op deze Blu-ray, en vooral het ontbreken van de Nederlandse ondertiteling bij de Nederlandse dialogen is een gemiste kans, die zijn soms heel onverstaanbaar zodat je verplicht bent het geluid hoger te zetten té hoog.
De film had een betere restauratie mogen krijgen.
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Door de vrij hoge klassering ging ik met hoge verwachtingen deze film in. Helaas is dat niet helemaal waargemaakt. Het ligt er allemaal net iets te dik bovenop, waardoor er weinig spanning te vinden is. Eén van de stukken wat je van te voren mogelijk niet ziet aankomen, staat hier op MM al in het plot beschreven. De acteerprestaties waren, vooral voor Nederlands doen, vrij hoog. Dit heeft de film voor mij wel gered en was het geen ramp om naar te kijken. Het is (visueel) allemaal goed verzorgd. We weten allemaal wat er ongeveer in de oorlog heeft afgespeeld, maar tijdens zo'n film hoop ik altijd dat ik wat meer over dat gevoel te weten kom. Deze film is daar niet in geslaagd, behalve het moment dat de familie in de kast opgesloten zat. Ik denk wel dat ze daarmee een punt hebben aangehaald hoe de joden in die tijd moesten leven om te overleven. Ik heb overigens ook niet echt het idee dat de nadruk op de oorlog moest liggen, maar het scheiden van de tweeling. Op zich logisch natuurlijk, maar ik denk dat er veel kracht uit te halen viel als er meer focus op de oorlog was gelegd. Het boek heb ik overigens nooit gelezen, dus ik kan geen mening geven of het boek goed verfilmd is. Een onvoldoende voor deze film zou ik wel onterecht vinden, maar een ruime voldoende kom ik niet aan, 3*.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Ik probeer dit jaar wat meer Nederlandse films te kijken en aangezien het boek me al meerdere keren was aangeraden en de verfilming op Netflix stond, en we ook nog eens een Oorlog/SF-challenge hebben, heb ik hem gister avond dan maar eens bekeken.
De film verteld het verhaal van twee Duitse tweelingzusjes die uit elkaar worden gehaald na de dood van hun ouders. Lotte gaat naar Nederland en Anna groeit op het Duitse platteland op. Als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt beleven de zusjes die ieder totaal anders.
Voor Nederlandse begrippen was het acteerwerk bijzonder sterk. Het is wel ironisch dat het beste acteerwerk in deze Nederlandse film word geleverd door de Duitse acteurs. Thekla Reuten en Jeroen Spitzenberger waren zeker niet slecht, maar stellen niet veel voor in vergelijking met bijvoorbeeld Nadja Uhl.
Sowieso sprak de Duitse kant van het verhaal me veel meer aan, al was het al omdat de 'Hollanders' hier weer van die gereformeerde snobs zijn die naar hun Duitse familie refereren met termen als 'domme Katholieke boeren' en 'barbaren'. Maar verder gebeurt er ook veel meer aan de Duitse zijde en is het verhaal aan de Nederlandse kant veel cliché-matiger. Van mij had het verhaal aan Duitse zijde dus ook wat meer belicht mogen worden. Het boek heb ik nooit gelezen, maar volgens de achterflap moet het Nederlanders confronteren met de keerzijde van de oorlog. Ik vind dat altijd een sterke inslag bij Oorlogsfilms (en boeken) als het goed en kwaad-beeld eens losgelaten wordt. Daarom vind ik ook Das Boot en Der Untergang zo sterk.
Het aanhouden van een niet-chronologische volgorde is toch wel een blunder en het enige grote minpunt van de film. De sprongetjes tussen verleden en heden en tussen Anna en Lotte waren best wel irritant, ze hadden het beter gewoon allemaal achter elkaar kunnen vertellen, dan was het ook spannender geweest. Het einde met de bejaarde Anna en Lotte vond ik wel een mooie afsluiter.
De cinematografie is netjes verzorgt door de Poolse Piotr Kukla. De setting was ook uitstekend, slechts een paar heel erg kleine Historische incorrectheden (volgens IMDb). Luxemburg kan prima voor Duitsland doorgaan ook. De film heeft een heerlijke ouderwetse soundtrack van Fons Merkies, zonde dat die componist zijn talent de afgelopen 15 jaar heeft verspilt aan komedie-troep.
Ben Sombogaart is toch wel een van de betere filmmakers die in ons land rondloopt. Het Zakmes was een aandoenlijke kinderfilm en Kruistocht in Spijkerbroek een meer dan geslaagde boekverfilming. En nu deze bijzonder goede Oorlogsfilm van eigen bodem. De Tweeling maakte onverwacht toch een grote indruk op mij. Uitstekend drama en een genuanceerd verhaal over de oorlog in een erg sterke setting.
Flavio
-
- 4463 berichten
- 4728 stemmen
Na de weinig subtiele opening met de rouwende zusjes die hardhandig van elkaar worden gescheiden op de begrafenis van hun vader vreesde ik het ergste, en ook de dramatische muziek kon me niet erg bekoren. Maar naarmate de film vordert werd De Tweeling beter- het acteerwerk was prima, beelden oogden verzorgd en hoewel de structuur wat warrig was (op een gegeven moment vertelt de bejaarde Anna haar kant van het verhaal aan de bejaarde Lotte, maar ook voor dat moment kregen we al geregeld haar scenes uit Anna's leven te zien- haar "bekentenis" in het heden kwam daardoor over als een onnodige kunstgreep) vond ik de scene in het bos tussen de twee bejaarde zussen zeker wel meerwaarde hebben.
Jammer dat de film wat simplistisch is en sommige personages karikaturen zijn- dan denk ik met name aan de pleegvader van Lotte. Prima film verder van Nederlandse bodem.
EW101
-
- 1256 berichten
- 2284 stemmen
Best een mooie film.
Ik heb deze met mijn huisgenoot gezien. Ik had deze dus als Nederlandse film ingediend (en hij een Russische;omdat hij uit Rusland komt), omdat de film nogal goed aangeschreven stond en ik heb 'm nooit gezien had.
Het begin was helaas iets te fragmentarisch naar mijn gevoel. Het ging van de hak op de tak en zat nog even vol met kitscherige symboliek om zo de 'mysterieuze' band tussen de tweelingen duidelijk te maken.
Ook was het drama met de muziek iets te aangezet.
Gelukkig nadat de film een tijd bezig was, ging het over na een toch wat ingetogen verhaal. Best wel mooi hoe door bijna alleen maar dialoog en de details die daarin zitten (zoals dat de een Duits spreekt en de ander Nederlands), de film gedragen wordt.
Het concept was ook erg sterk.
Daarbij was het acteerwerk ook best overtuigend.
Onderhond
-
- 87206 berichten
- 11960 stemmen
Nederland en WWII.
Het is eigenlijk opvallend hoe veel van dit soort Nederlandse films er zijn, terwijl ik me niet eens een Belgische voor de geest kan halen. Je zou denken dat de twee oorlogen hier nog nét een iets grotere impact gehad hebben.
Maar blijkbaar niet dus. Jammer genoeg zijn dit soort filmpjes niet meteen aan mij besteedt. Groots opgezet, maar daarom weinig spannend en uitdagend. Visueel is het saaie degelijkheid, het acteerwerk is eerder stroef en het verhaaltje is vooral voorspelbaar.
Toch was het vooral de soundtrack die wist te irriteren. Erg luid, alom aanwezig en alles behalve subtiel. Voor zover er al niet genoeg sentiment in het verhaal zat, is de onderstreping daarvan door de muziek gewoon ridicuul. Een wat fijnere afwerking had het verhaaltje nog wel kunnen opwaarderen, maar dat zat er duidelijk niet in.
En dat dan 135 minuten ... maar ach, er zijn er ergere.
1.5*
ol_56
-
- 3 berichten
- 8 stemmen
Mooi verhaal, goed uitgewerkt. Acteerwerk is geloofwaardig
Een aanrader!!
Fisico (moderator films)
-
- 8314 berichten
- 4679 stemmen
Een vrij klassiek en voorspelbaar parallel familie-epos van twee zussen die op jonge leeftijd van elkaar worden gescheiden. De één groeit op in welgestelde familie in Nederland, de andere ploetert verder bij een oom en tante op het platteland. De Tweede Wereldoorlog loopt als een rode draad door hun leven. Een leven dat getekend wordt door de oorlog en hun beide levens danig beïnvloedt.
Een film die de nodige nuances legt en niet zozeer zwartwit denkt. Ieder heeft zijn verhaal en neemt beslissingen naar best vermogen. Een film op kindermaat die licht aangeeft tot wat de Duitsers in staat zijn, maar al bij al blijft het braafjes. Het gaat meer over de tweeling zelf en hoe zij hun leven doorheen de jaren hebben uitgebouwd, elkaar hebben teruggezien en opnieuw uit het oog hebben verloren.
Interessant was wel hoe de bevolking dacht over het opkomende nationaalsocialisme. De bestrijding van de werkloosheid, het opkomen voor de arbeiders en de boeren, enz ... Degelijk geacteerd ook allemaal. Wat me wel enorm enerveerde was het hoge emogehalte met die zeer vervelende treurige achtergrondmuziek. Niet 1 keer, niet 2 keer, maar elke keer, te pas en vooral te onpas.
Gerelateerd nieuws
Bevrijdingsdag 2023: De best beoordeelde Nederlandse films over de Tweede Wereldoorlog
Bekijk ook
Sophie Scholl - Die Letzten Tage
Drama / Oorlog, 2005
226 reacties
Oorlogswinter
Oorlog / Avontuur, 2008
1.512 reacties
Minoes
Familie / Fantasy, 2001
222 reacties
Leningrad
Drama / Oorlog, 2009
73 reacties
Liever Verliefd
Komedie / Romantiek, 2003
138 reacties
Brasserie Valentijn
Romantiek / Komedie, 2016
32 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.