Do the Right Thing (1989)

3,69

Drama / Komedie

geregisseerd door Spike Lee
met Danny Aiello, Ossie Davis en Spike Lee

Het is de heetste tijd van het jaar in Bedford-Stuyvesant, Brooklyn. In deze voornamelijk zwarte wijk, runt Sal, een Italiaanse immigrant, met zijn zonen Pino en Vito al jaren een succesvolle pizzeria. Pino is echter een racist en een herrieschopper. Hij ergert er zich bijvoorbeeld voortdurend aan dat zijn vader de plaatselijke dronkaard Mayor zijn dagelijkse dollar gunt voor het schoonvegen van het trottoir. Eigenlijk zou Pino dat geld zelf willen opstrijken, maar dan zonder de bezem ter hand te nemen...

184 BERICHTEN28 MENINGEN

avatar van Lv92
geplaatst op 12 mei 2014, 7:13 uur, permalink
Een juweeltje, deze film.

Heb voor het eerst al het extra materiaal kunnen bekijken, inbegrepen bij een speciale uitgave, met introducties van Spike Lee zelf. Zeer uitgebreid en interessant allemaal. Heb ook erg genoten van de shots tijdens de read-through, waarin Danny Aiello al gelijk helemaal los gaat en Ossie Davis er een persoonlijke noot aan toevoegt. Maar vooral de making-of laat zien dat het een uniek project was, wat zich nu diep in m'n hart genesteld heeft.

Geweldig!

Lv92 schreef:
Onbetaalbaar! Wat lijkt het me geweldig om dit op het grote scherm te zien.
Als iemand verneemt dat ie een keer ergens draait in Nederland, please let me know.

geplaatst op 16 augustus 2015, 23:39 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Geniaal. Ik wist niet wat ik kon verwachten. Erg mooi en rauw en realistisch geflimd en weergegeven. het einde deed me denken aan Mitch zuiderpark.. ik had dat einde ook niet zien aankomen

avatar van mjk87
geplaatst op 4 oktober 2015, 17:47 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Sterke film, die ook anno 2015 nog razend actueel is, ook in Nederland zij het niet op rassenproblematiek maar wel op de multiculturele samenleving in het algemeen. Lee lijkt ook te zeggen dat ondanks goede bedoelingen, ondanks de beste wil van de wereld, uiteindelijk je niet naast elkaar kan leven. En ik denk dat hij gelijk heeft. Uiteindelijk ga je in vooroordelen denken (en hetgeen met vooroordelen is nu net dat ze vaak worden bevestigd) en ga je je ergeren aan elkaar. Typerend is dat juist diegenen die er de hele film lang wat van proberen te maken hun geduld verliezen.

Lee stopt dit alles in een op het oog frisse zonnige film. De warmste dag van het jaar, de wijk in Brooklyn is zonnig en kleurrijk (ik bedoel niet de bewoners) en eigenlijk is deze buurt ver verwijderd van de realiteit. Het lijkt eerder een idylle, maar achter die façade gaat nogal wat pijn en leed schuil. Misschien had ik een wat meer realistisch portret willen zien, maar de keuze van Lee werkt wel en zo wordt het geheel een prachtige parabel die vooral lekker wegkijkt.

Lee spaart ook zijn eigen groep niet. Juist de zwarten in de film zijn vervelend en lijken op Jackson na allemaal niet te werken (wat Lee zelf doet als bezorger mag je geen werken noemen). Dat werk wordt door de Italianen gedaan en de Koreanen, ook al minderheden, maar allicht meer geslaagd in de samenleving, zo lijkt Lee te zeggen. En die vechtpartij op het eind, met de dood van de radioman als gevolg, is toch echt niet de schuld van de Italianen. Ik kon ook niet anders dan volledig begrijpen dat juist zo'n vervelende vent dood ging en had daar ook geen moeite mee. Tegenwoordig zouden allerlei filmpjes op het internet komen, maar die beginnen pas op het moment dat de jongen door de politie wordt gegrepen. Nog een reden standaard die agenten met camera's uit te rusten. Zo voorkom je willekeur door het korps maar ook de macht van social media die tegen je kan keren.

Acteerwerk is wisselend. Veel karikaturen (het is ecter wel zo bedoeld) met Aiello als enige echt goed uitgewerkte rol. Een prachtig vaderfiguur die het beste probeert maar gewoon de samenleving (en realiteit) tegen zich heeft. 4,0* maar als het iets rauwer was geweest had die misschien nog beter kunnen zijn.

avatar van SPT
geplaatst op 9 oktober 2015, 13:40 uur, permalink
Ik vond het komedie element tegenvallen, maar het diepere verhaal juist erg sterk. Erg kritische blik op racisme en de rol die de Afro-Amerikaanse gemeenschap ook zelf speelt bij het creëren of versterken van negatieve spiralen van achterstelling en geweld.