Menace II Society (1993)

3,64

Misdaad / Drama

geregisseerd door Albert Hughes en Allen Hughes
met Tyrin Turner, Larenz Tate en Jada Pinkett

De jonge Caine Lawson is opgegroeid in de achterbuurten van Los Angeles. Hij raakt door z'n vriend O-Dog steeds vaker betrokken bij criminaliteit. Hij raakt tegen z'n wil steeds dieper in een vicieuze cirkel van geweld en criminaliteit. Z'n vriendin Ronnie en haar zoontje Anthony doen hem echter in zien dat hij dit leven wil ontvluchten.

319 BERICHTEN13 MENINGEN

CannabisFristi
geplaatst op 31 maart 2011, 11:57 uur, permalink
HAHA

geplaatst op 10 mei 2011, 23:03 uur, permalink
boyz n the hood vind ik veel beter, reden is dat deze film later uitkwam, dus ze hadden al een soort 'voorsprong'. En ik hou er niet van als iemand commentaar geeft over z'n eigen dood, dat klinkt heel nep ook al is het een film.

avatar van sinterklaas
geplaatst op 10 mei 2011, 23:25 uur, permalink
Eibmoz schreef:
Veel te veel geweld !

Of Disney XD. Speelt zich meestal ook in de buitenwijken af. 😛

geplaatst op 8 juni 2011, 11:13 uur, permalink
Eindelijk verschenen op bluray, en dan nog wel in een director's cut.
Krijgen we misschien eindelijk de scenes te zien die op de achterkant van de dvd staan (o.a een vechtpartij in een gevangenis) maar in geen velde of wege in de film te vinden zijn.

sweinsteiger
geplaatst op 24 juli 2011, 20:22 uur, permalink
Nomak schreef:
Ga dan een Barbiefilm kijken!

Goed opgelost 🙂

congo
geplaatst op 22 mei 2012, 22:15 uur, permalink
Eibmoz schreef:
Veel te veel geweld !

Pff, zegt iemand die films zoals Casino een 4.0 geeft 😂

avatar van JacoBaco
geplaatst op 26 juli 2012, 8:45 uur, permalink
Allen Hughes was 21 toen hij deze film met zijn broer regisseerde. Da's behoorlijk jong!

avatar van dvanhezik
geplaatst op 2 september 2012, 17:45 uur, permalink
teveel geweld pppfffff kom op zeg dan moet je idd barbie gaan kijken

avatar van tattoobob
geplaatst op 16 december 2012, 18:31 uur, permalink
Vette film,deze film maakte heel wat indruk op mij vroeger........ 👍

geplaatst op 10 mei 2013, 3:31 uur, permalink
Goeie film over een jongen die opgroeit in het getto van Los Angeles en vanzelf betrokken raakt in de criminaliteit. De hele buurt en de personages worden redelijk goed neergezet. Duidelijk een product van zijn tijd, maar daardoor 20 jaar na dato niet minder boeiend. Zeker geen slecht regie-debuut van de Hughes-brothers.

avatar van 3bdelilah
geplaatst op 14 mei 2013, 22:05 uur, permalink
Any of ya'll want a hamburger??

B-200
geplaatst op 16 juni 2014, 22:16 uur, permalink
Die Nick is wel cool, die blanke die bij hun voor de deur staat om een auto te laten jatten.

geplaatst op 2 februari 2015, 12:08 uur, permalink
Misdadige jeugd, meer nog : moorden om de fun en dan de vergeldingen die er eindeloos op volgen.
Het is een schets, zoals ze al dikwijls werd voorgeschoteld en ons welbekend, zodat de film al weinig verrassingen kan inhouden.
De geweldscènes zijn over het algemeen wel goed gefilmd maar toch ook weer niet zonder bloedkleurige overdrijving en de pogingen om tot betere levenswijze aan te zetten zitten er clichégetrouw in verweven.
Mijn genre niet, maar was bereid er een surplus in te zoeken. Helaas.

avatar van leatherhead
geplaatst op 4 februari 2015, 22:18 uur, permalink
Ijzersterke film. Later wel al beter gedaan door La Haine, maar nog steeds best indrukwekkend.

Prachtige rauwe schets. Inderdaad zeker wat voorspelbaar, maar toch erg krachtig, voornamelijk het einde. Gezeur over stereotypes begrijp ik niet helemaal. Hoe stereotype het allemaal ook over mag komen, veel figuren in dat soort omgevingen gedragen zich ook gewoon daadwerkelijk zo. Niks overdreven of wat dan ook, eerder erg realistisch.

Wat me verder vooral opviel is dat het er regelmatig ook visueel erg goed uit zag. Niet echt verwacht van een film als deze, maar sommige scenés waren voorzien van erg stijlvolle belichtingen en mooie kleuren. Ook het camerawerk is top. Misschien een beetje raar om de films te vergelijken, maar het deed me soms wat denken aan Elephant. Vooral de manier waarop er in bepaalde scenés wordt overgeschakeld tussen verschillende personages, en ze vervolgens even gevolgd werden door de camera.

Sterke film dus, die zeker een ruime 4,0* verdient.

avatar van Waxmask
geplaatst op 3 maart 2015, 6:18 uur, permalink
Net weer een keertje gekeken na heel veel jaren. Gevoel bleef me achtervolgen dat dit een Spike Lee Joint zou zijn, maar verre van dat. Van die films heb ik meer het gevoel de getto te leren kennen. In deze films zijn teveel karakters onbelicht, motivaties vaag, en de al gehele film afgeraffeld.

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 15 november 2015, 20:23 uur, permalink
Menace II Society

Ik heb Menace II Society al wel een tijdje op het oog. Een film uit de echte ghetto van Amerika, ja daar was ik wel benieuwd naar. Ik weet dat het er daar niet altijd even vriendelijk aan toe gaat en dat er vaak gang wars ontstaan. Maar ik had het nooit echt vaak doorzien en ik hoopte dat Menace II Society mij daar erg in kon helpen. Na het zien van Menace II Society krijg je wel een beetje het beeld van de ghetto maar dat is nu ook weer niet een hele goeie reden om er achter te komen natuurlijk want, in het echt is het (meestal) anders. Toch begin je het inzicht wel een beetje te krijgen aangezien je hier blootgesteld word met het hoge geweld wat er voor komt.

Tyrin Turner vond ik een prima acteur en deed het ook gewoon fijn, het was zeker geen acteur die me deed vervelen en mijn concentratie liet verdwijnen. Ook Larenz Tate deed het goed en dit wat ook zeker geen slechte acteur. Zo deden de rest het ook prima en was allemaal gewoon prima voor elkaar.

Het verhaal is soms was lastig om te volgen maar ook wat dat betreft weer mooi om te volgen, het was een twee kanten verhaal maar het was niet slecht! Het concept vond ik erg gaaf, ben wel iemand die erg van de Verenigde Staten houd en daarom wil ik mij er zo veel mogelijk in gaan verdiepen dus ook de 'dark side' van Amerika zoals velen het noemen en dat is vaak de ghetto, Ik heb me zeker niet verveeld met Menace II Society en het was prima geslaagd. Nu nog Boyz n the Hood (1991) kijken en dan heb ik volgens mij wel de twee bekendste gehad? Laat mij even weten als ik nog een goede mis!

avatar van only1ELEANOR

geplaatst op 15 november 2015, 20:51 uur, permalink
Kondoro0614 schreef:
Menace II Society

Menace II Society is een topfilm 👍

Dangerous minds, New Jack City, Juice, King of New York zijn ook goede films om er maar een paar te noemen.
Misschien het bekijken waard als je deze nog niet kent 😉

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 15 november 2015, 22:37 uur, permalink
only1ELEANOR schreef:

Menace II Society is een topfilm 👍

Misschien het bekijken waard als je deze nog niet kent 😉

Dangerous minds heb ik al gezien inderdaad een goeie film. De rest zet ik even op mijn lijstje, bedankt!

avatar van Daan258
geplaatst op 24 januari 2016, 19:30 uur, permalink
Had hier toch wel heel wat meer van verwacht.
Erg slecht vond ik hem niet, maar ik kan niet zeggen dat de film de gedurende 97 min me altijd wist te vermaken. Camerawerk vond ik wel een groot pluspunt bij de film, acteerwerk kon hier en daar zeker wat beter en het verhaal tja, niet slecht maar goed en leuk vond ik het ook niet echt.
Helaas een kleine tegenvaller.