132.191 gebruikers | 82.778 films | 30.189 regisseurs | 3.421.253 berichten | 4.774.728 stemmen
 

Behind Enemy Lines (2001)

 

 

Behind Enemy Lines (2001)
1333 stemmen | gemiddelde 3,11
mijn stem:
Verenigde Staten
Actie / Oorlog
105 minuten

geregisseerd door John Moore
met Gene Hackman, Owen Wilson en Gabriel Macht

De oorlog in Bosnië-Herzegovina is bijna voorbij, maar het Amerikaanse leger blijft met een vliegdekschip in de regio aanwezig. De missies van de piloten beperken zich echter tot eentonige verkenningsvluchten. Gevechtspiloot Chris Burnett krijgt met zijn co-piloot Stackhouse de opdracht te patrouilleren boven de veilige zone. Burnett kan zijn collega echter ompraten om af te wijken van hun koers en beelden te maken van de vreemde troepenbewegingen op de grond. De twee piloten worden er met afweergeschut onthaald en hun vliegtuig wordt geraakt. Ze gebruiken op tijd hun schietstoel, maar al snel staat Burnett er alleen voor: Stackhouse valt namelijk in de handen van de vijandelijke troepen.
 

 

gebruiker
bericht

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 27 maart 2010, 23:30 uur
moviemafketel schreef:
Die struikeldraden sloegen nergens op, Alle explosies gingen aan de zijkant af om het spectaculairder over te laten komen, maar er is natuurlijk geen leger zo dom om de mijnen zover van het midden te plaatsen.


Ik hou ervan om te mierenneuken en deze keer ben jij de lul Moviemafketel :P
Tussen mijnen en struikeldraden zit een groot verschil.
Bij struikeldraden is het gebruikelijk dat de explosieven (granaten/claymores) zich aan de zijkant bevinden. Het struikeldraad is over het begaanbare pad gespannen en verbonden met de pin van de uit het zicht geplaatste granaat/claymore (dus geen mijn). Het nietsvermoedende doelwit loopt tegen het slecht zichtbare draad, de pin wordt door de druk verwijderd en de granaat komt binnen enkele seconden tot ontploffing. Het explosief heeft een dusdanig actieradius dat de persoon ernstige verwondingen oploopt danwel gedood wordt. Dat is juist het hele doel van een struikeldraad.

Mijnen daarintegen kan men wel onder het begaanbare pad leggen, die kunnen begraven worden, hebben geen struikeldraad nodig en worden door de druk van een bepaald gewicht tot ontploffing gebracht. AP (Anti-personeelsmijnen) zijn bedoeld om militairen uit te schakelen en ontploffen bij een geringe druk. AT (Anti-tankmijnen) zijn puur bedoeld om zwaar transport schade toe te brengen en ontploffen pas bij een hoge druk, een militair kan daar ongemerkt overheen lopen omdat hij simpelweg te licht is om hem tot ontploffing te brengen.

Dus die scene klopt in dat opzicht wel Moviemafketel :)

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 27 maart 2010, 23:40 uur
Prima dat je mij die op het eerste oog belachelijke scene wijst.
Het irriteerde me dat hij de 110 meter hordeloop deed over die struikeldraden en er helemaal heppie de peppie uit kwam. Juist omdat Wilson het overleefde en die Bosnische soldaten die er verder vandaan stonden dood gingen. Ik wist op zich het verschil wel tussen mijnen en granaten, maar de belachelijke uitvoering bracht me op een dwaalspoor.
Je bent het dus met me eens dat hij helemaal in stukkies uit die wereldrecordpoging had moeten komen mocht het in het echt gebeurd zijn he? Maar goed het blijft een film en ik pik het verder ook wel,maar echt veel meerwaarde voor de film had het niet. :p

 

» Laagste prijs voor deze film op DVD

Behind Enemy Lines box (€ 8,99)
exclusief € 1,95 verzendkosten

Behind Enemy Lines (€ 8,99)
exclusief € 1,95 verzendkosten

Behind Enemy Lines 2 (€ 9,99)
exclusief € 1,95 verzendkosten


» alle winkels en formaten voor deze film

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 27 maart 2010, 23:49 uur
moviemafketel schreef:

Je bent het dus met me eens dat hij helemaal in stukkies uit die wereldrecordpoging had moeten komen mocht het in het echt gebeurd zijn he?


Dat zonder meer :) Hij had op zijn minst een paar scherven uit zijn lijf kunnen pulken. Dat was één van de scenes die ik ook iets te veel van het goede vond, net zoals de eindscene met die heli's. Alsof die serviërs niet kunnen schieten...
De film was best vermakelijk en bij vlagen gaf het inderdaad een 'Joegoslavisch" sfeertje weer, maar al te best was het niet en al helemaal niet realistisch. Desondanks wel enigzins vermakelijk :)

De beste film over Joegoslavië blijft wat mij betreft nog altijd Warriors

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 27 maart 2010, 23:53 uur
Die ga ik binnenkort eens kijken dan. ^O^
Bedankt voor de tip. Interesseer me daar erg voor.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 28 maart 2010, 0:45 uur
M.Goodkat schreef:
Deed mij ook denken aan COD4 en Niko Bellic (die sascha)
Inderdaad! Heel duidelijk dat de mensen van Rockstar het hoofdpersonage uit GTA IV qua uiterlijk gebaseerd hebben op deze meneer.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 28 maart 2010, 0:52 uur
Prima gecast dus, want die gast heeft precies de kop om zo'n rol te spelen. Dat trainingspakkie haha, blijft grappig tussen al die uniformen.
Echte einselganger die rust aan zijn hoofd wil en zijn opdrachten op zijn manier wil uitvoeren.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 28 maart 2010, 1:03 uur
Ja, dat soort personages maken deze films waarin je op een gegeven moment alleen maar uniformen voorbij ziet vliegen wat leuker. De badguys in de Bourne-trilogy hebben ook zo'n koele look.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 28 maart 2010, 19:42 uur
Deze gisteren ook maar eens bekeken.

Redelijk actiepulpwerkje, met een paar goede acteurs om het niveau wat op te krikken.

Feitelijk neemt deze film zich zelf veel en veelste serieus, want het realisme is ver te zoeken,
maar op jongensboeken- anex stripverhaalniveau is het nog wel vermakelijk en behoorlijk spannend.

Wilson is natuurlijk met zijn sympathieke uitstraling sowieso geknipt voor de rol van soldaat, die door half Bosnie achterna wordt gezeten en er zonder veel kleerscheuren uit weet te komen.

Hackman is zoals gewoonlijk goed, maar dit is een rol die hij met zijn ogen dicht nog kan spelen.

Typisch een film, die goed is (of lijkt?) zolang ie duurt, maar ga je er achteraf over na zitten denken, blijft er niet veel van over.

Een dikke zes, ofwel drie sterren.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 5 juni 2010, 10:27 uur
Wilson wordt goed achterna gezeten in Bosnie. Geeft ook best een duister beeld van de oorlog, feitelijk in onze achtertuin....Makes you think...3,5 sterren

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 11 juni 2010, 21:18 uur
Geweldige Film! Super spannend, ik reageer niet vaak op MovieMeter maar dit was het zeker waard, dit is echt een TOP film. Prachtig filmwerk, goede acteerprestaties en een - ietwat cliché - boeiend verhaal. Ik zat op het puntje van mijn stoel te kijken en wist echt niet of hij zou overleven, omdat ik het verloop van de film niet kende...

Dikke 4,5 ster van mij!

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 12 augustus 2010, 17:36 uur
Ik vond het een heel aardige actiefilm met goed acteerwerk en een goed verhaal. Wat leek die sluipschutter veel op Niko Bellic zeg.
Maar goed ik heb me vermaakt dus *3.5

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 15 augustus 2010, 17:58 uur
leuke film echt een leuk verhaal van dat hij telkens moet
vluchten.:D

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 augustus 2010, 16:01 uur
Hoogte- en dieptepunten kunnen soms dicht bij elkaar leggen: 2.50 (2.60)
Aardige actieknaller in een bij vlagen sfeervolle oorlogsomgeving. Hoewel er enkele zeer clichematige passages voorbij komen, en het patriottische er in de slotminuten behoorlijk vanaf druipt, neemt dat deze prent gelukkig niet volledig bij de hand, waar de Behind Enemy Lines overigens wel heel vatbaar voor is. Moore bewaart echter in voldoende mate het overzicht; waardoor de film nergens ontspoort en redelijk goed in proporties blijft. De regie is dan ook zeker niet slecht, en worden er ongezien toch een aantal knappe scenes geschoten die zeker de moeite waard zijn om te zien. Jammer is wel dat de special effects er wat raar en gekunsteld uitzien, want niet heel erg goed is uitgepakt. Het acteerwerk van Wilson was met name in het begin verre van overtuigend, maar Hackman red zijn hoofd.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 29 september 2010, 16:14 uur
Ik zat redelijk op 3,5 * Maar dan dat einde..
Hadden onze jongens in Afghanistan ook maar zoveel geluk!

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 1 oktober 2010, 11:03 uur
Best goede film ondanks sommige miereneukers die deze film maar niks vonden. Het acteerwerk is prima en de actiescènes zijn goed. Onwaarschijnlijk? Zijn niet alle actiefilmen dat?

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 1 oktober 2010, 11:50 uur
De scène dat hij door dat mijnenveld heen rent is natuurlijk complete bullshit. Maar verder is dit een goed vermakende film.
Het verhaal van deze film is waargebeurd dus dat het onwaarschijnlijk is lijkt me een redelijk onzinnige opmerking. Afgezien dat een aantal scènes uiteraard wel mooier gemaakt zijn dan dat ze waarschijnlijk in het echt waren.
Owen Wilson verrastte me zeer in deze film en deed het alles behalve slecht en zelf met enige overtuiging.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 1 oktober 2010, 18:42 uur
aburex schreef:
Best goede film ondanks sommige miereneukers die deze film maar niks vonden.


Ik wil verder niet 'miereneuken', maar het is tegenwoordig miereNneuken *:)*

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 10 oktober 2010, 1:50 uur
ik heb deze eens herbekeken en ga hem met een half je verhogen voor het mooie camerawerk.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 20 november 2010, 22:28 uur
Onderhoudende actie thriller, redelijk spannend en zeer spektaculair slot. Door de manier waarop men dynamiek en hi-tec gebruikt had ik niet zelden het idee dat ik zat te kijken naar een sensationele computer game, dus verre van realistisch. Ook vond ik de casting vrij karikaturaal en kan ik me niet voorstellen dat een scheerapparaat behoort tot de standaard uitrusting, onze held zag er net zo glad geschoren uit aan het einde als het begin.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 17 januari 2011, 20:26 uur
Een prima actie film met eens een Owen Wilson in een rol waar hem weinig in zien...

De actie is dik in orde en ook de gehele setting ziet er prima uit en maakt de film beter en overtuigender. Heb de film op Blu-ray gezien en het geluid is echt super (geluidseffecten zijn super).

Zoals meerdere mensen boven mij al laten weten, vond ook ik dat het wel iets weg had van een COD game :)...en de "jager Sasha" was een goed geplaatst persoon in deze film.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 26 februari 2011, 21:33 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Leuke oorlogsfilm. Hij was waarschijnlijk niet bedoeld om te lachen, maar er zaten echt hilarische stukjes in. Ook Owen Wilson bleek zijn aanvankelijke humor niet verloren te zijn, maar goed, ik zou ook blij zijn als ik onsterfelijk was. Wat die gast in deze film wel niet allemaal overleefd heeft... En wat te denken van het einde, als Wilson aan die heli hangt en Hackman helemaal gelukkig is en terug wil naar het vliegdekschip? Net alsof ze met die bungelende Wilson rustig terug kunnen vliegen naar het vliegdekschip. Hilarisch. Die Sasja was ook geweldig. Had het hele Servische leger maar zo'n bloedhondenneus als hij. En dan die scène waar Wilson aan het hordelopenis over die tripwires en de explosies wel the bad guys doden maar hem niet. Of de scène waar het complete Servische leger er niet in slaagt om een paar heli's uit de lucht te schieten... Pffff.... Maar heb ik me toch prima vermaakt, dus 3,5 *.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 30 april 2011, 17:25 uur
Mooi film,in alle opzichte. ik heb hem net gekocht op blu-ray
Ik vindt de film hier onderwaardeerd.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 2 juni 2011, 3:13 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Een redelijke oorlogsfilm.

Ik kan me helemaal geen films herinneren over de Bosnische oorlog in de jaren '90. Dus dit is mijn 1ste film daarover.

Opzich een aardige film, de setting is helemaal in orde en dat geldt ook voor de uniforms, wapens, helikopters, straaljagers, vliegdekschip, tanks en BTR's. Ook de strenge winter, verwoeste steden, verwoeste voertuigen langs de kant en sfeer zien er prima uit. Een goed weergave van een land dat kapot is gemaakt door oorlog. De gevechten zijn ook goed op beeld, je ziet aan de hand van een veldslag tussen Servische troepen en opstandelingen in Hac hoe erg het wel niet kon zijn. Ook dat stukje waar Wilson in een massagraf viel is een graf wat een resultaat was van genocide van Srebrenica.

Het verhaal is ook interessant, het is niet rommelig om te noemen en is prima te volgen. Evenals het tempo is het voldoende en gaat het aardig op gang. Het begint eerst door te laten zien hoe saai het wel niet kan zijn om geen 'actie' te krijgen en voor je het weet, wordt je getreft door een raket en beland je kilometers achter vijandelijke linie, met weinig voorraad in een koude gebied, met de vijand achter je.

Er zijn een aantal goede personages, waaronder Sasha (de Serbische sluipschutter), een veteraan onder survival en opsporen. Het schijnt dat Niko Bellic uit GTA 4 en Victor Zakhaev uit MW2 een voorbeeld zijn van hem. Wel grappig, dat er 2 personages uit een bekende spellen-reeks gebaseerd zijn op één personage van een film. Het bewerken van sommige scènes door ze op slo-mo te laten spelen heeft voor een paar toffe scènes gezorgd. Zoals de scène waarin 3 soldaten bij een oude fabriek op geplaatste mijnen stappen die tot ontploffing komen. Heftige stukje.

De film kent zijn sterke punten. Enkel het einde vond ik zwaar tegenvallen, met dat helden-gehalte door terug te rennen terwijl die zwaar onder vuur werd genomen, een belangrijke opname-disk te pakken en vervolgens terug te rennen terwijl er zo'n 40 man achter hem staan met nog een stuk of 8 pantservoertuigen... en dat allemaal zonder geraakt te worden. En om het niet te vergeten dat 'slide and shoot' foefje... Echt jammer. Owen's personage lijkt hier vrijwel immuun voor kogels of scherven, want die komt door al die dagen vluchten met een schampschot en een beetje bloed op z'n gezicht.

Voor de rest is het een prima film met een ander soort verhaal tijdens oorlogstijden.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 31 juli 2011, 14:18 uur
Een hele redelijke actiefilm. Die een goede vaart bevat, en ook nog eens spannend is. Verder is het verhaal prima bedacht, en zijn de actiescenes vakkundig in beeld gebracht. Ook het acteerwerk van Wilson en Hackman is dik in orde. Vermakelijk van begin tot eind. 3,5 Ster.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 8 oktober 2011, 7:32 uur
Goede vermakkelijke film. Owen Wilson doet zijn best en de actie scenes zien er gelikt uit. Geen saaie momenten. Voor ik het wist was me popcornemmertje leeg.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 14 november 2011, 19:24 uur
Deze actie/oorlogsfilm eens bekeken en hij viel nog goed mee. Opvallend tussen de cast is toch wel Owen Wilson die je van heel wat komedies kent, maar het hier eigenlijk ook niet slecht doet. Gene Hackman speelt weer een beetje z'n vertrouwde rol, dus niet echt verrassend, maar zeker ook niet slecht.
Het verhaal was uitgebreider dan gedacht en boeide de volledige speelduur.
Wie een actievolle wegkijkfilm wil zien, is hier wel aan het goeie adres.

 

quote
2,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 december 2011, 18:57 uur
De "God damn it"+ heroïsche "I love my country"- shots van Owen Wilson zorgen voor -0.5.

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 10 december 2011, 16:38 uur
Leuke film jammer dat de verhaal weer zo ongeloofwaardig is. 1 Amerikaan verslaat een Bosnisch Servisch leger heel erg geloofwaardig NOT 250 Rangers worden zo verslagen in de Balkan laat staan 1 amerikaanse piloot. Daarnaast wel redelijke film.

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 16 december 2011, 18:59 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Vervelend patriottisch en erg onrealistisch "filmpjuh".

Waarom zitten die Serviers (?) altijd precies op de hielen van Wilson? Ze volgen altijd exact zijn pad die die Wilson heeft gelopen.. hebben ze mutantgenen in hun neusjes zitten?
Waarom hebben de "door-en-door-slechte bad guys" zoveel moeite met mikken met hun geweren? Waren ze wel getraind?
Als je met een AA-gun en een tiental soldaten niet eens iemand kan neerschieten die een paar 100 meter voor je een kale heuvel oploopt, dan kan ik me wel voorstellen waarom die oorlog zo lang geduurd heeft.
Welk nut heeft die tank gehad, behalve dan een muur kapot schieten? Enneh, waarom hadden ze zoveel moeite om Wilson en die heli's neer te schieten, 100-200 meter pal voor hun neus? Vloog die heli van de stoere-en-ohzo-amicale Amerikanen dan zo snel toen ie op de besneeuwde heuveltop -op zn dooie gemak- Wilson omhoog probeerde te hijsen?



..ik kan wel aan de gang blijven. Deze film zit vol met zit dit soort belachelijke scenes

Gelukkig heb ik wel een hoop gelachen _O^ ..en een anderhalf voor het acteerwerk.. die was namelijk wel in orde

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 januari 2012, 8:35 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Matige oorlogsfilm met behoorlijk wat Amerikaanse zelfverheerlijking.

Owen Wilson is een fijn acteur in komedies, maar past hier, ondanks dat hij zijn best doet, niet echt in deze film. Gene Hackman is een uitstekende acteur, maar speelt deze rol behoorlijk op de automatische piloot. Maar dan nog doet hij het redelijk goed. Vooral op het gebied van geloofwaardigheid heeft deze film echter toch behoorlijk te lijden. In bepaalde scènes die normaal gesproken met stilte uitgevoerd zouden moeten worden, schreeuwt Wilson erop los. Leuk om op die manier iemand uit te schakelen, maar zo wek je natuurlijk wel de aandacht van andere tegenstanders. Daarnaast ontwijkt Wilson hier zoveel kogels en aanslagen dat hij wel een soort veredelde Rambo lijkt.

Gelukkig kent de film nog enkele goede actiescènes, waardoor het allemaal gelukkig geen straf is om naar te kijken. Wel is het vrij vervelend dat alle Serviërs in deze film erg steriotiep worden neergezet als zwaar bebaarde criminelen, terwijl de Amerikanen hier duidelijk de helden zijn. Dat geeft een behoorlijk zwart/wit beeld van iedereen en maakt de film gelijk een stuk minder interessant en vooral ook minder goed.

Uiteindelijk is Behind Enemy lines maar een matige film met veel geschreeuw en vooral heel weinig inhoud.

1,5*