MENU

3,66

Drama / Oorlog

geregisseerd door Edward Zwick
met Daniel Craig, Liev Schreiber en Jamie Bell

Vier Joodse broers ontsnappen uit het door de Nazi's bezette Polen. Zij vluchten richting Wit-Rusland, waar zij zich aansluiten bij Russische verzetsstrijders en beginnen met het bouwen van een degelijke uitvalsbasis, die als bescherming moet dienen voor hen zelf en voor allen die in gevaar verkeren.

geplaatst op 21 augustus 2012, 23:05 uur, permalink
Bijzondere film over een bijzonder verhaal. Een van de grootste voorbeelden van ''joods verzet'' in WO2 en daarom al uniek te noemen. De opbouw van deze micro-maatschappij is prima in beeld gebracht en ook alle problemen die ermee gepaard gaan. Ook het dilemma van het opnemen van zwakkeren of mensen die zich kunnen verdedigen. Veel hangt af van sterk leiderschap in zo'n situatie, en dat was er in elk geval, ondanks dat het bij Tuvia ook niet allemaal vanzelf ging.
De vindingrijkheid en dapperheid van individuen zorgt er uiteindelijk voor dat 1200 mensen de oorlog overleven, tegen alle verwachtingen eigenlijk. Als je ook ziet hoe mensen (ook Russen) toen tegen joden aankeken moet je sterk in je schoenen staan om jezelf en je gemeenschap te verdedigen en te handhaven, dit is wat deze groep gedaan heeft, en verdient daarom het respect wat ze toekomt.

avatar van ExXxtreme
geplaatst op 19 september 2012, 14:03 uur, permalink
canciser schreef:
Er werd geen Russisch gesproken. Tenminste, niet wat ik ervan verstaan heb.

Het verhaal speelt zich wel in Rusland af alle sinds.

geplaatst op 30 september 2012, 12:51 uur, permalink
Tarkus schreef:
Prachtige film, met vooral zeer goede vertolkingen.
Als je Daniel Craig iets kan aangeven is dan dat je dadelijk vergeet dat hij ook James Bond speelt, de man doet naast die rol zovele andere filmen dat hij nooit last zal hebben van typecasting. En de rollen die hij dan speelt doet hij dan nog uitstekend ook.
Maar dat mag ook worden gezegd van Liev Schreiber en Jamie Bell, allebei prachtig in hun rol.
En het is ook weer het genre film waar ik van houd, waargebeurd, met oog voor detail en prachtige beelden en locaties.
Het verhaal is natuurlijk niet zo'n mooie geschiedenis, maar welke oorlogsfilm is dat wel, en dan zeker als het gaat over de Jodenvervolging.
Er zijn er al zovelen geweest, de ene al wat beter dan de andere, maar deze is zeker een van de betere.
Het taalgebruik is voornamelijk Engels, maar toch laat men de Russen en Duitsers hun eigen taal gebruiken, alleen de dialogen onder de gemeenschap zijn Engels, al zijn er hier en daar ook Russische tussen, maar dat de Wit-Russische Joden in deze film Engels praten is niet zo'n erg, het verhaal komt klaar en duidelijk over en dat is toch het voornaamste.
Zoals ik dikwijls zeg bij deze filmen, dit moet je gezien hebben, al was het maar dat men deze gebeurtenissen nooit mag vergeten.

De film opnieuw bekeken op Blu-ray.
Is en blijft een steengoede film, en heb bijgevolg niets toe te voegen aan mijn eerdere commentaar, een topfilm is dit.

avatar van Leviwosc
geplaatst op 2 oktober 2012, 20:57 uur, permalink
ExXxtreme schreef:
canciser schreef:

Het verhaal speelt zich wel in Rusland af alle sinds.

Dit is pertinent niet waar!

Tuvia Bielski en zijn partizanen waren Polen! Het verhaal speelt zich af in en rond om het Nalibokiwoud dat vroeger toebehoorde aan Pools grondgebied, tegenwoordig ligt het woud geheel in Wit-Rusland. In 1939 werd Polen door de Sovjet Unie ingelijfd maar het is nooit 'Russisch' grondgebied geweest.

avatar van panax
geplaatst op 30 oktober 2012, 6:19 uur, permalink
mooie film, met sterke rollen van o.a.daniel craig,
bijzonder verhaal ook omdat veel mensen zonder meer werden afgevoerd
maar deze mensen namen het lot in eigen hand.

avatar van MovieHolic
geplaatst op 31 oktober 2012, 1:08 uur, permalink
Ongelofelijk indrukwekkende film!

avatar van Bottleneck
geplaatst op 1 november 2012, 11:23 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Defiance heeft al een streepje voor omdat het zich afspeelt aan de 'oostkant van WOII' en net als andere oorlogsfilms op die locaties levert dat mooie plaatjes op van bossen, soldaten en tanks in de sneeuw. Heeft iets extra kils, zeker met de Russische taal (helaas te weinig te horen).

Maar de film is verder wisselvallig. Het ene moment is het best indrukwekkend (zoals de oorlogs- en gevechtsscenes of de scene bij de collaborerende agent) maar vaak ook erg slepend omdat wel heel veel tijd wordt uitgetrokken voor de groep in het bos terwijl Zus' ondernemingen eigenlijk minstens zo interessant zijn. Schreiber vind ik trouwens veel intrigrerender (spelen) dan Craig.

Na een tijdje is het wel duidelijk dat de vluchtelingen het zwaar en hongerig hebben, en komt bij dat de gevoelens nogal eens overbodig voorgekauwd worden. 'Mooiste' voorbeeld daarvan is de scene waarin de gevangengenomen Duitser te grazen wordt genomen door de joden. Voor iedereen begrijpelijk maar de filmmaker wil toch expliciet benadrukken waarm ze dat doen door ze er iets bij te laten roepen,
'deze is voor Hanz, mijn man!' en 'mijn jongen had blauwe ogen!'. Dat soort onnodige, filmtypische dingetjes en de liefdes-relatietjes die er vlug ingeschreven lijken te zijn trekken het niveau omlaag.

avatar van tattoobob
geplaatst op 29 december 2012, 12:33 uur, permalink
Goede meeslepende dramaoorlog.
Heerlijke film

avatar van tommykonijn
geplaatst op 2 maart 2013, 14:46 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Een van die films waar ik de poster heel vaak ben tegengekomen, maar waar ik me verder eigenlijk nooit echt in verdiept heb. Ik moet zeggen dat Defiance een mooie film is. Het verhaal is interessant, zeker gezien het gebaseerd is op waargebeurde feiten. De film maakt ook gebruik van een sterke cast waaronder Daniel Craig, Jamie Bell en Mia Wasikowska. De personages worden vrijwel allemaal erg overtuigend neergezet. De film is de hele tijd boeiend en er zitten een aantal spannende momenten in (voornamelijk als ze worden achtervolgd). Ook hangt er zo'n beetje gedurende de hele film een spannende sfeer, omdat je niet weet of ze opnieuw moeten vluchten, en wie het er dan levend vanaf zal brengen. Wat dan ook een pluspunt is aan de film is dat de personages allemaal goed worden uitgewerkt. Zo krijg je dat ieder personage in de groep een soort rol vervult. Ook met de actie zit het wel goed in deze film, want alles ziet er behoorlijk reel uit. Al met al is dit gewoon een boeiende film, die realistisch in beeld gebracht word en die je vaker dan n keer zal bekijken.

avatar van Filmfan74
geplaatst op 2 mei 2013, 12:23 uur, permalink
Mooi en indrukwekkend verhaal, opgediend met een flinke Hollywood-saus. Daniel Craig doet het leuk, Liev Schreiber is zoals altijd erg goed. Naar het einde toe wordt het iets te bombastisch, maar echt storend is het niet. Het is gewoon een heerlijke Tweede Wereldoorlog film waarin een grote groep joden besluit om terug te vechten, en dat is wat deze film boeiend maakt.

avatar van dreambrotherjb
geplaatst op 3 juli 2013, 22:27 uur, permalink
Door het gebruik van geweldig mooie kleuren (Alex Callier zou het zeker en vast een "grain" noemen) wou ik de film maar al te graag goed vinden, maar over het algemeen gezien bleef het bij de mooie kleuren.
Altijd een risico om "russisch-engels" te spreken in een film, maakt er hier een beetje een karikatuur van. Onder andere hierdoor kon ik (ondanks de serieuze thematiek) de film moeilijk serieus nemen.
Wel mooie verschijning van Mia Wasikowska:)

avatar van woutgroot
geplaatst op 7 november 2013, 21:59 uur, permalink
Goede film! absoluut de moeite waard. Met een uitstekende Daniel Craig. 4*

geplaatst op 20 december 2013, 19:10 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Interessant verhaal, mooie landschappen, over het algemeen goed geacteerd, spanning voldoende. Topfilm maar soms iets of wat te aangedikt, te Hollywood. Doet in mijn ogen toch wat afbreuk aan het waargebeurde verhaal.

Daarnaast is het Pools-Engels natuurlijk tergend. Vervolgens spreken ze wel Russisch(?) wanneer ze Russen tegenkomen. In mijn ogen heb je voor dit soort vaker voorkomende taalproblematiek, dus een Amerikaanse productie waarin origineel anderstalige de hoofdrol vervullen twee opties. De eerste is op zoek gaan naar acteurs die deze taal spreken. Dit heeft als risico dat de kwaliteit van de acteurs minder is. Tweede optie is om het hele taalkundige stuk te laten vallen en de acteurs gewoon normaal Engels te laten spreken. De vreemde tussenoplossing die nu gekozen is vind ik persoonlijk niks.

avatar van arno74
geplaatst op 8 februari 2014, 21:47 uur, permalink
Mooie film met een voortreffelijke Daniel Craig in de hoofdrol. Ook de rest van de cast speelt goed. Sfeervolle beelden, een vrij goed script (gebaseerd op een minder bekend waargebeurd verhaal) en een aardige soundtrack (die zowel voor de Golden Globes als de Oscars genomineerd werd) maken de film compleet.

Grootste minpunt is het overgedramatiseerde en heldhaftige gedoe Amerikaanse stijl (o.a. de heldhaftige dialogen en vuurgevechten), waardoor het de zoveelste Hollywoodproductie wordt en het bijzondere van deze film (het verhaal) naar de achtergrond wordt gedrukt.

Ondanks dat is het toch zeker het bekijken waard. 3 dikke sterren van mij.

avatar van Driello
geplaatst op 16 maart 2014, 13:09 uur, permalink
Middelmatige film met een hoop slecht acterende bijrol-vertolkers. Dan dat Engels met authentiek slavisch accentje........ Het is een verhaal dat regelmatig noodgrepen uit de kast haalt om op het gemoed te spelen en daarmee tracht te scoren. Een uitstekend voorbeeld daarvan is de laatste scene met het gevecht. Verder bevat deze veel te lang uitgemolken film een hoop niet-originele clichees en een aantal schrijnende onwaarschijnlijkheden. Slecht.