Proof of Life (2000)

3,03

Actie / Thriller

geregisseerd door Taylor Hackford
met Meg Ryan, Russell Crowe en David Morse

Peter Bowman wordt in een Zuid-Amerikaans land gekidnapt door guerrilla's die tegen de overheid strijden. Zijn vrouw Alicia huurt een professionele onderhandelaar in om haar man vrij te krijgen.

82 BERICHTEN6 MENINGEN

avatar van Eny
geplaatst op 30 juli 2008, 19:19 uur, permalink
Vanavond op Net5 👍

avatar van odyssee
geplaatst op 30 juli 2008, 22:59 uur, permalink
Goede avonturenfilm/thriller met een erg goed spelende Russel Crowe. Ook Meg Ryan verbaast met nu eens geen comedy of romantische rol; ze kan ook serieus spelen.

Spannend verhaal tot het eind, heel goed in beeld gebracht.

avatar van Rudeo
geplaatst op 30 juli 2008, 23:05 uur, permalink
Aardig filmpje, Russell Crowe zoals altijd sterk en de rest van de crew mag er ook wezen. Verhaal is erg standaard met een nietszeggend einde. En wat betreft de actie, die was goed maar kwam vrij laat in de film.

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst op 30 juli 2008, 23:26 uur, permalink
Leuke film. Russell Crowe doet het goed en ook Meg Ryan kan redelijk meekomen. De film kijkt opzich lekker weg ondanks dat ik wel het gevoel heb dat in een mindere speelduur alles ook wel verteld had kunnen worden.

Jeauhan
geplaatst op 3 september 2008, 19:00 uur, permalink
Goede film met op sommige momenten iets teveel dramatiek. Wordt op een gegeven moment helaas te voorspelbaar.

avatar van briek
geplaatst op 14 september 2008, 21:12 uur, permalink
Geen slechte film, maar iets te voorspelbaar en bij momenten zelfs saai. Verder goede cast, behoorlijke regie en mooi locaties.

zenboy1969
geplaatst op 27 oktober 2008, 19:03 uur, permalink
Typisch Amerikaanse actiefilm (goed en slecht), wel vrij ontspannend en mooi acteerwerk. Voorspelbaar einde weliswaar. De chemie tussen Crowe en Ryan blijft inderdaad op een laag pitje maar net genoeg om er toch enige spanning in te brengen op dat vlak.

avatar van dikkop
geplaatst op 25 februari 2009, 6:25 uur, permalink
Goede film, goed geacteerd, mooie omgeving en de samenspel tussen Russel en Meg is erg boeiend...

geplaatst op 2 maart 2009, 21:23 uur, permalink
Als lood om oud ijzer: 3,00 (2,80)
Na in een kleine 2 maanden 6,5 seizoen van The Sopranos te hebben afgeraffeld is het eindelijk weer tijd voor een film! en wat is er dan lekkerder om even het verstand op nul te zetten en weer te snuiven aan het begrip film. een diepzinnige prent was dan ook geen goed idee geweest. Wel, Proof of Life voldoet perfect aan de door mij vooraf gestelde verwachtingen. Een luchtig verhaal, redelijk acteerwerk, behoorlijke opnamelocaties en een aardige slotscene. Nergens wordt de film hoogstaand noch zwak, waardoor Proof of Life met recht een standaard-film genoemd mag worden.

Het verhaal stelt weinig voor, zijn er behoorlijk wat snufjes aan cliche in de prent verwerkt en had ik het idee dat het script ook in, pak 'm beet, 100 minuten vertelt had kunnen worden (en dat zeg ik niet heel erg snel). De actie laat (jammergenoeg) te lang op zich wachten, hetgeen de film voorspelbaar maakt, op momenten zelfs saai, en de prent op een gegeven moment in een veel te laag tempo geraakt. Het vinden van de juiste balans, daar is Hackford naar mijn mening absoluut niet in geslaagd. Proof of Life ploetert op de automatische piloot voort, zonder ogenschijnlijk een doel voor ogen te hebben waarheen. Jammer, want het is juist dat gegeven dat van deze prent zo'n standaard werkje maakt. Crowe en Ryan doen het redelijk, maar de chemie tussen beide is helaas ver te zoeken. Als individu scoren beiden zeker een voldoende, maar als duo ronduit matig. David Morse heb ik ook wel eens betere rollen zien vertolken, het deed nogal onwennig aan om hem in een dergelijke rol te zien. De bijrollen voegen daarnaast wenig toe, met name Caruso wil zich wel erg graag laten gelden...

Cinematografisch komt Proof of Life ook niet veel verder dan een gemiddeld cijfer. Het camerawerk is over het algemeen verzorgd, evenals de (weliswaar veel te trage) montage. Duidelijk is meteen dat de prent het voornamelijk van de behoorlijke opnamelocaties moet hebben om het vege lijf te redden, maar zelfs dat helpt lang niet altijd. Toch is Proof of Life al bij al geen slechte film en lijkt men werk te leveren naar de mogelijkheden, maar stiekem had er wellicht toch wel iets meer in het vat kunnen zitten.

geplaatst op 5 september 2009, 17:51 uur, permalink
Aardige maar ietwat te lange film. Er wordt goed in gespeeld door Meg Ryan en Russell Crowe.

avatar van Matthiasc88
geplaatst op 7 december 2009, 21:27 uur, permalink
Russel Crowe still one of my favourites. Een echte topacteur!

Don Dijk
geplaatst op 21 april 2010, 16:04 uur, permalink
Eny schreef:
Vanavond op Net5 👍

Damn, gemist.

avatar van John Lee Hooker
geplaatst op 10 juni 2010, 22:31 uur, permalink
Prima film maar ietwat verslappend naar het einde toe. Het blijft te lang op dezelfde toon hangen maar desondanks verdwijnt de actie in deze film niet.

Ondanks de weinige dialogen toch goed acteerwerk, en over het algemeen wel spannend.

- 3,5 -

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 21 augustus 2010, 17:30 uur, permalink
Niet veel speciaals. Het verhaal is geinspireerd door de ontvoeringen door de FARC in Colombia en weet nog deftig te boeien. De acteurs kelderen de film echter met hun suffe prestaties. Onbegrijpelijk dat men vol lof is over het "sublieme" acteerwerk 😕. Meg Ryan verveelt en brengt op geen enkel moment energie en levendigheid aan haar personage. Ook Crowe is naar goede gewoonte weer een droogstoppel van een actieheld. Ik begrijp niet wat iedereen in die vent ziet. Ook de poging om wat romantiek te scheppen rond hen valt als een steen in het water en was totaal overbodig. De reddingsoperatie vond ik dan weer wel OK. Geen slechte film maar zoutloos gebracht en met weinig imponerend acteerwerk waardoor ik na afloop wat op mijn honger bleef.

avatar van mnrk
geplaatst op 14 mei 2011, 15:05 uur, permalink
Een prima film over een thema wat vandaag de dag nog steeds aan de orde is...

Het verhaal is goed en er gebeurt ook genoeg waardoor er genoeg vaart in zit, ook de gehele setting is dik in orde ( zorgt voor een prima sfeer ).

Het acteerwerk van Russell Crowe, David Morse en David Caruso is gewoon goed, alleen de rol van Meg Ryan is wat minder overtuigend.

geplaatst op 9 oktober 2011, 18:57 uur, permalink
Een langdradige film met goed acteerwerk. Die jonge Crowe was toen al goed. Mooie stem ook. Een verhaal van 13 in een dozijn. Afloop stond eigenlijk ook al vast. Ontploffingen ondersteund met Chinees vuurwerk maar toch best wel aardig allemaal.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 12 april 2012, 21:28 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ligt het nou aan mij? Ik wist vooraf al dat de pitch van deze film het gegeven was dat de "kidnap & ransom"-expert en de vrouw die hij moet helpen iets voor elkaar gaan voelen, hetgeen haar een dramatische verscheurdheid zou moeten opleveren, maar zelfs met die voorkennis (en dus gespitst op signalen) proefde ik nergens erotische of suggestieve spanning tussen die twee, niets waardoor ik zou kunnen gaan denken dat daar iets meer speelt. Een nachtelijk gesprekje over elkaars verleden, moet je daaruit kunnen afleiden dat ze iets voor elkaar gaan voelen? Onderhuidse opwinding? Ik zag het allemaal niet zo. Los daarvan was de plot interessant, het akteerwerk degelijk tot goed en de aktie op het einde spannend genoeg om de film als geheel toch best boeiend te houden, maar een echte hoogvlieger is het niet. (Overigens was de spannendste scène eigenlijk die waarin Crowe halverwege terugkomt en de lokale onderhandelaars de deur uitwerkt, èrg goed gespeeld en geregisseerd.)

avatar van mar007
geplaatst op 30 april 2012, 23:36 uur, permalink
goeie film
goed acteerwerk
spannend
meeslepend

vond dit ook weer een goeie film met russel crowe,spannend en boeiend.

geplaatst op 21 juli 2012, 12:55 uur, permalink
Proof of Life is een film die eigenlijk van alles wat te bieden heeft; drama, aktie, spanning en een vleugje romantiek. Maar er was toch meer heisa rond de relatie van de twee hoofdacteurs naast dan op de set. Misschien om de inhoudelijke instabiliteit wat te camoufleren. Het geheel is uiteindelijk wel nog een aanvaardbaar kwalitatief kijkstukje geworden, maar de film pleegt naar het einde toe vreemd genoeg een complete stijlbreuk door de Rambo-achtige toer op te gaan. Ook om het pover einde wat te camoufleren?

avatar van m1701
geplaatst op 13 mei 2013, 9:34 uur, permalink
Goeie en spannende film!!
Alleen jammer van Ryan.... zij kan echt niet acteren... iemand
anders was beter geweest maargoed.
Crowe deed het weer erg leuk.
In de jungle was het erg mooi gedaan!

avatar van xxERWINxx
geplaatst op 29 juli 2013, 16:27 uur, permalink
Zeer aardige actie/drama film! Einde van de film is eigenlijk het beste, soort rambo 2 word het dan, maar het begin vond ik wel wat langdradig.
De film had van mij een half uur korter mogen duren, begin was dus vrij saai.
Maar verder zat er een goed verhaal in en goed geacteerd.

avatar van Filmfan74
geplaatst op 31 augustus 2013, 10:26 uur, permalink
Erg goede thriller, boeit van begin tot einde. Russell Crowe en David Morse zijn uitstekend, Meg Ryan vond ik tegenvallen. Ik vond haar op momenten dat ze emoties moest tonen erg door demand vallen. Maar dat had vaak ook te maken omdat ze op zulke momenten zo belachelijk met een sigaret stond te zwaaien zonder er ooit een trek van te nemen. Had die peuken dan weggelaten, want dit sloeg nergens op.