Vanaf 1 april komen (bijna) alle films van Josef von Sternberg in het EYE film instituut. Check him out!
Ik heb er vroeger een aantal van gezien. The Scarlet Empress en Underworld vind ik aanraders. Maar anderen hadden ook wel charmes. Het is behoorlijk barokke cinema (voor die tijd) met mooie zwart wit contrasten en gedenkwaardige performances van Marlene dietrich en George Bancroft o.a.
Ben benieuwd hoe ik er anno nu tegen aan kijk. Paar jaar geleden heb ik Blonde Venus nog gezien, maar die vond ik een beetje tegen vallen.
Ik ben vooral benieuwd naar: The Last Command (eenmalig), Docks of New York, The Devil is a Woman, Shanghai Express en Anahatan.
An American Tragedy (1931) moet trouwens nog aan de site toegevoegd worden.
Sinds dat retrospectief en de Criterion box van zijn eerste meesterwerken is von Sternberg uitgegroeid tot een grote favoriet van de oude cinema voor me. In zijn tijd behoorde hij, wereldwijd, tot de absolute top!
de teller staat momenteel op 11, met ongeveer deze voorkeur/volgorde
Docks of New York, The 4
Morocco 4
Salvation Hunters, The 4
Last Command, The 4
Blonde Venus 4
Underworld 3,5
Blaue Engel, Der 3,5
Scarlet Empress, The 3,5
Dishonored 3,5
Shanghai Gesture, The 3
Anatahan 2
Heb voor zeer binnenkort Shanghai Express op mijn lijstje gezet (ivm met een bij elkaar gesprokkelde verzameling Anna May Wong films waar ik me eens op wil stortten, met verder nog: the toll of the sea (download), peter pan (dvd), piccadilly (dvd), daughter of the dragon (download)... leek me wel een leuk projectje )