Blonde Venus (1932)
Genre: Drama
Speelduur: 93 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Josef von Sternberg
Met onder meer: Marlene Dietrich, Herbert Marshall en Cary Grant
IMDb beoordeling: 7,1 (5.598)
Gesproken taal: Frans, Engels en Duits
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Blonde Venus
"What could she do but flee from love? She loved two men at once!"
Tijdens een wandeling in het Zwarte Woud met een groep studenten leert de Amerikaanse chemicus Edward ‘Ned’ Faraday de Duitse artieste Helen kennen. Ze trouwen en verhuizen naar New York waar ook hun zoon Johnny wordt geboren. Na twaalf jaar blootstelling aan radium tijdens zijn experimenten wordt Ned ziek. Zijn arts vertelt hem dat hij in Dresden een kans op genezing heeft, maar de behandeling zou 1.500 dollar kosten. Helen besluit om in een nachtclub te gaan werken onder het pseudoniem ‘Blonde Venus’ om geld voor Neds reis te verdienen. Als Helen de playboy en miljonair Nick Townsend ontmoet, besluit ze hem geld te vragen als hij een affaire met haar wil.
Externe links
Acteurs en actrices
Helen Faraday, aka Helen Jones
Edward 'Ned' Faraday
Nick Townsend
Johnny Faraday
'Taxi Belle' Hooper
Ben Smith
Dan O'Connor
Detective Wilson
Dr. Pierce
Charlie, the Bartender (unconfirmed)
Video's en trailers
Reviews & comments
matthijs_013
-
- 3625 berichten
- 5176 stemmen
Een duister verhaaltje die alleen interessant blijft door enkele memorabele scenes (zoals de danseressen en Dietrich als aap. Die scène wordt overigens op "opmerkelijke" manier gebruikt in The Dreamers) Marlene Dietrich acteerde niet bovenmaats, zoals ik eigenlijk wel verwachtte.
Sutherland
-
- 676 berichten
- 1067 stemmen
Gekeken voor Cary Grant, maar helaas kwam hij er niet zo vaak in voor. Marlene Dietrich ken ik van A Foreign Affair en die is prima bevallen, maar dit was wel andere koek.
Vond t op een gegeven moment nogal saai worden. Vooral tegen het einde.
2.5*
SnakeDoc
-
- 4686 berichten
- 2227 stemmen
Redelijk. vond Dietrich trouwens niet zo ontzettend goed zingen. Wel een mooie vrouw om naar te kijken. Verhaal was gemiddeld maar niet bijzonder aangrijpend.
Wel grappig om de nog vrij jonge Cary Grant is te zien.
Ken hem over het algemeen alleen van de Hitchcock films.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
De eerste film die ik van de legendarische Josef von Sternberg zie, het maar gedeeltelijk door hem geregisseerde Macao niet meegeteld. Aanvankelijk was het niet al te bijzonder. Een nogal typisch melodrama voor die tijd, die hoogstens wat pikanter was dan latere opvolgers omdat hier de Hays Code nog niet was ingevoerd. Wel viel me het acteerwerk van Dietrich me hier op. Ze stond bij mij te boek als een zeer beperkte actrice die alleen overtuigde als ze een kille blik opzette, maar ontzettend door de mand viel als ze ook maar iets anders probeerde. Hier is daar niets van te merken en is ze net overtuigend in de scènes waarin ze een zorgzame moeder speelt als waarin ze een verleidster in een nachtclub is.
Dietrich's werk lijkt echter voor een deel ongedaan gemaakt te worden door de desinteresse van Von Sternberg om ergens ook maar langer dan vijf minuten bij stil te staan. Er zit echt een enorme lading aan plottwists in die telkens nauwelijks de tijd krijgen om zichzelf te laten zien voordat ze weer vervangen zijn. In no-time ontmoeten Marshall en Dietrich elkaar in Duitsland, zijn ze getrouwd in Amerika, is hij ongeneeslijk ziek, werkt ze in een nachtclub om Marshalls genezing te kunnen betalen, ontmoet ze Cary Grant die alle kosten op zich neemt, gaat Marshall naar Duistland voor zijn kuur, heeft zij in Amerika een affaire met Grant die een jaar duurt en keert Marshall terug. Dat is het eerste half uur, waarin ook nog eens tijd is gevonden voor een lang musicalnummer waarin Dietrich stript in een apenpak (gek genoeg later opnieuw gebruikt in Batman & Robin, van uitgerekend alle films) en Hot Voodoo zingt. Zo'n moordend tempo helpt natuurlijk al het drama om zeep. Ook opvallend dat gedurende de hele film alle beslissingscènes omzeilt worden. In de opening zien we Dietrich Marshall afwijzen en in de volgende scène zijn ineens getrouwd en hebben ze een kind. Dat is een patroon die we steeds zien, al dan niet bewust.
Voor een lange tijd is het Dietrich (en de verrassend geloofwaardige 7-jarige Dickie Moore als haar zoontje) die de boel bekijkbaar maakt, evenals enkele mooie shots van het type waar Van Sternberg zijn naam mee gemaakt heeft. Toch bleef de vraag hangen waarom dit nou zo bijzonder was. Maar in het laatste half uur komt de boel ineens tot leven. En hoe. Er wordt iets meer de tijd genomen om de scènes uit te laten spelen, wat al een pluspunt is. Maar boven alles begint Von Sternberg plotseling iedere scène in die schitterende stijl te filmen die we daarvoor slechts af en toe zagen. Het begint in die scène waarin Dietrich die detective verleidt. Je zou de beeldtaal daar sensueel kunnen noemen. Er ontstaat een soort dromerige sfeer die niet zozeer surrealistisch is, maar toch iets buitenaards heeft. En Von Sternberg houdt dat tot het einde vol. Ineens kroop de film onder mijn huid en was ik gehypnotiseerd. Waarom Von Sternberg zo lang gewacht heeft om los te gaan durf ik niet te raden, maar als hij een hele film in die stijl schiet dan kan dat makkelijk een absolute favoriet worden. Nu is het gewoon een geniaal laatste half uur.
3,5*
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Regie is van Sternberg en dat zie je er ook wel vanaf, veel mooie koppen en de belichting van veel scenes zou niet misstaan in de noirs van ruim een decennium later. Verder moet de film het vooral van de cabaret-nummers hebben, waar het plot soms niet al te logisch naar toe werkt; een duidelijk voorbeeld van een kapstok-plot. Vooral de karakter omslag van Marshall vraagt wat 'suspension of disbelief'... hoewel zijn reactie in die tijd wellicht wat meer gerechtvaardigd over zou komen... Er gebeurt genoeg en het tempo zit er lekker in, het ziet er prachtig uit en een aantal set-pieces blijven je wel bij, dus zeker een geslaagde film.
nog een leuk weetje: Marshall verloor een been in WWI, meestal valt dit niet op in zijn films, maar hier stapt hij op een gegeven moment een trein in en was het voor mij zo'n "o ja, dat was hij" momentje.
Dutchfan
-
- 1565 berichten
- 745 stemmen
Dietrich is geweldig als een huisvrouw,die als zangeres gaat werken omdat ze de medische rekeningen van haar man moet betalen.
Ze valt voor de charmes van de rijke playboy Cary Grant,wat bijna haar ondergang word.
Pieken en diepe dalen voor Marlene dus.
Hoogtepunt:Dietrich die zingend uit een gorillapak komt.
Haar zoontje wordt gespeeld door Dickie Moore,die zo'n 70 jaar later een heel aardig boek heeft geschreven over zijn lange carriere als kinder/tienerster.
Moore is anno 2014 nog steeds in leven,is 89 en is al jaren getrouwd met een andere topster uit de jaren 40/50...Jane Powell!
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Onverwachte parel
Was nog totaal onbekend met het werk van Dietrich en Von Sternberg, tot ik de verzameling blu ray films van Indicator kocht. Bleek gister The devil is a woman nog een niemendalletje. Deze Blonde Venus vond ik echt geweldig. Waarschijnlijk deels omdat ik een romantische komedie rondom een nachtclub verwachtte, maar vooral omdat het een rijke vertelling betreft met niet het bekende moralistische karakter van de meeste Hollywood films. Het was dan ook het pre-code tijdperk waarin deze gemaakt is. En Dietrich is wederom grootst. Het acteerwerk is zeer naturen en ook het camerawerk fantastisch!
4,5
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 berichten
- 5199 stemmen
Ik vond deze film op zoek naar films van Cary Grant. En dan zag ik dat Marlene Dietrich ook meespeelde. Maar Blond Venus is een Dietrich film met Cary Grant in een bijrol. Ook niet slecht natuurlijk, maar een hele andere type film. Blijkbaar zou ze ook het script geschreven hebben. De film is dan wel pre-Hays Code (de filmwet die een hoop dingen censureerde om zo het imago van de industrie te 'beschermen'), in de filmwereld werd het vanaf 1930 al veel toegepast in Hollywood. Een ook deze Blond Venus werd daardoor eerst bijgeschaafd voor het eindresultaat een publiek vond. Bij een film over een toch wel sociaal thema met een vrouw die op de advances van een playboy ingaat voor wat geld, heeft dat wel effect.
Blond Venus heeft wel wat te kampen onder die censuur, maar dankzij Dietrich is het best nog de moeite. Visueel ook heerlijk om te zien. De aandacht van het script is helaas wat verzwakt zodat de aandacht meer verhuist is naar de cabaret acts.
Het laatste nieuws
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
Bekijk ook
M - Eine Stadt Sucht einen Mörder
Misdaad / Thriller, 1931
453 reacties
Alice in den Städten
Roadmovie, 1974
23 reacties
It Happened One Night
Romantiek / Komedie, 1934
124 reacties
The Scarlet Empress
Drama / Historisch, 1934
23 reacties
The Children's Hour
Drama, 1961
21 reacties
Destry Rides Again
Komedie / Western, 1939
36 reacties
Gerelateerde tags
duitslandprostituerennachtclubromantiekchemistpre-codenightclub singermotherhoodnightclub entertainer
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.