menu

Hier kun je zien welke berichten A.L.I.E.N als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

2010 (1984)

Alternatieve titel: 2010: The Year We Make Contact

4,0
Eerst en vooral wil ik iedereen een:

GELUKKIG NIEUWJAAR!

wensen!

Ik heb deze film zonet nog gezien, want geef toe een mooiere film om het jaar 2010 mee te beginnen bestond er gewoon weg niet!

Reactie: Wel toch wel een vrij onderhoude SF film met leuke Prestaties van O.A. Roy Scheider, Hellen Mirren, John Litgow en Elya Baskin. Wel een typische film van de jaren '80. Zo komt bijvoorbeeld de wapenwedloop tussen Amerika en Rusland aan bod. Ook ziet het toekomstbeeld wat verouderd uit, zoals de gigantische computerschermen (in die tijd bestond de computer nog niet zo lang), etc... Maar dat stoorde mij hellemaal niet.
En voor de rest viel het ook allemaal mee. Welliswaar is deze film, Samen met DUNE, een beetje geflopt in 1984. Welliswaar onterecht naar mijn mening. Bij mij scoord deze film wel een 4;0

Bal, De (1999)

4,0
Heb de film zojuist nog een keertje gekeken, en ik vond dat het tijd was om er mijn volledige mening over te geven. Ik heb de film destijds eens op TV gezien, in 4 stukken gekapt weliswaar. Enkele maanden later heb ik hem eens voor 82 frank (nu ongeveer 2 euro) in de "Bart Smith" op VHS gekocht. Maar bon, mijn lening.

De film speelt zich af in Malville, een ficitief stadje, ergens in de "Nabije Toekomst". België wordt nu beheerd door burgemeester Carlow (Rijk De Gooyer). Het is een vervuilde wereld. De straten zien er smerig uit, de huizen hebben hun beste tijd gehad, en als je naar de skyline kijkt zie je meer elektriciteit masten en fabrieksschouwen dan huizen. De hoofdpersoon is Sofia Chaldy (Martje Ceulemans), die bij haar moeder, een kapster, woont. Haar ouders zijn gescheiden en haar vader woont in Italië. Na school trekt ze op met een straatbende "The Bessty Boys", die zich hebben gestationeerd in het gemeente park (of wat er nog van over blijft). Maar Sofia wordt op een dag ongewild getuige van een gesprek tussen de burgemeester en zijn bodyguard Sweetlove(Ernst Low). Het enige wat ze opvangt is dat ze het park willen laten omkappen om er in de plaats een futuristisch winkelcomplex te bouwen. Ten einde te raad loopt Sofia een vreemde man tegen het lijf, die haar een mysterieuze bal geeft. Deze bal heeft magische krachten, zo kan hij O.A: vliegen en hij communiceert door gefluit. Samen met de BAL en de Beesty Boys trekt Sofia ten strijde tegen het kwade regime waaronder het land gebukt gaat.

Best wel een aardige film, maar het is en blijft jeugdsentiment. De rollen van de Beesty boys leden worden vooral vervuld door onbekende kinderen. Martje Ceulemans,s heb ik wel nog eens in een aflevering van F.C. De Kampioenen gezien, en van Matthias Meersmans weet ik dat hij in de instrumentale Antwerpse rockgroep "Codasync" speelt. Maar dat wil niet zeggen dat het daarom slecht was, nee zeker niet. Ook vond ik het camerawerk goed te pruimen, en de belichting was ook zeer mooi.

En ja voor de rest heb ik eigenlijk niet meer zoveel te zeggen. Een zeer goede film, vooral voor de kinderen. Het is omdat ik er als kind zoveel van genoten heb, dat ik deze nu wel goed vond.

neo schreef:
Is deze in Nederland en/of België opgenomen?


De film is opgenomen in één van de voorsteden van de stad Brussel (Belgie)

Dat was mijn recensie. Gr. A.L.I.E.N

Blade Runner (1982)

Alternatieve titel: Blade Runner: The Final Cut

5,0
Erg mooie SF film. De film geeft ook zo'n bepaalde sfeer af. Zo'n grauwe, mistige vervuilde en donkerige stad die eens L.A. was. Deze sfeer valt trouwens ook een beetje te bespeuren in andere SF films als: "Mertopolis"(1927) en "Batman"(1989). Ik heb ondertussen gezien:
-"The Theatrical Version" (uit 1982)

-"The Director's Cut" (uit 1992)

Versies die ik nog ga zien zijn:

-"Workprint" (de versie die bekentheid kreeg doordat deze per ongeluk werdt vertoont op een filmfestival)

-"The Final Cut" (uit 2007)

De verschillen tussen het origineel en de directors/final cut zijn voornamalijk:
Het ontbreken van de voice over door deckard. De voice over legt weliswaar wel wat meer begrippen uit zoals: Stadstaal, Namaakssels enz...

In de director's cut hebben ze er ook een nieuwe scéne ingestoken. De scéne dat Deckard droomt over een eenhoorn, en die speculeert over het feit of Deckard nu een Replicant is of niet. Dat zou het einde, waarbij deckard en in papairen gevouwen eenhoorntje vindt, Een stuk simpeler maaken. Dat is wel een pluspunt bij de Director's/Final cut.

Ook de eindséne die ontbreekt in de Director/Final cut, waarbij Deckard en Reachel door een groen landschap rijden dat afkomstig is uit ongebruikte shots van "The Shinning", van Kubrick. Hierdoor krijgt de film een meer open einde.

Er is wel een detail dat ik spijtig vindt in de Final Cut. Bij de scéne tegen het einde op het dak dat batty sterft zie je een witte duif(die zowat de hoop symboliseerd) wegvliegen, en voor de eerste keer(!) zien je een helder blauwe hemel. In de Final Cut hebben ze deze hemel vervangen door een donkere en mistige lucht. Dat vindt ik wel spijtig. Ik heb de scéne wel op youtube gezien.

Ook hebben ze in de Final Cut de special effects wat bijgewerkt met de computer. In de originele versie zag je nog dat als de spinner overvlogen dat dat wel degelijk met de computer was gedaan. Zo'n dingen hebben ze wat weggewerkt.

Iets anders...
De acteerprestaties waren wel degelijk goed. Vooral Ruther Hauer speelde zéér overtuigelijk. Deze rol betekende ook ineens zijn internationale doorbraak. Harrison Ford was ook zeer goed. In het begin van de productie van de film waren er heel wat acteurs in de running om Deckard te spelen. Zoals: Dustin Hoffman, Clint Eastwood, Paul Newman, Jack Nicolson etc... (oordeel zelf maar wie het beter had gedaan.)

Vooral de scéne tegen het einde, die is zoo mooi!
zoals wanneer dackard van het ene fabrieksgebouw naar het andere springt maar de overkant niet berijkt en zich nog net kan vasthouden aan een regenpijp. Batty komt bij hem zitten en zegt de fantastische woorden: What an experience to live in fear ha!... That's what it is to be a slave! Of de scéne vlak voordat Batty sterft en zegt All Does moments will be lost in time... like tears in rain. Die zin stondt niet in het script, Ruther Hauer improviseerde de zin zelf. Of de voice over in de originele versie van Dechard na Batty's dood! I dont know why he saved my live. Maybe in does last moments he loved live more than he ever had before. Not just his live... Anybody's live... My life... All he want was the same answerd like the rest of us do. Where do i come from? ...Where do i am going? ...Ho long have i got?... All i coud do was sit there and watch him die!

Kortom: deze film is een echte see-must voor elke SF fan die er bestaat. Een verhaal dat zich afspeelt in de Techno-Electronische wereld van 2019, da's dus nog 10 jaar wachten (LOL). In ieder geval verdient deze film van mij toch 5 stralende sterren!

Cloclo (2012)

Alternatieve titel: My Way

4,5
Laat mij de eerste zijn om een reactie te geven op deze film, gebaseerd op het indrukwekkend leven van de Franse Claude "Cloclo" François.

Geboren in Egypte, maar tijdens de "Suez-crisis" moest hij noodgedwongen terug naar Frankrijk keren. Daar weigert hij om, naar zijn vaders wil, te gaan werken bij de bank, en in plaats daarvan begint hij een carrière als Drummer, waarna het niet lang meer duurt voor hij begint te zingen. Dit is het begin van een opmerkelijke carrière.

De acteur Jérémie Renier is duidelijk de geknipte persoon om "Cloclo" te spelen. Deze film gaat niet enkel over z'n muzikale carrière, maar concentreert zich daarnaast ook op z'n stormachtige Liefdesrelaties vol passie (met O.A.: France Gall en Isabelle Forêt). Cloclo zal optreden, niet enkel in Frankrijk, maar ook in "Vorst Nationaal" in Brussel en in de "Royal Albert Hall" te Londen. Hij zal echter een tragische dood sterven.

Dit is zeker een heel goeie film, en vooral een waardig eerbetoon aan Claude François alias "Cloclo" (1939 - 1978). Tres Bien! zou ik zeggen!

Dossier K. (2009)

Alternatieve titel: Dossier K

4,5
Ben hem vandaag gaan bewonderen in de Cinema in Antwerpen. Dat er veel mensen benieuwd waren naar deze film, dat is me wel héél duidelijk geworden. De zaal zat propvol, ik had nog juist een plaatsje hellemaal onderaan kunnen bemachtigen. Er waren zelfs mensen die recht moesten staan. Zo vol zat hij, nog voller dan New York City in de film "Soylent Green" (LOL) Maar het was wel de moeite waard.

Tja onderaan was ook niet echt de beste plaats. Je moest de hele tijd je hoofd naar boven houden om te zien hoe O.A. Koen de Bouw en Hilde de Baerdmaker hun smoel tegen het scherm plakten (2x LOL) Dat was wel iets dat ik een beetje storend vondt, maar het kan ook aan de zaal liggen. Maar er werdt enorm ingezoomd op de hoofden, zodat het gezicht van de acteurs soms het hele scherm bedekten, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik hellemaal van voor zat.

Voor de rest viel de film wel mee. Welliswaar is de film gemaakt op de typisch Jan Verheyen stijl. Daar waar Erik van Looy's film nog een beetje rustiger was en gemaakt werd op de vertrouwde vlaamse stijl, heeft deze film naar mijn mening nogal veel weg van een actie thriller zoals ze die in Hollywood maken. Ja ik had echt het gevoel dat ik naar een soort Bourne Ultimatum aan het kijken was met Blerim Destani, Koen de Bouw en Werner de Smet in de hoofdrol. Wat absoluut niet negatief bedoeld is hoor, nee integendeel, wat mij betreft zeker een van de juweeltjes uit de Vlaamse filmgeschiedenis.

Deze film krijgt van mij een verdiende 4.0. Nog net geen 4,5, maar ik hem het gevoel dat dit mischien nog zal veranderen bij herziening op DVD ofzo.

Escape from Alcatraz (1979)

4,5
Escape From Alcatraz

Geweldige film! Ik had deze vroeger ooit eens op TV gezien, en hij heeft me eigenlijk nooit meer losgelaten. Een geweldig verhaal, met een geweldige cast en een donkere unieke sfeer. Dat allemaal in een film over een van de meest tot verbeelding sprekende gebeurtenissen uit de geschiedenis.

In 1960 komt Frank Morris aan op "Alcatraz", s'werelds meest gevreesde gevangenis, waar de hele V.S. hun menselijk afval kan dumpen. Een gegeven dat later veel terug komt in verschillende SF films (zie: Fortress b.v.).De openingsscène zet meteen de toon, De politieboot die 's nachts aankomt in de gietende regen, en in de verte zie je nog een glimp van San Fransico, de bewoonde wereld. Clint Eastwood zet een fantastische prestatie neer als gevangene Frank Morris, iemand die een zeer hoog IQ zou hebben gehad. Al vanaf het moment dat Morris aankomt in "Alcatraz" (waaruit nog nooit iemand ontsnapt is) begint hij al te zoeken naar een uitweg. Wanneer hij op gesprek moet bij de gevangenisdirecteur Olin B. Blackwell (subliem gespeeld door Patrick McGoohan), weet hij echter al een nagelvijl te stelen. Dit zal echter de sleutel vormen tot de ontsnapping uit "Alcatraz."!

Toen ik deze film voor het eerst zag, toen vond ik het een goede film, maar ook niet echt meer dan dat. Maar laatst heb ik hem op VHS eens gekocht en herzien. Hij is mij veel beter bevallen. De film heeft een beklemmende sfeer, die de hele film lang blijft aanhouden. Je voelt soms echt de spanning langs je rug lopen als Frank Morris tijdens lange nachten aan het graven is, wetende dat hij op elk moment kan betrapt worden door een van de "gemene" bewakers. Maar ook de rest van de cast was goed. Roberts Blossom als Doc, een triestig personage in de film waar mee je in de film medelijden begint te krijgen. Larry Hankin als het groentje Charley Butts (in werkelijkheid heette hij Allen West). Fred Ward en Jack Thibaeu als de Anglin broeders, Paul Benjamin als "English" en een figurante rolletje voor Danny Glover, als een van de gevangenen. Echt een knap gemaakte gevangenisfilm van Don Siegel (Dirty Harry). Ook zeer goed is het open einde van de film, wat natuurlijk ook niet verwonderlijk is, want Frank Morris en de Anglin broers zijn nooit meer teruggevonden. Indien Frank Morris nog zou leven, dan zou ie nu (2010) ongeveer 84 jaar zijn.

Het is trouwens raar dat dit waargebeurde verhaal, zo goed als niet meer is verfilmt, als je bijvoorbeeld kijkt naar hoeveel films er al zijn van "Titanic" of "A Christmas Carrol" enz. enz... Het zou wel leuk zijn mocht er nog eens een film over gemaakt worden. Maar toch vindt ik "Escape From Alcatraz" een van de beste gevangenisfilms aller tijden hoor.

Een welverdiende 4.5!

Escape from L.A. (1996)

4,5
Best wel een zeer goede en hellaas ondergewardeerde film. Om eerlijk te zijn vondt ik deze film toch wel wat beter dan zijn voorganger: "Escape From New York". De rode draad in deze film is eigenlijk zo'n beetje hetzelfde: "De criminaliteit steigt, Alle criminelen worden naar één plaats gebracht. onder de gevangenen zit Snake Plissken, een ex-soldaat. Hij krijgt echter nog een kans op vrijheid. Hij wordt achter de muur gedropt om iets of iemand te zoeken en veilig terug te brengen".

Bon het is dus 2013. Na een aardbeving en de daaropvolgende vloedgolf is L.A. dus een gescheiden van het vaste land. En niet New York, maar L.A. is nu de grootste gevangenis ter wereld waar alle landen hun menselijk afval dumpen. Om een onbekende reden is ook "good old" Snake Plissken veroordeelt om de rest van zijn dagen te slijten in "L.A. PRISON" Welliswaar kent Snake iedereen en iedereen kent hem, dus komt (in deze film) de president met een voorstel: Levenslange verbanning naar L.A., of hij wordt ook in L.A. gedropt om een mysterieuz paktje op te halen. Lukt dit niet binnen de 8 uur, zal hij bezwijken aan een onbekent virus. Snake antwoord dan natuurlijk weer heel cool met Clint Eastwood stem: " Call me Snake" Waarop de tegenspeler antwoord:" I'l take that as a Yes?"

Ik vondt deze film beter dan zijn voorganger om... Tja ik denk om dat het verhaal wat uitgebreider is geworden. Een soort uitbreidingspakket van Escape from New York als je het mij vraagt. Ook zaten er een tal van leuke scénes in zoals de befaamde Besketballscene. Of de surf scéne met bijrol van Peter Fonda, dat was ook wel leuk. Welliswaar zag je hier weer dat de special FX wel wat minder waren dan in de vooganger. Voor de rest is de film mij toch goed bevallen. Goede acteerprestaties, coole muziek, vermakelijk verhaaltje. Tja dan kan een film bij mij meestal niet meer stuk.

krosnicky schreef:
kunnen ze kurt russell niet een come back laten maken als snake als hij stuntman kan spelen in death proof kan hij ook nog is zijn rol van snake aan maar goe zou de film dan noemen Escape From ????


Wel ik vrees dat er geen 3de Escape film komt. Kurt Russell en John Carpenter waren nog van plan om een 2de sequel te maken die "Escape From Earth" zou heten. Maar door het feit dat deze film (onterecht) flopte aan de kassa, werden de plannen in de koelkast gelegt. Mischien ooit... Maar dan is er nog iets. Ik zie net dat je nog niet hebt gestemt, dus ik weet niet zeker of je hem al gezien hebt. voor alle veiligheid onder spoilertags zetten Op het einde blijkt er in het rare koffertje een apparaat te zitten dat alle elentronica voor goed uitschakeld. Snake weet het apperaat te bemachtigen en voor de ogen van de president vernietigd hij alle technologie op aarde en gaat de planeet terug naar een stenen tijperk. Dus aangezien dit gebeurd vrees ik er voor dat er geen derde Snake/Escape film komt, hellaas.

Expect No Mercy (1995)

3,0
Toch wel een vrij vermakelijke filmpje, met aardige gevecht scenes en een leuk verhaaltje. Oké de acteerprestaties (met uitzondering van Wolf Larson) waren niet al te best, vooral die van Billy Banks en Jahal Merhi waren tamelijk slecht. En de special Effects waren ook niet echt baanbrekend. Maar al bij al heb ik toch wel genoten van dit actieprentje.
Oké het is nu ook geen blockbuster, maar het is wel vermakelijk.

3 sterren

Gaston's War (1997)

4,0
Robbe De Hert was altijd al een van mijn favoriete regisseurs. Films als: "De Witte van Zichem", "Bleuberry Hill", "Brylcream Boulevard", "Lijmen/Het Been" en deze "Gaston's War", wisten mij zeker te boeien! En over die laatste wil ik het even hebben. "Gaston's War" is een goeie, maar helaas een van de weinige oorlogsfilms die België rijk is (alhoewel dit klein landje toch wel een rijke oorlogsgeschiedenis heeft!). Werner De Smedt, welke niet echt mijn favoriete acteur is, deed het toch zeer goed! Zoals hierboven werd gezegd: het is goed dat iedereen zijn eigen taal spreekt, De Duitsers Duits, de Engelsen Engels, de Vlamingen/Nederlanders Nederlands etc... etc...

Door auteursrechtelijke (de echte Gaston Vandermeerssche was naar het schijnt niet echt tevreden met deze film) en Budgettaire problemen kwam het verhaal jammer genoeg niet helemaal tot zijn recht! De actiescenes beperken zich slechts tot "echte" Archief en Nieuwsbeelden en hier en daar enkele kanon en geweerschoten op de achtergrond. Heb deze film trouwens (zeer toevallig!) voor het eerst gezien op 1 November 2010, de dag dat de echte Vandermeerssche overleden is in Amerika.

Een goede film van De Hert, maar zijn beste film vind ik nog altijd "Lijmen/Het Been".

Gone in 60 Seconds (1974)

Alternatieve titel: Inpikken en Wegwezen

3,5
Had heb vroeger eens als kind gezien, maar vond er toen niet veel aan, onlangs nog maar eens bekeken, en nu was ik toch wel meer onder de indruk.

O.K Het begin duurt wel lang, en geeft je nog als eens de neiging om de film af te zetten. Het duurt allemaal zo lang. En bovendien zijn die scenes naam mijn mening een beetje rommelig, je weet soms niet goed wat er gebeurd, en wie wat doet.

Maar na ongeveer een klein uurtje begint de beroemde achtervolgingsscène van ongeveer 42 minuten. Die scene maakt veel goed. Maar pas op: Wie niet houdt van constante politie sirenes op de achtergrond, en auto's die in slow motion crashen, die kan de film beter links laten liggen. Maar wie daar wel van houdt, die kan immers niet om "Gone In 60 Seconds" heen.

Als ik er dan nu over terug denk, dan vond ik deze toch wel vrij goed, buiten de soms storende scenes in het eerste uur van de film. Af en toe bevatte de film wel wat droge humor. Ook vond ik het einde van de film goed in elkaar zitten: Met Pace in de Carwash, geweldig. Vond trouwens dat H.B. Halicki, nog wel goed acteerde, in de scenes wanneer hij zonder auto te zien was.

In ieder geval, dat was Mijn Mening over de film: Ik geef deze een 3,5, grotendeels te danken aan de geweldige achtervolgingsscène.

Hindenburg, The (1975)

4,0
Gisteren kwam ik voorbij een Videotheek waar een plaatje hing met: "Uitverkoop DVD & VIDEO"! Ik ging naar binnen en daar heb ik deze film gekocht op VHS.
Eigenlijk is dit wel een goede film, het is dan ook één van de enige films die bestaat over de ramp met de "Hindenburg". De acteerprestaties van O.A. Roy Thinnes, George C. Scott, William (Bill) Atherton en Anne Bancroft waren zéér goed en zéér overtuigelijk.

De ramp komt wel wat klungelig over. Regiseur Robert Wise besloot voor de laatste scénes, de Scéne van de ramp dus, echte Journaal beelden te gebruiken. Omdat deze in het zwart-wit waren, moest de rest ook in het zwart-wit. In de laatste 10 minuten schakeld de film over naar zwart-wit. De Nieuwsbeelden worden dan afgewisseld met opgenomen scénes waarbij de acteurs door een brandend decor renden!

De film is een Rampenfilm en werd gemaakt in de jaren '70, de hoogtijden van de Rampenfilms. Toch lijkt de het eerste anderhalf uur meer op een Spionage-Thriller. Het is ook een waargebeurd verhaal. Ware het niet dat de zeppelin is geexplodeerd door een elektronische lading en niet door een bom. Pas in het laatste kwartier van de film is de ramp in volle gang, en dan zijn er nog echte beelde gebruikt ook, wat opzich eigenlijk wel een goed idéé was.

Ondanks dat is de film toch een see-must voor Rampenfilm-fans. Ik geef deze film dan ook een 4,0
Omdat de spanning goed wordt opgebeuwd en voor de geweldige acteerprestaties (en voor de ramp-scéne ook natuurlijk)

Jaar van de Opvolging, Het (1998)

4,5
Heb uiteindelijk dan toch de volledige film gezien. Het is weliswaar een lange zit van ruim 3 uur, maar toch wist de film mij wel te boeien. Ook sublieme acteerprestaties van enkele Nederlandse bekendheden zoals: Rik Launspach, Pierre Bokma, Victor Löw en Coen Flink, zorgen voor een aangename sfeer. Deze film laat eigenlijk de Ups en Down van het leven van een Politicus zien, tegen een achtergrond van een Toekomstig Den Haag.

De film speelt zich in het jaar 2010 af. Nu dus, maar in 1998 was dit nog sf. Wie echter vliegende de auto's en super-intelligente robotten verwacht, zal teleurgesteld achterblijven. Nederland is overigens niet Hollywood, en in 1998 was er nog niet zoveel mogelijk qua special effect, dan nu. Maar toch vind ik dat de makers een goed toekomstbeeld hebben neergezet, met hier een daar een Futuristisch apparaatje. Zoals dat TV schermpje op het dashboard in de auto, of de bewegende reclameborden op de achtergrond als Gijs Van Dorp zijn speech doet.

En voor de rest vond ik de film wel vrij interessant, met zachte kleuren en mooi camerawerk. Ik vind trouwens dat de VPRO deze film eens op DVD mag uitbrengen. Een film die zich afspeelt in het jaar 2010, uitbrengen op DVD in het jaar 2010, da zou toch wel leuk zijn . Ik geef deze film in elk geval een 4,5.

Killer Flood: The Day the Dam Broke (2003)

1,0
Ik vindt dit geen goede film. Hij was eigenlijk nog al vrij slecht! Totaal geen spanning. Saaie opbouw. Slecht acteerwerk, op Bruce Boxleiter (Tron) na. En het is nochtans een leuk uitgangspunt, maar zeer slecht uitgewerkt. Zeer slecht special effects (dat water bij die dam B.V.) En dan die climax! je ziet het al van kilometers ver aankomen: De dam breekt. Dit is zowat de enige goeie scene, maar wordt wat verpest door de weeral slechte special effects. Je ziet wat water langs de gebouwen stromen, af en toen wordt er een park bankje meegesleurd, of je ziet wat containers drijven, maar dat is het toch wel! En dan tussen het zogezegd "spannende" verhaal, loopt er nog een dun flut verhaallijntje over die vader en zijn "geniale" wonderzoon, en zijn ex-vrouw die bij de gemeente werkt. Spijtig, de film had wat kunnen worden, maar dat is niet gebeurt. een 1,0.*

Nineteen Eighty-Four (1984)

Alternatieve titel: 1984

5,0
Enorme boeiende en mooie film. De soundtrack is prachtig en John Hurt acteert erg goed. Deze film heb ik eens op een nacht gezien en heeft me daarna nooit meer losgelaten. Ik had eigenlijk een futuristisch verhaal verwacht, maar daarintegen kreeg ik een donkere, door oorlog geteisterde wereld voorgeschoteld. Ik ben ook van plan het boek te lezen want dat is volgens mij NOG beter. Ook het personage van Cyril Cusack is erg ontroerend, iemand die nog een wereld zonder vervuiling en dictatuur heeft meegemaakt. Deze film verdient een welverdiende 4.5. mischien verandert dit nog in een 5.0. maar het is een echte aanrader!

Pink Floyd The Wall (1982)

5,0
Heb hem zonet bekeken en moet toch zeggen dat dit een zeer bijzondere ervaring was. Zoals hier al zoveel is gezegd, het is een verfilming van het gelijknamige (THE WALL dus) album van Pink Floyd.
Eigenlijk zijn het precies allerlei videoclips, die op merkwaardige manier één geheel vormen waarbij de hoofdpersoon, pink, allerlei fantasieën, gecombineerd met hallucinaties en herinneringen, heeft.

Zo denkt hij het ene moment terug aan zijn vader, die in WOII heeft gevochten. En de andere tijd fantaseert hij dat hij de leider is van een totalitaire staat, die wat weg heeft van "Nineteen Eighty-Four". Er wordt ook niet in gesproken, en de hoofdpersoon lijkt langzaamaan gek te worden, door al die beelden en fantasieën.

Tja, meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen. De film heeft een rare sfeer die IK niet echt kan beschrijven. In ieder geval geef ik deze een 4.5.

Rollerball (1975)

4,0
Heb deze film uiteindelijk dan toch eens gezien, en ik moet toch zeggen dat dit Futuristisch spektakelstuk mij toch vrij goed bevallen is.

Eens zien: Goede Acteerprestaties van Caan & Co, Mooi Camerawerk en een intressant verhaal met toch een speciaal tintje aan.

De wereld in het jaar 2018. Er bestaan geen oorlogen meer en de aarde wordt beheerd door zeg grote bedrijven. Zo valt Amerika onder het beleid van het "Energie" bedrijf, dacht ik toch. In ieder geval is het enige soort entertainment het geweldage en futuristisch spel: Roleerball. Een spel dat een beetje weg heeft van Sketen, rugby en motorcross, dat zich afspeelt om een wielrennersbaan. Het spel heeft géén regels en het is de bedoeling om een metalen bal in een magnetisch koker te plaatse achteraan de baan. Welliswaar vallen er elke keer wel meer dan één gewonde, meer nog er vallen zelfs geregeld doden. Jonathan E. (James caan) is de beste Rollerball speler ooit, Die bij Houston speelt. Na tien jaar wordt hij echter gedwongen te stoppen door het regerende bedrijf. Jonathan geeft zich echter niet zo snel gewonnen en besluit te vechten tot het bittere einde.

Een speciale ervaring toch, met aangrijpende muziek van O.A. Bach. Een speciaal verhaal en toch wel een open einde Dit Rollerball spel scoort bij mij toch een 4.0 hier. Zien en oordelen zou ik zeggen.

Shades (1999)

4,0
Een zeer goede Vlaamse/Amerikaanse speelfilm, van meester regisseur Erik Van Looy, met een leuk verhaaltje en een sterrencast om U tegen te zeggen.

De hoofdrol is natuurlijk weggelegd voor Hollywood-ster en topacteur Mickey Rourke. Hoe Erik Van Looy, deze naar België heeft gekregen, dat weet ik niet, maar ik doe er in ieder geval mijn pet voor af !!!

En ook de rest van de cast deed het goed. Gene Bervoets als de zenuwachtige en geldzuchtige producer Max Vogel, is zeer geslaagd. In tegenstelling tot wat velen vinden, vindt ik Gene Bervoets Engels accent juist zeer goed! Andrew Howard was zowat de enige die ik net ietsje minder vond dan de rest, met zijn rol als Dylan "The Villian" Cole, maar toch nog wel goed. En natuurlijk Good Old Jan Decleir als ex-seriemoordenaar Freddy Lebecq, het onderwerp van de film van Max Vogel en Paul S. Sullivan (Mickey Rourke).

Het personage van Freddy Lebecq heeft trouwens echt bestaan. Weliswaar heette hij in het echt Freddy Horion (alias De Zonnebril). Het personage van Lebecq is echter wel losjes gebaseerd op Horion, want zo zijn er een aantal dingen uit de film, die in het echt nooit hebben plaatsgevonden, omtrent Lebecq/Horion.

Let ook op de bijrollen, daar zitten ook nog wat verrassingen tussen. Luk D'Heu en Fillip Peeters als twee geldzuchtige advocaten, Tom Van Bauwel als de afperser, Koen De Bouw (met bond haar, ) als Bob de ,Johnny achtige, Barman. Dimitri Leue als de Accountants, Eddy Vereycken als de cipier, Axel Daeseleire en Wim Stevens als twee politieagenten, Sally-Jane Van Hoorenbeeck als een sminkster en Tania Kloek als één van de meisjes "van plezier".

Dus al bij al een steengoede productie van Vlaamse makerij, dank u wel!!!

Soylent Green (1973)

4,5
Heb de film overlaatst eens aangeschaft op DVD, en herkeken. In het kort samengvat is het een goede Sciencfiction film met enkele pschychologiche thema's. De film handelt O.A. over Vervuiling en Overbevolking, maar ook indirect over Eutanasie en Kannibalisme.

Heb de film voor het eerst gezien met mijn vader toen ik 7 was ofzo. Heb er toen natuurlijk niets van gesnapt en zat overla mee te lachen. Zoals de mensen die worden opgeschept, of dat ze van mensen koekjes maken. Heb hem later nog eens gehuurd, en toen heeft deze mij meer bij de keel gegrepen, Alhoewel ik het einde toen al kende.

Bon, dan nu de acteerprestaties. Ik vondt persoonlijk Edward G. Robinson overtuigend acteren, met zijn ontroerende personage Sol Roth. Ook Chartlon Heston deed het prima, en Liegh Taylor Young was ook niet mis. Honkbalspeler Chuck Connors daarintegen. Ik vondt dat hij wat houterig speelde, als "Bad-Guy" Tab, De Bodyguard. Lincoln Kilpatrick speelde dan wel in mijn ogen wat beter als de priester die ze niet allemaal meer op een rij heeft. Joseph Cotten die de steenrijke zakenman Simonson speelt deed het ook wel goed.

De setting. Het verhaal speelt zich af in New York, in het jaar 2022. Ik heb al gehoord van mensen dat ze de film afwezen omdat deze "te gedateerd" is. Natuurlijk moet je de film met andere ogen bekijken. In 1972 was dit nog toekomst. Dus verwacht geen vliegende auto's of supercomputers etc... Als je de film kijkt zal je niet direct Futuristische voorwerpen zien. Het enige wat nog wat futuristisch oogt zijn de Telefooncellen met draadloze telefoon (In de jaren 70 nog toekomstachtig). En mischien op de achtergrond zie je soms wat wazige moderne gebouwen, maar dat is het. En dat find ik juist zo goed aan die oude SF films. Om te zien hoe dat ze zo'n 50 jaar geleden dachten hoe de toekomst Anno nu er uit zou zien.

Deze film draagt teveneens ook het genre "Dystopie". Het soort Dystopie dat draait om een vervuilde wereld met bijna geen wetten, waar je liever niet in zou willen wonen. De hoofdpersoon van de film
loopt meestal gewoon in de pas, sloft door zijn dagen en toont geen intresse meer in hetgeen wat er in de wereld gebeurd omdat hij in deze wereld is geboren en geen andere wereld kent. Meestal komt hij door een toeval een geheim te weten, en begint zich te keren tegen het rechtsysteem. Meestal komt hij in contact met een oudere man, die zich nog een tijd herrinert voor de veruiling toen de werald nog leefbaar was. Deze is er 9/10 altijd bij.

In de titel zit rouwens ook een verborgen boodschap, die eigenlijk het einde verklapt. Namelijk: Soylent green = So You'll End Green. Aangezien er niets eetbaars meer groeit is dit namelijk de enige manier om de mensheid niet te laten uitsterven. Een soort Kringloopsysteem zit er eigenlijk in.

uiteindelijk is dit toch een zeer smakelijke SF film, die je zeker niet zal vervelen (tenminste als je van dit genre houdt)
Deze film krijgt van mij 4,5 *****!

Space Riders (1984)

5,0
Prachtige film, heb er geen betere woorden voor! Heb deze lang geleden eens op VHS gekocht en heeft me nooit meer losgelaten. De film is trouwens ook voorzien van een prachtige soundtrack met songs van O.A. "THE FIXX", "QUEEN", "DURAN DURAN" etc...

Vondt deze film overlaats terug, toen ik mijn oude VHS collectie aan het opruimen was. Het verbaasde mij de de tape nog in perfecte conditie was. En wat het Plaatje betreft: Tja, als iemand een betere Still/Poster heeft gevonden, mag hij deze toevoeging gerust corrigeren van mij.

Stem = 5,0 !!!

To Catch a King (1984)

Alternatieve titel: 'n Dodelijk Complot met als Inzet... De Wereld

4,5
Zeer spannende en aangename film met een zeer goed verhaal en goede acteerprestaties van O.A.: John Standing, Teri Garr, Horst Johnson, Robert Wagner en Barbara Perkins. Spijtig dat weinig mensen deze film kennen.
Het enige minpuntje was dat er hier en daar een klein gat in het plot zat. Maar voor de rest is de film mij zeer goed bevallen. Wel vreemd is dat de Nederlandse tagline hier wordt gebruikt als Nederlandse alternatieve titel, dat begrijp ik niet zo goed. Niettenim vindt ik deze film een aanrader voor jong en oud!

Vermist (2007)

4,0
Een leuke (maar zoveelste) Vlaamse politiefilm. Ben momenteel ook bezig met aan de series, Mede dankzij deze (piloot)film.

De hoofdrol is natuurlijk weggelegd voor Good Old Koen De Bouw. De man lijkt een beetje geboren voor dat soort rollen. Bij de meeste personages die De Bouw speelt (meestal in politiefilms) komen steeds dezelfde kenmerken terug: "Een eerlijk hardwerkende man, maar met een gebroken familie en een pijnlijk verleden dat meestal terug wordt bovengehaald in de desbetreffende film/serie". Maar O.A.: Joke Devynck acteerde goed, als agente "Tine Peters" die, zodra er een actie en/of arrestatie gebeurd, prompt terug veranderd in Tony uit Flikken.

Ook het verhaal van deze film (ook van de serie) was naar mijn mening wel interessant, zo'n film over de "Cel Vermiste Personen". In het begin gaat het echter wel wat snel, en er zijn nogal veel plotwendingen in een veel te korte tijd. De film duurde naar mijn mening ook wat kort. En ik zal waarschijnlijk niet de eerste zijn die dit zegt hier, maar ik vond eigenlijk dat ik toch naar een uitgerekte aflevering zat te kijken van een serie. En dat is het ook, want de serie is zelf ook wel best te pruimen. Met Filip Peters die de "sociaal geëngageerde" ( ) Hendrik speelt. Wel is de omschrijving hierboven een klein beetje fout. Zo wordt er Nauwelijks (niet met zoveel woorden) gezegd dat Hendrik verdachte nr 1 is, er wordt wel duidelijk gezegd dat Iedereen (dus ook hij) verdacht is. En er wordt nauwelijks de schijn gewekt dat hij iets met de verdwijning te maken heeft.

Maar ach, voor de rest viel het wel dik mee. Dat komt omdat ik al sinds jaar en dag fan ben van de oprukkende "Vlaamse Film". En... hhmmm... Toch een 4.0*

Vonnis, Het (2013)

Alternatieve titel: The Verdict

4,5
Gisteren in Antwerpen gaan bewonderen. Jan Verheyen levert hier, na de (naar mijn mening) niet zo geweldige "Zot van A", een zeer degelijke dramafilm af! Het thema is dan ook zeer actueel in dit land. Voor kleine overtredingen krijgen mensen vaak grote boete's terwijl voor grote misdrijven ze soms gewoon de gevangenis niet in hoeven (vaak wegens een procedurefout of plaatsgebrek). Althans dit is in België zo, of het Nederland ook zo is, daar kan ik mij niet over uitspreken.

Koen de Bouw's sterke acteerprestatie is een genot om naar te kijken. Wel vind ik, is het weeral een zelfde soort rol, namelijk die van getraumatiseerde, eerlijke man die zijn familie heeft verloren. Hetzelfde speelde De Bouw ook al in "De Indringer", "De Zaak Alzheimer" en "Vermist", maar dat wil niet zeggen dat hij niet goed deed, integendeel: Naar mijn mening is dit toch een van zijn beste rollen. Hij krijgt ook zeer sterk tegenspel van Johan Leysen. De scene's tussen deze 2 behoren tot de beste scene's uit de film, samen met die in de Rechtbank. Bij vlagen deed de film mij hier af en toe denken aan "Hof Van Assisen", een Vlaamse rechtbank-serie uit 1998 (inmiddels ook op DVD).

Ook leuk is dat de film niet cliché is (was ik opgelucht), wat in sommige recente Vlaamse film wel het geval is, en de lichte cynische ondertoon die af en toe in de film opduikt. ("Als we Segers vrijlaten dan wordt het hier terug de Far-West." - "Bwa ik heb het nooit gehad voor de Cowboys, altijd voor de indianen hé" ). Jan Verheyen heeft met "Het Vonnis" niet enkele een persoonlijk statement gemaakt, namelijk een aanklacht tegen het (soms) corrupte rechtssysteem, hij heeft ook één van z'n betere films afgeleverd!
*4.5

Wolf (2010)

3,5
"Een mens is een WOLF voor een ander"

Een geweldige film, ik ben hem vanmorgen gaan bewonderen in UGC Cinema in Antwerpen, en ik heb mij geen moment verveeld. Ik snap trouwens niet zo goed waarom deze film zo wordt afgekraakt. Alles is er: Misdaad, Drama, Spanning en een vleugje actie. Ik vond het in ieder geval een prima film en hem enkele keren wel echt op mijn nagels zitten bijten van de spanning.

In "WOLF" staat de Fraude bestrijding centraal. Waar in "Vermist" de "Cel Verdwijningen" en in "De Zaak Alzheimer/Dossier K" de sectie "Moordzaken" centraal staan, gaat het nu over de bestrijding van fraude, illegale praktijken en verduistering. En ondanks dat dit het zoveelste Vlaamse product is dat zich in Antwerpen afspeelt, vind ik toch dat de makers prima werk hebben geleverd.

En ook over het Camerawerk, maar vooral over de Acteurs kan ik géén kwaad woord zeggen. De Vlaamse B.V.s waaronder Axel Daeseleire , Gené Bervoets, Lotte Pinoy en vooral Pieter Embrechts (die ik normaal ken als een grappige, maar nu bewijst hij zich ook als een bloedserieuze acteur) deden het meer dan goed. Maar zoals ik al zei was het Camerawerk ook goed te pruimen. Vooral de openingsscène en de trage bewegingen, wanneer er bijvoorbeeld een actie gebeurd, beweegt de camera heel zachtjes naar achteren of naar links/rechts. Daar hou ik meestal van.

Dus ik snap eigenlijk niet wat iedereen toch tegen deze film heeft. Het is een prima thriller, met zeker een Vlaamse herkenbaarheid. Ik hoop wel dat ze deze ooit op DVD uitbrengen, desnoods samen met de serie die ergens tegen eind 2012 verwacht wordt.

Ik geef deze film toch een 4,5. Naar mijn mening is dit toch wel verdient.