Mijn Series +

De 12 van Oldenheim - Seizoen 1 (2017)

Alternatieve titel: The 12 from Oldenheim

Nederland
Drama / Mystery

ontwikkeld door Steven Berendsen
met Noortje Herlaar, Nasrdin Dchar en Fedja van Huêt

Tijdens een zomerse nacht verdwijnt de zestienjarige Nine. Haar fiets wordt gevonden in een sloot, er zijn geen sporen van geweld en niemand weet waar ze gebleven is. Er volgt een grootse zoekactie, maar zonder resultaat. Terwijl deze zaak de gemoederen bezighoudt, verdwijnt kort daarna een tweede inwoner van Oldenheim. Twee vermissingen in zo’n korte tijd, dat kan toch geen toeval zijn? En daar blijft het niet bij… In de weken daarop gaan nog een aantal mensen uit de dorpsgemeenschap in rook op, steeds op onverklaarbare wijze, zonder getuigen en van het ene op het andere moment.

1. Aflevering 1
  10. Aflevering 10
  11. Aflevering 11
  12. Aflevering 12
avatar van jordandejong
Gisteren de eerste 2 afleveringen gezien. Had iets meer spanning, mystery en vooral tempo verwacht..... Gaat dit nog oppikken, of blijft het allemaal een beetje hetzelfde niveau?

jordandejong schreef:
Dat had ik het hele seizoen maar ja dat is persoonlijk.

avatar van jordandejong
stinissen schreef:
Dat had ik het hele seizoen maar ja dat is persoonlijk.

Daar was ik al bang voor inderdaad. Heb er ook weinig vertrouwen in dat ik het nog beter ga vinden.

avatar van Donkerwoud
En dan zit ik weer Zuidas te kijken

Donkerwoud schreef:
En dan zit ik weer Zuidas te kijken

Eerste aflevering was toch meer dan aardig, toch?

avatar van Donkerwoud
Jawel, sowieso is Jouman Fattal een hele fijne actrice. Leuk dat ze een hoofdrol te pakken heeft.

avatar van Jester
Best de moeite waard, de 12 van Oldenheim, al is de kwaliteit van het politiewerk natuurlijk bedroevend. Alle 'ontdekkingen' worden door Peggy (Noortje Herlaar) gedaan. De politie is alleen bezig met sporenonderzoeken (die altijd niets opleveren of de verkeerde aanwijzen) en DNA-onderzoek (daar geldt hetzelfde voor). Voor de geloofwaardigheid was het goed geweest een ervaren rechercheur mee te laten kijken naar het script, dat verder best goed in elkaar zit. Ik had overigens niet verwacht dat er zoveel doden zouden vallen.

avatar van wimaroca
Ik vind dat er veel teweinig tempo in zit,en dan denk je aha er is iets gevonden,maar weer niet waar je op hoopte,,tot nu toe val ie me tegen,
en die Marokaanse acteur Nasrdin Dchar moet alles alleen oplossen,bij zo'n belangrijke zaak,dit vind ik niet logisch,de 2e agent,loopt er maar een beetje als een flapdrol bij

avatar van wimaroca
Toch maar verhoogd,nu ik 'm helemaal heb afgekeken,toch een mooi/spannend eind,

Oldenheim = Harmelen.

avatar van EMBV
De serie werd bedacht en geschreven door Lex Passchier die al in 2014 met het idee rondliep. Inspiratie kreeg hij mede door de series Broadchurch, Les Revenants en Under the Dome waarbij het verhaal ook over een kleine leefgemeenschap gingen en op onverklaarbare wijze dingen gebeuren, waarbij de bewoners elkaar verdacht maken. De opnames vonden voornamelijk plaats in Harmelen.

De serie weet de aandacht van de kijker goed vast te houden. Opbouwende spanning wat zorgt dat je voortdurend loopt mee te puzzelen over hoe en wat tot aan de verrassende finale. Het begin oogt misscien wat traag en saai, maar als je doorzet en blijft kijken dan zie je de opmaat naar meer spanning zoals eerder aangegeven. Dit zorgt ervoor dat De 12 van Oldenheim over de gehele lijn echt de moeite is.

Het acteer werk is ruim voldoende, vooral Nasrdin Dchar maakt indruk als rechercheur Dahmani . Stil, gedachtzaam en gefrusteerd, het geeft rechercheur Dahmani iets mystieks. Fedja van Huêt zet ook een uitstekende personage neer. Noortje Herlaar als nieuwsgierige en vasthoudende journaliste Peggy Jonkers doet het ook goed.

De 12 van Oldenheim’ is dan ook een aanrader. Een serie die je na een aantal afleveringen lekker bezig houdt en toont dat de Nederlandse serie makers best in staat zijn iets goeds neer te zetten.