• 8.985.316 stemmen

Anoniem - Seizoen 1 (2023)

Show titel: Anoniem

Ontwikkeld door: Diederik van Rooijen, Sabine Brian en Dennis Cornelisse

Met: Jeroen Spitzenberger, Anniek Pheifer en Mies van Rooijen

Datum van release: vrijdag 26 mei 2023

Eerst uitgezonden op: NPO Plus (Nederland)

• NPO Start Bekijk seizoen 1 via NPO Start

Plot Anoniem

In een tijd waarin de misdaad ons land in haar greep houdt en het systeem lijkt te falen, bevindt het leven van de depressieve geschiedenisleraar Jurre Jansen zich in een sleur. Zijn puberkinderen negeren hem, terwijl zijn echtgenote en officier van justitie Sarah achter een grote drugsbaas aanzit en meer op kantoor slaapt dan thuis. Als Jurre op een avond een meisje uit een gevaarlijke situatie bevrijdt, staat hij de volgende dag ineens bekend als de anonieme held op sociale media. Wanneer hij vervolgens ontdekt dat er in drugs wordt gehandeld op de middelbare school waar hij lesgeeft, besluit hij zijn leven radicaal om te gooien.

Afleveringen Seizoen 1 (2023)

1. 1. Wie Ben Jij?

26 mei 2023 (50 minuten)

2. 2. Schuldgevoel Is een Bitch

2 juni 2023 (50 minuten)

3. 3. Leugens om Bestwil

9 juni 2023 (50 minuten)

4. 4. Man-Catcher

16 juni 2023 (50 minuten)

5. 5. Gelijkgezinden

23 juni 2023 (50 minuten)

6. 6. Hieper de Piep

30 juni 2023 (50 minuten)

7. 7. Artikel 1, Lid 2

7 juli 2023 (50 minuten)

8. 8. Anoniem Ben Je Niet Alleen

14 juli 2023 (50 minuten)

9. 9. Helden voor een Dag

21 juli 2023 (50 minuten)

10. 10. Hemingway

28 juli 2023 (50 minuten)

Nielojram

Vanaf volgende week, ben benieuwd, hopelijk net zo spannend als Het Gouden Uur, en niet zo tegenvallend als Arcadia.

Nielojram

Eerste 2 afleveringen gezien, nog geen idee welke kant dit opgaat.. Jeroen S. is wel weer een genot om naar te kijken. Topacteur.

Ahahah, wat een verhaal.

avatar van eldorado

eldorado

De eerste 5 afleveringen gaan nog wel. Daarom zakt het jammerlijk weg naar een kinderlijk niveau .En dat met wat top acteurs in Nederland zouden moeten zijn.

Onzinnig, vergezocht, bij de 1e afl. al.

eldorado schreef:

Ai, ik heb nu net aflevering 5 afgerond. Ik vind het geen vervelende serie om naar te kijken tot zover. Wat wel vreselijk is, zijn die voice-overs. Echt, waarom?

avatar van eldorado

eldorado

Joy4ever schreef:

. Mee eens, ik vind dat een gebrek aan creativiteit van de schrijvers.

Kloar!

Ik vond het een leuke serie, ja, veel foutjes erin, zwaar over de top, dacht soms dat het een parodie was, maar heb mij uitstekend vermaakt. Van mij 3*.

Kloar!

Meh... De serie had zeker zijn momenten maar overall bezien is dit niet zo best helaas.

avatar van Okifenoki_mm

Okifenoki_mm

“De overledenen konden een beschrijving geven van het clownsmasker”nou ja zeg, knap hoot . Aflevering 5 of 6

avatar van Pasta

Pasta

Niemand bij de politie dacht er aan om meteen aktie te ondernemen toen er criminelen omgelegd werden. Hadden ze dat gedaan had ik die hele serie niet uit hoeven te zitten.

Over de top, warrig script met teveel bijzaken. En ach ja, die vechtscenes waarbij een pistool gericht wordt.

avatar van wimaroca_mm

wimaroca_mm

Het begint niet goed door een meisje te helpen,en dit tegen niemand zeggen...raar

maar ja nog maar twee afleveringen gezien,misschien zie ik de reden nog......

Gorben

Naargeestige paranoïde onzin die van de clichés en een constante reeks toevallen aan elkaar hangt. Het concept van de “realistische superheld” is al decennialang uitgemolken dus natuurlijk is Nederland er nu pas bij.

avatar van frizzel

frizzel

De eerste afleveringen denk je nog: "Ach, wel een aardig gegeven. Weliswaar vreemd dat een sullige geschiedenisleraar opeens een superheld wordt, maar vooruit. Maar dan wordt het per aflevering ongeloofwaardiger. En de laatste drie afleveringen zijn zelfs ronduit lachwekkend. Daarin wordt het met de minuut onzinniger. Wat een waanzinnig slecht en amateuristisch script. Kennelijk moesten de 'geweldscenes' de boel opkrikken, maar ook die schioeten zwaar tekort.

Gorben

Even wat afleveringen verder gekeken om te kijken of het nog geadresseerd werd, maar niet dus; In aflevering 3 wordt Tom gechanteerd door Eva. Ze lokt hem in de val door een anoniem telefoontje van een getuige te faken die geld wil voor bewijs van de moord. Hij gaat namelijk zonder toestemming van Saar naar de parkeergarage waar de nepgetuige de ruil wilde doen. Eva heeft dan een girlbossmoment waar ze eist dat hij zich over laat plaatsen en wijst zo naar de beveiligingscamera zodat hij weet dat hij op band staat.

Maar als iemand bij het OM die beeldopnames ziet dan heeft Eva zichzelf toch nog harder genaaid dan Tom? Ja oké Tom heeft tegen de wens van zijn baas in gehandeld maar Eva heeft bewijsmateriaal gefaket, de kostbare tijd van de Officier van Justitie verspild en een collega gechanteerd om zich over te plaatsen waardoor ze nog minder mankracht op deze superbelangrijke zaak hebben. Boeide haar dit niet? Gokte ze er op dat Tom zo oliedom is dat hij daar niet eens bij stil stond?
Deze serie heeft wel meer van dit soort momenten die alleen werken als alle personages een hersenbeschadiging hebben en niet drie seconden na kunnen denken.

avatar van Walter S.

Walter S.

Gorben schreef:

Even wat afleveringen verder gekeken om te kijken of het nog geadresseerd werd.

Geadresseerd? Is dat een nieuwe uitdrukking cq eentje die ik niet ken of is je spellingcontrole een eigen leven gaan leiden?

Walter S. schreef:

Haha nee, tis een anglicisme (komt van het Engelse woord "addressing"), heb nog wel eens de neiging dat te doen omdat ik veel Engelstalige gesprekken voer.

avatar van Toontje G

Toontje G

Raar verhaal, in het begin gaat het nog wel maar het wordt allemaal steeds onwaarschijnlijker. Dan ook het irritante verhaal vertel gedoe kon me ook niet echt bekoren.

avatar van jester

jester

De serie begon aardig, maar werd naarmate hij vorderde steeds ongeloofwaardiger, met als dieptepunt de home alone-achtige laatste aflevering. Ben benieuwd of er een 2e seizoen volgt, er werd wel nadrukkelijk naar gehint.

avatar van Walter S.

Walter S.

Ja, rare boel. Veel weirder qua geloofwaardigheid ga je het in dit genre niet gauw krijgen. Het sloeg bij tijd en wijle echt helemaal nergens op.

Maar als je dat los kunt laten best amusant.

avatar van Montorsi

Montorsi

Walter S. schreef:

Maar als je dat los kunt laten best amusant.

Inderdaad een tamelijk lachwekkend geheel. Een poging een comic-randje mee te geven maakt het nog wel geinig soms maar jemig wat een idioterie.. Over de top, karikaturaal en de keuzes die de personages maken zijn soms volstrekt willekeurig. En dan die flashbacks die deels worden nagesynchroniseerd… au..