• 8.985.949 stemmen

HaMossad: Sipur Kisuy (2017)

Documentaire | Miniserie

Alternatieve titels: Inside the Mossad, The Mossad: Imperfect Spies, Mossad: Cover Story

Genre: Documentaire

Ontwikkeld door: Duki Dror

Met: Gad Shimron, Yossi Alpher en Gad Shimron

Oorsprong: Israël

Datum van release: zondag 4 juni 2017

Plot HaMossad: Sipur Kisuy

In 1949, amper twee jaar na de onafhankelijkheid van de staat Israël, wordt de Mossad opgericht, een van de invloedrijkste inlichtingendiensten ter wereld. In deze documentaire getuigen ex-spionnen en hooggeplaatsten voor de eerste keer over hun werk. Zoals de vangst van Adolf Eichmann in 1960 in Buenos Aires, of de weigering om de Iraanse ayatollah Khomeini te liquideren. We zien de werking van de Mossad, van de rekrutering over de geheime operaties tot de morele dilemma's waarmee de agenten worden geconfronteerd.

1. 1. In Poison, Bomb or Silence

4 juni 2017 (50 minuten)

De Mossad, één van de drie organisaties binnen de Israëlische geheime dienst, heeft met moordaanslagen op Nazi's, terroristen en Iraanse nucleaire wetenschappers door de jaren heen flink naam gemaakt. Hier betaalt men echter wel een morele prijs voor.

2. 2. Friends for the Moment

11 juni 2017 (50 minuten)

De Mossad heeft vanaf het oprichten van de Israëlische staat informanten achter de vijandelijke grenzen moeten rekruteren. Dit heeft geleid tot vele complexe relaties met het buitenland, waarvan sommige op tragische wijze eindigden.

3. 3. The Theater of Life

18 juni 2017 (50 minuten)

De agenten van de Mossad moeten vaak flink switchen tussen hun verschillende rollen. Hun geheime identiteit en hun echte identiteit, zoals ze thuis zijn, maakt dat het moeilijk balanceren is.

4. 4. No Limit

25 juni 2017 (50 minuten)

De Mossad heeft door de jaren heen veel bereikt. Ze hebben banden met vele buitenlandse regeringen en dat heeft goede resultaten opgeleverd, zoals het vredesverdrag met Egypte en het verstoren van het Iraanse atoomprogramma.

Interessante serie, die me ook te binnen schoot bij het kijken van Der Staat gegen Fritz Bauer (2015). Ik weet niet hoe compleet dit is, maar als bescheiden overzicht kan het er wat mij betreft mee door.