• 8.985.604 stemmen

De Kleedkamer - Seizoen 4 (2019)

Show titel: De Kleedkamer

Ontwikkeld door: Evert Winkelmans en Rutger Verbeek

Met: Ruben Van Gucht, Eric Vanderaerden en Walter Godefroot

Oorsprong: België

Datum van release: maandag 18 maart 2019

Eerst uitgezonden op: Canvas (België)

Plot De Kleedkamer

In elke aflevering keert Ruben Van Gucht met vier voetballers of wielrenners terug naar de kleedkamer van de club waar ze destijds furore maakten, of naar een andere locatie die een bepalende rol speelde in het succes van toen. De kleedkamergesprekken worden aangevuld met portretten van twee andere ploegmaats. Hoe is het de voetbalhelden of wielerhelden sindsdien vergaan?

Afleveringen Seizoen 4 (2019)

1. 1. Milaan-Sanremo 1985

18 maart 2019 (52 minuten)

De aftrap van het klassieke voorjaar wordt traditioneel in het noorden van Italië gegeven. Ruben Van Gucht nodigt de Nederlanders Hennie Kuiper, Adrie van der Poel en de Belgen Eric Vanderaerden en Ludo Peeters uit aan de kleedkamertafel in de schaduw van het Castello Sforzeco, in het hart van Milaan. Ze vertellen er over de ‘primavera’ van 1985, die werd gewonnen door Hennie Kuiper. Daarnaast zijn er ook reportages over de Ier Sean Kelly en de Canadees Steve Bauer.

2. 2. Gent-Wevelgem 1998

25 maart 2019 (52 minuten)

Dit jaar is het tien jaar geleden dat Frank Vandenbroucke overleed in Senegal. Om deze enigmatische wielrenner te herdenken keren we terug naar de Gent-Wevelgem van 1998, een van de weinige klassiekers die de nochtans zo talentvolle VDB kon winnen. Op het prachtige wijndomein Entre-Deux-Monts, gelegen op de flank van de Rodeberg, kijken Patrick Lefevere, Dirk Nachtergaele, Wilfried Peeters en Nico Mattan terug op het leven van VDB en de Mapei-heerschappij. De Russische Belg Andrei Tchmil en de Deen Rolf Sørensen vullen het verhaal aan in reportages.

3. 3. Ronde van Vlaanderen 1978

1 april 2019 (52 minuten)

Er zijn weinig Vlaamse hellingen die zo tot de verbeelding spreken als de Koppenberg. Op de flank van de nijdige kuitenbijter blikken Michel Pollentier, Walter Godefroot Ferdi Van den Haute en Herman Van Springel terug op de Ronde van Vlaanderen van 1978, de editie waarin Godefroot zich na 1968 voor de tweede keer tot winnaar van Vlaanderens Mooiste kroonde. De locatie is overigens geen toeval: het is dankzij Godefroot dat de Koppenberg werd opgenomen in het parcours van de Ronde van Vlaanderen. Voor de buitenlandse reportages trok Ruben Van Gucht naar Bernard Hinault en naar Gregor Braun, de “Beer van de Weinstrasse”.

4. 4. Parijs – Roubaix 2011

8 april 2019 (52 minuten)

Wat de muur van Geraardsbergen is voor de Ronde van Vlaanderen, is het Bos van Wallers voor Parijs-Roubaix. Op die beruchte kasseistrook, in het midden van het bos, vraagt Ruben aan Johan Vansummeren, Mathew Hayman, Lars Boom en Sep Vanmarcke wat het betekent om de Hel van het Noorden te winnen, of niet te kunnen winnen. Al bewezen Vansummeren en Hayman dat het nooit te laat is om een kassei op de schouw te zetten. Daarnaast bevat deze aflevering ook portretten van Fabian Cancellara en Alessandro Ballan.

5. 5. De Tour I

17 juni 2019 (52 minuten)

Exact 50 jaar geleden won Eddy Merckx zijn eerste Ronde van Frankrijk. Om dat te vieren, wijdt De kleedkamer dit jaar voor het eerst twee afleveringen aan La Grande Boucle. In de eerste aflevering trekt Ruben Van Gucht naar wielerbaan La Cipale, in het bos van Vincennes. In dit uit gietijzer en staal opgetrokken stadion in een buitenwijk van Parijs vierde Merckx elk van zijn vijf overwinningen in de Tour de France. Die gouden jaren liggen al een hele tijd achter ons. Het is nog altijd wachten op een opvolger voor Lucien Van Impe, de winnaar van de Tour de France in 1976. Toch speelden heel wat landgenoten een grote rol in latere Touroverwinningen. Niet op de fiets, wel achter het stuur van de volgwagen.

6. 6. De Tour II

24 juni 2019 (52 minuten)

In deze tweede Tour-aflevering brengt Ruben Van Gucht de vier laatste Belgische geletruidragers samen in het Atomium. Met Brussel, de startplaats voor de Ronde van Frankrijk dit jaar, op de achtergrond delen Greg Van Avermaet, Tom Boonen, Jan Bakelants en Philippe Gilbert hun ervaringen als dragers van de maillot jaune in de meest gemediatiseerde koers ter wereld.

• 1917 stemmen

Fijne reeks. Net als Extra Time Koers wordt deze reeks gepresenteerd/voorgezeten door Ruben Van Gucht, maar hier is zijn rol wat beperkter en laat hij zijn gasten/interviewees hoofdzakelijk aan het woord, wat het programma ten goede komt. De straffe verhalen over de koers (maar even vaak buiten de koers!) zijn erg interessant, en soms ook schrijnend. Vooral de oudere gasten weten verhalen op te diepen, uit het leven gegrepen, die bol staan van de tristesse.

Anderzijds wordt er natuurlijk over de koers gepraat, en merk je dat die mannen er echt wel zicht op hebben. Ook de ex-renners die Van Gucht is gaan interviewen, zijn goed uitgekozen; stuk voor stuk speciale karakters, en wat me opvalt is dat velen nog steeds fanatiek fietsen. De liefde voor de sport is duidelijk te voelen.

Initieel bevatte deze reeks afleveringen over voetbal, als ik me niet vergis (vandaar ook de titel van het programma), maar wat mij betreft mag men gewoon doorgaan met het wielrennen, waarin ik meer heroïek en tragiek ontwaar, en eerlijk is eerlijk, het is ook gewoon meer mijn sport.

4 sterren