ad
  • 8.142.127 stemmen

Bassie en Adriaan en het Geheim van de Schatkaart (1987)

Show titel: Bassie en Adriaan en het Geheim van de Schatkaart

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 6

Datum van release: maandag 18 december 2017

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Bassie en Adriaan en het Geheim van de Schatkaart

Afleveringen Seizoen 1 (1987)

1. 1. Het Goede en het Slechte Nieuws (1)

Vlugge Japie ontmoet B2 in de gevangenis. Al snel weten de twee te ontsnappen en Japie neemt B2 mee naar zijn baas, de Baron. Ondertussen doet Bassie verwoede pogingen een cake te bakken.

2. 2. Het Goede en het Slechte Nieuws (2)

Bassie en Adriaan geven het laatste optreden van het circusseizoen. De twee trekken zich terug naar een afgelegen veldje om de zomer door te brengen. Bassie sluit vriendschap met Lara, de hond van de buren. Lara’s baasje is met vakantie, waardoor het huis verlaten is. Elders kiest de Baron uitgerekend dit huis uit voor een inbraak.

3. 3. Het Leuke Idee

Adriaan betrapt de boeven wanneer hij Bassie’s voetbal van het dak probeert te halen, maar ze weten te ontsnappen. Bassie en een aantal schoolkinderen besluiten een voetbalclub op te richten: de B&A-boys. Om het clubhuis in te richten, besluiten de clown en acrobaat een rommelmarkt te bezoeken.

4. 4. Een Geheimzinnig Raadsel

Bassie slaagt erin om voor 175 gulden aan schade te veroorzaken op de rommelmarkt, waardoor hij en Adriaan alle kapotte artikelen moeten opkopen. Tijdens een nieuwe inbraak komen de boeven erachter dat een eeuwenoude schatkaart verstopt zit achter een schilderij. Dit schilderij behoort tot de voorwerpen die Bassie en Adriaan van de rommelmarkt hebben meegenomen. De boeven komen er al snel achter dat het circusduo het schilderij bezit, terwijl de clown en acrobaat zelf ook een merkwaardige ontdekking doen.

5. 5. Het Gestolen Schilderij

De boeven steken, in een poging om Bassie en Adriaan uit de caravan te lokken, het clubhuis in brand. De Baron maakt van de gelegenheid gebruik om het schilderij te stelen, maar hij komt van een koude kermis thuis. Hij laat Vlugge Japie een zendertje plaatsen op de caravan. Bassie en Adriaan zitten niet bij de pakken neer en besluiten het clubhuis opnieuw op te bouwen.

6. 6. De Grote Wedstrijd

De B&A-boys spelen hun eerste wedstrijd. Het dreigt een nederlaag te worden, maar een peptalk van Adriaan zorgt ervoor dat de ploeg zich weet te herpakken. Robin slaat alarm wanneer Vlugge Japie terugkeert naar de caravan om de zender aan te zetten. Wanneer Adriaan het afluisterapparaat ontdekt, bedenkt hij een plan om de boeven in de val te laten lopen.

7. 7. De Valstrik

De Baron besluit alleen de caravan binnen te dringen om de schatkaart te stelen, maar hij wordt op heterdaad betrapt door Bassie en Adriaan en de politie. Robin weet weer een deel van het raadsel op te lossen en dit zorgt ervoor dat de clown en acrobaat weten waar ze moeten gaan zoeken. Ze reizen af naar Lanzarote, maar ze zijn niet de enigen die daar arriveren…

8. 8. Op Zoek naar de Schat

Bassie en Adriaan komen aan bij hun hotel. De boeven reserveren een kamer vlak naast hen en proberen de clown en acrobaat te overmeesteren, maar ze boeken geen succes. Bassie en Adriaan vertrekken op schattenjacht, maar de boeven zetten de achtervolging in. Een hinderlaag van Vlugge Japie moet voorkomen dat de twee hun zoektocht kunnen voortzetten.

9. 9. De Slapende Vulkaan

Bassie en Adriaan zoeken op Lanzarote naar het ‘ei’ uit het raadsel. Ze besluiten de zoektocht later voort te zetten en bezoeken een slapende vulkaan. De boeven wachten hun kans af, maar net op dat moment beleeft Japie een onaangename aanvaring met Moeder Natuur. De Baron bedenkt een nieuwe, gemene strategie om de schat in handen te krijgen.

10. 10. De Ontdekking

Bassie wordt moe van het zoeken naar de schat en wil de zoektocht staken. Adriaan besluit daarom morgenochtend bij laagwater verder te zoeken. Door de informatie uit een boekje over Lanzarote komt Adriaan erachter dat ze al die tijd verkeerd gezocht hebben. Ze worden nog steeds op de hielen gezeten door de Baron, B2 en Vlugge Japie.

11. 11. Een Gevaarlijke Klimpartij

Bassie en Adriaan slagen erin een deel van het raadsel op te lossen en ze besluiten een gevaarlijke klimpartij te ondernemen. B2 poogt ondertussen hun auto onklaar te maken, maar in zijn enthousiasme doet hij dit bij zijn eigen auto. De boeven besluiten vervolgens de auto van Bassie en Adriaan te stelen. De clown en acrobaat beginnen aan een missie om Robin te bevrijden en de schatkaart terug te bemachtigen.

12. 12. Op Zoek naar de Kleine Maan

Bassie en Adriaan vinden het huis waar de boeven zich schuilhouden. Adriaan verzint een succesvol plan om de boeven uit het huis te lokken. Bassie en Adriaan keren vervolgens terug naar het ‘spiegelei’ om het laatste deel van het raadsel op te lossen. Na een lange zoektocht treffen ze een symbool aan dat hen naar een grot leidt.

13. 13. Gevonden en Verloren

De boeven achtervolgen Bassie en Adriaan in de grot en weten hen te overmeesteren. De Baron komt echter bedrogen uit wanneer hij de schatkist opent. Hij laat Bassie, Adriaan en Robin vastgebonden achter in de grot, maar Adriaan bedenkt een manier om uit deze benarde situatie te komen. Eenmaal terug in Nederland doet inspecteur De Vries een wonderbaarlijke ontdekking.

14. 14. De Ontknoping

De Baron, B2 en Vlugge Japie zijn in Nederland gesignaleerd en de politie ontdekt hun schuilplaats. De politie wil de boeven arresteren, maar de inspecteur heeft geen bewijs tegen de Baron. Adriaan verzint een geraffineerd plan om ervoor te zorgen dat de Baron alles bekent. Zal zijn plan slagen?

avatar van hilversum3_mm

hilversum3_mm

De eerste B en A die ik zag in de Originele Run, de allereerste was "Geheim vd sleutel" maar dat was een herhaling. Nu ik de plotomschrijvingen lees komen de beelden weer vers boven water drijven. te samen met het "geheim van de sleutel en de verdwenen kroon zijn dit toch wel de titels die als kind het meest indruk op me maakte.

Deze boeven combinatie vond/en vind ik nog steeds de beste uit de reeks. Al is Paul van Gorcum een betere Baron als Adriaan

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Best een heel aardig avontuur, dat zoals gewoonlijk weer ruim de tijd neemt met subplotjes rondom voetballen e.d. voordat ze met het hoofdverhaal stappen zetten, namelijk de schatkaart en het avontuur op Lanzarote. Het is nog steeds dat de serie teert op de chemie tussen Bassie en Adriaan, want ze rekken soms de boel wel erg lang op, inclusief tig liedjes die van wisselend niveau zijn. Wel geinig zijn de boeven, waarbij dit de enige keer is dat Aad van Toor ook de Baron speelt. Iets wat ik als kind niet eens door had en wat nu nog best lastig te zien valt als je het niet weet. Prima vermaak.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2035 stemmen

hilversum3 schreef:

Al is Paul van Gorcum een betere Baron als Adriaan

Mee eens. Ik vond Aad, ook als kind al, bij vlagen zelfs redelijk irritant in de rol van de Baron. Paul van Gorcum heb ik daarentegen altijd leuk gevonden. Hij werkt meer op de lachspieren en de interactie met zijn hulpjes, of dat nou Vlugge Japie, B2, B100 of Handige Harry is, is altijd erg goed.

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20051 berichten
  • 2061 stemmen

Heerlijk toch, dat jeugdsentiment. Had deze ook op cassettebandje. Goeiendag, hoe vaak ik deze niet afgespeeld heb voor het slapen.

avatar van neo

neo

Was zo'n cassettebandje een identiek aan het geluidspoor van de video , of was het meer een hoorspel met verschillen?

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20051 berichten
  • 2061 stemmen

Als ik de trailer bekijk, weet ik bijna zeker dat het identiek was aan het geluidspoor van de video. Wel denk ik dat de cassettebandversie ingekort was...