Mijn Series +

Bassie en Adriaan en het Geheim van de Schatkaart (1987)

Nederland
Avontuur / Familie
Miniserie, 280 minuten

ontwikkeld door Aad van Toor
met Bas van Toor, Aad van Toor en Joop Dikmans

Het circusseizoen is afgelopen en Bassie en Adriaan hebben vakantie. Als ze een bezoekje brengen aan de rommelmarkt, komen ze per ongeluk in het bezit van een schatkaart. De aanwijzingen op de kaart leiden naar de Canarische Eilanden, en Bassie en Adriaan besluiten om op het vliegtuig te stappen en de schat te gaan zoeken. Helaas merken ze niet dat de Baron, B2 en Vlugge Japie hen zijn gevolgd. De slechteriken zijn van plan om de schatkaart te stelen, zodat ze de schat zelf kunnen vinden. Zouden Bassie en Adriaan daar een stokje voor kunnen steken?

1. Het Goede en het Slechte Nieuws (1)
  2. Het Goede en het Slechte Nieuws (2)
  3. Het Leuke Idee
  11. Een Gevaarlijke Klimpartij
  12. Op Zoek naar de Kleine Maan
  13. Gevonden en Verloren
  14. De Ontknoping
De eerste B en A die ik zag in de Originele Run, de allereerste was "Geheim vd sleutel" maar dat was een herhaling. Nu ik de plotomschrijvingen lees komen de beelden weer vers boven water drijven. te samen met het "geheim van de sleutel en de verdwenen kroon zijn dit toch wel de titels die als kind het meest indruk op me maakte.
Deze boeven combinatie vond/en vind ik nog steeds de beste uit de reeks. Al is Paul van Gorcum een betere Baron als Adriaan

avatar van The Oceanic Six
Best een heel aardig avontuur, dat zoals gewoonlijk weer ruim de tijd neemt met subplotjes rondom voetballen e.d. voordat ze met het hoofdverhaal stappen zetten, namelijk de schatkaart en het avontuur op Lanzarote. Het is nog steeds dat de serie teert op de chemie tussen Bassie en Adriaan, want ze rekken soms de boel wel erg lang op, inclusief tig liedjes die van wisselend niveau zijn. Wel geinig zijn de boeven, waarbij dit de enige keer is dat Aad van Toor ook de Baron speelt. Iets wat ik als kind niet eens door had en wat nu nog best lastig te zien valt als je het niet weet. Prima vermaak.

avatar van tommykonijn
hilversum3 schreef:
Al is Paul van Gorcum een betere Baron als Adriaan

Mee eens. Ik vond Aad, ook als kind al, bij vlagen zelfs redelijk irritant in de rol van de Baron. Paul van Gorcum heb ik daarentegen altijd leuk gevonden. Hij werkt meer op de lachspieren en de interactie met zijn hulpjes, of dat nou Vlugge Japie, B2, B100 of Handige Harry is, is altijd erg goed.

avatar van Nicolage Rico
Heerlijk toch, dat jeugdsentiment. Had deze ook op cassettebandje. Goeiendag, hoe vaak ik deze niet afgespeeld heb voor het slapen.

neo
Was zo'n cassettebandje een identiek aan het geluidspoor van de video , of was het meer een hoorspel met verschillen?

avatar van Nicolage Rico
Als ik de trailer bekijk, weet ik bijna zeker dat het identiek was aan het geluidspoor van de video. Wel denk ik dat de cassettebandversie ingekort was...