ad
  • 8.142.175 stemmen

Bassie en Adriaan en de Diamant (1979-1980)

Show titel: Bassie en Adriaan en de Diamant

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 6

Datum van release: maandag 18 december 2017

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Bassie en Adriaan en de Diamant

Afleveringen Seizoen 1 (1979-1980)

1. 1. De Ontsnapping

Bassie en Adriaan helpen met de opbouw van het circus. De boevenbende, die zij tijdens hun vorige avontuur hebben opgerold, wordt veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf. Bassie droomt hoe hij het er vanaf zou brengen als leeuwentemmer. De boeven bedenken ondertussen een plan om te ontsnappen.

2. 2. De Beloning

De boeven nemen hun intrek in een kasteel. Er wordt een feest georganiseerd om Bassie en Adriaan te bedanken voor het terugbrengen van de gestolen diamanten. Een recent gevonden diamant wordt zelfs naar Bassie en Adriaan vernoemd. De boeven smeden een gemeen plan om deze diamant te stelen en de schuld bij het duo te leggen. Wanneer de clown en acrobaat terugkeren van het feest, wacht hen een onaangename verrassing…

3. 3. De Boevenjacht

Bassie en Adriaan bezoeken een dierentuin. Ondertussen stelen B1 en B2, vermomd als Bassie en Adriaan, de nieuwe diamant. Wanneer de echte Bassie en Adriaan de vermomde boeven tegen het lijf lopen na de diefstal, zetten zij de achtervolging in. De diamantair ziet de echte clown en acrobaat echter aan voor de dieven. Dit heeft tot gevolg dat Bassie en Adriaan gearresteerd worden, waarna de politie hen drie dagen de tijd geeft om hun onschuld te bewijzen.

4. 4. Op het Goede Spoor

Eenmaal terug in het circus hoeven Bassie en Adriaan niet op veel steun te rekenen. Ze krijgen een vermoeden wie de echte dieven zijn en verlaten het circus om hun onschuld te bewijzen. Het duo onderzoekt de oude schuilplaats van de boeven en komt uiteindelijk ook achter hun nieuwe verblijfplaats. Adriaan besluit het kasteel binnen te dringen om de aanwezigheid van de diamant te controleren…

5. 5. Een Benauwde Autorit

De boeven zijn van plan de diamant in Duitsland te verkopen. Bassie en Adriaan weten ook van dit plan en besluiten in de kofferbak van de boeven te kruipen en met hen mee te reizen. De boeven laten zich door een collega uitleggen hoe ze in Valkenburg de grens kunnen oversteken, terwijl het tweetal zich verborgen houdt in een hooiberg.

6. 6. Een Geluk bij een Ongeluk

Bassie en Adriaan achtervolgen de boeven door de grotten in Valkenburg. Adriaan zorgt met foute markeringen ervoor dat de boeven hetzelfde rondje blijven lopen, maar zijn plan mislukt. De boeven eindigen alsnog in Duitsland, althans daar lijkt het op. Bassie en Adriaan besluiten een vliegtuigje te gebruiken om de boeven terug naar Nederland te drijven.

7. 7. Terugkeer van de Diamant

Adriaan doet zich voor als een geïnteresseerde koper van de diamant en spreekt met de boevenbaas een plaats en tijd voor de overhandiging af. Adriaan heeft een uitgebreid plan voorbereid, maar de boeven zijn vroegtijdig aanwezig. Zullen Bassie en Adriaan in staat zijn om de diamant te bemachtigen en hun onschuld te bewijzen?

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2035 stemmen

Leuk om dit nog eens te hebben teruggekeken. De Diamant overtreft naar mijn mening niet De Plaaggeest, maar weet wel Het Geheim van de Sleutel te evenaren. Dit vond ik als kind al en het blijkt dat mijn mening over de verschillende Bassie en Adriaan series nauwelijks veranderd is.

Deze serie heeft trouwens best een aantal nare momenten. Het uitbranden van de iconische caravan en het feit dat het tweetal door iedereen, inclusief hun collega's en het publiek in het circus, als de bad guys gezien wordt, zijn absoluut geen luchtige momenten. Daar staat echter, zoals gewoonlijk bij Bassie en Adriaan, een gezonde dosis humor tegenover. De scènes in Valkenburg zijn erg leuk en ook de voor die tijd spectaculaire climax mag er best wezen. Het is weliswaar wat knullig allemaal, maar vermakelijk is het zeker.

De Diamant was zeker niet mijn favoriete B&A-serie, maar toch wel eentje die ik meermaals met plezier bekeken heb. Ik weet nog dat ik de eerste twee opvolgers, De Huilende Professor en Het Geheim van de Schatkaart, altijd een stuk minder leuk vond. Overigens grappig om Paul van Gorcum, die later de Baron zou gaan spelen, hier een bijrolletje te zien spelen als diamantair.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Vorig jaar de hele reeks eens teruggekeken, dus het zit nog vers in mijn geheugen.

De derde serie over ons duo Bassie en Adriaan brengt een verhaal over een gestolen diamant waar Bassie en Adriaan achter lijken te zitten, waarna ze hun onschuld moeten bewijzen door de echte boeven te vangen. We zien wederom de 3 boeven uit de vorige serie (Geheim van de sleutel) terug, iets wat wisselend niveau met zich mee brengt. Dit groepje boeven vind ik een tikje saai en heel veel leuks brengen ze ook weer niet. Het verhaal is ook wat langdradig en slechts in het laatste uur wordt het een beetje leuk als Adriaan wat slimme dingen gaat bedenken. Het slot met het vuurwerk is wel weer typisch Bassie en Adriaan; echt humor wat ik als kind vroeger goed kon waarderen. Ik merk wel dat de het anno nu allemaal een tikje te kinderachtig is, maar dat stoort me niet zo heel erg. Overigens leuk om hier voor het eerst Adjudant van der Steen te zien.