Mijn Series +

Bassie en Adriaan en de Diamant (1979-1980)

Nederland
Avontuur / Familie
Miniserie, 182 minuten

ontwikkeld door Aad van Toor en Bas van Toor
met Bas van Toor, Aad van Toor en Frans Kokshoorn

Vermomd als Bassie en Adriaan stelen B1 en B2 een kostbare diamant. Vanwege de vermomming worden Bassie en Adriaan verdacht van de diefstal, maar ze krijgen drie dagen de tijd om te bewijzen dat ze onschuldig zijn. Uiteindelijk komen ze de boeven op het spoor, maar die willen de diamant het land uit smokkelen om hem te verkopen. Bassie en Adriaan gaan proberen de diamant weer terug te bezorgen en de boeven achter de tralies te krijgen.

1. De Ontsnapping
  2. De Beloning
  3. De Boevenjacht
  4. Op het Goede Spoor
  5. Een Benauwde Autorit
  6. Een Geluk bij een Ongeluk
  7. Terugkeer van de Diamant
avatar van tommykonijn
Leuk om dit nog eens te hebben teruggekeken. De Diamant overtreft naar mijn mening niet De Plaaggeest, maar weet wel Het Geheim van de Sleutel te evenaren. Dit vond ik als kind al en het blijkt dat mijn mening over de verschillende Bassie en Adriaan series nauwelijks veranderd is.

Deze serie heeft trouwens best een aantal nare momenten. Het uitbranden van de iconische caravan en het feit dat het tweetal door iedereen, inclusief hun collega's en het publiek in het circus, als de bad guys gezien wordt, zijn absoluut geen luchtige momenten. Daar staat echter, zoals gewoonlijk bij Bassie en Adriaan, een gezonde dosis humor tegenover. De scènes in Valkenburg zijn erg leuk en ook de voor die tijd spectaculaire climax mag er best wezen. Het is weliswaar wat knullig allemaal, maar vermakelijk is het zeker.

De Diamant was zeker niet mijn favoriete B&A-serie, maar toch wel eentje die ik meermaals met plezier bekeken heb. Ik weet nog dat ik de eerste twee opvolgers, De Huilende Professor en Het Geheim van de Schatkaart, altijd een stuk minder leuk vond. Overigens grappig om Paul van Gorcum, die later de Baron zou gaan spelen, hier een bijrolletje te zien spelen als diamantair.

avatar van The Oceanic Six
Vorig jaar de hele reeks eens teruggekeken, dus het zit nog vers in mijn geheugen.

De derde serie over ons duo Bassie en Adriaan brengt een verhaal over een gestolen diamant waar Bassie en Adriaan achter lijken te zitten, waarna ze hun onschuld moeten bewijzen door de echte boeven te vangen. We zien wederom de 3 boeven uit de vorige serie (Geheim van de sleutel) terug, iets wat wisselend niveau met zich mee brengt. Dit groepje boeven vind ik een tikje saai en heel veel leuks brengen ze ook weer niet. Het verhaal is ook wat langdradig en slechts in het laatste uur wordt het een beetje leuk als Adriaan wat slimme dingen gaat bedenken. Het slot met het vuurwerk is wel weer typisch Bassie en Adriaan; echt humor wat ik als kind vroeger goed kon waarderen. Ik merk wel dat de het anno nu allemaal een tikje te kinderachtig is, maar dat stoort me niet zo heel erg. Overigens leuk om hier voor het eerst Adjudant van der Steen te zien.