• 13.061 nieuwsartikelen
  • 169.594 films
  • 11.122 series
  • 31.858 seizoenen
  • 630.311 acteurs
  • 196.339 gebruikers
  • 9.178.907 stemmen

Pal & NTSC

zoeken in:

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Als leek in video en DVD-apparatuur heb ik even een vraagje. Is het mogelijk om op een gewone DVD-speler (regio 2) films te spelen die een NTSC-beeldformaat hebben?

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Waarschijnlijk wel, de meeste modene apperatuur kan beide formats aan.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8432 stemmen

Vaak zijn dvd's in NTSC-formaat (niet alle) geen regio 2.

RWL

• 872 berichten
  • 832 stemmen

Quentin schreef:

wel geen

ok

neo

• 15411 berichten
  • 9727 stemmen

Lol.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Quentin schreef:

Vaak zijn dvd's in NTSC-formaat (niet alle) wel geen regio 2.

De DVD die ik in m'n hoofd had wel . Maar goed, m'n vraag is beantwoord, waarvoor dank.

FillumGek

• 8987 berichten
  • 3277 stemmen

Ook van mij even een vraagje, ik heb er namelijk ook niet veel verstand van.

Is NTSC nu echt zoveel slechter als PAL? Is het kleurverschil goed te merken, en kan je het eventueel ook verhelpen? Moet ik een film maar laten liggen omdat het een NTSC is? Iemand ervaring?

Dank u.

Mochizuki Rokuro

• 18927 berichten
  • 15577 stemmen

Japan is regio 2 en ook NTSC. Ze bestaan dus wel!

Verder is er NTSC in de VS (regio 1) en ik dacht ook Australië (regio 4). In kwaliteit maakt het niet uit, zover ik weet.

Het gaat als ik het goed zeg om de verschillende frequenties die je TV dus aan moet kunnen. Onze PAL-televisies hebben 25 beelden per seconden (als ik het goed zeg: hierbij worden de beeldlijnen 25x in een seconde opgebouwd) en bij NTSC 24x/sec. Gelijk aan het filmbeeld in de bioscoop. NTSC films hebben dus ook altijd dezelfde lengte als in de bios. PAL-films niet, die zijn korter. Dat scheelt zo'n 5 minuten op 120 minuten!

ToNe

• 2865 berichten
  • 2336 stemmen

Afhankelijk van je mediaspeler kun je (wel of geen) verschil merken in de lengte van het beeld. Bij mij zijn de NTSC-bronnen net iets samengeperst (die ik gelukkig handmatig kan aanpassen).

Qua geluid heb ik sowieso liever een NTSC-bron. PAL heeft een zekere versnelling waardoor het geluid een beetje gepitcht wordt.

Na de soundtrack van O Brother helemaal uitgezongen te hebben, is het een schok om het in een PAL-versie te horen. Het zijn nog net geen Chipmunks.

De meeste moderne TV's kunnen zowel PAL als NTSC aan, dus ik denk dat je TV het uiteindelijk wel corrigeert. Nergens om je zorgen over te maken.

FillumGek

• 8987 berichten
  • 3277 stemmen

Ok bedankt voor de info!

niethie

• 7315 berichten
  • 6897 stemmen

Heb nu zo'n week geleden een laserdisc (beeldplatenspeler) gekocht (gewoonweg omdat zo'n ding me wel leuk leek om te hebben) maar nu blijkt dat zo'n ding alleen maar pal platen afspeelt, weet iemand misschien of zo'n ding nog om te bouwen valt zodat hij ook ntsc platen afspeelt.

Dit is hem,

http://www.laserdiscarchive.co.uk/laserdisc_archive/pioneer/pioneer_cld-700/pioneer_cld-700.htm

Als iemand me kan helpen hoor ik het graag...

niethie

• 7315 berichten
  • 6897 stemmen

Iemand ??

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

niethie schreef:

Iemand ??

Ik zou eens contact opnemen met Stegens Electronics in Rhoon. Zij zitten in modificaties en upgrading van apparatuur: http://www.stegen.com/index.php

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

FillumGek schreef:

Is NTSC nu echt zoveel slechter als PAL? Is het kleurverschil goed te merken, en kan je het eventueel ook verhelpen? Moet ik een film maar laten liggen omdat het een NTSC is? Iemand ervaring?Dank u.

Heb sommige DVD's dubbel: zowel in PAL als NTSC om te vergelijken, geen enkel verschil. Zowel mijn lcd tv als mijn DVD spelers detecteren automatisch PAL of NTSC.

Bij PAL is signaal bij letterboxed films bijvoorbeeld 720X576P en in NTSC 720X480P.

Zwart/wit films vind ik in NTSC prettiger, omdat bij PAL vaak de contrast vetter is, waardoor de grijstinten daardoor wat dichtslibben. Met NTSC dan iets meer details.

Het geluid van NTSC is doorgaans wel beter dan PAL door het ontbreken van de 4% PAL speed-up. Geluid klinkt voller en warmer door juiste afspeelsnelheid.

MuziekDVD's heb ik daarom helemaal het liefst in NTSC.

FillumGek

• 8987 berichten
  • 3277 stemmen

Ok dank je voor de info.

Nog even iets; ik ben nu op internet even aan het kijken naar een nieuwe regiovrije dvdspeler. Nu staat er bij de info nooit bij of het een regiovrije speler betreft of niet. Wel staat er dat hij geschikt is voor NTSC. Dit heeft verder niks te maken met de regio of wel? Aangezien US releases NTSC (en dus regio 1 zijn). Ik kan er niet vanuit gaan dat het dan een regiovrije speler is?

En weet iemand hoe het dan zit met de dolby? Ik wil alleen de dvd-speler vervangen. Ik heb nu Sony en Sony Dolby Surround. Maar als ik een ander merk speler koop krijg ik dan geen problemen met het geluid? Waar moet ik op letten?

Mochizuki Rokuro

• 18927 berichten
  • 15577 stemmen

Nee, NTSC is idd niet automatisch regiovrij.

Het zoeken naar een legale regiovrije DVD speler (of vooral een HDD recorder) die je zo in de winkel kan kopen is een hels karwei kan ik je uit ervaring melden.

FillumGek

• 8987 berichten
  • 3277 stemmen

Dat geloof ik graag. Ik kan natuurlijk ook eerst een (goedkope) DVD speler zoeken en dan zelf regiovrij maken met een code die makkelijk op het internet te vinden is. Het probleem is namelijk dat ik er nu eentje heb, en er helemaal niks over te verkrijgen is. Je kan hem alleen regiovrij maken met Windows Mobile of zo, maar dat heb ik niet.

Mochizuki Rokuro

• 18927 berichten
  • 15577 stemmen

Panansonic is geloof ik relatief vaak regiovrij, dacht ik.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Panansonic is geloof ik relatief vaak regiovrij, dacht ik.

Regiovrij te maken Panasonic modellen: link.

FillumGek schreef:

Dat geloof ik graag. Ik kan natuurlijk ook eerst een (goedkope) DVD speler zoeken en dan zelf regiovrij maken met een code die makkelijk op het internet te vinden is..

Regiovrij maken staat los van prijsklasse. Mijn recente Denon speler was € 1.600 en binnen 30 seconden regiovrij via code met remote.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Waarom zijn veel films op MM eigenlijk met de speelduur in NTSC berekend? Ook Nederlandse en Duitse films, terwijl die toch origineel PAL zijn? Erg irritant, want ik denk steeds dat ik een ingekorte versie heb. Nu moet ik het steeds omrekenen met deze tool:

PAL to NTSC and NTSC to PAL - Converter-FAQ - paradiso-design.net

kappeuter (crew films)

• 74371 berichten
  • 5924 stemmen

Speelduur van Nederlandse films krijgen we rechtstreeks van de Nederlandse distributeurs. Ik kan me niet voorstellen dat die speelduur nog omrekening vereist.

Het kan ook met wijzigingen in speelduur te maken hebben, die we niet altijd doorkrijgen of nog niet hebben verwerkt.

Dus of het echt met PAL / NTSC te maken heeft vraag ik me af.

thunderball

• 5746 berichten
  • 1381 stemmen

Ik ga er vanuit dat bij (Nederlandse) films de speeltijd uiteraard die is van de bioscoopversie en die heeft niets met PAL of NTSC te maken, maar een Nederlandse dvd is uiteraard wel in PAL vandaar dat die tijd dan nog altijd een stuk korter is dan de originele speelduur.

Bij blu ray is dit probleem opgelost, omdat die niet meer in PAL zijn en dus ook niet korter. Heb je een duo pack, met zowel de dvd als de blu ray er bij, dan zie je al het verschil tussen beide versies in speelduur op het hoesje achterop vermeld staan.

Ajax&Filmfreak

• 3259 berichten
  • 3649 stemmen

NTSC = Never The Same Color

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.