• 12.643 nieuwsartikelen
  • 167.789 films
  • 10.882 series
  • 31.246 seizoenen
  • 626.136 acteurs
  • 195.637 gebruikers
  • 9.155.691 stemmen

Welke dvd speler heb je + voor en nadelen?

zoeken in:

t_v_b

• 296 berichten
  • 734 stemmen

Nu:

Dvd van 7,5gb

rippen: 12minuten

Dvd2one: 25minuten

Branden 8x: 10minuten

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

Ik heb even een vraag:

Ik heb een breedbeeld televisie en daarop kun je vijf beeldformaten instellen waar de meesten van jullie vast wel bekend mee zijn, de beschrijving van ht beeld is voor een normale 4:3 TV uitzending:

1) 4:3, 2 verticale zwarte balken links en rechts van hetscherm, alles wat uitgezonden wordt is wel in beeld. Het beeld wordt niet vervormd.

2) 14:9, 2 verticale zwarte balke links en rechts, maar kleiner dan bij 4:3, nu mist er alleen boven en onder een klein randje. Het beeld wordt niet vervormd.

3) Zoom (16:9), het hele beeld is uitgevuld, alleen mist er nu een groot deel van wat uitgezonden wordt. Het beeld wordt niet vervormd.

4) Smart zoom, het hele beeld wordt uitgevuld. Er mist een deel van het uitgezonden beeld. Het beeld wordt in beetje in elkaar gedrukt.

5) Volbeeld: Het beeld is helemaal uitgevuld, er mist niks van het uitgezonden beeld. Alleen het beeld wordt ontzettend in elkaar gedrukt.

Bij gewone TV uitzendingen zet ik hem maar op Smart Zoom, dat vind ik het beste, als ik dan ondertitels niet geheel kan zien, dan kan ik het beeld iets omhoog of omlaag schuiven.

Nu het punt waar ik mee zit en dat is wanneer ik DVD's kijk. DVD is meestal in 16:9 of 1.85:1, dus dan zou je hem gewoon op Zoom kunnen zetten, niks vervormd, alles in beeld. Alleen dan zit je met de ondertitels, die staan altijd half in en half onder het beeld, waardoor je de ondertitels mist als je hem op zoom zet. Ik vind dit bijzonder irritant. Dan heb je een breedbeeld TV, maar dan kun je hem niet als zodanig gebruiken.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Zijn er bijvoorbeeld DVD spelers waarbij je kan instellen hoe hoog de ondertitels in beeld komen? Of misschien iets anders?

Yekezzez

• 2512 berichten
  • 1126 stemmen

Vaak kun je het beeld op zich omhoog schuiven met de pijltjes op de afstandsbediening, maar ik vind dit zelf niet zo prettig. Ik kijk het dan ook vaak zonder ondertiteling. Een manier om alleen de ondertitels naar boven te zetten heb ik nog niet van gehoord.

Stevo

• 499 berichten
  • 429 stemmen

Er is vast wel een mogelijkheid. Het zou toch wel erg gek zijn dat je films niet met ondertiteling kunt bekijken. Ik heb zelf geen bb-tv, maar ik geloof dat ik bij andere mensen wel eens gezien heb dat de ondertiteling omhoog geschoven kon worden.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Ik krijg letterlijk hoofdpijn van die lelijke smartzoom-modi, heb 'm altijd op 14:9 staan als ik tv of 4:3 films kijk.

kappeuter (crew films)

• 74020 berichten
  • 5896 stemmen

Waarom 14:9 ? Dat is toch ook een tussenformaat ?

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Bij de meeste breedbeeldfilms moet je je tv juist op volbeeld zetten en mis je helemaal geen ondertitels. Er zijn slechts een paar oude, slechte letterboxed dvd's waar je inderdaad dat vervelende probleem hebt...

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

kappeuter schreef:

Waarom 14:9 ? Dat is toch ook een tussenformaat ?

Ik vind het beeld (op mijn tv) anders te klein.

kappeuter (crew films)

• 74020 berichten
  • 5896 stemmen

Dus toch een soort zoom...

bioscoopzaal

• 2805 berichten
  • 4325 stemmen

Jordy schreef:

Er zijn slechts een paar oude, slechte letterboxed dvd's waar je inderdaad dat vervelende probleem hebt...

Er zijn anders nog meer dan genoeg nieuwe dvd's waarbij in 16:9 de ondertitels wegvallen. Nog té vaak, naar mijn smaak.

Alleen bij de dvd's van Fox zijn onder ondertitels altijd in beeld.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

kappeuter schreef:

Dus toch een soort zoom...

Maar niet een die het beeld vervormt.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

bioscoopzaal schreef:

Er zijn anders nog meer dan genoeg nieuwe dvd's waarbij in 16:9 de ondertitels wegvallen.

Noem eens een voorbeeld? Volgens mij worden er al 5 jaar geen letterbox dvd's meer gemaakt. Staat op je dvd niet per ongeluk ingesteld dat je een 4:3 tv hebt?

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

Het probleem wat ik op de vorige pagina aankaarte is heb ik bij de meeste DVD's die ikheb. Bijvoorbeeld bij LOTR, daar staat de bovenste regel van de ondertiteling in het beeld, en de onderste regel in de zwarte balk. Je kunt hem dan niet op zoom zetten en het hele beeld uitvullen, want dan valt de onderste regel weg.

Bij DVD's van Dreamworks (of in iedere geval van American Beauty) staat de hele ondertiteling in het beeld en kun hem op zoom zetten en nog steeds de ondertitels lezen.

Heeft iemand misschien een DVD speler waarbij je de ondertiteling naar boven en naar beneden kan schuiven?

Wat ik ook wel eens gezien heb is dat het bewegende beeld helemaal naar de bovenkant van het scherm gaat en dat de hele ondertiteling in het zwarte staat en als er dan een tijdje geen ondertiteling is dat dan het hele beeld automatisch uitgevuld wordt.

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

of doe ik iets anders fout, moet ik de DVD speler anders instellen?

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Bij LOTR zit de onderste regel inderdaad in de zwarte balk. Maar aangezien je bij die film die zwarte balk op een breedbeeld gewoon hoort te zien, kan dat het probleem niet zijn.

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

Ja, misschien hoort het ook gewoon wel zo. Misschien hoor je bij veel DVD's zelfs op een breedbeeld TV nog zwate balken te zien. Maar ik vind het wel raar.

Als je hem op zoom zet en het hele beeld uitvult, dan lijkt het ook wat langgerekt (lange dunnere mensen), maar dat kan dus ook komen omdat je juist ingedrukt beeld gewend bent.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Bij LOTR (sterker nog, bijna alle dvd's die tegenwoordig uitkomen) moet je je tv dan ook niet op zoom zetten, maar op volbeeld.

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

Dus in de toekomst gaan we nog bredere TV's krijgen? Nee, flauwekul natuurlijk.

En dan nog even dit:

flipsen schreef:

Wat ik ook wel eens gezien heb is dat het bewegende beeld helemaal naar de bovenkant van het scherm gaat en dat de hele ondertiteling in het zwarte staat en als er dan een tijdje geen ondertiteling is dat dan het hele beeld automatisch uitgevuld wordt.

Ik weet niet of iemand deze optie op zijn DVD speler heeft, of hoe deze optie heet. Ik heb het meerdere malen gezien bij iemand, hij had een wat oudere Philips DVD speler meen ik. Ik vond het wel prettig kijken, geen ondertiteling in het beeld, alle ondertiteling in het zwarte en het beeld een beetje omhoog geschoven, vond ik wel prettig kijken.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

flipsen schreef:

Dus in de toekomst gaan we nog bredere TV's krijgen? Nee, flauwekul natuurlijk.

Wat is flauwekul? Dat je je tv op volbeeld moet zetten bij LOTR? Veel bioscoopfilms zijn inderdaad breder dan de breedbeeld-tv, en dus heb je bij veel films (zo ook LOTR) zwarte balken op je breedbeeld-tv.

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

Nee nee, niet dat je je TV op volbeeld moet zetten, dat is geen flauwe kul.

Ik bedoelde dat het flauwe kul was dat we binnenkort allemaal een nog bredere TV zouden moeten aanschaffen.

Stevo

• 499 berichten
  • 429 stemmen

Iemand ervaring met dvd spelers van de merken: Redstar en Nikkei?

Pacino88

• 608 berichten
  • 1441 stemmen

Ik heb zelf een Sony DVP-NS300 en ik zou geen nadelen weten:P

Ik heb hem al vanaf mei 2002,nooit problemen mee gehad.Jongens,jullie hebben het erover dat strepen op een 16:9 tv raar is,maar bij een ratio van 2:35 hoor je toch nog dunne streepjes te hebben?

Captain Pervert

• 4468 berichten
  • 2039 stemmen

Jordy schreef:

(quote)

Wat is flauwekul? Dat je je tv op volbeeld moet zetten bij LOTR? Veel bioscoopfilms zijn inderdaad breder dan de breedbeeld-tv, en dus heb je bij veel films (zo ook LOTR) zwarte balken op je breedbeeld-tv.

Klopt, je hebt twee formaten. "Echt" 16:9 komt maar weinig voor eigenlijk, vaak heb je balken. Je kan dan gaan zoomen, maar ik vind die balken juist iets extra's hebben, ondanks dat het beeld dan kleiner lijkt. Maar dat komt omdat mijn scherm eigenlijk een tikje te groot is en mijn kijkafstand te klein (tot ik ga verhuizen). Maar da's een ander verhaal.

Een aanduiding die men vaak gebruikt is 1,8nogwat (16:9) en 2,1nogwat. Die laatste is dus de smallere versie. Niks mis mee.

rabartels

• 19 berichten
  • 20 stemmen

Sommige DVDs hebben zelfs een zwarte balk boven en onder. Dit is voor bioscoop files die in het formaat 2.35:1 op de dvd staan. Dit is dus geen 16:9

2.35:1 is bioscoop beeldbeeld formaat

mikoz

• 11297 berichten
  • 867 stemmen

Een APEX 1100-WB .

Erg tevreden over , alleen is mn klepje van de cd speler kapot

jordybeukeboom

• 6797 berichten
  • 2423 stemmen

LG DV8900C, ik gebruik alleen de standaard functies en dat werkt prima

Lars

• 384 berichten
  • 1762 stemmen

Ik zelf de Yamaha DVD S550 en ben daar erg tevreden over.

makelijk regio vrij te maken:1. power up

2. open cd la

3.on screen

4.toets 99990 (0 is voor regio vrij, 1,2,3,4,5,0 naar de vier maal negen kun je gewenste regio code invullen)

5. close cd la

Klaar ! dit is gewoon een lacher mensen die deze speler hebben zullen dat begrijpen. je hebt hem regio vrij voor je het zelf in de gaten hebt.

Het beeld is geweldig zowel op elke regio ntsc of pal

Geluid geweldig (ik gebruik de optical naar yamaha reciever) en menu loop je makelijk door met instellen

Ik ben heel te vreden over deze speler

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.