menu

Film / Genres en landen / Mockumentary

zoeken in:
kappeuter (crew)

(afbeelding)

Leuk genre. Een mockumentary is een fake documentaire. Het wordt gepresenteerd als een echte documentaire maar is dat niet. Dit genre kent subtiele zwarte komedie elementen.

Zelig (1983) is mijn favoriet in dit genre. Erg grappig en ontzettend knap gemaakt. Sweet and Lowdown, eveneens van Allen, is ook min of meer een mockumentary, en gaat over de fictieve jazzgitarist Emmet Ray.
Relics: Einstein's Brain (1994) zag ik jaren geleden op tv. Ik lag constant in een deuk.

Dan heb je nog films die raakvlakken hebben met de mockumentary. In dit verband zou ik C'est arrivé près de chez vous, Cannibal Holocaust en Blair Witch Project willen noemen.
Lodewijk Crijns maakte er 2: Kutzooi en Lap rouge. Helaas heb ik geen van beide gezien.

Op televisie vond ik 30 minuten van Arjan Ederveen onovertroffen. Mijn zus zag de aflevering met de Drentse boer die neger wou worden. Ze dacht dat het echt was.

Mockumentary - Wikipedia - en.wikipedia.org

Volgens mij heb ik in dit genre alleen Cést Arrivé Près de chez Vous gezien. Die is me wel bevallen.

kijkert
Die van Einstein's Brain heb ik indertijd ook op tv gezien. Ik vond dat een hele leuke documentaire. Geen moment gedacht dat het fake zou zijn. In werkelijkheid bestaan er nog veel gekkere mensen.

Chainsaw (moderator)
Inderdaad een bijzonder en erg leuk genre.

Einstein's Brain was erg grappig en ook Masterclass van Hans Teeuwen zat goed in elkaar. De leukste mockumentaire die ik tot nu toe heb gezien is echter Forgotten Silver van Peter Jackson over het leven van Colin McKenzie, een vergeten filmmaker.

kappeuter (crew)
kijkert schreef:
In werkelijkheid bestaan er nog veel gekkere mensen.

Je bedoelt de mensen die er in trappen?

F for Fake van Orson Welles is ook een aanrader.

In het genre zijn er nog Blair Witch, Zusje, This is Spinal Tap, Rudi Schokker huilt niet meer, De Tranen van Castro en The Passionate Eye.

Mug
This is Spinal Tap natuurlijk.
Van dezelfde makers ook A Mighty Wind (over folkmuziek) en Waiting for Guffman (die staat nog op mijn to-see-list).

Ook een geslaagde mockumentary was Series 7: The Contenders [vond ik tenminste].

Hoog op mijn to-see-list staat Incident at Loch Ness met Werner Herzog.

Leuk genre. Ik verbaas me er nog steeds over dat American Movie: The Making of Northwestern geen mockumentary is. Dat was dus wel allemaal echt, [onbegrijpelijk!]

Forgotten Silver van Peter Jackson is er 1 die ik nog graag wil zien. Verder natuurlijk Blair Witch Project, verder heb ik er geen gezien denk ik.

Mug schreef:
This is Spinal Tap natuurlijk.
Van dezelfde makers ook A Mighty Wind (over folkmuziek) en Waiting for Guffman (die staat nog op mijn to-see-list).

Best in Show is ook erg leuk (ook van Christopher Guest).

This is Spinal Tap en Zelig zijn de besten in het genre die ik ken.

The Rutles: All you need is cash (1978)

This is Spinal Tap

The confederate States of A... is ook een interessante.

En borat, he. borat mag niet ontbreken.

En er zijn films waarbij het onzeker is of het een documentary is of een mockumentary,
Exit through the Gift Shop bv.

Meneer Bungel
Opération Lune (2002)^ en A Funny Thing Happened on the Way to the Moon (2001)^^, al heb ik beiden niet gezien.

^ When the film was shown to a group of sociology students studying conspiracy theories, many mistakenly believed that this was a sincere and serious film. bron

^^ I am firm believer that we went to the moon, being that my father works for NASA. Even though I think this movie is the biggest piece of crap I have ever watched, the guy who created it has some serious balls. First of all did he have to show JFK getting shot? And how dare he use all those biblical quotes. (user review op imdb)

Wie is er ook in de Holland Doc 'documentaire' 'Alles voor een lach' getuimd?

Cloverfield
Trolljegeren
Chronicle
388 Arletta Avenue
Taped

kappeuter schreef:

Relics: Einstein's Brain zag ik jaren geleden op tv. Ik lag constant in een deuk.

(afbeelding)

Die film is volgens mij wél echt hoor. Nuja. Volgens wikipedia. Of maakt dat deel uit van de mockumentary?

kappeuter (crew)
Ja dat zou kunnen, maar ik heb artikelen gelezen dat het wel degelijk een mockumentary betreft.
Hier wordt het genoemd. En hier.

kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=RURGgFuf7c8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

7 Days in Hell (2015)

The Last Exorcism (2010)

IK vond die maar niets.

Wellicht valt de vervolgfilm ook onder dat genre.

The Last Exorcism Part II (2013)

En deze ook wel:

Home Movie (2008)

Wel maar een halve. Het format wordt wel overgenomen, maar men heeft niet te gebruikelijke moeite genomen om het er uit te laten zien als een geloofwaardige doc.

kappeuter (crew)
Onderhond
Misschien niet per se noodzakelijk voor het genre, maar ik snap je punt. Maar zijn mockumentaries ook vaak niet zo absurd dat ze moeilijk geloofwaardig te noemen zijn. Jij bedoelt wellicht dat het qua 'vorm' meer richting speelfilm gaat. Zoals ook in Sweet and Lowdown (1999)
Ik heb Mascots nog niet gezien overigens.

Inderdaad qua vorm, niet qua inhoud

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=1QWLyi03twg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Cook-Off! (2007)

The Office (wel de US versie)

kappeuter (crew)
geplaatst:

https://www.youtube.com/watch?v=uaJcZ6yAejI

Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein (2019) - nu te zien op Netflix

Gast
geplaatst: vandaag om 08:16 uur

geplaatst: vandaag om 08:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.