- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Top 10 actrices
Top 10 actrices
JHagenstein
-
- 74 berichten
- 54 stemmen
1. Meryl Streep - Op eenzame hoogte
2. Kate Winslet - Prachtige verschijning en buitengewoon pure acteerskills
3. Julia Roberts - Powerwoman
4. Marion Cotillard - De beste actrice die er is, buiten Amerika en Engeland.
5. Julianne Moore - Hoe ouder ze wordt, hoe meer ik haar waardeer. Still Alice, parel.
6. Jessica Lange - Misschien wel het puurste na Meryl Streep.
7. Juliette Lewis - Ze zoog aan de duim van Robert de Niro. Dan ben je een legende.
8. Jodie Foster - Net als Julia vol power. Van Taxi Driver tot Silence. Fenomenale actrice.
9. Michelle Pfeiffer - Goede actrice. Soms een slons, maar soms ongekend sexy. Alles met overtuiging.
10. Julie Delpy. - Zoeter dan dit vrouwtje worden ze niet. Genot om naar te kijken.
Alastor
-
- 2633 berichten
- 3018 stemmen
Hagenstein.
Alastor
-
- 2633 berichten
- 3018 stemmen
Er kloppen er ook wel een paar op de deur.
joolstein
-
- 9731 berichten
- 8003 stemmen
Ik heb ook eens een lijst gemaakt met mijn favoriete actrices. Ik heb gekeken naar schoonheid als ook naar acteerprestaties en daar kwam dit uitrollen. Helaas kon ik niet kordaat er tien uit kiezen dus zijn het er twintig geworden.
01. Ingrid Bergman: Oude schoonheid vergaat niet
02. Rachel Weisz: Zij heeft het voor mij helemaal de looks en het talent!
03. Nicole Kidman: Heeft deze Australische uitleg nodig?
04. Maureen O'Hara: Door Hitchcock ontdekt, die man had smaak!
05. Keira Knightley: Deze Engelse is knap en ook een goed acteertalent in zowel actie als drama.
06. Eva Green: Wie deze Française in Penny Dreadful heeft gezien weet hoe goed ze is.
07. Marion Cotillard: Nog een fantastische Française die prachtig kan acteren.
08. Jennifer Connelly: Jeugdliefde door Labyrinth (1986) maar zat stiekem in heel veel goede films.
09. Grace Kelly: Het lijkt een trend want deze dame speelde in maar liefst drie films van Hitchcock
10. Winona Ryder: Pret ogen acteertalent en charme dat doet het hem.
11. Jena Malone: AL veel langer bezig maar sinds The Neon Demon Wow!
12. Salma Hayek: Powervrouw!
13. Jessica Chastain: Weet met haar rode haar altijd goed op te vallen.
14. Janet Leigh: Beroemd geworden door Hitchcock maar had al genoeg succes voor hem.
15. Ava Gardner: Misschien na de nr. 1 wel de mooiste actrice van vroeger.
16.Teresa Palmer: Deze Australische is een zeer goede cv aan het opbouwen!
17. Jocelin Donahue: Ze zal altijd wel genre -werk blijven doen maar ik heb een zwak voor haar!
18. Gene Tierney: Deze dame speelde in een paar goede oude films waar ze me dan ook op viel.
19. Holly Hunter: Top actrice met een kast vol prijzen.
20. Nastassja Kinski: En nog een jeugdliefde, zij en de film Cat People (1982) zucht.
TornadoEF5
-
- 5578 berichten
- 1558 stemmen
1. Michelle Williams
2. Lou de Laâge
3. Maika Monroe
4. Elle Fanning
5. Mia Wasikowska
6. Shailene Woodley
7. Brie Larson
8. Alicia Vikander
9. Marion Cotillard
10. Scarlett Johansson
11. Jessica Chastain
12. Annette Benning
13. Emma Stone
14. Kate Winslet
15. Octavia Spencer
16. Veerle Baetens
17. Kristen Stewart
18. Nicole Kidman
19. Frances McDormand
20. Emma Watson
Waarom is dit ook zo veel moeilijker dan bij de mannen. De beste acteerprestaties zijn eigenlijk vaak gedaan door vrouwen die ik maar één of twee keer aan het werk heb gezien, zoals in veel Aziatische (m.n. Iraanse en Zuid-Koreaanse) films. Dat maakt het ook moeilijker. Sommige films met sterke vrouwelijke acteerprestaties zijn: A Separation, Le passé, Another Earth, American Honey, La vie d'Adèle, Drive (Carey Mulligan), Mommy, Lilja 4-Ever, Victoria, Rear Window, Grave, Kreuzweg en Suspiria maar dat zijn in veel gevallen films waarvan ik de actrice in kwestie nog maar één keer in het werk heb gezien.
peterjames777
-
- 132 berichten
- 1508 stemmen
1. Emily Blunt
2. Carrie Coon
3. Brie Larson
4. Scarlett Johansson
5. Judi Dench
6. Carey Mulligan
7. Kirsten Dunst
8. Cate Blanchett
9. Andrea Riseborough
10. Rachel Weisz
TornadoEF5
-
- 5578 berichten
- 1558 stemmen
1. Michelle Williams
2. Lou de Laâge
3. Maika Monroe
4. Elle Fanning
5. Mia Wasikowska
6. Shailene Woodley
7. Brie Larson
8. Alicia Vikander
9. Marion Cotillard
10. Scarlett Johansson
11. Jessica Chastain
12. Annette Benning
13. Emma Stone
14. Kate Winslet
15. Octavia Spencer
16. Veerle Baetens
17. Kristen Stewart
18. Nicole Kidman
19. Frances McDormand
20. Emma Watson
Waarom is dit ook zo veel moeilijker dan bij de mannen. De beste acteerprestaties zijn eigenlijk vaak gedaan door vrouwen die ik maar één of twee keer aan het werk heb gezien, zoals in veel Aziatische (m.n. Iraanse en Zuid-Koreaanse) films. Dat maakt het ook moeilijker. Sommige films met sterke vrouwelijke acteerprestaties zijn: A Separation, Le passé, Another Earth, American Honey, La vie d'Adèle, Drive (Carey Mulligan), Mommy, Lilja 4-Ever, Victoria, Rear Window, Grave, Kreuzweg en Suspiria maar dat zijn in veel gevallen films waarvan ik de actrice in kwestie nog maar één keer in het werk heb gezien.
1. Michelle Williams
2. Lou De Laâge
3. Maika Monroe
4. Mia Wasikowska
5. Elle Fanning
6. Shailene Woodley
7. Brie Larson
8. Alicia Vikander
9. Emma Stone
10. Scarlett Johansson
Heb soms het gevoel dat het meer een babes-lijst wordt dan een echte actrice lijst, want in bijna elk geval is de actrice behoorlijk knap, damn. Misschien leef ik me beter in bij knappe actrices.
Basto
-
- 10642 berichten
- 7015 stemmen
Vind ik heel lastig, bij vrouwen speelt al snel meer dan enkel hun acteerprestaties een rol.
Maar goed. Deze 10 komen vandaag bij me op. In willekeurige volgorde
Theresa Russell
Scarlett Johansson
Winona Ryder
Juliette Lewis
Monique van der Ven
Nathalie Portman
Margot Robbie
Frances McDormand
Julian Moore
Chloe Grace Moretz
Michelle Pfeiffer
Maar ook: Margot Robbie, Grace Kelly, Emma Stone, Kirsten Dunst, Isabella Hupert, Claudia Cardinale, Kirsten Steward, Ingrid Bergman, Annet Malherbe, Sigourney Weaver, Lea Leydoux, etc
TornadoEF5
-
- 5578 berichten
- 1558 stemmen
Vind ik heel lastig, bij vrouwen speelt al snel meer dan enkel hun acteerprestaties een rol.
Maar goed. Deze 10 komen vandaag bij me op. In willekeurige volgorde
Theresa Russell
Scarlett Johansson
Winona Ryder
Juliette Lewis
Monique van der Ven
Nathalie Portman
Margot Robbie
Frances McDormand
Julian Moore
Chloe Grace Moretz
Michelle Pfeiffer
Maar ook: Margot Robbie, Grace Kelly, Emma Stone, Kirsten Dunst, Isabella Hupert, Claudia Cardinale, Kirsten Steward, Ingrid Bergman, Annet Malherbe, Sigourney Weaver, Lea Leydoux, etc
Heb je enkele films waar Grace Moretz en Winona Ryder goed acteren? Gewoon uit interesse, omdat ik graag meer van hen wil zien, maar bij de eerste niet goed weet over welke films het dan gaat.
Basto
-
- 10642 berichten
- 7015 stemmen
Winona in: Edward Scissorhands, Heathers, Beatlejuice, Girl interupted. Zie haar ook graag in. stranger Things. Vind haar type gewoon leuk. Grace Moritz vind ik altijd geweldig: Kick Ass, Greta, Hugo, Dark Shadows vind haar echt een super talent.
Als ik puur naar acteerprestaties zou kijken zou ik ook Meryl Streep moeten noemen, maar zoals ik aangaf is het een mix van talent en uitstraling voor mij.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
1. Judy Davis
2. Gena Rowlands
3. Jennifer Jason Leigh
4. Elisabeth Moss
5. Margit Carstensen
6. Glenda Jackson
7. Shirley MacLaine
8. Silvana Mangano
9. Veronica Cartwright
10. Judy Garland
11. Karen Black
12. Dianne Wiest
13. Elle Fanning
14. Bette Davis
15. Barbara Stanwyck
Noodless
-
- 9451 berichten
- 5931 stemmen
Oké... buiten de acteerprestaties zorgen de présence, het uiterlijk, het charisma van de actrice voor extra troefkaarten. Zo zie ik toch wel heel graag de actrices uit de oude doos die meestal heel wat meer charisma te bieden hebben dat de actrices van tegenwoordig. Nochtans is dat niet zo duidelijk en merkbaar in mijn lijst. In willekeurige volgorde ga ik voor de volgende 10 actrices :
Sophia Loren
Claudia Cardinale
Nicole Kidman
Michelle Pfeiffer
Salma Hayek
Jennifer Connelly
Natalie Portman
Monica Bellucci
Naomi Watts
Scarlett Johansson
maar Winona Ryder, Jennifer Lawrence en Jessica Chastain staan er dicht bij.
mrklm
-
- 9138 berichten
- 8654 stemmen
Veelzijdigheid, kwaliteit en langdurige populariteit zijn mijn belangrijkste criteria.
01 Katharine Hepburn;
02 Joan Crawford;
03 Doris Day;
04 Lillian Gish;
05 Barbara Stanwyck;
06 Ingrid Bergman
07 Thelma Ritter;
08 Bette Davis;
09 Susan Hayward;
10 Jean Arthur.
TornadoEF5
-
- 5578 berichten
- 1558 stemmen
Voor één of andere reden is dit gewoon aartsmoeilijk. Vermoedelijk omwille van 3 redenen:
- films bevatten meestal meer acteurs dan actrices
- acteurs zijn meer een handelsmerk or een "name / fame" generator dan actrices, waardoor een actrice harder moet werken om naam en faam te maken
- soms speelt meer mee dan enkel acteerprestaties zoals looks. Een actrice kan doorbreken mede omwille van haar looks, ook specifiek voor die looks gebruikt worden, maar kan ook sneller overboord gegooid worden als ze verouderen, waardoor ze minder tijd om een naam te maken. Bovendien kan het zijn dat talent minder snel aan de oppervlakte komt, omwille van alle bovenstaande redenen.
- Als mannelijke kijker is het ook moeilijk om louter naar enkel acteerprestaties te kijken, want de looks tellen ook (al is het voor charisma alleen al), maar to be fair dat is bij mannen bij mij ook zo (Gosling zou Gosling niet zijn zonder zijn typische blik waar hij doelloos of juist erg gefocuset voor zich uitstaart).
Als gevolg hiervan, zijn de verschillen klein. Een echte favoriete actrice heb ik niet. Van veel actrices die ik indrukwekkend vond in een rol, heb ik maar 1 film gezien. Van sommigen heb ik meer gezien, maar blijft maar één rol bij. Van actrices die meer bekender zijn, moet ik eerlijk zeggen dat ze gewoon in veel gevallen te weinig indruk maken (geldt ook voor Scarlett Johansson of Sigourney Weaver), andere vind ik dan weer te wisselvallend in keuze van rollen (soms ook omdat het niet beter kan, en vrouwen echt in films als een wegwerpproduct worden behandeld, lijkt me).
Andere actrices doen het nu goed doen, kan ik minder trekken. Na Harry Potter had niemand gedacht dat Radcliffe het meer zou maken dan Watson?
dus dit wordt een heel rare lijst:
1. Mia Wasikowska
2. Elle Fanning
3. Maika Monroe
4. Shailene Woodley
5. Nicole Kidman
6. Anya Taylor Joy
7. Odessa Young
8. Florence Pugh
9. Sofia Boutella
10. Tilda Swinton
Maar echt, ik vind dit gewoon echt zo belachelijk. Als je 1000 films gezien hebt, en je er slaagt niet eens in om een deftige top 10 actrices te hebben. Om de kriebels van te krijgen, serieus.
IH88
-
- 9234 berichten
- 3121 stemmen
Ik zal volgende week beginnen met mijn top 100 favoriete actrices. Veel zin in! Ik heb nu een lijst met bijna 250 actrices, dus er zullen veel geweldige actrices afvallen jammer genoeg. Zal zaterdag of zondag wel alvast een voorpoefje geven van een paar actrices die de lijst niet hebben gehaald.
umbra
-
- 3848 berichten
- 3575 stemmen
Hier heb ik ook wel een overtuigd toplijstje
1. Elle Fanning
2. Jennifer Lawrence
3. Emma Watson
4. Vera Farmiga
5. Taissa Farmiga
6. Margaret Qualley
7. Nicole Kidman
8. Alicia Vikander
9. Emma Roberts
10. Emma Stone en Jessica Alba
Ook allemaal plaatjes
eRCee
-
- 13382 berichten
- 1935 stemmen
Berichten verplaatst naar Gebruikers > Toplijsten en favorieten > De top 100 van... (Actrices / IH88)
Mochizuki Rokuro
-
- 18920 berichten
- 15329 stemmen
Eerste update sinds 2015:
01. (01) Bette Davis
02. (----) Vivien Leigh
03. (03) Maggie Cheung Man-yuk
04. (08) Jeanne Moreau
05. (02) Gena Rowlands
06. (----) Elisabeth Moss
07. (05) Katharine Hepburn
08. (10) Simone Signoret
09. (----) Alba Rohrwacher
10. (----) Meiko Kaji
Dk2008
-
- 10504 berichten
- 779 stemmen
Dit is helemaal een geestelijke marteling d.w.z. om lijst van 1 t/m 10 te maken. Doris Day is als zangeres altijd al nummer 1 geweest maar sinds de corona-crisis als actrice op 2 en June Allyson altijd al op 1, dit verandert toch niet meer. Esther Williams en Ginger Rogers hebben ook altijd al zo'n beetje mijn hele leven in een top 10 gestaan, zullen er ook nooit meer uitgaan. t/m 6 zal denk nu verder wel zo blijven hoogstens wat verschuiving van plaats. Ingrid Bergman kan zeer goed acteren daar niet van maar helaas wel weinig in komische films te zien dus vanaf 7 dat is om een top 10 te hebben.
1 June Allyson
2 Doris Day
3 Debbie Reynolds
4 Esther Williams
5 Mitzi Gaynor
6 Ginger Rogers
7 Ingrid Bergman
8 Reese Witherspoon
9 Lindsay Lohan
10 Denise Richards