- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Sporttoto en -poules topic (centraal topic)
Sporttoto en -poules topic (centraal topic)
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Voor wielerprono spelletjes ben ik altijd wel te porren. Apart kiessysteem, maar daarom juist erg leuk lijkt me. Vraag me alleen wel af of het dan niet (veel) te lang duurt voordat iedereen een team heeft, omdat je telkens moet wachten totdat jij aan de beurt bent met het kiezen van een renner en dat twintig keer, en niet iedereen zal tegelijk online zijn. Dat lijkt me toch niet haalbaar? Of zie ik iets over het hoofd? 
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4698 stemmen
Inderdaad, vandaar dat we eigenlijk zo snel mogelijk moeten beginnen kiezen. En de deelnemers moeten in deze dagen maar iets vaker kijken op MM... 
Het leuke is dat je dan altijd een aantal "unieke" renners hebt die meedoen voor jou, ook bijvoorbeeld in Catalonië. En je moet na het kiezen helemaal niets meer doen, dus echt veel werk is het niet.
We zouden kunnen werken met een google-document en een PM systeem waarbij iemand na een keuze de volgende op de lijst even waarschuwt. Maar goed, er is dus nog meer animo nodig... 
Ik zuig het spel trouwens niet uit mijn duim. Het wordt ook gespeeld op Cyclingfever. Daar ondertussen al met een 1e en 2e klasse (met degradatie en promotie mogelijk) van telkens 15 deelnemers. Ben al blij als we aan 5 deelnemers geraken...
MatthijsGr00t
-
- 14031 berichten
- 1342 stemmen
Leuk idee. Al volg ik dit de laatste jaren te weinig, vind ik het wel leuk om mee te doen.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4698 stemmen
Mooi!
Geen interesse verder? lucdecoster, eRCee, Montorsi, otherfool, moviefreak#1, Pitakaas, Paap, AHWA, Knisper, anderen...? Ik noem maar enkelen die vaak meedoen met de Sportpools-prono.
Het is maar een voorstel dus geen erg als jullie het niks vinden, maar zou wel graag snel weten of er nog gegadigden zijn want, zoals McSavah al aanhaalt, kan het kiezen van de renners wel even duren. En volgende week begint het al...
Als we met 5 zijn gaat het door. Voorlopig dus maar met 3.
david bohm
-
- 3075 berichten
- 3439 stemmen
Wil best meedoen, maar hoe zit het nou?
Hebben we dan allemaal dezelfde 20 renners ofzo?
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4698 stemmen
Nee, net allemaal verschillende renners. De renner die gekozen wordt door deelnemer 1 kan niet meer gekozen worden door de andere deelnemers.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Mooi! Geen interesse verder? lucdecoster, eRCee, Montorsi, otherfool, moviefreak#1, Pitakaas, El Loco, anderen...? Ik noem maar enkelen die vaak meedoen met de Sportpools-prono. Het is maar een voorstel dus geen erg als jullie het niks vinden, maar zou wel graag snel weten of er nog gegadigden zijn want, zoals McSavah al aanhaalt, kan het kiezen van de renners wel even duren. En volgende week begint het al... Als we met 5 zijn gaat het door. Voorlopig dus maar met 3.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Oe dit klinkt zeker interessant! Weer een extra motivatie om het wielerseizoen nog beter te volgen.
Als er genoeg interesse is doe ik graag mee!
david bohm
-
- 3075 berichten
- 3439 stemmen
Oké, volgens mij zijn er al minimaal 5 deelnemers!
Dat is al bijna net zo veel als tot nu toe aan de Eendagskoersen pool van sportpools.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Ik ga me ook nog even inschrijven bij sportpools voor de Eendagskoersen pool.
Hoe kom ik in de MovieMeter groep?
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1978 stemmen
Ik laat verstek gaan, focus me volledig op sportpools (de Armstrong-methode
).
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Ik heb mijn Sportpools ingevuld. Moet je nu ook per se 10 renners kiezen?
Ben ook helemaal nieuw met de opzet dus vooral het gevaar van handicappies ken ik nog niet echt. Weet niet echt wat daar verstandig in is.
david bohm
-
- 3075 berichten
- 3439 stemmen
Ik heb mijn Sportpools ingevuld. Moet je nu ook per se 10 renners kiezen?
Ben ook helemaal nieuw met de opzet dus vooral het gevaar van handicappies ken ik nog niet echt. Weet niet echt wat daar verstandig in is.
Ja 10 renners anders is je team niet geldig.
Iedere koers kun je weer je team aanpassen. Die handicaps, tja ik werk er wel mee. Als je gedoodverfde winnaar na een paar kilometer afstapt is het balen.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Ah ok. Nou ik heb een team, gewoon van 20 punten (dat is gewoon logisch toch? Of krijg je nog een bonus als je minder punten besteed?).
Ik zie het zondag wel.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Mooi!
Geen interesse verder? lucdecoster, eRCee, Montorsi, otherfool, moviefreak#1, Pitakaas, El Loco, anderen...? Ik noem maar enkelen die vaak meedoen met de Sportpools-prono.
Ik wil wel meespelen, al snap ik het nog maar half (maar dat komt wel) 
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Ik laat verstek gaan, focus me volledig op sportpools (de Armstrong-methode
).
Oja dit excuus is afgekeurd. Je geeft namelijk maar 1x je renners door.
Dus na Parijs-Nice kun je je vol focussen op sportpools.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4698 stemmen
Goed! Met ondertussen toch al 7 deelnemers (McSavah, MatthijsGr00t, david bohm, Pitakaas, otherfool, Montorsi en mezelf) gaat het spel dus gewoon door. Ik stel voor dat we anderen nog tijd geven tot morgen 12u om in te schrijven (max. tot 10 deelnemers!). Dan volgt de loting voor de keuzes te maken en kan het kiezen van de renners van start gaan. Iedereen moet aan 20 renners komen dus zijn er 20 keuzerondes. Momenteel zullen de teams in totaal dus bestaan uit 140 verschillende renners.
Blijkbaar is het keuzes maken nog niet volledig duidelijk? Het is vrij duidelijk dat de loting een redelijke grote rol speelt. De speler die eerst een renner mag kiezen, heeft natuurlijk een voordeel. Om dit enigszins te compenseren mag degene die als laatste aan beurt komt in ronde 1 wel als eerste zijn 2e renner kiezen in ronde 2. Met 7 spelers:
Beurt 1: Deelnemer 1 kiest Andy Schleck, deelnemer 2 kiest Frank Schleck, deelnemer 3 Vanendert,..., deelnemer 7 kiest Cavendish.
Beurt 2: Deelnemer 7 start nu en kiest Greipel, deelnemer 6 kiest...
Beurt 3: Deelnemer 1 start weer en kiest...
...
Beurt 20: Deelnemer 7 start en kiest..., ... , deelnemer 1 kiest zijn 20e renner.
Uiteindelijk heeft iedereen een lijst van 20 "unieke" renners die punten kunnen scoren in alle World Tour wedstrijden van het seizoen. Deze koersen zijn:
09-03 Paris - Nice (2.WT) FRA
12-03 Tirreno - Adriatico (2.WT) ITA
23-03 Milano - Sanremo (1.WT) ITA
24-03 Volta Ciclista a Catalunya (2.WT) ESP
28-03 E3 Prijs Vlaanderen (1.WT) BEL
30-03 Gent-Wevelgem (1.WT) BEL
06-04 Ronde van Vlaanderen (1.WT) BEL
07-04 Vuelta Ciclista al Pais Vasco (2.WT) ESP
13-04 Paris - Roubaix (1.WT) FRA
20-04 Amstel Gold Race (1.WT) NED
23-04 La Flèche Wallonne (1.WT) BEL
27-04 Liège - Bastogne - Liège (1.WT) BEL
29-04 Tour de Romandie (2.WT) SUI
09-05 Giro d'Italia (2.WT) ITA
08-06 Critérium du Dauphiné (2.WT) FRA
14-06 Tour de Suisse (2.WT) SUI
05-07 Tour de France (2.WT) FRA
02-08 Clasica Ciclista San Sebastian (1.WT) ESP
03-08 Tour de Pologne (2.WT) POL
11-08 ENECO Tour (2.WT) NED
23-08 Vuelta a España (2.WT) ESP
24-08 Vattenfall Cyclassics (1.WT) GER
31-08 GP Ouest France-Plouay (1.WT) FRA
12-09 Grand Prix Cycliste de Québec (1.WT) CAN
14-09 Grand Prix Cycliste de Montréal (1.WT) CAN
05-10 Giro di Lombardia (1.WT) ITA
10-10 Tour of Beijing (2.WT) CHN
In elke afzonderlijk rit geldt onderstaande puntenverdeling. Eindklassement of truipunten zijn nergens te verdienen.
1e plaats 100 11e plaats 10
2e plaats 80 12e plaats 9
3e plaats 70 13e plaats 8
4e plaats 60 14e plaats 7
5e plaats 50 15e plaats 6
6e plaats 40 16e plaats 5
7e plaats 30 17e plaats 4
8e plaats 25 18e plaats 3
9e plaats 20 19e plaats 2
10e plaats 15 20e plaats 1
De renners kunnen dus evenveel verdienen met een ritwinst in Catalonië dan met winst in Parijs-Roubaix. Het komt er dus op aan om rittenkapers te selecteren. Maar je zal merken dat het toch de grote namen uit de klim-, sprint-, en tijdritwereld zijn die komen boven drijven aan het eind van de rit zonder echt een duidelijk voordeel voor één van deze types.
De keuzes van de renners begint dus morgen om 12u, nadat de loting geplaatst wordt. Werken via google-docs lijkt het makkelijkst, zodat iedereen zijn eigen gekozen renner zelf kan invullen (of heeft iemand daar al wat meer verstand van?). Nadat je keuze gemaakt is, stuur je even een PM naar de volgende in de lijst zodat die zijn volgende renner kan kiezen. Deelnemer 7 kiest in keuzeronde 1 dus zijn 1e renner en dan meteen ook zijn 2e renner (keuzeronde 2), en PM't even naar deelnemer 6 die ook zijn 2e renner kiest.
Is het nu al wat duidelijker?
Technische regel: We volgen telkens de officiële uitslag zoals gepubliceerd door de organisator. Latere dopinggevallen of andere onregelmatigheden veranderen niets meer aan de ranking.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
OK helder, maar de grote rondes spelen dan wel een hele grote rol ivm de klassiekers toch?
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4698 stemmen
Jep, klopt zeker. Aan 'pure' klassieke types heb je inderdaad niet zoveel, maar die lijken me niet meer zo dik gezaaid? Mannen als Boonen en Gilbert scoren vast ook wel heel wat buiten de klassiekers als ze in vorm zijn. Cancellara scoort ook nog wel een rits punten erbij met z'n tijdritten. In de Ardense klassiekers klop je dan weer aan bij de betere klimmers.
LuukRamaker
-
- 2020 berichten
- 925 stemmen
Zou hier ook best aan mee willen doen. Er moet immers toch iemand laatste worden. 
Ben wel bang dat ik er te weinig verstand van heb en niet genoeg renners ken om er een fatsoenlijk team van te maken maar zou me daar wellicht wat in kunnen verdiepen.
david bohm
-
- 3075 berichten
- 3439 stemmen
En stel er doen 10 man mee zijn er dan 200 verschillende renners in het spel?
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4698 stemmen
Oke, genoteerd! 8e deelnemer. Zelf ga ik te werk door het opstellen van een lijst van renners in volgorde van kwaliteit en dan maar hopen dat er niet teveel worden weggepikt voor m'n neus.
10 man betekent 200 verschillende renners inderdaad.
Dat lijkt erg veel maar heb voor een ander spel al een lijst opgesteld met 'interessante' namen. Zat al snel over de 100 renners. De sportpools spelers zullen wel genoeg namen kennen denk ik.
De beperking tot 10 man voor 1 league is vooral ingegeven om het verschil in kwaliteit voor de eerste renner niet té groot te maken. Nog 2 plaatsen vrij voor dit spel dus.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Spanneeend! Wel alvast waarschuwen dat ik morgen pas 's avonds laat kan meespelen... Hopelijk krijgen we het rond voor de negende 
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Als het eenmalig kiezen is, wil ik wel meedoen. De deadlines voor de klassiekers bij Sportpools wil ik nog weleens vergeten namelijk. Weinig verstand van wielrennen, maar dat maakt denk ik niet zo veel uit. Beetje zoeken op internet helpt meestal wel.
I'm in.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Oh, dacht dat we voor iedere koers het hele kiestraject telkens opnieuw moesten afleggen
Nee, helder nu en moet inderdaad goed te doen zijn.
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1978 stemmen
Neuh, ik houd m'n kruit nog even droog. Wil m'n klassiekerbeleving niet laten beïnvloeden door zo'n spel.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4698 stemmen
Zo! De MM Cycling Competition 2014 gaat van start met 9 deelnemers: McSavah, MatthijsGr00t, david bohm, Montorsi, Pitakaas, otherfool, LuukRamaker, AHWA en Finisterra.
De loting brengt het volgende resultaat:
List Randomizer
There were 9 items in your list. Here they are in random order:
david bohm
McSavah
AHWA
Pitakaas
Finisterra
Montorsi
MatthijsGr00t
LuukRamaker
otherfool
Timestamp: 2014-02-26 12:08:16 UTC
Dadelijk krijgt iedereen nog een PM van mij met de online invul-sheet om je renner op aan te duiden. Gelieve telkens de voor- en achternaam te vermelden. david bohm heeft dus de 1e keuze en PM't vervolgens McSavah. Als die gekozen heeft volgt een PM van McSavah aan AHWA,... otherfool kiest als laatste in ronde 1 maar dan meteen ook als eerste zijn 2e renner. Dan volgt opnieuw een PM naar LuukRamaker. Tot we uiteindelijk weer bij david bohm belanden die dan zowel zijn 2e als 3e renner mag kiezen en de fakkel weer doorgeeft aan McSavah. Er wordt dus een slangenbeweging gemaakt.
Succes met de keuze en veel spelplezier 
david bohm
-
- 3075 berichten
- 3439 stemmen
Hartelijk dank voor dit interessante spel Finisterra!
Ik voel ineens een enorme druk op m'n schouders om de meest succesvolle wielrenner van de komende World Tour uit te kiezen.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.