menu

Overig / Televisie / Blame!

zoeken in:
Goto
Blame! Vol. 11 salvaged disc by Cibo is een dvd met een 7 tal kortfilmpjes. Alles bij elkaar duurt het zo'n 38 minuten.

Qua sfeer en look doet het nog het meest aan Tenshi no tamago denken. Vooral met de stukjes met de vissen kreeg ik een groot deja vu gevoel. Artwork is prachtig, perfect gebruik van kleur en stijl. Spliscreens, 360 graden moves en statische sfeerbeelden wisselen elkaar in rap tempo af. Al is de manga in zwart-wit, het kleurgebruik werkt erg goed. Hierdoor zijn de filmpjes wat minder kil dan de manga. Maar de kracht blijft intact.

Ook de muziek is sterk gekozen. Vooral het derde filmpje blinkt daarin uit. (De muziek van het derde filmpje is ook door iemand anders gecomponeerd.) Verder komen er nog veel bekende plaatsen en situaties in voor die ook in de manga gebeurden. Al om al een prachtige collectie die de manga zeker eer aan doet.

5*

Goto
Een linkje dan maar voor iedereen die het niet kent:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=KHoXnfpz-rk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Ik ken ze! Heb ze trouwens zelf ook op DVD

Moet eerlijk zeggen dat ik de inkleuring wel een zwakte vindt, maar da's dan meteen ook de enige zwakte. Is ook maar een "halve" serie die zonder de mangas totaal geen steek houdt, maar wie de mangas gelezen heeft zal deze filmpjes vooral kunnen zien als een erg mooie aanvulling en visualisatie van de reeks.

Er komt ook een langspeler trouwens, al zal die full CGi zijn (wel met de hulp van I.G). Zeker aan te raden aan cyberpunk fans, en fans van de manga.

Goto
Hoezo vind je de inkleuring een zwakte? De sfeer komt beter tot z'n recht in z/w maar hoe het gebruikt wordt vind ik toch erg knap. Daarbij is het in de manga ook al eens in kleur gedaan. In volume 2 staan een paar bladzijden in kleur.

Die CGI film lijkt me eerlijk gezegd niks. Heb een paar shots gezien en het ziet er niet uit. De dvd is volgens mij ook al te koop. (Zonder subs)

Klein beetje off topic maar voor de Blame! fans interessant: Sinds een kleine maand is ook Noise van Nihei vertaald naar het engels. Noise is de prequel van Blame!

Ben blij dat k dit gezien heb.
'k Kan er niet veel over zeggen, enkel dat ik tevreden was over de muziek en animatie.
De kleuren vond ik mooi passen. Moest alles zwart wit zijn zou het een beetje leegjes overkomen.

3*, puur en alleen wegens de animatie en de muziek.
Misschien dat die score nog stijgt nadat ik de manga lees

Geweldig!

Ik heb de manga niet gelezen, snapte hier ook helemaal geen bal van, maar wat maakt het uit. Ik merkte dat ik af en toe niet eens probeerde het te volgen, zo werd ik gegrepen door de beelden en de fantastische soundtrack. Moest wat dat laatste betreft soms een beetje aan de latere films van Sogo Ishii denken, waarbij de soundtracks ook uit sfeervolle ambient bestaan, met soms een zware hypnotiserende bas, en altijd perfect in harmonie met de beelden. 5 volle sterren waard!

Interessant, maar niet indrukwekkend. De beelden zijn inderdaad best sfeervol (al ben ik het met Onderhond eens dat de inkleuring de kracht van de beelden niet versterkt maar vermindert) en de soundtrack (dark ambient, noise en zelfs techno (in de derde episode)) is erg sterk, maar het probleem is dat het voor mij, omdat ik geen idee had welk verhaal nu precies verteld werd, allemaal ontzettend leeg aanvoelde. Blame! boeit wel voortdurend, en is bij vlagen inderdaad zeer sfeervol, maar over de gehele linie deed het me niet veel. Interessant is Blame! dus zeker, maar indrukwekkend vind ik het vooralsnog niet.

Die rockmuziek tijdens de credits was trouwens ook vervelend. Dat verstoorde de sfeer enorm.

Mijn favoriete momenten uit Blame! zijn trouwens 0:53-2:01 (log 1) (de muziek is matig, maar dit is wel het mooist geanimeerde stuk van de miniserie imo), 3:29-3:44 (log 1) (vooral het tweede beeld is erg sfeervol), 1:25-2:15 (log 3) (de muziek is sterk en de animatie is sfeervol) en 0:35-4:00 (log 4) (in audiovisuele zin veruit het sterkste stuk van de serie imo: in dit stuk sluiten beeld en geluid echt geweldig bij elkaar aan).

Even als naslagwerk voor mezelf: dan kan ik ze in het vervolg weer makkelijk terugvinden.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:02 uur

geplaatst: vandaag om 02:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.