- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Rome (HBO)
Rome (HBO)

valtalor
-
- 86 berichten
- 144 stemmen
mijn favoriete serie prachtig qwa decors en verhaal jammer dat ze geen season 3 mochten maken.

AC1
-
- 5754 berichten
- 894 stemmen
Rome. Tweede kijkbeurt. Na I, Claudius merk ik wel op het het allemaal wat commerciëler en vaak ook sentimenteler is. Tijdens I, Claudius vroeg ik me dikwijls af: "Wie heeft deze prachtige dialogen toch geschreven? Dit is niet meer normaal!"
Dat heb ik hier zo niet.
Nog een verschil tussen de twee series is dat iedereen (!) in I, Claudius een straffe acteur is.

Dejive
-
- 40 berichten
- 61 stemmen
Zo..ff een serie die ik destijds gemist heb zeg.
Las op internet positieve verhalen over deze serie en heb ze gelijk gedownload. Lekker achter elkaar doorkijken, geen reclames tussendoor..heerlijk.
Man, wat een goede serie..goed verhaal en een realistische beeld van die tijd (voor zover wij weten).
Tuurlijk is er hier en daar wat gedramatiseerd, maar in de grote lijnen klopt het verhaal wel.
Ben nu halverwege seizoen 2 en baal nu al dat er geen vervolgen zijn gemaakt.
Mooie is dat Rome niet zo geromantiseerd wordt, het wordt niet mooier gemaakt dan dat het eigenlijk was. In veel veel films zie je Rome wel, maar niet met zoveel diepgang als in deze serie. In de films zie je vaak de bevolking als geheel.
Hoe het in grote lijnen daar op de straten eraan toe ging, fascinerend, maar vooral blij dat ik niet in die tijd geboren ben
Ben altijd gefascineerd door geschiedenis en o.a. Rome vind ik zeer interessant.
Van mij krijgt de serie 4,5 sterren.

plumke
-
- 89 berichten
- 118 stemmen
net de 2 seizoenen bekeken een dikke 5 , 1 van de beste series die ik ooit heb gezien , al moet je natuurlijk wel benieuwd zijn en geintreseerd zijn in de geschiedenis van de romeinse oude tijd , want echt heel veel actie krijg je niet tezien

anne J
-
- 1516 berichten
- 921 stemmen
Blijft een geweldige serie. Ben er nooit over uit of ik nou seizoen 1 of 2 beter of leuker vind. Seizoen 1 neemt meer de tijd waar ik erg van geniet, maar ik vind de politieke gebeurtenissen in seizoen 2 altijd boeiender hoe alle partijen tegen elkaar gaan na de dood van Caesar. Stel je voor hoe het zou kunnen zijn als ze gewoon t/m seizoen 3 hadden mogen maken ... Geen in elkaar geschoven seizoen 2 omdat het opeens korter moest, we can only dream ...
Maar het blijft formidabel gedaan. Ik geniet er enorm van hoe de politieke verhaallijnen zó goed de historie volgen (natuurlijk, sommige dingen/mensen zijn weggelaten of details wellicht anders t.b.h.v. het medium, maar het is heel uitzonderlijk dat ''Rome'' zo historisch correct is. Weinig films en series over het Romeinse rijk zijn dit). En dat daarnaast Vorenus en Pullo gebruikt worden als de mogelijkheid om het leven, de gebruiken en de omgevingen van 'de gewone burger' te volgen wat ook maar weinig tot niet wordt gedaan in films en series over het Romeinse rijk.
Daarnaast via Atia / Servillia / etc. de noties hoe de vrouwen op de achtergrond opereerden, misschien niet op de politieke voorgrond omdat dat niet mocht, maar wel degelijk met invloed.
Blijft de volle pond. 5*