- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The League of Gentlemen
The League of Gentlemen

Yak
-
- 4945 berichten
- 827 stemmen
Vanaf komende dinsdag wordt om 0u00 op Canvas de Britse (inmiddels al enige malen met vanalles bekroonde) serie "The League of Gentlemen" uitgezonden. Ik stel voor: KIJK DAT VOD!. Ik heb de hele eerste serie inmiddels op DVD en je lacht je werkelijk een enge besmettelijke ziekte. Ik moet wel zeggen dat het redelijk abstracte, surrealistische humor is, en dat het evenveel mensen kokhalzend naar het toilet doet rennen als dat het mensen zich bescheurend van het lachen onder de bank achterlaat, maar ik zou zeggen: KUCKT MAL!

tyleet11
-
- 212 berichten
- 461 stemmen
Jemig! Ging even checken of er ook een draadje liep over deze fantastische serie, blijkt er achteraan de lijst eentje te zijn met maar 1 bericht! Jullie willen toch niet zeggen dat jullie deze serie (die zeker te vergelijken is met Monty Python en Twin Peaks) niet in jullie favorietenlijstje voorkomt??? Sinds deze serie op nederland 3 wordt uitgezonden ben ik hopeloos verslaafd... Please, laat er tenminste 1 iemand zijn die ook niet zonder deze geweldige serie kan!!!!

BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3087 stemmen
Nou, zonder de serie kan ik wel maar toen ie een jaar of wat geleden op tv kwam keek ik het altijd wel. Was idd erg leuk maar ik weet er bijzonder weinig meer vanaf. Misschien maar weer gaan kijken, wanneer komt het?

Yak
-
- 4945 berichten
- 827 stemmen
Welk seizoen wordt nu op Ned3 uitgezonden? Ik vond de eerste twee geniaal, maar seizoen 3 viel toch wat tegen.

tyleet11
-
- 212 berichten
- 461 stemmen
De eerste twee series zijn al uitgezonden en aflevering drie van serie 3 is afgelopen donderdag uitgezonden. Serie 1 en 2 waren geweldig en ik vind serie 3 daar niet onder doen.
Ik kan niet wachten tot Papa Lazarou weer tevoorschijn komt. Ik heb gehoord dat ie in serie 3 weer even meedoet.

PeggySue
-
- 20 berichten
- 12 stemmen
Ja! ik houd wel van dit soort Britse, absurdistische humor . Als je hier van houd, houd je ook van Smack the Pony, Dead Ringers (sketches op maandag BBC2), Absolutely Fabulous en niet te vergeten Blackadder enzo...

JJ_D
-
- 3749 berichten
- 1288 stemmen
Ik vond de eerste twee geniaal, maar seizoen 3 viel toch wat tegen.
Eerste 2 al een tijdje achter de rug, en de derde niet bekeken (vooral vanwege te slechte commentaren). Maar wat heb ik kunnen genieten van die eerste 2 seizoenen vol hilarische verhaallijnen (want dat zijn het tenslotte). De 'donkere' humor is fantastisch en de verscheidene personages krijgen elk hun heerlijk absurd tintje mee (vb. Barbara, Edward & Tubbs, "Pens are like friends...", Mickey, etc). Ongeloofelijk hoe ik in zo'n korte tijd van dat stadje was gaan houden, zeg.
3,75* (voor 1 & 2)
Is de derde nu werkelijk slechter? Ben trouwens erg benieuwd hoe Edward & Tubbs zich uit de benarde situatie wisten te redden...

Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Heb net een weekendje Royston Vasey achter de rug; seizoenen 1, 2 en 3... de Christmas Special heb ik nog te gaan (en vele extra's).
En inderdaad, sz. 1 + 2 hebben een dikke streep voor op 3, al was het maar omdat bv. de bungling vet daar nauwelijks in zit (en daarmee flink wat 'horror' ontbreekt). Maar ook in sz. 3 is er op zich genoeg te genieten, al heeft men er een soort Tarantino bewerking van gemaakt; zes vrijwel geheel op zichzelf staande episodes die allemaal op hetzelfde punt eindigen, met een kleine aftermath op het einde van het seizoen over hoe het voor de personages afloopt. Er komen wat dingen terug van de eerste twee seizoenen, maar lang niet alles. Jammer enerzijds, maar dat bijvoorbeeld de lachband hier ontbreekt, is een dikke plus. En het League of Gentlemen team is voldoende creatief, absurd, grappig en bij wijlen horrific in a good way dat het toch staat als een huis.
''die zeker te vergelijken is met Monty Python en Twin Peaks'' werd hier eerder gezegd en dat is een goede omschrijving; zelfs het sketch-matige karakter versus verhaallijn van de resp. series is hier vermengd. Na deze verse herziening zou ik bijna durven zeggen dat het zelfs nauwelijks voor beiden onderdoet... geweldige personages, een briljant neergezette sfeer, donkere, absurde en groffe humor - maar pas wel op:
ROYSTON VASEY: YOU WILL NEVER LEAVE!
Hier slechts één voorbeeld van de vele geweldige personages:

Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Griezelig ja, dat mannen vrouwen spelen is al eng + ieuw @ Papa Lazarou
Maar dit is inderdaad ge-wel-dig!
Zeer absurd en behoorlijk smerig (van het leuke soort:)) en héél weird.

Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Griezelig ja, dat mannen vrouwen spelen is al eng
Niet dat TLoG niet behoorlijk griezelig is, overigens! Spot-on creepiness, indeed!

Daenelia
-
- 210 berichten
- 178 stemmen
Serie twee weer voor de ehm... zesde? keer gezien nu. Dus door naar serie drie, wat veel meer donker-drama is.
Ik snap niet dat League vergeleken wordt met Monty Python :S Dat is echt heel andere humor. MP is absurd. League is surrealistische donkere humor. MP vind ik ook niet echt donkere humor.
Ik denk wel dat het Noord-engelse humor is, en dat is dus ook anders dan de zuidelijke universiteitshumor van MP. Anyway.
De serie leeft nog steeds in Engeland. Gisteren in de comments sectie van the guardian over dat werlozen verplicht 3-weekse cursussen moet volgen met sollicitatietraining... 'Good morning Job seekers!'
Leuk ook dat Mark Gattis nu voor Doctor Who schrijft. En goed ook.
... vanavond maar weer eens creme brulee als toetje. "Heeeyyyy!"