L'Or des Mers (1932)

Frankrijk

geregisseerd door Jean Epstein

Een onsympathieke oude man wordt in zijn dorp met de rug aangekeken. Hij is een bedelaar en hij behandelt zijn dochter slecht. Als hij een blinkend kistje in zee vindt, denkt iedereen dat hij goud heeft gevonden. Kinderen beginnen hem te achtervolgen en de ene na de andere dorpsbewoner wil vrienden met hem zijn.

avatar van Querelle
Aparte film. maar de teksten en handelingen van de amateur-acteurs komen bijzonder slecht uit de verf. Meestal is de regie van amateurs toch stukken beter dan hier. Maar toch weet de film de bedoelingen van Epstein wel over te brengen. De verweerde koppen, de zee, het kustplaatsje en de duinen waren volgens hem de hoofdrolspelers en moesten het noodlottige verhaal (een Bretonse legende) vertellen.

Met het camerawerk wordt geprobeerd een effect te creëren alsof je door een verregende vergrootglas kijkt. Dit heeft geen grote toevoegende waarde en is ook niet erg mooi, Misschien dat het enkel extra bevreemdend werkt, maar het had van mij niet gehoeven. Verhaal en locaties zijn krachtig genoeg.