• 8.294.841 stemmen

Genre: Drama / Oorlog

Oorsprong: België / Nederland

Geregisseerd door: Ruud Keers

Met onder meer: Daan Brouwers en Katelijne Verbeke

IMDb beoordeling: 6,1 (13)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Plot Wierook en Tranen

West-Vlaanderen, 1940. De Duitsers zijn België binnengevallen. In paniek slaan duizenden mensen op de vlucht naar Frankrijk. Onder hen de kleine Waldo, 10 jaar, en zijn ouders. Ze trekken door de streek van Poperinge en Ieper naar de grens. Daar komen Waldo’s ouders om in een bombardement. Waldo trekt verder naar de kust met zijn veertienjarig buurmeisje, Vera. Een tocht met een tragisch einde.

avatar van Dick2008

Dick2008

Naar een boek uit 1958 van Ward Ruyslinck. En het is een (verouderde) tv-film. Het is een co-produktie van BRT en NCRV. En niet best aangeschreven in de speelfilmencyclopedie

Wel aardig, soms grappig gemaakt, ook al is het eigenlijke verhaal zielig. Kinderen die de dupe zijn van de oorlog. Ik heb het boek vroeger op school gelezen. Het is een novelle, die nog steeds op de literatuurlijst staat.

Er zal wel dit en er zal wel dat mee bedoeld worden...want dat was met die boekbesprekingen ook altijd al zo.

Vooral interessant dan ook voor mensen die menen dat je weer iets moet leren van films en dat zijn er heel wat op deze site, ook al is het al zo'n 75 jaar geleden en de toestand in de wereld is bepaald niet bijster veel veranderd op dit punt. Voor gelovigen kan het ook de moeite waard zijn. 3.0

avatar van Dick2008

Dick2008

Ook wel weer toevallig. Ward Ruyslinck, gisteren overleden. Ik heb De ontaarde slapers destijds ook nog gelezen. Die is niet verfilmd. Wel:

De stille zomer (TV Movie 1981) - IMDb

Golden Ophelia (1974) - IMDb

De stemmer (TV Movie 1968) - IMDb

( Oog in oog (TV Series 1991?1996) - IMDb )

( De geboorte en dood van Dirk Vandersteen jr. (1968) - IMDb )