Passage West (1951)

Alternatieve titel: High Venture

Western

geregisseerd door Lewis R. Foster
met John Payne, Dennis O'Keefe en Arleen Whelan

Het is 1863. Zes criminelen zijn ontsnapt uit de gevangenis in Salt Lake. Onder leiding van de veroordeelde moordenaar Pete Black nemen de voortvluchtigen een karavaan van kolonisten over, die geleid wordt door de priester Jacob Karns. De spanningen en ontberingen nemen toe wanneer de tocht van het gezelschap door een droog en verlaten landschap richting Californië gaat.

avatar van Dogie_Hogan
Te downloaden bij Amazon.com.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Voor Amerikanen, ja.

avatar van Brix
Net toen ik dacht dat ik alle westerns met John Payne wel gezien had (inclusief zijn TV western serie) dook deze op...
En het blijkt ook nog een erg goede te zijn.
Net als "Westward the Women", eveneens uit 1951(!) een "karavaan-western".
Payne in een heel onsympathieke rol (aanvankelijk tenminste )
Je zou hem zo van het scherm willen schieten af en toe.
Dat is eens wat anders.
Het verhaal trouwens ook.

Dennis O'Keefe doet weinig onder voor Payne.
Arleen Whelan deed mij erg aan Katherine Hepburn denken, maar dan in een iets aantrekkelijkere sexy uitvoering

Verhaal met een aantal aardige plotwendingen en een verrassend einde.

De Duitse DVD release van White Pearl Classics, onder de titel "Die Faust der Vergeltung", is goed te doen.