The Great Train Robbery (2013)

Verenigd Koninkrijk
180 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door James Strong en Julian Jarrold
met Mark Ashwell, Martin Compston en Luke Evans

'The Great Train Robbery' is een tweedelig drama over een van de bekendste overvallen in de geschiedenis van het Verenigd Koninkrijk. Op 8 augustus 1963 wordt een overval gepleegd op de posttrein tussen Londen en Glasgow. Aan de ene kant volgen we de overvallers die deze gewaagde overval uitvoeren. Aan de andere kant een groep rechercheurs die probeert de bende achter de tralies te krijgen.

avatar van Montorsi
En wat een toeval dat precies vandaag Ronnie Biggs overlijdt!

avatar van Oliveri
Zeg dat wel Montorsi, ik ben benieuwd wanneer de film hier uitgezonden wordt.

avatar van Pieter Montana
Mandela overleed ook te midden van de promotie rond de Idris Elba-film. Een producer zal dan eens stiekem in zijn vuistje lachen.

avatar van Darbie
Ik was net zo verbaasd als Montorsi !!

En toeval ?! .........Ronnie Biggs zal (volgens mij nog steeds in de gevangenis) ongetwijfeld hebben geweten van de uitzendingen op de BBC.

avatar van The Goss
Volgens Wiki is hij in 2009 vrijgelaten.

avatar van Darbie
Gedegen klasse, met aan het eind nog een kort, maar fraai moraalfilosofisch pleidooi van "Ronnie Biggs" als hij na een onderduikperiode van 2 jaar toch in handen van de Politie valt.

avatar van Oliveri
Mmm, zichtbaar 2x 4 sterren gegeven, maar slechts een gemiddelde 2,81 tot nu toe. Negatieve anonieme stemmers wellicht? Maar wat is de oorzaak dan?

avatar van John Milton
Oliveri schreef:

Zoals je zegt, je ziet alleen diegenen die een mening of bericht achterlaten. Je kunt bovenin op stemoverzicht klikken

Prima film over de grote treinroof in Groot-Brittannië begin jaren '60.
Eigenlijk zijn het 2 films in één, het eerste gedeelte gaat over de planning en uitvoering van de roof gezien en verteld door de overvallers zelf, en het tweede deel de jacht op de rovers door de politie en daar wordt het verhaal verteld door de betrokkenen.
3 Uur alles samen, maar een heel interessante film die op de manier waarop hij is gemaakt heel veel duidelijk maakt.
Ik heb me zeker gene seconde verveeld, mede door de prima cast en de puike hoofdrolspelers, Luke Evans als het brein achter de roof en Jim Broadbent als de nimmer aflatende politie-inspecteur.

John Milton schreef:

Bedankt, dat was ik even vergeten. En dat verklaart meteen veel gezien hun stemreputatie...

avatar van Pazmaster
Best aardig, je zou niet zeggen dat het een miniserie is. Het verhaal is redelijk onderhoudend en het acteerwerk is prima. De aankleding ziet er ook goed. 3 dikke sterren

avatar van Boneka
Misschien moeten die anonieme stemmers maar eruit worden gehaald op deze site, want dit is echt een prima film opgedeeld in twee duidelijke helften. Aankleding, stijl, spanning, muziek het klopt allemaal.

Vooral het eerste deel zit zeer goed in elkaar en heeft ook de meeste spanning. Daarbij is het typische Engels lekker om te horen. Voor dit deel geef ik zelfs 5 sterren.

De uiteindelijke 4 sterren komen eigenlijk door het tweede deel. Okay ook hier zit alles er weer prima uit. Uitstekend speurwerk en goed gedetailleerd, maar wat ik mis is met name het speurwerk buiten. Waarom geen gesprek met de buurman? En de meeste invallen gebeurde na speurwerk die de kijker niet duidelijk werd gemaakt. Dat laatste is eigenlijk mijn grootste minpunt van deze film. Zeker bij meesterbrein Bruce Reynolds en zijn arrestatie. Kreeg nog even de indruk dat we dit gingen horen in het café. How did u get me? Maar nee ook hier geen antwoorden.

Het zijn de enige smetjes op de verder uitstekende onderhoudende film, waarvan ze er van mij wel meer mogen maken.

In het eerste deel van deze miniserie de voorbereiding tot de overval en tenslotte de train robbery zelf.
In het tweede gedeelte het recherchewerk en de rechtspraak.
Beide zijn goed en boeiend uitgewerkt. Meer detailgeving in het speurderswerk had misschien de film wat overladen.
Alzo een behoorlijk evenwichtige miniserie met goed acteerwerk.
Onafgezien van het sensationele van deze roof, werd de zaak vele jaren levendig gehouden doordat Ronnie Biggs, één van de daders, tientallen jaren uit de greep van het Britse gerecht wist te blijven.