Poetins Olympische Droom (2013)

Alternatieve titel: Putin's Olympic Dream

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Hans Pool

Poetins Olympische Droom is een filmisch portret van een stad in een razendsnelle transitie. Van een Sovjet vakantieoord moet Sotsji in sneltreinvaart veranderen in het visitekaartje van het nieuwe Rusland. Hier moeten in februari 2014 de Olympische Winterspelen plaatsvinden en tot die tijd moet werkelijk alles wijken om van dit megaproject een megasucces te maken. Het is het prestige project van premier en sportman Vladimir Poetin. Met de Winterspelen wil hij Rusland het prestige van weleer teruggeven. Over een kleine drie jaar moet het zover zijn en iedereen in en om de stad heeft er wel iets mee te maken. De film is daarmee niet alleen een portret van de stad Sotsji en van het moderne Rusland, maar ook een realistisch portret van de man die het allemaal heeft bedacht: Poetin.

TEASER

kappeuter (moderator)
Vanaf 12 december in de bioscoop (Amstelfilm)