Zwartziek (1975)

Nederland

geregisseerd door Jacob Bijl
met Burt Henderson, Jessamin Stärcke en Huub Jansen

Olga knot langzaam af onder de bezitsdrang van haar man. Ze reageert: gaat op café, knoopt losse relaties aan, maar maakt tegelijk haar echtgenoot dol van jaloezie. De spanningen lopen hoog op. Haar gezin wordt een hel, omdat elk ongewoon gebaar of elk telefoontje argwaan doet oprijzen.

avatar van Mac Hammer Fan
Film met enkele improvisaties die een reactie is op de ongeremde bezitsdrang van de mannelijke huwelijkspartner. Elke bevrijdingspoging van de kant van de vrouw geeft aanleiding tot een eindeloos gekibbel en vlagen van jaloezie, die het samenleven onmogelijk maken. De kineast pleit voor meer genuanceerde communicatie tussen de echtgenoten en voor een brede waaier van raakpunten. Het huwelijk gaat hier niet ten onder door gebrek aan liefde, maar aan de ziekelijke bezitsdrang van de man.
Camerwerk is soms bruut, maar vertolkingen en regie zijn overtuigend.

Ergens te zien?