Buitres sobre la Ciudad (1981)

Alternatieve titel: Vultures over the City

1 stem

Spanje / Italië / Mexico
Misdaad

geregisseerd door Gianni Siragusa
met Maurizio Merli, Hugo Stiglitz en Lilli Carati

Mark Spencieri (Maurizio Merli) is een journalist die samen met zijn vriend, de fotograaf Theo (Hugo Stiglitz), de schimmige activiteiten van de lokale maffia onderzoekt. Het gaat echter mis en Mark wordt in het nauw gedreven en krijgt een flink pak slaag. Maar nadat zijn vriendin wordt verkracht, zoekt Mark zijn toevlucht in eigen gerechtigheid en slaat en schiet zich een weg door de gelederen van de maffia.

Ze bestaan schijnbaar : eurocrime filmpjes met Albert Einstein als protagonist...althans, dat is wat de poster lijkt te suggereren. De held hier blijkt echter Merli te zijn, uitgedost met zijn gekende pisblonde hairdo in wat zijn laatste eurocrime zou worden voor ie 8 jaar later een Gandolfini'tje deed op de tennisbaan.
De rest van de cast tracteert ons ook op talloze gekende namen en gezichten , zo zien we in deze co-productie oa. Stiglitz als buddy van de held, Carati : als zijn vriendinnetje, Mel Ferrer als cop, Fajardo als - verrassend- schurk, Rabal als zijn advocaat, Brana ( die jullie ook kennen uit once upon a time in the west ) als zijn concurrent, en Nadiuska als mysterieuze huisvrouw die Merli de opdracht geeft de verdwijning van haar vent te onderzoeken.
Met het boeken van deze gekende namen was het budget blijkbaar op, want zo te zien hebben enkele co-producenten zich voortijdig teruggetrokken uit dit project. Men beschouwe slechts e.g. de practisch oningevulde rol van Fajardo die al snel spoorloos uit de film verdwijnt terwijl hij toch de spin in het criminele web zou moeten zijn in de hoedanigheid van een crooked right-wing politician die beweert de georganiseerde misdaad aan te pakken die hij intussen zelf runt , de slecht ingevulde Nadiuska verhaallijn of het afgeraffelde slot.
Het begint als een eurocrime/ neo-noir, maar zoals gememoreerd is de tweede helft eerder een rape and revenge/vigilante flic, al klopt dat laatste niet geheel omdat Merli- verrassing- helemaal geen razende reporter maar een interpolagent blijkt te zijn !
Zoals gezegd had ik de indruk dat het geld al snel op was, er is serieus bezuinigd op de actiescènes die verdomd weinig voorstellen. Het duurt ruim een uur voordat Merli vuurwapens hanteert, en serieuze chases of pyrotechnische capriolen hoeft u hier niet te verwachten.
Carati is even in haar blote reet te zien en dat is mooi , nog voor de rape die helaas niet de meest prikkelende uit de canon kan worden genoemd .
Gelet op cast en crew dus een teleurstellende film, al is ie dankzij diezelfde cast en een aardig tempo nog wel uit te zitten voor de genreliefhebbers.
Deze in Madrid spelende eurocrime werd van een weinig memorabele score voorzien door Cipriani en is niet te bekijken met anderstalige onderschriften, dat de niet-Spaanstaligen overdubd zijn lijkt me verder vanzelfsprekend.