Patagonia Rising (2010)

Chili / Verenigde Staten
Documentaire / Avontuur

geregisseerd door Brian Lilla
met Lalo Romero

In de afgelopen eeuw werden meer dan 45.000 rivierdammen over de hele wereld gebouwd, met desastreuze gevolgen. De Baker-rivier afdalend vanaf de Noord-Patagonische ijskap, onderzoekt 'Patagonia Rising' een controversieel plan om vijf grote hydro-elektrische dammen te bouwen in de beroemde woestenij van Chili. Verblijvend in de meest afgelegen Patagonische ranches, geeft dit verhaal een stem aan de iconische Zuid-Amerikaanse cowboys, de Gauchos, die de gevangenen zijn van een steeds groeiende vraag naar energie. Chili kan een leider worden op het gebied van duurzame energie-ontwikkeling, of het kan doorgaan op de weg naar de pure verkwisting van waterscheidingen in Patagonië.