O-Neul (2011)

Alternatieve titels: A Reason to Live | Today

Zuid-Korea

geregisseerd door Jeong-hyang Lee
met Hye-kyo Song, Ji-hyeon Nam en Chang-ui Song

Documentairemaker Da-hae heeft haar verloofde verloren bij een aanrijding met vluchtmisdrijf. Geïnspireerd door haar geloof heeft zij de de 15-jarige dader vergeven en zelfs een petitie voor zijn vrijlating getekend. Een jaar later maakt Da-hae op verzoek van de Katholieke Kerk een documentaire over hoe slachtoffers denken over de doodstraf. Gaandeweg begint zij te worstelen met haar eigen gevoelens. Daarnaast wordt Da-hae geconfronteerd met een jong meisje, dat vanwege mishandelingen thuis, toevlucht bij haar zoekt...

Zwaarmoedig sociaal-psychologisch drama over vergiffenis, geloof en kindermishandeling. Soms emotievol en heftig, maar achteraf bezien toch wel wat onevenwichtig en te fragmentarisch. Het abrupte einde heeft mij onaangenaam verrast. Zeker de verhaallijn over Ji-min en de relatie met haar ouders en broer was in mijn ogen nog lang niet af. Het acteerwerk van Hye-kyo Song en Ji-hyeon Nam is verreweg het beste aspect van de film..