De Romantische Lijn (1997)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door John Appel

Met koffers vol washandjes, beddengoed en badmatten proberen de dames van het Brabantse linnenbedrijf Walra hun waren huis aan huis te verkopen. De romantische lijn volgt twee vrouwen die tijdens een korte opleiding worden ingewijd in 'de wereld van Walra'. Met het streven binnen een half jaar de voorafbepaalde omzet van fl. 10.000,- te behalen, proberen de dames de status van een heuse 'Walra-adviseuse' te krijgen. Geen gemakkelijke klus, zo blijkt, want één van de vrouwen komt voortdurend voor een dichte deur te staan, de ander wordt geveld door rugklachten en bovendien moet er nog flink worden gesleuteld aan de verkooptechnieken. Triest genoeg is het voor de vrouwen meer dan een bijbaan, namelijk een vlucht uit de alledaagse sleur, eenzaamheid of verveling.